МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AffixesWord-structure and word-formation A lot of words in English have a composite nature and are made up of smaller units each having sound form and meaning.These smaller units are called morphemes.Eg.: teach-er, help-less-ness, sports-man. Like a word, a morpheme is an association of a certain meaning with a certain sound-pattern. But unlike a word, a morpheme is not an autonomous unit and can occur in speech only as a constituent part of the word. Eg.: anti-inflammatory. Semanticallymorphemes are classified into root morphemesand afflxational morphemes.Root morphemes are lexical centres of the words, the basic constituent parts of the words. Eg.: weak-ness teach-er common-ly. Afflxational morphemesare prefixes and suffixes; they have a generalized lexical meaning and part-of-speech meaning: dis-comfort, re-read, beauty-ful,occurence. Structurallymorphemes are divided into free, bound and semibound. Freemorphemes coincide with the stem, roots: day, week, friend. Boundmorphemes prefixes and suffixes, they are never used separately, but only as constituent parts of words: dis-, re-, ful-, -less etc. Semibound(semi-free) morphemes can function both as an affix and as a free morpheme. Eg. halfpast three, half-done; to do well, well-done.
Language is never stable: it undergoes changes on all its levels: phonetic, morphological, lexical, phraseological, etc. As for some morphemes, in the course of time they may become fused to gether with the root, some root-morphemes may become affixes, polymorphic words may become monomorphic, compound words may become simple words. Eg.: hus-bond-a = хозяин, владелец дома —> husband - муж wif-man = жена мужа —» woman - женщина The Latin term "-itis" means "inflammation" —» appendicitis. There are different ways of forming words. Word-formation is the process of creating new words from the material available in the language after certain structural and semantic formulas and patterns. There are productive and non-productive ways of word-formation. Productive ways are widely used to form a lot of new words. Non-productive ones are not used now to form new words, they are retained in a number of old words. Productive ways of word-formation are: 1.affixation 2. word-composition 3. conversion 4. shortening 3. Word-building: affixation Affixation i§ the formation of new words by adding derivational affixes to different types of stems.
3.1. Word-building: prefixation Prefixation is the formation of words with the help of prefixes. The^nay be classified into several groups on different principles: according to their origin, meaning, function and to the part of speech formed.
In the course of time English has adopted a great number of prefixes from foreign languages, not separately, but as constituent parts of borrowed words. Quite a number of borrowed prefixes have become of international meaning: extra-, sub-, inter-, anti-, counter-, super-, etc. Synchronic classifications of prefixesare classifications according to the meaning, to the part of speech formed, to stylistic reference and according to productivity. The first 2 are of greatest importance for translation of medical text. Classification of prefixes according to the meaning 1) Negative prefixes: un - unusual, unexpected, unknown, untreatable, uncurable mis - mifortunes, misunderstand, misuse non - non-surgical, non-steroidal in - indigestion, invaluable
il - illiterate ir- irregular im- impossible, immobile, imbalance dis - discoloration, disability, discomfort, distemper mal - malpractice a - abnormal, amoral anti - antibody 2) Reversative prefixes :un - unfasten de - deform dis - disconnect 3) Prefixes of time and order:fore - foretell pre - prewar, pre-term birth post - postsurgical ex - expresident, ex-smoker 4) Prefix of repetition: re - reappear, recurrent, recurrence, reread, recreation, reconsider, re-occur 5) Locative prefixes: super - supersonic sub - subway inter - international, interpersonal, intermittent trans - transatlantic over - overdose, overleaf, overweight, overlap 6) Prefix, denoting mutual action: со - coeducation, cooperation, coordinate
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|