Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Теорії мотивації

Теорії мотивації прийнято поділяти на дві групи: змістові і процесуальні.

Змістові теорії мотивації – теорії, які вивчають мотиви людей у роботі та спонукальні мотиви. До них належать: теорія потреб Маслоу, ERG-теорія Альдерфера (теорія потреб існування (Е), соціальних потреб (R) і зростання|зросту| (G)), теорія «двох чинників»|факторів| Герцберґа, Х-Y теорія Макгрегора і дослідження Макклелланда у сфері мотивації, влади та афіляції|.

Якщо людина здійснює|скоює,чинить| дію, то виникає запитання не тільки|не лише| про мотивацію, а також про те, яку дію вибирає людина з|із| усіх можливих, яку мету|ціль| ставить перед собою і які засоби|кошти| використовує для її досягнення. Зрештою|урешті|, виникає запитання, як оцінювати результат дії? Що є|з'являється,являється| для людини важливим|поважним| у разі|в разі| успіху або невдачі? А також – як вона оцінює витрати|затрати| й винагороду?

У змістових теоріях акцент робиться (на виявленні та вивченні внутрішніх спонукань (потреб, мотивів), які лежать в основі поведінки людей, їхньої професійної діяльності.

Розглянемо змістовні теорії мотивації.

 

 

Прикладом змістового підходу є концепція «ієрархії мотивів» А. Маслоу. Вона допускає, що основою мотивів є потреби, які утворюють піраміду. За даною концепцією всі потреби особистості поділено на п’ять основних груп:

Фізіологічні потреби(А) необхідні для виживання організму. Вони лежать в основі гомеостатичної регуляції. Це – потреба в їжі, воді, відпочинку, сексуальному задоволенні, притулку тощо.

Потреби самозбереження(Б) включають потреби в захисті від фізичних і психологічних небезпек, впевненості в тому, що фізіологічні потреби буде задоволено; у захисті від невпорядкованості, болю, гніву, страху.

Соціальні потреби(В), тобтопотреби в соціальних зв’язках. Вони вказують на необхідність: соціального єднання з групою і приналежності до неї; соціальних контактів, любові, позитивного ставлення з боку інших, соціальної взаємодії як таких.

Потреби в шануванні(Г) включають, по-перше, потреби в повазі з боку інших – у визнанні ними особистих досягнень, компетентності, особистісних якостей і достоїнств; по-друге, – потребу в самоповазі.

Потреби самоактуалізації(Ґ) вказують на необхідність особистості реалізувати свої потенційні можливості і здібності, здійснити «особистісне зростання», тобто розвиток власної особистості, розуміння, осмислення і розвитку власного «Я».

П’ять груп потреб одночасно є й п’ятьма основними рівнями потреб, розташованими у вигляді чіткої ієрархічної структури співпідпорядкованості.

Це означає, що потреби кожного вище розташованого рівня виникають (актуалізуються) тільки тоді, коли потреби всіх нижче розташованих рівнів задоволено. Наприклад, якщо людина відчуває сильний голод (рівень А), то саме він є головним мотивуючим фактором поведінки. Лише після того, як цю потребу буде задоволено, людина починає прагнути до задоволення потреб інших рівнів – зокрема, безпеки, соціального визнання тощо.

Задоволення потреб нижче розташованих рівнів є обов’язковою умовою і причиною актуалізації потреб вищерозташованих рівнів. Наприклад, лише після того, як буде гарантовано безпеку, виникають потреби соціального порядку. Після того як людина домагається їхнього задоволення (соціального визнання), вона починає випробовувати потреби в повазі, у самоповазі, у власному вдосконалюванні.

Нижчі потреби (рівні А і Б) позначаються як «потреби дефіциту», а вищі (рівні Г і Ґ) – як «потреби росту»: перші забезпечують виживання, а другі – розвиток особистості.

Оскільки з розвитком людини як особистості розширюються її потенційні можливості, потреба в самовдосконаленні ніколи не може бути задоволена цілком. Тому і процес розвитку мотивації не є обмеженим.

Згідно з теорією Маслоу, потреби задовольняють від нижчого рівня до вищого. Задоволення вищих потреб залежить від того, чи достатньо|достатньо| задоволено потреби, що перебувають|перебувають| на нижніх рівнях ієрархії. Перші чотири рівні потреб автор назвав|накликати| «мотивами» дефіциту, оскільки їх задоволення приводить|призводить,наводить| до нетривалого насичення (стану задоволеності). Згідно з теорією гомеостазу, незбалансованість або брак|нестача| чого-небудь зумовлює актуалізацію потреб і прагнення їх задовольнити, а потім знову|знову,щойно| настає|настає| стан рівноваги. Самореалізацію розуміють як «мотив зростання|зросту|». Оскільки|тому що| ця потреба зумовлює розвиток особи|особистості|, то «насичення» не відбувається|походить|. Теорію Маслоу й інші змістові теорії мотивації критики називають несучасними. Насамперед|передусім|, виникають труднощі з|із| експериментальною перевіркою передумов, що спонукають людину до діяльності. Визначити ієрархію потреб досить|досить| складно експериментально (Weinert, 1998). Заслугою Маслоу є|з'являється,являється| те, що він звернув увагу дослідників на прагнення особи|особистості| до самореалізації. Варто зазначити|помітити|, що можливість|спроможність| розвитку особи|особистості| в професійній сфері обмежена.

Основна ідея класифікації А. Маслоу – принцип відносного пріоритету актуалізації потреб, згідно з яким, перш ніж активізуються (і почнуть визначати поведінку) потреби вищих рівнів, потрібно задовольнити потреби нижчих рівнів. Адже очевидно, що смертельно голодна людина не прагне взятися до якоїсь праці і ще менше – до такої діяльності, у якій можна було б виявити свою компетентність і самореалізуватися. Думки і дії голодної людини спрямовані насамперед на пошуки їжі. А потреба в емоційних контактах (згідно з Маслоу) не актуалізується доти, доки людина не задовольнила потреб двох нижчих рівнів (фізіологічних і безпеки).

Самоактуалізація, за А. Маслоу, може стати мотивом поведінки лише тоді, коли задоволено решта потреб. У разі конфлікту між потребами різних ієрархічних рівнів перемагає потреба нижчого рівня.

Але відносний пріоритет (перевага) тимчасово незадоволених потреб нижчого рівня не обов’язково блокує самоактуалізацію. Самоактуалізація може стати відносно незалежною від задоволення потреб нижчих ієрархічних рівнів (тобто потреба в самоактуалізації може виникати й тоді, коли тимчасово не задоволено потреби нижчих рівнів).

З погляду вікової психо­логії, ієрархія потреб за Маслоу відповідає послідовності їхнього вияву в процесі розвитку дитини. Для немовлят на першому місці – задоволення фізіологічних потреб. Далі в процесі індивідуального розвитку для дітей дошкільного віку актуальною стає безпека, потім – соціальні контакти й самоповага. Лише в підлітковому віці набувають ваги деякі аспекти самоактуалізації, які в кращому разі можна реалізувати в більш пізньому віці.

А. Маслоу наводить такі відмінності між потребами вищих і нижчих рівнів: по-перше, вищі потреби виникають пізніше; по-друге, що вищий рівень потреби, то менш вона важлива для виживання, то далі можна відкладати її задоволення і легше від неї на певний час звільнитися; по-третє, функціонування на вищих щаблях розвитку (на висо­кому рівні потреб) забезпечує вищу біологічну ефектив­ність (менше хвороб, чудовий сон, апетит і т. ін.); по-четверте, вищі потреби суб’єктивно сприймаються як менш важливі; по-п’яте, задоволення потреб вищих рівнів частіше зумовлює здійснення бажань і розвиток особистості, частіше дає відчуття щастя, радості і збагачує внутрішній світ.

Однак щодо теорії мотивації А. Маслоу можна висловити критичні зауваження. Зокрема, учений стверджував, що в певний проміжок часу лише одна потреба може актуалізовуватися й задовольнятися. Однак дослідження психологів засвідчують, що одночасно може актуалізовуватися й задовольнятися не одна, а кілька потреб особистості. Наприклад, людина здатна одночасно їсти й спілкуватися. Також чимало заперечень було й щодо положення А. Маслоу про пріоритет актуалізації потреб. Згідно з його поглядами, доки не задоволено потреби нижчих рівнів, потреби вищих рівнів не актуалізовуються. Однак існують численні докази можливості актуалізації потреб вищих рівнів без задоволення потреб нижчих рівнів. Нижчі потреби можуть бути тимчасово не задоволеними, проте вищі потреби все ж виникають і людина їх задовольняє. Наприклад, голодна людина прагне спілкуватися, а незадоволення деяких потреб нижчих рівнів не заважає вченому чи художнику творити. Однак варто наголосити, що потреби нижчих рівнів можуть залишатися не задоволеними лише впродовж якогось часу.

Клейтон Альдерфер (Clayton Alderfer, 1969; див. також Robbins, 2001), базуючись на теорії потреб Маслоу, започаткував експериментальне вивчення цієї моделі. Він виокремив три групи потреб, у які входять:

потреби існування (existence);

соціальні потреби (relatedness);

потреби зростання|зросту| (growth).

Потреби існування – базові потреби. Вони відповідають першому і другому рівню потреб в ієрархії Маслоу. Соціальні потреби – потреби міжособової взаємодії, а також потреби належності: схвалення|прийняття,приймання|, любов|кохання|, симпатія, влада і вплив. Потреби зростання|зросту| – потреби розвитку особи,|особистості| це потреби самореалізації, згідно з Маслоу. Альдерфер (Alderfer, 1969) не згоден з|із| постійною ієрархічною моделлю Маслоу, за якою послідовно задовольняються потреби нижнього рівня, а потім потреби вищих рівнів. Він вважає|лічить|, що одночасно може бути актуалізовано понад одну потребу, і їхня кількість залежить від культурного середовища|середи|, у якому перебуває|перебуває| людина.

Фрідерік Герцберґ та інші (Herzberg, 1959) розробили так звану теорію двох чинників|факторів|. Її основні положення|становища| засвідчують, що на задоволеність роботою впливають: мотиваційні (внутрішні) чинники|фактори| і гігієнічні (зовнішні) чинники|фактори|. Мотиваційні чинники|фактори| підвищують задоволеність працею. Гігієнічні чинники|фактори| також можуть підвищувати задоволеність роботою, але|та| вони не підвищують безпосередньо продуктивності праці. Мотиваційні чинники|фактори| зумовлені змістом|вмістом,утриманням| роботи і їх визначають як «чинники|фактори| змісту|вмісту,утримання| роботи». Гігієнічні чинники|фактори| – це умови роботи, зарплата тощо|вмісту,утримання|. Внутрішня мотивація спонукає людину до визнання|зізнання| діяльності, прийняття|прийняття,приймання| на себе відповідальності, можливості|спроможності| дальшого|дальшого| розвитку й зростання|зросту|, а це приводить|призводить,наводить| до задоволеності роботою. Незадоволеність|незадоволення| може бути зумовлена|спричинена|: низькою зарплатою, стилем поведінки керівництва, статусом, атмосферою на роботі, взаєминами з|із| колегами, політикою підприємства, фрустрацією| працівників.

Найважливіший|поважніший| практичний висновок|виведення| з|із| цієї теорії випливає з того|, що мотивація пов’язана з можливостями|спроможностями| зростання|зросту| особи|особистості| й ґрунтується на потребах у ній. Люди задоволені роботою, коли вони в ній зацікавлені й потрібні|зажадати| в організації. Менеджери можуть не мотивувати своїх співробітників безпосередньо, а створювати робочу атмосферу й робочий колектив, який дасть змогу працівникам мотивувати самих себе. Цінність теорії двох чинників|факторів|, яку нерідко|незрідка| критикують, полягає в тому, що вона вміщує чинники|фактори| «робочого оточення» і «змісту|вмісту,утримання| роботи» в центр інтересів організаційної психології.

Дуглас Макгрегору своїй книзі «The Human Side of Enterprise», опублікованій 1960 року, формулює дві різні «позиції» людини в організаціях.

Згідно з теорією «X», працівники не задоволені|невдоволені| роботою й бояться відповідальності, для них мотивацією є тільки|лише| примушування|примус,силування| до роботи або винагорода. Як протилежність цьому, співробітники, згідно з теорією «Y», задоволені своєю працею, здатні|здібні| ухвалювати рішення, готові брати на себе відповідальність, якщо це приведе до досягнення поставленої мети. Залежно від моделі («X» або «Y»), якої дотримується менеджер, здійснюється управління персоналом. Зі свого боку|своєю чергою|, персонал або уникає відповідальності й вияву|вияву| власної ініціативи, або з радістю бере на себе відповідальність і підвищує свою робочу мотивацію. На думку Макгрегора, упередження й дії спонукають менеджера до визначення своєї моделі мотивації, переконують його, що спільна робота з|із| підлеглими позитивно позначається|відбивається| на успіху організації, але|та| лише|лише| тоді, коли |своєю черго підлеглі будуть відповідальними (див. також Robbins, 2001).

Д. Макклелланд зі|із| своїми колегами з|із| Гарварда (MacClelland, 1971) близькодвадцяти років досліджував мотивації влади, афіляції| і досягнень. Щоб дізнатися|упізнати,взнати,пізнати| свій мотив, необхідно відповісти на запитання анкети (переклад|переведення,переказ| Robbins, 1998).

Д. Макклелланд приділяв особливу увагу мотивації досягнення. Мотивація досягнення – це прагнення розвивати свої здібності у всіх галузях діяльності або по змозі розвивати їх у тих галузях, де треба показати добрий результат, або в ситуаціях, коли щось не вдається (Rosenstiel, 2000). У моделі «афекту – збудження», згідно з Макклеландом (MacClelland, Atkinson, Clark і Lowell, 1953), цеймотив вивчають з використанням емоційно|емоціонально| забарвлених|пофарбованих| ситуацій. Нерідко|незрідка| переживання|вболівання| успіху супроводжується|супроводиться| відчуттям|почуттям| гордості, а переживання|вболівання| невдачі, навпаки, співвідносять з|із| відчуттям|почуттям| сорому. Ці відчуття|почуття| актуалізуватимуться в ситуаціях, подібних до тих, у яких вони раніше траплялися і з|із| якими асоціюються. У подальших|наступних| ситуаціях можуть виявлятися|появлятися| ознаки такого самого афектного стану (гордості або сорому), який був у минулому. Залежно від відчуттів|почуттів|, що виникають, людей можна розділити на тих, хто прагне діяти, і тих, хто уникає дій.

Отже, чинником, що має мотиваційне значення та виявляє постановку людиною певних цілей, є рівень домагань особистості – прагнення досягти цілей того ступеня складності, на який людина вважає себе здатною. В основі рівня домагань лежить самооцінка, підтримання якої стало для людини потребою.

Рівень домагань особистості може бути адекватним чи неадекватним (заниженим, завищеним) щодо можливостей індивіда. Для людини зі зниженим рівнем домагань характерна колізія так званого гидкого каченяти, яка виявляється в невпевненості у своїх силах, можливостях, здібностях. Завищений рівень домагань породжують суперечності між постійним ростом потреб і реальними можливостями їх задоволення і в процесі реалізації супроводжується підвищеною критичністю, максималізмом в оцінках дійсності та емоційним напруженням.

Вирішальним у становленні рівня домагань є не об’єктивний успіх або невдача, а переживання суб’єктом своїх досягнень як достатніх чи недостатніх.

За даними американських психологів, рівень домагань залежить від співвідношення двох протилежних мотиваційних тенденцій – прагнення до успіху та уникнення невдачі, які входять до структури мотивації досягнення.

Інакше кажучи, поведінку, орієнтовану на досягненні мети, визначає співвідношення двох тенденцій – прагнення до успіху та уникнення невдачі.

Тенденція прагнення до успіху є мультиплікативною функцією трьох змінних: мотиву прагнення до успіху, суб’єктивної імовірності досягнення успіху, його привабливості в певній ситуації. Мотив прагнення до успіху – це стійка диспозиція особистості переживати гордість і задоволення при досягненні успіху.

Тенденція уникнення невдачі є мультиплікативною функцією мотиву уникнення невдачі (прагнення уникнути невдачі та сорому) та її непривабливості в певній ситуації.

Привабливість успіху тим сильніша, чим нижча суб’єктивна імовірність успіху (тобто чим важче його досягнути), і навпаки, привабливість уникнення невдачі тим слабша, чим вища суб’єктивна імовірність успіху.

Переважання тієї чи іншої мотиваційної тенденції (мотиву прагнення до успіху або мотиву уникнення невдачі) завжди зумовлене вибором ступеня складності завдання. Треба зазначити, хоча в житті існує багато ситуацій досягнення (наприклад, у навчальній, професійній діяльності), відмінність у мотивах виявляє себе в тому, що одні люди шукають такі ситуації, інші уникають їх.

Людина обирає мету, яка відповідає рівневі її домагань, стратегію її реалізації й виконує відповідні дії. Результат своїх дій (успішних чи неуспішних) людина оцінює шляхом зіставлення з рівнем домагань. Результат може негативно чи позитивно впливати на самооцінку.

Відповідна атрибуція (пояснення причин результату) є компенсаційним механізмом, що дає змогу послаблювати негативний чи посилювати позитивний вплив на самооцінку.

Коли ситуація досягнення не може реалізуватися одномоментно, а потребує значних зусиль упродовж тривалого часу (наприклад, зростання професійних досягнень), кожний окремий результат людина оцінює з погляду наближення до остаточної мети.

Макклелланд та Аткінсон виявили в дослідженні трудової мотивації різні тенденції мотивів – «досягнення успіху» й «уникнення невдачі». Для вимірювання|виміру| трудової мотивації було проведено тематичний апперцептивний тест (ТАТ|). Упродовж 30 років Генрі Мюррейудосконалював|вдосконалював| цей проектний тест, у якому учасники експерименту одержували|отримували| завдання|задавання| розповісти|розказати| про те, що вони бачать на картинках на різну тематику. Результати експерименту засвідчили, що розповіді|оповідання| людей, які відчувають|відчувають| голод, частіше були пов’язані з їжею.

Для вимірювання|виміру| трудової мотивації учасникам запропонували картинки, близькі за змістом до процесу роботи.

Розповіді|оповідання| людей було класифіковано за змістом|змісту,рації|, і в результаті|унаслідок,внаслідок| визначено смислові моделі, які мотивують людину до праці, до досягнення успіху або уникнення невдачі. Згідно з Гекгаузеном (Heckhausen, 1989), розповіді|оповідання| – описи картинок можна розділити на такі|такі| смислові категорії.

Про мотив «досягнення успіху» засвідчують такі смислові моделі:

потреба в успіху і праці (наприклад, опитуваний каже, що людина на картинці поспішає|квапиться| на важливу|поважну| виробничу нараду);

інструментальна діяльність щодо досягнення мети (зокрема, ідеться про те, що людина, представлена|уявлена| на картинці, несе важливі|поважні| для роботи документи);

очікування|чекання| успіху (наприклад, учасник експерименту вважає|лічить|, що людина на картинці упевнена в собі й успішно виконує свою роботу);

похвала за виконану роботу (зокрема, опитуваний каже, що людину похвалили за добре виконане завдання|задавання|);

позитивно забарвлені|пофарбовані| відчуття|почуття| (наприклад, учасник експерименту розповідає|розказує|, що робота дає людині відчуття задоволення і вона відчуває себе компетентною);

тема успіху (всі описи скеровані|спрямовані| й орієнтовані на успіх).

Про мотив «уникнення невдачі» засвідчують такі|слідуючі| смислові моделі:

- потреба уникати невдачі (зокрема, опитуваний розповідає|розказує| про те, що людина, представлена|уявлена| на картинці, сподівається|надіється| не запізнитися на нараду);

- інструментальна діяльність для уникнення невдач (наприклад, учасник експерименту каже, що людина, зображена на картинці, повинна поспішати|квапитися|, щоб вкластися|вкластися| в терміни);

- упевненість в успіху або в неуспіху (учаснику експерименту видається, що людина думає|вважає|, ніби їй на цей раз|цього разу| не вдасться виконати роботу і вона буде зганьбленою);

- критика й осуд (опитуваний каже про те, що людина на картинці повинна докладати більше зусиль, щоб її контракт було продовжено);

- негативні відчуття|почуття| (наприклад, висловлюють припущення|припускається|, що представлена|уявлена| людина пригнічена результатами нещодавньої|нещодавньої| розмови);

- невдача (зокрема, ідеться про те, що ця людина не надала проекту вчасно);

- тема невдачі (усі розповіді|оповідання| про невдачу трактують як орієнтовані на невдачу).

Співвідношення кількості висловів|висловлювань| про «досягнення успіху» і про «уникнення невдачі» утворюють мотиваційну структуру людини.

Концепцію Макклелланда можна співвіднести з|із| теорією «двох чинників|факторів|» Герцберґа. Люди з|із| високою мотивацією досягнень виявляють підвищену цікавість до процесу праці, успішні в роботі й одержують|отримують| від цього задоволення. Люди з|із| низьким рівнем мотивації досягнень більш зацікавлені в чинниках|факторах| зовнішнього середовища|середи|, тобто в гігієнічних чинниках|факторах|. Вони хочуть знати, що про них і їхню роботу думають|вважають| інші.

Узагальнюючи аналіз теорії мотивації Макклелланда, зазначимо, що для людей з|із| високою мотивацією досягнення характерні такі особливості: вони володіють здатністю|здібністю| ставити перед собою високі й досяжні цілі; для них важливіші|поважніше| особисті|особові| досягнення в праці, ніж винагорода за успіх, і вельми|дуже| значуща оцінка якості їхньої роботи.

Висока мотивація досягнення співвідноситься не лише|не лише| з|із| високими особистими|особовими| результатами праці. Мотиваційний індекс продуктивності нації загалом|загалом| дає змогу одержати|отримати| різноманітні|всілякі| наукові відомості, наприклад, тенденції економічного зростання|зросту|.

Теорія гомеостазу. Згідно з А. Камероном, потреба стан відхилення від внутрішньої рівноваги, що призводить до напруження і спричинює поведінку, спрямовану на відновлення рівноваги.

Гомеостаз (від гр. homois – подібний, однаковий і statis – стояння, нерухомість) – здатність організму за будь-яких обставин підтримувати стабільність внутріш­нього середовища, внутрішню рівновагу (наприклад, певну концентрацію речовин чи компонентів). Рівновага ця, однак, унаслідок змін в організмі (обміну речовин) і змін у зовнішньому середовищі (загроза з боку ворогів, коли­вання температури тощо) часто порушується.

Голод, спрага, потреба в нових враженнях, потреба в емоційному контакті – первинні потреби, задоволення яких важливе для організму. Будь-яке порушення балансу (цукру, води, вражень, інформації та інших необхідних компонентів) призводить до появи відповідної потреби (і спонуки до відновлення рівноваги).

Що триваліше баланс залишається порушеним, то вищий рівень мотивації і сильніше активізується організм. Рівновага відновлюється лише після задо­волення потреби, а тоді зникають спонукання й активація.

Гомеостаз – підтримання рівноваги, за якої орга­нізм не відчуває жодних потреб. Потреба (і, відповідно, спонукання до активності) виникає внаслідок відхилення від рівноваги. Гомеостатична поведінка спрямована на ліквідацію напруження через задоволення потреби.

Отож, аби утримувати організм у стані вну­трішньої рівноваги (щоб зберегти стабільність внутріш­нього середовища), індивід має належно реагувати на подразники, які порушують рівновагу.

Проти теорії гомеостазу в психології виступив Г. Оллпорт, який указав на її «неспроможність зрозуміти природу істинного потягу, характерною особливістю якого є протидія рівновазі: напруження не зменшується, а підтримується». Розрядка (зменшення) напруження – не єдиний спонукальний чинник активності людини. Адже індивідуум часто прагне не до зменшення напруження, не до внутрішньої рівноваги і спокою, а, навпаки, до пошуку нового збудження.

Теорія потреб К. Гольдштейна. На особливу увагу заслу­говує концепція К. Гольдштейна, який, спираючись на матеріали вивчення мозкової патології, навів під­твердження того, що прагнення до гомеостазу (тобто внутрішньої рівноваги) є не характеристикою нормального організму, а ознакою патології. Лише хворий організм прагне будь-що уникнути напруження.

Організм, згідно з теорією Гольдштейна, має постійний середній стан напруження і прагне повернутися до цього стану в разі відхилення внаслідок дії зовнішніх чи внутрішніх чинників. Отже, варто говорити не про розрядку (зменшення) напруження в процесі задоволення потреб, а про його вирівнювання. Вирівнювання напру­ження є метою дії кожної нормальної, здорової особис­тості. Розвиток (інтелектуальний, духовний), нагромад­ження життєвого досвіду – не що інше, як прагнення до збалансування напруження. Потреба, згідно з цією теорією, є станом нестачі, який виявляється у відхиленні напруження від середнього рівня. Цю нестачу особистість прагне компенсувати.

Теорія оптимальної активації. Критичні зауваження що­до теорії гомеостазу спонукали вчених до розроблення концепції, яка дала б змогу пояснити, чому наш організм інколи прагне знизити рівень активації, а часом прагне підсилити її, коли вона занадто слабка (щоб підтримувати достатній психічний тонус).

Таку теорію запропонували у 50-ті роки XX ст. психологи Е. Даффі і Д. Гебб. Згідно з нею, організм прагне підтримувати оптимальний рівень активації, який дає йому змогу функціонувати найефективніше. Цей рівень не відповідає абсолютному нулю, як стверджує теорія гомеостазу, а залежить від фізіологічного й психо­логічного стану індивіда в цей момент (Е. Duffy, 1962; D. Hebb, 1955).

Отож, одні люди через свої фізіологічні особливості потребують надходження більш інтенсивної стимуляції, ніж інші, які здатні витримувати обмежену кількість стимулів. Потреба в стимулах залежить також від психічного стану людини. Оптимальний рівень активації під час сну чи в стані замріяності, звичайно ж, відрізняється від рівня активації, оптимального для людини, яка перебуває у стані творчого натхнення.

Поведінка індивідуума тим ефективніша, чим ближчий рівень його активації до оптимуму (він не повинен бути ні занадто низьким, ні занадто високим).

Дослідження феномену сенсорної ізоляції (відсутності сенсорних стимулів, наприклад, під час тривалого перебування в затемненому приміщенні) засвідчує: відсутність стимуляції спричинює серію короткочасних психічних розладів організму, позбавляє його будь-якої можливості самоконтролю й контролю над оточенням. Зрозуміло, що прихильники теорії оптимальної активації вбачають у цьому приклад такої ситуації, якої організм прагне уникати.

Мотиваційна концепція С. Шварца. Своєрідну й досить доклад­ну концепцію мотивації допомоги розробив (у вигляді моделі прийняття мораль­ного рішення) С. Шварц. Його модель мотивації просоціальної діяльності пов’язує між собою чотири аспекти будь-якої моральної дії:

- Усвідомлення наслідків. Усвідомлення наслідків власних дій (або бездіяльності) для блага іншого в кожному випадку залежить і від обставин ситуації, і від особистісних чинників. Специфічною особливістю особистості може бути, наприклад, здатність і готовність співпереживати з емоційним станом іншої людини.

- Покладання відповідальності на себе. Другий аспект полягає в тому, наскільки людина схильна покладати відповідальність за свої дії та їхні наслідки для інших на себе, а не на зовнішні обставини.

- Моральні (просоціальні) норми. Моральні (просоціальні) норми визначає сус­пільство, і особистість частково чи цілком приймає їх як внутрішні стандарти (імперативи). С. Шварц припус­тив, що моральні норми спонукають до допомоги тільки тоді, коли обидві особистісні змінні (усвідомлення наслідків і покладання на себе відповідальності) одночасно набувають великого значення. Отже, моральні норми детермінують діяльність допомоги не безпосередньо й не автоматично, а лише настільки, наскільки наявні два перші аспекти моральної дії.

- Самооцінка. Спонукальну роль відіграє також самооцінка потен­ційного суб’єкта допомоги. Сприйняття ним скрутного становища іншої людини актуалізує його відповідні очікування щодо себе, і саме вони зумовлюють переживання мораль­ного обов’язку. Далі поведінку мотивує бажання діяти відповідно до своїх цінностей так, щоб зберегти самооцінку й бажані уявлення про себе.

Отож, цю модель можна представити як модель привабливості самооцінок. Шварц відокремлює від неї два інші види мотивації діяльності допомоги: емоційне, або емпатичне збудження та актуалізацію соціальних очікувань. У разі актуалізації соціальних очікувань надання допомоги зале­жить від передбачення позитивних і негативних оцінок з боку інших людей, тобто від розрахунку співвідношення витрат і користі, що позбавляє допомогу альтруїстичного характеру.

У своїй процесуальній моделі альтруїстичної дії Шварц розрізняє чотири стадії:

- актуалізацію особистої відповідальності;

- актуалізацію морального обов’язку;

- перевірку і відхилення;

- дію (або бездіяльність).

Більш конкретно ці фази Шварц подав таким чином:

- Стадія актуалізації: сприйняття необхідності й особистої відповідальності: а) усвідомлення того, що людина потрапила в скруту; б) розуміння того, що можна вдіяти, аби полегшити її становище; в) визначення своєї спроможності сприяти такому полегшенню; г) сприйняття себе частково відповідальним за зміну ситуації.

- Стадія обов’язку: актуалізація норм і виникнення переживання морального обов’язку (активізація особистісних норм, сприйнятих раніше або заданих ситуацією).

- Стадія захисту: розгляд потенційних реакцій, їх оцінка і
переоцінка: а) визначення витрат і оцінка можливих наслідків; б) перевизначення ситуації та її переоцінка через заперечення; в) потреби в допомозі, її реальності або серйозності; г) відповідальності за власні дії; д) доцільності актуалізованих перед цим норм і установок; е) повторення попередніх етапів з урахуванням пере­оцінок.

- Стадія реакції: дія або бездіяльність.

Подані в моделі Шварца особистісні фактори – при­йняття особистістю норм, усвідомлення наслідків і покладання на себе відповідальності (або заперечення її) – досить важливі показники просоціального мотиву.

Процесуальні теорії мотивації. Ці теорії розглядають|розглядують| проблему управління мотивацією в процесі діяльності. Тут увагу сконцентровано на рішеннях|розв'язаннях,вирішеннях,розв'язуваннях|, які стимулюють, спрямовують|спрямовують,скеровують| і завершують поведінку людини і які вона в цій поведінці реалізує. У процесуальних теоріях розкриваються закономірності організації цілісної мотивованої поведінки з урахуванням взаємодії мотивів з іншими процесами – процесами сприйняття, пізнання, комунікації.

Ці теорії розробили Врум (теорія валентності-інструментальності-очікування|чекання|), Локк (теорія постановки мети|цілі|), Портер іЛоулер (модель мотивації) і Гекгаузен|(„Рубікон-модель”).

Процесуальні теорії базуються на виборі альтернативної дії, її реалізації та перевірці результатів. На цей час|нині| найбільш довершену|досконалу| модель мотивації представив|уявив| Гекгаузен (Heckhausen, 1989). Цю модель назвали|накликати| «моделлю Рубікону»*. Репрезентуємо цю модель у викладі Нердінґера(Nerdinger, 1995).

Згідно з Гекгаузеном, процес спонуки|спонукання| до дії складається з двох компонентів. Вольовий акт розуміють як волю до перемоги. «Рубікон-модель», за Гекгаузеном, репрезентована|уявлена| 4| етапами, а саме: вибору, постановки мети|цілі|, дії й оцінювання. Ці етапи відрізняються видами мотивації й специфікою вольового акту. Розглянемо|розгледимо| цю модель докладніше.

Мотивація на попередньому етапі вибору способів досягнення мети. Етап вибору зумовлений бажаннями|воліннями| та оцінкою ситуації. Оскільки|тому що| не всі бажання|воління| можна реалізувати, існує можливість|спроможність| вибору. Оскільки|тому що| люди нерідко|незрідка| прагнуть до насолоди|втіхою|, то зазвичай вони роблять|чинять| те, що їм приємно. Після|потім| обдумування й порівняння вибирають один із способів дії й розробляють схему його реалізації. Це закріплено в таких мотиваційних теоріях, як теорія очікування|чекання| і вартості, модель ризику і теорія «сила – вартість – очікування|чекання|» (позначають С|із| – В – О).

Вибір на етапі початку дії – це вибір цільової установки. Після того, як вибрано мету|ціль|, з’являється|появляється| намір її досягти. Мета|ціль| і її реалізація стають бажаними. Потім розробляють дії щодо реалізації мети, якими керує воля. Цей процес називають вольовим актом. Наміри не завжди реалізують невідкладно, значною мірою це залежить від ситуації. На цьому етапі цільова установка має особливе значення.

Вольовий акт на етапі виконання дії. Дія визначається вольовим актом. Якщо є сприятливий випадок для реалізації мети|цілі|, то дії скеровано|спрямовані| на її досягнення. Отож, на цьому етапі реалізується вольовий акт. За інших умов, коли ситуація неоднозначна, контроль за дією має бути відповідним (Kuhl|, 1983). У межах|у рамках| цього етапу формується модель дії щодо орієнтації в ситуації.

Для мотивації на етапі завершення дії характерні специфічні складові й оцінка. Після|потім| закінчення дії оцінюють її результати. Ця оцінка визначає вибір і виконання майбутньої| дії. Психологічні аспекти оцінювання торкаються|стосуються||передусім| передусім чинника|фактору| справедливості. Під справедливістю розуміють, з одного боку, правильний розподіл ресурсів, з іншого боку – коректність процедури, спрямованої|спрямованої| на цей розподіл.




Переглядів: 3903

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття спрямованості особистості | Мотивація і мотивування та їх компоненти. Полімотивованість мети

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.