Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Розвиток моральної свідомості особистості за Л. Кольбергом

Спираючись на праці Ж. Піаже про інтелектуальний розвиток дітей, американський психолог Лоренц Кольберг розробив теорію морального розвитку дитини. Розглянемо уявлення Кольберга про становлення моральної свідомості.

Розвиток моральності (здатності виносити моральні судження) тісно пов'язаний з когнітивним розвитком. Рівні моральності мають наступну градацію:

1. Передморальний рівень (до 10 років) включає дві стадії: на першій стадії дитина оцінює вчинок як поганий чи добрий у відповідності з правилами, засвоєними ним від дорослих. Він схильний судити про вчинки за важливістю їх наслідків, а не за намірами людини ("гетерономна мораль"). Судження виноситься ним у залежності від тієї винагороди або покарання, що може спричинити цей вчинок.

На другій стадії судження про вчинок виноситься у відповідності з тією користю, яку можна із нього здобути, і дитина починає судити про вчинки за намірами, що їх обумовили, розуміючи, що наміри важливіші за результати зробленого вчинку ("автономна мораль").

2. Конвенціональний рівень (з 10 до 13 років) — орієнтація на принципи інших людей і на закони.

На третій стадії судження базується на тому, чи буде вчинок схвалений іншими людьми чи ні.

На четвертій стадії судження виноситься у відповідності до встановленого порядку і офіційних законів суспільства.

3. Постконвенціональний рівень (з 13 років) — людина судить про поведінку виходячи із власних критеріїв.

На п'ятій стадії виправдання вчинку базується на повазі прав людини або визнанні демократично прийнятого рішення.

На шостій стадії вчинок кваліфікується як правильний, якщо він продиктований совістю — незалежно від його законності чи думки інших людей.

Кольберг відмічає, що багато людей так ніколи і не переходять четверту стадію, а шостої стадії досягає менше 10 % людей у віці 16 років і старше.

У свій час теорія Кольберга зазнала критики на таких підставах: а) стадії не є однорідними й однозначними, не утворюють незмінної послідовності; б) поняття про моральність (чесність, відповідальність тощо) у різних людей можуть формуватися по-різному; в) теорія Кольберга орієнтована лише на чоловічу поведінку, ігноруючи особливості жіночої.




Переглядів: 1408

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Учення Ж. Піаже про інтелектуальний розвиток дитини | Теорія розвитку вищих психічних функцій Л. С. Виготського

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.