Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Здобутки школи наукового управління

1. Обґрунтування нормування праці

2. Відбір робітників і навчання

3. Стимулювання праці кращих результатів

4. Відокремлення управлінських функцій

II. Етап – адміністративно-бюрократичний (класична школа управління)

1920-1950 рр.

Англія, Франція, Німеччина

Файоль (батько менеджменту) людина, яка зробила найбільший вклад

Виділив функції

- Планування

- Організація

- Координація

- Розпорядження

- Контроль

Сформував перелік якостей

1. Здоров’я

2. Розум та інтелектуальні здібності

3. Моральні якості

4. Освіченість

5. Стратегічне бачення

6. Загальна обізнаність в функціях підприємства

Праця «Основи менеджменту», де описав принципи менеджменту

1. Поділ праці

2. Єдиновладдя (підпорядкування єдиному керівнику)

3. Принцип дисципліни

4. Відповідальність

5. Єдність напрямів діяльності

6. Підпорядкування особистих інтересів із загальними

7. Винагорода

8. Принцип централізації

9. Чітка ієрархія підпорядкування

10. Принцип справедливості

11. Стабільність робочого місця персоналу

12. Ініціатива

13. Корпоративний дух підприємства

III. Етап – (школа людських відносин) 1930-1950рр. США

Засновник Елтон Мейо. Найбільшвідомими роботами Е. Мейо є дослідження, проведені у фірмі "Хоторн" (так звані "Хоторнськіексперименти")

Мері Паркер Фоллеттговорила про команду

IV. Етап – поведінкових наук з 1940 – до наших

Маслов, Герцберг і Маклеон. Вивчали потреби і їх вплив на мотивацію

6. Особливості та значення «класичної школи управління»

Школа наукового управління (1885-1920 р.). Найтісніше пов'язана з роботами Фредеріка І. Тейлора, Френка і ЛіліанГілбрейт, Генрі Ганта. Вони займались дослідженнями на рівні організації, продукуванням виробничого менеджменту. Тейлор виділив принципи наукового управління. Спостерігаючи за тим, що він називав "ухилянням від виконання службових обов'язків" (працівники навмисно працювали повільніше, ніж могли б, він вивчив і захронометрував кожний елемент праці робітників, визначив, що кожен робітник повинен виробляти, а тоді відшукував найефективніший метод для виконання кожної частини загального завдання. Крім того, Тейлор запровадив відрядну систему оплати праці, тобто почав збільшувати заробітну платню кожного працівника, який виконував або перевиконував плановий рівень випуску продукції.

Принципи

Заслуга Ф.-В. Тейлора як засновника школи «наукового управління» полягає в тому, що він розробив методологічні основи нормування праці, стандартизував трудові операції, запровадив наукові методи підбору, розстановки і стимулювання працівників.

Школа "фордизму" (1899-1945 р.) - її засновник Генрі Форд розробив теорію, в основу якої покладено Ідею потокового масового виробництва. Відповідну систему управління називали "терором машини". Форд, який спочатку працював менеджером Детройтської автомобільної компанії, а потім став її власником, сформував механізми чіткого контролювання і планування, ефективного мотивування, конвеєрного складання, безперервних технологічних процесів, Інноваційного розвитку, активного адміністрування.

 

7. Особливості та значення «класичної школи управління»

Класична (адміністративна) школа управління (1920—1950 рр.). Основні її напрацювання стосуються ролі та функцій менеджерів. Започаткована АнріФайолем (1841—1925), якого вважають «батьком» менеджменту. Він поділив процес управління на 5 основних функцій: планування, організування, розпорядництво, координування та контролювання. На основі його розробок у 20-х роках ХХ ст. було сформульовано поняття «організаційна структура управління підприємством» (система взаємозв’язків, неперервних взаємопов’язаних дій — функцій менеджменту).

А. Файоль сформулював 14 принципів менеджменту: поділ праці, повноваження і відповідальність, дисципліна, єдиновладдя, єдність напряму діяльності, підпорядкування особистих інтересів загальним, винагорода персоналу, централізація, ієрархія управління, порядок, справедливість, стабільність робочого місця, ініціатива, корпоративний дух.

Цією школою було вперше розроблено теоретичні засади менеджменту і визначено пріоритетну роль менеджера як керівника та організатора.

 

8.Особливості та значення «школи людських відносин»

Цей етап пов’язаний із визнанням людини пріоритетним фактором виробничо-господарської діяльності; зосередженням уваги на соціальних аспектах, які охоплювали різноманітні форми морального та матеріального стимулювання працівників, стилі управління, участь працівників у процесі прийняття управлінських рішень, організаційну культуру, можливості кар’єри та просування за службовою ієрархією. На цьомуетапісформувалисядвіосновнішколи: людськихстосунків та поведінських наук.

Школа людськихстосунків (1930—1950 рр.). Засновникамиїї є Мері-Паркер Фолліт (1868—1933) та Джордж-Елтон Мейо (1880—1949). М.-П. Фоллітпершою почала трактувати менеджмент як «забезпеченнявиконанняробіт з допомогоюіншихосіб». Представникицієїшколирекомендувализдійснюватиуправління людьми шляхом впливубезпосередніхкерівників на підлеглих, консультацій з працівниками, забезпечення широких можливостейспілкування на роботі. Вони виходили з того, щоуважнеставлення до людей значнопідвищуєпродуктивністьпраці. На відмінувідпопередніхшкіл, в якихпереважалатурбота про виробництво, у ційшколіголовнуувагузосереджували на турботі про людину, тобто на вдосконаленнідіяльностіорганізації за рахунокпідвищенняефективностіїїтрудовихресурсів.

Школа поведінських наук (з 1950 р. до сьогодення). Сформувалася вона завдякинапрацюваннямКрісаАрджириса (1925 р. н.), РенсонаЛайкерта, Дугласа Мак-Грегора (1906—1964), ФредерікаГерцберга (1923 р. н.) та іншихучених-біхевіористів (англ. behaviour — поведінка). Основу їїстановлятьметодиналагодженняміжособистіснихстосунків, підвищенняефективностілюдськихресурсів, формуванняколективів за психологічноюсумісністютощо.

 

9. Суть та особливості поняття «організація»

Організація перекладається як інструмент, орган – організм – організація

Це певне соціальне утворення з визначеними межами, яке координується та функціонує з певною метою.

Вимоги

1. Наявність принаймні 2 людей, які вважаються членами цієї організації

2. Наявність спільної мети

3. Функціональна приналежність

Стани організації

1. Організація як стан (будівля)

2. Організація як система

Ознаки орга-ії як системи

- Цілісність

- Неподільність

3. Організація як процес

 

Функція організації полягає в забезпеченні діяльності підприємства (організації) шляхом координації дій працівників її трудового колективу, із врахуванням наявної формальної та неформальної її складової, із формуванням корпоративного духу. У центр уваги при цьому менеджмент ставить людину, працівника.

Планування є головною функцією, за допомогою якої створюється орієнтир майбутньої організації.

 

За кількістю працівників та обсягом валового доходу від реалізації продукції за рік:

малі: середньооблікова кількість працівників залежить від сфери діяльності (у промисловості та будівництві — до 200 осіб; інших галузях виробничої сфери — до 50; науці та науковому обслуговуванні — до 100; у невиробничій сфері — до 25; у роздрібній торгівлі — до 15 осіб). Обсяг валового доходу не перевищуєсуми 500 тис. — 1 млнєвро за рікзалежновідгалузі;

середні та великі у чинному законодавстві не розмежовують, однаксередніналічуютьсотніпрацівників, а великі — більшетисячі. Деяківченірекомендують до великих відноситипідприємства з обсягом валового доходу за рікбільшесумиеквіваленту 5 млн. євро, до середніх — від 1 до 5 млн. євро.

Часто окремігосподарюючісуб’єктиоб’єднуються, переслідуючипевну мету. До найпоширенішихдобровільнихоб’єднань належать:

Асоціація (лат. associo — приєдную, з’єдную) — об’єднання підприємств з метою постійної координації господарської діяльності; асоціація не має права втручатись у виробничу і комерційну діяльність будь-якого з її учасників;

Корпорація (лат. сorporatio — зв’язок) — об’єднання господарюючих суб’єктів на основі інтеграції їх науково-технічних, виробничих та комерційних інтересів з делегуванням окремих повноважень централізованого регулювання діяльності кожного з учасників;

Консорціум (лат. сonsortium — співучасть, спільність) — тимчасове об’єднанняя промислового і банківського капіталу для здійснення спільного великого господарського проекту; учасниками консорціуму можуть бути не лише фірми, а й держави;

Концерн (лат. con — разом, cernere — розрізняти) — статутне об’єднання підприємств різних галузей промисловості, транспорту, торгівлі для здійснення спільної діяльності, що характеризується єдністю власності та контролю. В концернідобровільноцентралізуютьсяфункціїнауково-технічного і виробничогорозвитку, інвестиційна, фінансова, природоохоронна, зовнішньоекономічнадіяльність. До управління концерном залучаютьпредставниківпідприємств-учасників, якіздійснюютьзагальнекерівництво, вирішуютьпринциповіекономічні та фінансовіпитання;

Холдинг (англ. holding — тримати, утримувати) — специфічна організаційна форма об’єднання капіталу, що припускає створення материнської і дочірніх компаній (перша володіє контрольним пакетом акцій других). Об’єднані у холдингу суб’єкти мають юридичну і господарську самостійність, проте основні питання їх діяльності вирішує холдинг;

Фінансово-промислова група (ФПГ) — об’єднання юридично та економічно самостійних підприємств різних галузей, очолюваних банком, який розпоряджається капіталом підприємств, що входять до нього, і координує усі сфери їх діяльності.
Членство у добровільнихоб’єднанняхдаєзмогупідприємствамузгоджуватисвоїдіїщодонайважливіших для них сфер діяльності і тим самим здобуватиконкурентніпереваги.

 

10.Внутрішнє середовище організації

 

Середовище організації — це сукупність певних обставин і факторів як усередині організації, так і навколо неї, що впливають на прийняття рішень.

Внутрішнє середовище організації — це процеси та дії, що здійснюються всередині підприємства, механізм його функціонування та життєздатності.

Внутрішнє середовище кожної організації формується під впливом перемінних, що роблять безпосередній вплив на процес перетворень (виробництва продукції, послуг).

Внутрішні змінні - це ситуаційні фактори всередині організації, що постійно знаходяться в полі зору менеджерів: цілі, структура організації, її завдання, технологія і люди.

Будь-яка організація розглядається як група людей із загальними цілями (перший змінний фактор). Того, що люди не змогли б досягти поодинці, вони досягають в організації, тому її можна розглядати як засіб досягнення мети.

Другою ситуаційною змінною є структура організації. Під структурою організації розуміють кількість, склад її підрозділів, ступенів управління в єдиній взаємозалежній системі. Структура встановлює такі взаємини рівнів управління і функціональних підрозділів, що дозволяють найбільш ефективно досягати цілей організації. Цьому сприяє спеціалізований поділ праці.

Третім внутрішнім змінним фактором в організації є постановка завдань, під яким розуміють запропоновану роботу (групу робіт чи частину роботи), що повинна бути виконана заздалегідь встановленим способом і у встановлений термін. При розробці структури організації кожна посадова інструкція включає ряд завдань, що є частиною загального обсягу роботи для досягнення мети. Вважається, що якщо завдання виконуються за встановленою технологією і режимом роботи, то організація функціонує ефективно.

Четвертим змінним фактором виступає технологія. Технологія - це засіб перетворення сировини в певні продукти та послуги. Вона передбачає поєднання кваліфікованих навичок, обладнання, інфраструктури, інструментів і відповідних технічних знань, які необхідні для здійснення бажаних перетворень у матеріалах, інформації чи людях. Важливе місце в технології займає стандартизація і механізація, які значно знижують витрати виробництва і ремонтних робіт, тому що передбачають використання машин і механізмів замість людей.

Найважливішим внутрішнім змінним фактором управління є люди (п´ятий змінний фактор). Людська змінна розглядається в управлінні в трьох напрямках: поведінка людей (окремих людей, людей у групах, поведінка керівника), менеджер у ролі лідера, вплив менеджера на поведінку окремих людей і груп.

Як правило, у кожній організації є три типи формальних груп: командні — групи керівників; господарські — цільові виробничі групи; комітети.

Найбільш вагомим фактором внутрішнього середовища є корпоративна культура.

Внутрішнє середовище організації представлено функціональними сферами, які є загальними для всіх типів організації.

Кадрова функція - це забезпечення виробничої та інших сфер людськими ресурсами (найм, підготовка та перепідготовка). Виконання всіх управлінських дій, які пов´язані з соціальною сферою: оплата, добробут і умови найму.

Фінанси та бухгалтерський облік - це грошові аспекти бізнесу, в тому числі управління засобами (витрати, зміна грошової маси). Бухгалтерський облік - збір, обробка та аналіз фінансових даних.

Забезпечення ресурсами - здійснення та удосконалення системи матеріально-технічного забезпечення організації матеріалами, напівфабрикатами, машинами та енергетичними ресурсами.

Виробнича функція - забезпечення функціонування виробничого процесу в залежності від мети виробничої функції. Прийняття рішень у сфері технологій, організації, календарного планування, виробництва, а також контролю якості (всі ці багато-чисельні завдання входять в оперативно-виробниче управління).

Функція розвитку продукту та процесу виробництва - це організація проведення досліджень і розвитку процесів, розробка високих технологій, комп´ютеризація (удосконалення організації процесів). Вивчення довготермінової динаміки розвитку продукту, як основного фактора конкуренції на ринку, здійснення інноваційної політики фірми.

Функція розвитку матеріально-технічного забезпечення виробництва - це розвиток інструментального господарства, ремонтних служб та служб технічного оснащення з метою забезпечення раціональних термінів фізичного та морального зносу технічних систем.

Маркетинг - це особливий вид діяльності з прогнозування, здійснення, виявлення та задоволення бажань споживача.

Культура організації — це сукупність цінностей, традицій, норм поведінки, поглядів, властивих її членам.

Структура організації (організаційна структура) — це взаємовідносини рівнів управління та функціональних сфер, побудованих у формі, яка дає змогу ефективно досягати цілей організації. Організаційна структура визначає розподіл робочих завдань, а також розміщення і використання ресурсів. Організаційна структура визначається також як:

— комплекс формальних завдань, що призначаються співробітникам і підрозділам;

— взаємовідносини формальної підзвітності, включаючи лінії владних повноважень, відповідальність за прийняті рішення, кількість рівнів ієрархії та норму керованості;

 

— розробка системи, що забезпечує ефективну координацію діяльності працівників відділів1.

 




Переглядів: 4824

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Подружжя Гілберт | Зовнішнє середовище організації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.