Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Схарактеризувати основні жанри американського кіно. Чому 30 – ті роки ХХ ст. називають «золотим віком» американського кінематографа?

Кінематограф став чи не найяскра­вішим явищем культурно-мистецьких здобутків США XX ст. Саме тому для людей усього світу слово «Голлівуд» не потребує жодних коментарів. Цей центр американського кіновиробниц­тва, розташований у передмісті Лос-Анджелеса, справді здобув славу для Америки. Найкращі фільми Голлівуду увійшли до «золотого фонду» світово­го кіно; творчість провідних голлівудських митців ретельно досліджувалася фахівцями-кінознавцями; історії його становлення й розвитку присвятили свої романи С. Фіцджеральд («Ос­танній магнат») та Г Робінсон («Торгівці мріями»). Проте найвищою оцінкою творчих досягнень Голлівуду стала любов глядачів, у свідомості яких він залишається «фабрикою мрій».

Звичайно, у кожного покоління свої мрії. Час змінює їх зміст, але потреба в них залишається завжди. Простеж­мо, як протягом XX ст. кінематогра­фісти Голлівуду закарбовували на плівці мрії людей і реальність їхнього життя.

Уже перші півтора десятиліття істо­рії американського кінематографа пов'язані з великими досягненнями. У цей період було закладено жанрову основу ігрового кіно - «комічну», ме­лодраму та авантюрний фільм, - яка певним чином віддзеркалювала жан­рову модель європейського кіномис­тецтва. Насамперед це стосува­лося перших двох жанрів, щодо аван­тюрного фільму, то його пріоритетним різновидом в американському кіно став вестерн. Динамічний сюжет, ви­користання екзотичного матеріалу про життя індіанських племен і насампе­ред образ головного героя - благород­ного красеня-ковбоя, забезпечили фільмам цього напряму величезний глядацький успіх. «Першими ковбоя­ми» американського кіно стали актори У. Харт, Т. Мікс, Р.Кортпец, які з'явилися на екрані завдяки услав­леному майстрові вестерну, постанов­нику багатьох картин цього жанру Т. Інсу.. Серед знакових постатей кінемато­графа США цього періоду слід назвати М. Сеннетта - засновника американської комедії. На його сту­дії «Кістоун-філм» були створені най­кращі тогочасні, кінокомедії, переду­сім пародійні. їх візитною карткою стали так звані сеннеттівські танців­ниці - вродливі дівчата, які у фіналі майже кожного фільму виконували запальний танець. З ім'ям М. Сеннет­та пов'язаний і початок творчої кар'єри Ч. Чапліна, що згодом при­веде його до визначних фільмів «Ма­люк», «Пілігрим», «Парижанка», «Золота лихоманка» та ін. Саме з цих картин розпочав тріумфальний шлях екранами світу «бродяга Чарлі», об­раз якого створив сам митець.

Постаттю номер один у кіномистец­тві Америки перших десяти років XX ст. судилося стати видатному ре­жисерові, реформатору кінематографа Д. Гріффіту. Найвищі досягнення митця пов'язані з жанром мелодрами, проте в його інтерпретації традиційні сюжети підносилися до високих філо­софських узагальнень. Одним з голов­них творчих здобутків режисера є кар­тина «Нетерпимість», у якій він ос­мислив проблему релігійної й соціаль­ної нетерпимості, що супроводжувала людство упродовж усієї його історії, і закликав рішуче засудити це зло.

Кіномистецтво США завдячує Гріффіту ще одним досягненням - створен­ням акторської школи, яку прямо чи опосередковано пройшли перші кіно­зірки країни Л. Гіш, Р. Харрон, М. Марш та улюблениця Америки Мері Пікфорд. Ця тендітна дівчина з чудовим золотавим волоссям утвердила на екрані амплуа «Попелюшки».

З початком звукової ери значно роз­ширюються виражальні можливості кінематографа. Проте саме в той час, коли перед ним відкриваються нові перспективи, країну охопила страшна економічна криза, яка дістала назву Великої депресії Крах провідних галузей промисло­вості, хвиля масового безробіття зумо­вили надзвичайно складну суспільно-політичну ситуацію. Але саме в цей пе­ріод глядач, як ніколи, відчував потре­бу в кіно і знаходив порятунок від життєвих проблем у тиші кінозалу. Виник дивовижний парадокс - Велика депресія дала поштовх стрімкому роз­квіту кінематографа, а 30-ті рр. XX ст. назавжди увійшли в історію як «золо­тий вік» американського кіно.

Проте ця ситуація здається пара­доксальною тільки на перший погляд. Американські кіновиробники чудово усвідомлювали, що кіномистецтво покликане допомогти своїй країні і виконати велику компенсаційну функ­цію для мільйонів американців. То­му особлива увага приділяється кіножанрам, які давали змогу використа­ти компенсаційні можливості якнай­повніше. У цей час свій тріумф переживає пригодницький фільм, що на­самперед ототожнюється з картинами М. Кертіца «Капітан Влад», «Мор­ський яструб», «Пригоди Робін Гуда», в яких засяяла зірка відомого ак­тора 30-х рр. красеня Е. Флінна. У зазначений період набувають попу­лярності гангстерські стрічки. Ви­знаними майстрами цього жанру вважають режисерів Г. Хоукса(«Карний кодекс», «Обличчя зі шра­мом») та Р. Уолша («Буремні двад­цяті» тощо), актора X. Богарта.

Особливе місце у кінематографі США 30-х рр. посідає мелодрама, що з'являється на тогочасному екрані при­наймні у двох різновидах: костюмній, яка репрезентована блискучими стріч­ками «Дама з камеліями» режисера Дж. К'юкора (за О. Дюма-сином), «Віднесені вітром» режисера В. Флемінга (за М. Мітчелл) тощо, і музич­ній, що асоціюється зі стрічкою «Сто чоловіків і одна дівчина» з Діною Дурбін.

Розглядаючи особливості американ­ського кіно 30-х років, не можна не торкнутися принципово важливого мо­менту - його стосунків з європейським кінематографом. З різних як суспіль­но-політичних, так і суто творчих при­чин до Америки приїздять видатні кі-номитці Європи. Це зумовило появу на екранах США фільмів жаху («Франкенштейн» режисера Дж. Уейла, «Дракула» режисера Браунін, «Кінг-Конг» режисера Е. Шедсака та ін.) - породження європейського кіно і зоряний акторський вибух, що переду­сім асоціюється з творчістю Грети Гарбо («Королева Христина», «Анна Кареніна», «Дама з камеліями») та Марлен Дітріх («Марокко», «Шан­хайський експрес», «Білява Венера», «Червона імператриця» та ін.).

У цей період на екрани виходять фільми про Тарзана - екранізація бестселерів Е. Р. Берроуза. Першу спробу зняти цей серіал було здійсне­но ще 1918 р., проте вона була невда­лою. Однією з причин цього стала не­відповідність образу головного героя уявленням глядачів - Тарзан, який тоді з'явився на екрані, був вельми непривабливий. У 30-ті рр. Голлівуд знову здійснює спробу створити кінооповідь про пригоди нащадка англійських аристократів, які загинули в авіакатастрофі, а їхній син, урятова­ний мавпами, дістав ім'я Тарзан («Бі­ла мавпа») і згодом став повновлад­ним господарем джунглів. Успіх нової кіноверсії був приголомшливим. На екран одне за одним почали виходити продовження історії про Тарзана. У чому ж був секрет надзвичайної попу­лярності цього циклу? Причин чима­ло. Це й екзотичний колорит фільму (дикі джунглі, хижі звірі), і принци­пово нове тлумачення образу головно­го героя: на екрані з'явився справ­жній красень - німецький спортсмен, чемпіон Олімпійських ігор з плавання Джонні Вейсмюллер, який вірту­озно виконував найскладніші трюки, але найголовніше те, що кінематогра­фісти у доступній формі утверджува­ли ідеали, які є сенсом життя: дружбу, кохання, взаєморозуміння, віру в перемогу добра над злом.

Яскравим підтвердженням цього є поява на екрані більш ніж через п'ят­десят років нового Тарзана, якого зі­грав всесвітньо відомий «Горець» -Крістофер Ламберт. Отже, по­треба у фільмах відповідної спрямова­ності не зникає.

Фільм, що ми розглянули, є яскра­вим взірцем продукції так званого комерційного Голлівуду, тоді як його золоті сторінки безпосередньо асоцію­ються з високохудожніми кінотворами - визнаними шедеврами світового кіномистецтва. Насамперед це фільми Дж. Форда «Грона гніву», «Юний містер Лінкольн», класичний зразок вестерну «Диліжанс» (див. с. 159) та ін.; У. Уайлера - «Лисички», «Грозовий перевал», «Ієзавель»; О. Уеллса - «Громадянин Кейн» та «Блискучі Емберсони». Кожний з цих видатних митців надавав перева­гу конкретному кіножанру. Так, Дж. Форда вважали визнаним майст­ром вестерну, У. Уайлера - екраніза­ції, тоді як О. Уеллс знімав свої стріч­ки у детективному жанрі.

30-ті роки - важливий період у роз­витку кінокомедії. У цей час досягає свого апогею творчість Чарлі Чапліна. На екрани світу виходять два визнані шедеври митця «Вогні вели­кого міста» та «Нові часи». Пара­лельно з Чапліном у жанрі кінокоме­дії працюють Ф. Капра - майстер со­ціальної комедії («Це сталося якось уночі», «Містер Сміт їде до Вашинг­тона») та брати Маркс - пред­ставники комедії абсурду («Мавпячі витівки», «Вечір в опері», «День у цирку» тощо.

Картина розвитку кінематографа США 30-х років буде неповною без ім'я Уолта Діснея - засновника амери­канської анімації. Художній метод митця ґрунтувався на принципі «еклер» (олюдненні тварин і наданні їм рис пе­ресічного американця). Цей прийом бу­ло використано, зокрема, при створенні образів улюбленців глядачів мишенятка Міккі-Мауса, каченяти Дональда Дака, песика Плуто, а також героїв популяр­ного фільму «Троє поросят». Верши­ною творчості У. Діснея цього періоду стали шедеври світової анімації «Білосніжка і семеро гномів», «Фантазія» та «Бембі», що і сьогодні вражають своєю художньою бездоганністю й неперевершеною професійною майстерністю.

У роки другої світової війни в кіне­матографі США превалюють дві тенденції. З одного боку, це розвиток до­кументального кіно (серіал «Чому ми воюємо?» Ф. Капри), з другого - під­вищена увага до жанру мелодрами в ігровому кінематографі («Касаблан­ка» М. Кертіца, «Міст Ватерлоо» М. Ле Роя, «Сестра його дворецько­го» Ф. Борзеджа та ін.).

Яскравим взірцем антифашистського спрямування в американському кіно є сатиричний фільм Ч. Чапліна «Вели­кий диктатор». Використовуючи мотив двійника, митець створив на екрані об­рази перукаря Чарлі та диктатора Хінкеля - блискучу карикатуру на Гітлера.

Повоєнне десятиліття в американ­ському кіно було складне й суперечли­ве. По-перше, проти видатних діячів Голлівуду велася відверто реакційна політика. Загалом це явище було ха­рактерним для тогочасного американ­ського суспільства і дістало назву «по­лювання на відьом». Жертвами пере­слідувань стали визнані майстри кінематографа США, й серед них Ч. Чаплій і Дж. Лоузі, які врешті-решт зму­шені були емігрувати до Європи, де продовжували працювати.

По-друге, кризові процеси в Голлівуді були зумовлені стрімким розвит­ком телебачення. Намагаючись проти­стояти його конкуренції, кінодіячі шу­кали найдієвіших засобів, зокрема ак­тивно займалися вдосконаленням тех­ніки зйомки і звукозапису.

У 50-х - першій половині 60-х років в американському кіно відбуваються значні кадрові зміни. Ще активно пра­цюють визнані голлівудські авторите­ти - У. Уайлер («Кращі роки нашо­го життя», «Смішне дівчисько», «Бен-Гур»), Д. К'юкор («Моя прекрасна леді»), С. Креймер («Скуті одним ланцюгом», «На березі», «Нюрнбер­зький процес»). Свої найкращі стріч­ки знімає А. Хічкок («Запаморочен­ня», «Психо», «Птахи»). Фільмом «Птахи» в американському кіно було започатковано новий кіножанр - фільм катастроф, що ґрунтувався на проти­борстві людини з природними стихіями (вогнем, водою, землетрусом) та пред­ставниками тваринного світу.

Водночас дедалі активніше заявля­ють про себе молоді кінематографісти. Початком «конфлікту поколінь» стає вихід на екрани Америки фільмів «Марті» Д. Манна та «Дванадцять розгніваних чоловіків» С. Люмета, проте найсерйозніший виклик «старо­му Голлівуду» кинув кумир тогочасної молоді Дж. Дін- виконавець голов­ної ролі у фільмі з символічною на­звою «Бунтівник без ідеалу».

Тема молодіжного протесту, неприй­няття стереотипів життя, започаткова­на цією стрічкою, зумовила появу пси­хологічно близьких фільмів. Найпоказовішими з них є «Погоня» А. Пенна та «Дикун» Л. Бенедека. Фільм «Дикун» остаточно утвердив на небо­схилі Голлівуду зоряний статус актора М. Брандо. Взагалі цей період бага­тий на акторські відкриття. Ось лише декілька найвідоміших імен - Г. Пек, К. Дуглас (батько М. Дуг ласа), А. Перкінс, Б. Ланкастер, О. Хепберн, Е. Тейлор. Не менш яскраво сяє і «чорна зірка» Голлівуду С. Пуатьє, який зажив слави у філь­мах «Скуті одним ланцюгом», «Поргі і Бесс», «Польові лілеї» та ін.

Цікаві процеси відбуваються з тра­диційними комерційними жанрами. З одного боку, на екранах з'являються фільми катастроф: «Землетрус» М. Робсона, «Щелепи» С. Спіл-берга; фільми жахів: «Дитина Роз-Марі» Р. Поланського, «Екзор-цист» У. Фрідкіна, «Керрі» Б. де Пальма; мелодрами «Історія кохан­ня» А. Хіллера,«Останній кіносе­анс» і «Паперовий місяць» П. Бог­дановича тощо, з іншого - серед визнаних здобутків американського кінематографа - картини, сюжет яких заснований на особливостях жанру гангстерського та поліцейсько­го фільму, проте яскраве образне на­повнення і високий художній рівень забезпечили їм гідне місце в класиці світового кіномистецтва. Насамперед це гангстерська сага Ф. Ф. Копполи «Хрещений батько», поліцейські бойовики: «Французький зв'язківець» У. Фрідкіна та «Серпіко» С. Люмета та ін. Серед визначних акторів другої по­ловини 50-х - початку 60-х років особ­ливе місце посідає улюблениця нового покоління американців різних суспіль­них верств Мерилін Монро. Сьогод­ні фільми за ЇЇ участю («Все про Єву», «Ніагара», «В джазі тільки дівчата» та ін.) доволі часто демонструються по те­лебаченню. Життю актриси присвячені документальні і художні стрічки, про неї написані книжки, але таємниця за­гибелі Мерилін Монро, яку досі ще не розкрито, продовжує хвилювати на­ступні покоління її шанувальників.

Тематичне оновлення Голлівуду зу­мовило потребу в зміні героя. Так, у другій половині 60 - першій половині 70-х років на екрані з'являються так звані антигерої. На відміну від леген­дарних красенів, «лицарів без страху й докору» 30-х років, нові герої мають певні людські слабкості, проте за будь-яких умов не втрачають почуття власної гідності. Такі образи втілили видатні актори, відомі всьому світові як блискуча голлівудська четвірка -Д. Хофман, Р. де Ніро, Дж. Ні-колсон, Аль Пачіно.

Нині у голлівудський конвеєр вклю­чені майже всі сучасні кіножанри, що тяжіють до взаємодії: гангстерський фільм - «Честь сім'ї Пріцці» Дж. Х'юстона та «Замужем за ма­фією» Дж. Деммі (комедійна інваріація жанру), «Одного разу в Америці» С. Леоне, «Шлях Карліто» -Б. де Пальма, «На гребені хвилі» К. Біглоу(з елементами драми); трилер -синтез детективу й фільму жахів - «Серце янгола» А. Паркера, «Мов­чання ягнят» Дж. Деммі, «Мис стра­ху» М. Скорсезе та ін.; вестерн ~ «Танці з вовками» К. Костнера, «Непробачений» К. Іствуда; психо­логічні драми - «Марафонець» Дж. Шлезінгера, «Людина дощу» Б. Левінсона, «Аромат жінки» М. Бреста, «Народ проти Ларрі Флінта» М. Формана; фільми катас­троф - «Титанік» Д. Камерона та ін.

Характерною ознакою сучасного американського кінопроцесу є активне залучення до співпраці провідних за­рубіжних режисерів - Л. Бессона («П'ятий елемент», «Жанна Д'Арк»), Е. Кустуріци («Андеграунд»), Дж. Ву («Без обличчя»), Е. Менгели («Англійський пацієнт», «Талано­витий містер Ріплі») тощо.

Зоряний небосхил Голлівуду спала­хує новими іменами. Поряд із визна­ними зірками 80-90-х рр. А. Шварценеггером, С. Сталлоне, Р. Гіром, Г. Фордом, К. Костнером, Т. Крузом, Н. Кейджем, Ш. Стпоун, К. Бессінджер, Дж. Фостпер упевнено почувають себе молоді актори Л. ді Капріо, Е. Норт, Д. Лоу. Отже, коловорот акторського життя у Голлівуді нескін­ченний...

Характеризуючи останні визначні події у кінематографі США, не можна не згадати явище, що дістало назву «тарантіноманії». Йдеться про твор­чість К. Тарантіно. Його фільм «Кримінальне чтиво» певною мірою став епохальним для всього світового кінопроцесу. Найпарадоксальнішим є те, що жорстокі кримінальні історії Та­рантіно («Шалені пси» та ін.) водночас дуже смішні. Це є свідченням того, що кіносвіт утомився від жорстокості і почав сміятися. Сьогодні К. Тарантіно вважають своєрідним символом нового кіно, яке завоювало прихильність як інтелектуалів, так і масового глядача.

Ми здійснили досить побіжний екс­курс в історію американського кіно, але сподіваємося, що й ваш власний глядацький досвід, і та інформація, яку ви отримали, пересвідчили вас у тому, що Голлівуд справді є «фабрикою мрій», і ця напіввиробнича, напівромантична назва відбиває його реальне місце у сві­товому кінематографічному просторі.




Переглядів: 3126

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Варіант 14 | Назвати відомі центри народних промислів та ремесел України. Дати характеристику одному із них.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.