МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||
Здібності до управлінської діяльності
Здібностямиприйнято вважати такі властивості індивіда, сукупністю яких зумовлюється можливість успішного здійснення ним певного виду діяльності. Стосовно управління соціальними системами, як специфічного і надзвичайно відповідального виду людської діяльності, слід підкреслити, що успішність виконання керівних функцій забезпечують наявність та рівень розвитку певної сукупності особливих здібностей, які прийнято групувати у два класи. Перший із них утворюють так звані загальні, а другий – спеціальні здібності. Загальну структура сукупності управлінських здібностей подано на рис. 7.
Рис. 7. Загальна структура управлінських здібностей
Організаторські здібності розглядаються як такі, що проявляються: у певних організаційних ситуаціях (ситуаційна теорія), в яких діє особистість; – завдяки власному набору певних особистісних особливостей (теорія рис); завдяки групі, в якій проявляються організаторські здібності особистості (теорія відносин). До психологічних особливостей, які можуть характеризувати організаторські здібності, належать: 1. Соціально-інтелектуальні особливості, а саме здатність: – виділяти з контексту вербальну і невербальну експресію, яка супроводжує поведінку; – розпізнавати спільні особливості в загальному перебігу експресивної чи ситуативної інформації про поведінку; – розуміти відносини, які існують між одиницями інформації про поведінку; – розуміти логіку розвитку цілісних ситуацій взаємодії людей, сенс їхньої поведінки в цих ситуаціях; – розуміти зміни у вербальних чи невербальних проявах схожої поведінки в різних ситуаційних контекстах; – передбачати наслідки поведінки, аналізуючи вихідну інформацію. 2.Формально-динамічні особливості в комунікативній сфері:
– комунікативна ергічність; – комунікативна пластичність; – комунікативна швидкість; – комунікативна емоційність. 3.Комунікативні стилі: – авторитарний; – діалогічний; – конформний; – маніпулятивний; – індиферентний; – альтруїстичний. Традиційно здібний організатор асоціюється з авторитарним, діалогічним та маніпулятивним стилями і вважається несумісним із конформним та індиферентним. Щодо альтруїстичного стилю, то людина-альтруїст і людина, в якої відмічається перевага альтруїстичного стилю, відрізняються одна від одної. Альтруїста виділяють за певною системою цінностей, а надавати перевагу альтруїстичному стилю спілкування може і не альтруїст. Людина з альтруїстичним стилем спілкування, виходить з такого посилання: “Мені не байдужі Ваші інтереси, і я готовий їх враховувати в наших стосунках і спільній діяльності”. Саме так має позиціонувати себе організатор. Саме таке прагнення має спонукати людину, що бере на себе функції координації загальних зусиль. 4.Особливості саморегуляції: – планування; – моделювання; – програмування; – оцінка результатів; – гнучкість; – самостійність. 5.Ставлення до ситуацій невизначеності. Толерантність до невизначеності пов’язується із частиною шляху до успіху і позитивним ставленням до ризику. Толерантність до невизначеності як властивість означає те, як людина усвідомлює, відчуває, інтерпретує і реагує на ситуації з подвійним смислом. Це ситуації, які невідомі чи то з причин недостатньої інформації, чи через непослідовність в одержуванні важливої інформації. 6. Мотивація до успіху. Мотивація досягнення виражається в потребі долати перешкоди і досягати високих показників у діяльності, у прагненні самовдосконалюватися, змагатися з іншими і випереджати їх, реалізовувати свої таланти і тим самим підвищувати самоповагу [45]. До функціональних механізмів організаторських здібностей належать: формально-динамічні та формально-програмні якості індивідуальності й базальні комунікативні потреби. Серед формально-динамічних якостей індивідуальності виділяють комунікативну ергічність, комунікативну пластичність, комунікативну швидкість та комунікативну емоційність. Комунікативна ергічність пов’язана з мірою потреби в спілкуванні та соціальної активності, широтою кола контактів, легкістю в їхньому встановленні та наявності чи відсутності прагнення до лідерства. Комунікативна пластичність зумовлює рівень готовності та легкості включення в нові соціальні контакти, здатність до переключення у спілкуванні, міру різноманітності комунікативних програм та імпульсивності в спілкуванні. Комунікативна швидкість характеризується через характеристики мовленнєвої активності, її швидкості, гнучкості, збудження-гальмування. Комунікативна емоційність виявляється через міру чутливості до невдач, впевненості, роздратованості в ситуаціях спілкування. До формально-програмних якостей індивідуальності відносять когнітивні стилі: “диференційованість поля”, “тип реагування”, “гнучкість контролю ситуації”, “когнітивна диференційованість”, “зв’язність – свобода”, “орієнтація протягом суб’єктивного часу”, “толерантність до нереального досвіду”, “об’єктивність – суб’єктивність” [45]. Когнітивний стиль “Диференційованість поля” проявляється у двох полюсних типах: “полезалежності – поленезалежності”. Полезалежні особи характеризуються тим, що в них переважають мотиви спілкування, спрямовані на встановлення міцних стосунків. Вони бажають мати справу з реальною ситуацією, а не займатися прогнозуванням, намагаються використовувати стійкі, вже перевірені на практиці способи взаємодії з іншими. Вони є емоційно відкритими, товариськими, керованими, чутливими до соціального оточення. Особливо продуктивні тоді, коли отримують зворотний зв’язок з боку партнерів чи керівництва. У спільній діяльності вони посилаються на думки інших та використовують їх у ситуації невизначеності. Поленезалежні у спілкуванні вбачають пізнавальну цінність та орієнтуються на інформаційну складову. Визначаються високою мірою самоорганізації. У ситуаціях невизначеності вони спираються переважно на власну думку і відчуття, а в критичних ситуаціях можуть нехтувати думками оточення. Не прагнуть до емоційної підтримки, вважають, що гармонії в групі не слід досягати через компроміс. Це може бути перешкодою у розв’язанні конфліктів. Когнітивний стиль “тип реагування” пов’язано з характеристиками саморегуляції та специфікою прийняття рішень. Імпульсивні швидко приймають рішення, не перебирають варіанти, не перевіряють якість рішення і тому частіше помиляються. У таких людей відмічається низький рівень свідомої саморегуляції. Рефлексивні перебирають варіанти рішень, перевіряють їхню якість і тому більш повільно приймають рішення, але менше помиляються. Когнітивний стиль “гнучкість контролю ситуації”. При ригідному контролі суб’єкти схильні переоцінювати зовнішні ознаки стимульного поля, і навпаки, суб’єкти з гнучким контролем більш диференційовано оцінюють зовнішню ситуацію. Цей параметр трактується як схильність до автоматизації пізнавальних зусиль, як творчий потенціал особистості, як залежність від соціально-психологічних факторів. Когнітивний стиль “когнітивна диференційованість” розглядається як особливості впорядкування категорій, що використовується суб’єктом для класифікації об’єктів зовнішнього світу та соціального оточення. Когнітивний стиль “зв’язність – свобода” (обмежений або вільний контроль). Особи з “вільним” контролем почувають себе більш комфортно в ситуаціях із суперечливими ознаками, здатні до більш диференційованих відповідей на стимули середовища та не схильні пригнічувати свої почуття й інтуїцію. Особи з “обмеженим” контролем уникають використовувати власні почуття як джерело інформації, покладаючись на логіку. Вони переборюють суперечливі ознаки стимулів середовища шляхом створення твердої настанови і зберігають її довше, ніж цього вимагає ситуація. Когнітивний стиль “орієнтація протягом суб’єктивного часу” пов’язано зі швидкістю перебігу суб’єктивного часу та ефектами хаотичного орієнтування в часі. Тобто цей когнітивний стиль зумовлює часову саморегуляцію діяльності та поведінки. Когнітивний стиль “толерантність до нереального досвіду” характеризується мірою прийняття нових стимулів, що не узгоджуються з попереднім досвідом та проявляються в показниках стійкості когнітивних настанов. Когнітивний стиль “об’єктивність – суб’єктивність”. Під суб’єктивністю розуміється рівень орієнтації особистості на себе та на інших людей, а під об’єктивністю – рівень орієнтації на світ речей та об’єктивний перебіг справ. Добазальних комунікативних потреб належать потреби у визнанні, контролі, прийнятті. Виходячи з особливостей функціонування організаторських здібностей та їхньої будови, можна твердити, що прийоми організації взаємодії у спільній діяльності, здатності, які лежать в основі взаєморозуміння, та прийоми самоорганізації можуть виступати як операційні механізми організаторських здібностей. По-перше, процес організації діяльності вимагає від того, хто ним керує, здатності здійснювати основні функції управління: – мотивування учасників спільної діяльності; – планування процесу здійснення колективної діяльності; – прогнозування особливостей перебігу процесу здіснення колективної діяльності; – розподіл їхніх ролей і функцій відповідно до цілей та структури спільної діяльності та згідно з індивідуальними можливостями учасників колективного процесу; – зміна ролей і функцій з урахуванням особливостей перебігу колективного процесу та особливостей ситуації; – орієнтація в особливостях здійснення усіх ролей і функцій, яких вимагає певна колективна діяльність; – контроль якості виконання; – оцінка якості виконання ролей та функцій учасників колективного процесу; – координація взаємодії у процесі здійснення колективної діяльності. Комунікативна функція та функція прийняття рішень є наскрізними функціями для зазначеного переліку основних функцій організатора. По-друге, процес організації діяльності вимагає від організатора високого рівня здатності щодо розуміння психологічних особливостей суб’єктів колективного процесу та групи як колективного суб’єкта. Ця здатність передбачає: – орієнтацію в індивідуальних можливостях суб’єктів колективного процесу (володіння необхідними знаннями, уміннями, навичками); – орієнтацію в інтелектуальних особливостях суб’єктів взаємодії у спільній діяльності (індивідуальний стиль мислення, мнемічні та перцептивні особливості); – здатність до оцінки емоційних станів суб’єктів взаємодії у процесі здійснення колективної діяльності за вербальними, невербальними проявами та проявами в діях і вчинках; – орієнтацію в системі мотивів та цінностей суб’єктів взаємодії та здатність до врахування цієї системи в конкретній колективній діяльності; – орієнтацію в таких ключових характеристиках колективу, як мотиваційне ядро вибору, референтність, дієва групова емоційна ідентифікація, колективістське самовизначення, ціннісно-орієнтаційна єдність, відповідальність. По-третє, процес організації діяльності вимагає від організатора комплексу здатностей, які б забезпечували розуміння його усіма суб’єктами колективної взаємодії. Тобто організатор повинен: – володіти такими основними соціально-психологічними техніками впливу, як переконання, навіювання, здатність зацікавити; – бути здатним здійснювати індивідуальний підхід до інших з урахуванням їхніх особливостей та різних ситуацій; – володіти високим рівнем мовленнєвих здібностей (розвинутий мовленнєвий апарат, логіка мовлення, емоційність мовлення). По-четверте, організатор відрізняється високим рівнем самоорганізації. Поєднання зовнішньої та внутрішньої регуляції організаторської діяльності стає можливим після того, як сформовано операційні механізми організаторських здібностей, та коли людина є суб’єктом реальної організаторської діяльності. Організаторські здібності (за Л. Уманським): 1. Психологічна вибірковість. Виявляється в таких індикаторах: – повторювані факти швидкого відображення психологічних особливостей та станів інших людей; – співпереживання людиною того, що переживають інші; – висока чутливість в описанні та демонструванні психологічних об’єктів; – швидка можливість адекватно характеризувати психологічні особливості людей; – вибірковість комунікабельності; – вибіркова пам’ять і спостережливість, які виявляються в розв’язанні управлінських завдань; – схильність до психологічного аналізу, пояснення поведінки та вчинків інших людей та своїх власних; – переконаність у силах, здібностях та можливостях колективу людей; – здатність уявити себе в ситуації іншого. 2. Практично-психологічний розум: – розподіл обов’язків колективної діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей людей; – швидка орієнтація в ситуаціях, які вимагають практичного застосування знань людей; – винахідливість у застосуванні психологічного стану, настрою людей до певних умов; – здатність знайти шляхи та способи зацікавити людей справою, знайти моральні та матеріальні стимули цієї зацікавленості; – урахування взаємин, особистих симпатій та антипатій, психологічних відмінностей людей при групуванні їх для виконання спільної діяльності; – висока міра схильності до навчання при формуванні організаційних знань, навичок, умінь стосовно застосування психологічних особливостей людей до вимог діяльності; – тенденція розв’язувати практичні проблеми крізь призму наявних людських можливостей, своєрідне мисленнєве “виважування” відповідності між завданням практики та кількістю й якістю можливих виконавців. 3. Психологічний такт: – почуття міри та меж у взаєминах; – мовна адаптація (до різних людей), мовна винахідливість; – індивідуалізація спілкування; – почуття ситуації; – врахування зовнішніх обставин; – чуйність, уважність, співчуття; – простота, природність у стосунках; – справедливість і об’єктивність. 4. Суспільна енергійність: – емоційно-мовленнєвий вплив (висота тону, гнучкість, тембр, наголос, пауза); – вольове спонукання в мовленні, міміці, пантоміміці; володіння такими словесними формами, як прохання, розпорядження, наказ, вимога, заклик, переконання, навіювання, порада, побажання; – здатність впливати своїм ставленням до людей, справ, подій, здатність передавати це ставлення (заразити); – логічна переконливість словесно та у справі; – практично-діяльнісна форма впливу (прикладом, включенням, початком); – впевненість, оптимізм; – здатність правильно і швидко обрати момент вирішального впливу, наполегливість. 5. Вимогливість: – сміливість висування вимог; – постійність висування вимог; – гнучкість у висуванні вимог; – невимушений характер вимог; – категоричність, необговорюваність; – різноманітність форм виразу; – індивідуалізація вимог. 6. Критичність: – критична спостережливість; – самостійність критичності; – легкість критичного аналізу; – логічність і аргументованість критичних зауважень; – прямота і сміливість критики (без скарг); – глибина та істотність критичності; – постійність; – доброзичливість критичності. 7. Схильність до організаторської діяльності: – спонтанне, самостійне включення в організаторську діяльність (коли досліджувані перебирають на себе організаторські функції без будь-яких спонукань); – перебирання на себе ролі організатора та відповідальності у важких та несприятливих умовах; – потреба у здійсненні організаторської діяльності, усталене, безкорисливе прагнення до неї, постійна готовність до її виконання; – природність включення в цю діяльність; – невтомність в організаторській роботі; – емоційно-позитивне самопочуття під час виконання роботи; – явище астенічності, нудьги, незадоволеності без організаторської діяльності; – здатність побачити необхідність в організаторській діяльності за обставин, які наочно її не вимагають.
|
||||||||||||
|