Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Загальна характеристика мотивів поведінки дитини

Одна і та сама діяльність може бути спричинена різ­ними мотивами, які перебувають у певній субординації: одні відіграють провідну роль, інші - другорядну. Спів­відношення їх утворює систему мотивів певного акту по­ведінки.

Мотив розкриває сенс, який мають для людини її дії і вчинки, їх життєве значення. Він має складний індивіду­альних характер.

Мотив (франц. motif, лат. motus-рух) - усвідомлена причина дій і вчинків людини.

Будучи усвідомленим, мотив поведінки дитини є ру­шійною силою у її розвитку.

Під впливом розвитку внутрішньої структури особис­тості, зовнішніх обставин її життєдіяльності мотиви пове­дінки динамічно змінюються.

Мотивація -система мотивів, яка визначає конкретні форми по­ведінки, діяльності людини.

Розкриття причин поведінки, дій і вчинків людини пе­редбачає аналіз сукупності мотивів, якими зумовлено конкретну поведінку. Зрозуміти дитину значно простіше, ніж дорослу людину, оскільки мотиви її вчинків помітні в усьому.

На різних вікових етапах мотивація обумовлюється провідними видами діяльності і соціальною ситуацією роз­витку.

У дошкільному віці, дитина знає і вміє багато, але по­казником сформованості особистості є її внутрішня струк­тура, яку утворюють мотиви поведінки, під впливом яких вона діє, воля та почуття.

Найбільший вплив на поведінку дітей дошкільного ві­ку мають типові для них мотиви, пов'язані з інтересом до світу дорослих, прагненням діяти, як вони. Бажання бути схожим на дорослого керує малюком і в рольовій грі. Його часто використовують у вихованні дитини: «Ти ж вели­кий, а великі одягаються самі», «Чоловіки не плачуть».

У поведінці дітей постійно виявляються ігрові мотиви, пов'язані з інтересом до процесу гри, які переплітаються з прагненням діяти, як дорослі. Також ці мотиви забарвлю­ють поведінку дитини, створюють неповторну специфіку дошкільного дитинства. Іноді вони породжують непорозу­міння, коли дитина видає бажане за дійсне: «Ми з татом ка­талися на човні, який перевернувся...». Висловлювання про те, чого не було, не дають підстав вважати хлопчика брехуном, адже він створює уявну ситуацію, у якій з гри фантазія перемістилася у розповідь. Будь-яку справу ди­тина може перетворити на гру: іноді здається, що вона зайнята серйозною справою, а насправді - грається, ство­ривши для себе вигадану ситуацію. Наприклад, під час психологічного дослідження дітям пропонували із зобра­жень чотирьох предметів (людина, лев, кінь і віз) відібра­ти «зайвий». Діти назвали зайвим лева, пояснивши: «Дя­дя запряже коня у віз і поїде, а для чого йому лев? Лев мо­же з'їсти і його, і коня, тому його потрібно відправити в зоопарк».

Важливе значення в поведінці дошкільника мають мо­тиви встановлення і збереження позитивних взаємин з дорослими та дітьми. Кожна дитина потребує доброзич­ливого ставлення оточення. Своїми діями вона намагаєть­ся заслужити їхнього схвалення. Прагнення до позитив­них взаємин з дорослими змушує дитину зважати на їхні думки й оцінки, виконувати встановлені ними правила по­ведінки.

З подорослішанням все більшого значення набуває для дітей ставлення до них однолітків. Наприклад, 3-річна ди­тина, яка прийшла у дошкільний заклад, перші місяці ні­би не помічає інших дітей, не зважає на них у своїй пове­дінці (може забрати стільчик у сусіда, якщо захоче сісти).

Однак із розвитком спільної діяльності, формуванням ди­тячого колективу здобуття позитивної оцінки, симпатії од­нолітків стають дієвим мотивом поведінки дошкільника. Особливо намагаються вони здобути симпатію авторитет­них у групі однолітків або тих, хто подобається їм особис­то. Для вихователя важливо, щоб дитина здобувала виз­нання однолітків своїми особистісними якостями, старан­нями і результатами в ігровій, продуктивній діяльності, а не спекулятивним шляхом.

У дошкільному дитинстві розвиваються мотиви само­любства, самоствердження. Вони проявляються у бажанні виокремитися серед інших, досягти того, щоб її поважали і слухались, звертали на неї увагу, виконували її прохання, що виражає намагання дітей виконувати головні ролі в іг­рах. Прагнення до самоствердження 3-5-річних дітей зас­відчують приписування ними собі позитивних якостей, без особливих переживань щодо відповідності їх дійсності, пе­ребільшення своєї сміливості, сили тощо. Наприклад, на питання, чи сильний він, малюк, не задумуючись, відпові­дає, що може підняти великий камінь.

За певних умов прагнення до самоствердження може спричинити і негативні прояви (вередування, впертість). Вередування подібне до проявів негативізму дітей у період кризи 3-х років, що здебільшого є наслідком неправильно­го ставлення до дитини, закріплення негативних форм вза­ємин з нею. Вдаючись до нього, дитина намагається зверну­ти на себе увагу, довести щось дорослим. Такими зазвичай стають безініціативні діти, які не можуть задовольнити прагнення до самоствердження іншими шляхами, зокрема у спілкуванні з однолітками.

Протягом дошкільного дитинства мотиви поведінки дитини суттєво змінюються. Молодший дошкільник, як і дитина раннього віку, здебільшого діє під впливом ситуа­тивних почуттів і бажань, не усвідомлюючи того, що зму­шує його до певних вчинків. Більш усвідомленою є діяль­ність старшого дошкільника, що виявляється у його здат­ності пояснити, чому вчинив так, а не інакше.

Один і той самий вчинок дітей різного віку має різні причини: 3-річний малюк кидає курям крихти, щоб поди­витися, як вони збігаються і клюють, а 6-річний - щоб до­помогти мамі по господарству.

Про розвиток мотивів поведінки дитини свідчать:

1) перетворення епізодичних, розрізнених (іноді супе­речливих) спонукань на систему відносно послідовних мотивів. Наприклад, 6-7-річні діти, для яких має зна­чення громадська думка, завжди зважатимуть у своїх вчинках на інтереси, оцінки товаришів. Про це дбати­муть навіть діти, які перебувають у групі в ролі лідерів. Послідовність і системність мотивів дошкільника має ще відносний і нестійкий характер, тому його поведінка не­рідко буває несподіваною для вихователя, підпорядкову­ється емоційно сильному спонуканню (образа, велике ба­жання), наслідком чого є порушення добре відомих йому правил;

2) чіткий прояв спонукальної сили різних мотивів. Наприклад, завдання ігрового характеру (знайти схований прапорець) має найбільшу спонукальну силу для молод­ших дошкільників; трудове завдання (зробити ляльки для спектаклю) - для 5-6-річних дітей; інтелектуальні зада­чі (складання прапорця з мозаїки) - для старших до­шкільників.

З усвідомленням себе і свого місця у світі дорослих ти­пи мотивів поведінки дошкільника змінюються якісно: з'являються інші причини, ситуативні бажання перемі­щуються на задній план.

Пізнавальні і змагальні мотиви дошкільника

У період дошкільного дитинства відбувається фор­мування нових видів мотивів, пов'язаних з ускладнен­ням діяльності дітей. Такими є пізнавальні і змагальні мотиви.

Пізнавальні мотиви дитини виявляються у перших дитячих питаннях («що це?», «а як?», «для чого?»), однак вони не є свідченням істинно пізнавальних мотивів. Пізні­ше переважає питання «чому?». Часто діти не лише запи­тують, а й намагаються знайти відповіді, використати свій досвід для пояснення незрозумілого, вдаються з цією ме­тою цього до «експерименту» (розривають іграшки, нама­гаючись дізнатись, що у них у середині).

Ці факти часто вважають показником властивої дош­кільникам допитливості. Однак насправді дитячі питання не завжди виражають їхній пізнавальний інтерес, праг­нення отримати нові відомості про навколишній світ. Мо­лодші і середні дошкільники нерідко у такий спосіб нама­гаються привернути увагу дорослого, закликати його до спілкування, поділитися з ним переживаннями. Це є при­чиною того, що діти, не дослухавши відповіді на свої запи­тання, перебивають дорослого і ставлять нові.

Поступово під впливом дорослих, які навчають дити­ну, повідомляють їй різноманітну інформацію, доступно та обґрунтовано відповідають на питання, дитина починає все більше цікавитися світом і подіями в ньому, прагне піз­нати нове. Завдяки цьому у неї починають формуватися пізнавальні мотиви, які розвиваються чи не розвиваються у шкільні роки. У дошкільному віці пізнавальні мотиви пов'язані переважно з практичною діяльністю: відомості, які отримує дитина від дорослих, потрібні для використан­ня у грі, малюванні, конструюванні тощо. Тільки такі по­яснення дорослих молодші дошкільники вислуховують. Спроби здогадатися про причини явищ, здійснити «експе­римент» пов'язані з ускладненнями у практичній діяль­ності. І лише у старшому дошкільному віці інтерес до знань стає самостійним мотивом дій дитини, починає спрямовувати її поведінку.

Змагальні мотиви дитини мають своєрідну характе­ристику. 3-4-річні діти не порівнюють свої успіхи і невда­чі з успіхами і невдачами інших дітей. Прагнення до са­моствердження і бажання отримати похвалу дорослих во­ни виражають не у спробах зробити щось краще за інших, а в приписуванні собі позитивних якостей, у виконанні дій, які отримують позитивну оцінку дорослого. Так, у експерименті, де молодші дошкільники, яким запропону­вали гратися у дидактичну гру і пояснили, що переможець отримає в нагороду зірочку, вирішили всі дії виконувати разом, а не по черзі, як вимагали умови гри. Вони підказу­вали однолітку, якщо їм була відома відповідь, а по закін­ченні гри кожна дитина вимагала зірочку, незалежно від досягнутого нею результату.

На основі прагнення до самоствердження у старших дошкільників переважає прагнення виграти, бути пер­шим. Майже всі настільні ігри і більшість спортивних пов'язані із змаганням, про що часто свідчить їхня назва («Хто спритніший?», «Хто швидший?», «Хто перший?» тощо). Старші дошкільники керуються змагальними мо­тивами і у діяльності, яка не передбачає змагання, порів­нюючи свої успіхи, люблять похвалитися, переживають невдачі. Підтримуючи змагальність у спортивних іграх, дорослі не повинні стимулювати конкуренцію у всіх видах діяльності. Нездорова конкуренція є джерелом брехні та хвастливості дітей.

Розвиток моральних мотивів у дошкільників

Моральні мотиви поведінки виражають ставлення ди­тини до оточуючих. Вони змінюються і розвиваються уп­родовж дошкільного дитинства у зв'язку із засвоєнням та усвідомленням моральних норм і правил поведінки, розу­мінням значення своїх вчинків для інших людей. Спершу виконання загальноприйнятих правил поведінки є для ма­люка тільки засобом підтримання позитивних взаємин з дорослими, які цього вимагають. Похвала, прихильність, які дошкільники отримують за гарну поведінку, прино­сять їм приємні переживання, зумовлюють сприймання виконання правил, як щось позитивне й обов'язкове. Вони діють відповідно до моральних норм тільки щодо тих до­рослих або дітей, до яких відчувають симпатію. Цим діти керуються, коли діляться іграшками, солодощами з одно­літками. У старшому дошкільному віці моральна поведін­ка поширюється і на людей, які не мають з дитиною безпо­середнього зв'язку. Це зумовлено усвідомленням дітьми суті і значення моральних норм і правил, розумінням їх за­гальнообов'язковості.

Серед моральних мотивів поведінки все більше місце починають займати суспільні мотиви - бажання зробити користь для людей. Багато молодших дошкільників може виконувати нескладне завдання заради задоволення інших людей. Для цього потрібно, щоб вони уявляли собі людей, для яких щось роблять, і симпатизували їм. Наприклад, щоб молодші дошкільники виготовили колобок для ма­леньких дітей, вихователь повинен яскраво, образно розпо­вісти їм про цих дітей, про задоволення від подарунка.

Із власної ініціативи виконувати роботу для інших діти починають з 4-5-річного віку. Вони вже розуміють, що їхні вчинки можуть приносити комусь користь. Коли їх запиту­ють, чому вони виконують доручення дорослих, зазвичай відповідають, що їм це подобається, або діють на прохання мами. Інакше на це питання відповідають старші дошкіль­ники: «Допомагаю тому, що бабусі і мамі важко самим», «Я люблю маму, тому допомагаю», «Щоб допомогти мамі і все вміти». По-різному поводяться діти різних дошкільних груп і в іграх, де від індивідуальних дій залежить успіх команди. Молодші і більшість середніх дошкільників піклуються про власний успіх, а старші діти діють заради успіху команди.

Старші дошкільники усвідомлено дотримуються мо­ральних норм, пов'язаних з допомогою іншим людям. Як свідчать дослідження, суспільні мотиви вже у дошкільно­му віці можуть мати значну спонукальну силу, більшу, ніж мотиви особистої користі, інтерес до зовнішньої, про­цесуальної сторони діяльності. Виникають вони не спон­танно, а завдяки виховному впливу дорослих.

Підпорядкування мотивів у поведінці дошкільників

Зміни мотивів поведінки у дошкільному дитинстві по­лягають не лише у зміні їхнього змісту, появі нових видів мотивів, а й у формуванні ієрархії: одні мотиви набувають важливішого значення для дитини, ніж інші.

Поведінка молодшого дошкільника невизначена, поз­бавлена основної мети. Наприклад, він може за власною іні­ціативою поділитися гостинцем з однолітком, а через хви­лину відібрати в нього іграшку; допомагати матері прибра­ти кімнату, а через п'ять хвилин - вередувати, не маючи бажання одягатися. Це відбувається внаслідок зміни моти­вів поведінки, домінування залежно від зміни ситуації то одного, то іншого з них.

Підпорядкування мотивів є найважливішим новоутво­ренням у розвитку мотиваційної сфери дошкільника. Ієрар­хія мотивів надає певну спрямованість усій його поведінці. З часом з'являється змога оцінювати не лише окремі вчин­ки дитини, а і її поведінку загалом як добру або погану. Як­що головними у поведінці стають суспільні мотиви, дотри­мання моральних норм, дитина здебільшого діятиме під їх впливом, не піддаючись протилежним спонуканням. Пере­важання мотивів, які спонукають до отримання особистого задоволення, демонстрування своєї переваги над іншими, може спричинити серйозні порушення правил поведінки.

Поведінка дитини раннього віку зумовлюється ситуаці­єю, яка домінує у певний момент над почуттями, дошкіль­ник уже вміє стримувати себе. Це засвідчили спеціальні дослідження з метою виявлення можливості 3-7-річних дітей стримувати свої безпосередні бажання. Для цього во­ни повинні протягом певного часу не дивитися на предмет. У першій серії дослідів це категорично заборонив дорослий; у другій - за це пообіцяли винагороду; у третій - пригро­зили покаранням (виключення з гри); у четвертій - діти дали слово (пообіцяли).

Результати дослідження показали, що 5-7-річним ді­тям легше стримувати свої безпосередні спонукання, ніж молодшим дошкільникам. Відрізняється і спонукальна сила різних обмежувальних мотивів. Найсильніше діє мо­тив заохочення, найслабше - заборона дорослого, не під­силена іншими додатковими мотивами. На старших дітей суттєво впливає їхня обіцянка, яка для молодших дош­кільників є ще слабким мотивом.

На поведінку дітей починають впливати мотиви мо­рального характеру, однак у 3-5-річних малюків вони ще слабо виражені.

У присутності дорослих, інших дітей дошкільники ви­являють кращу здатність сприймати свої безпосередні спо­нукання, ніж поза видимим контролем. Підпорядкування мотивів допомагає дитині відмовитися від привабливих речей, занять заради виконання важливого, але нецікаво­го заняття. Мотиви діяльності в дошкільний період посту­пово втрачають однакове значення для дитини, кожен із них поступово займає своє місце у певній системі, одні по­чинають переважати над іншими. Зміст головних мотивів визначає спрямованість усієї поведінки дитини. На цьому етапі життя стрижень особистості тільки починає форму­ватися, однак певна спрямованість у поведінці дошкільни­ка вже стає помітною. Вона може бути різною - від егоїс­тичної, індивідуалістичної до суспільної, високоморальної (у межах вікових можливостей).

У поведінці одних дошкільників виявляються тенден­ції творчого типу особистості, в інших - руйнівного, спо­живацького. Вихователям і батькам важливо за незначни­ми, на перший погляд, ознаками помітити прояви певної тенденції у поведінці, щоб вчасно і вміло коригувати роз­виток особистості дитини, формувати суспільно цінні пот­реби і мотиви, забезпечити повноцінні шляхи її самовира­ження і самоствердження.




Переглядів: 4004

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характеристика мотиваційної сфери дошкільника.особливості розвитку самосвідомості дошкільника.воля темперамент | Роль гри у розвитку мотиваційної сфери дошкільника

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.