Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні ідеї ФВА

– Споживача цікавить не продукція як така, а користь, яку він отримає від її використання.

– Споживач прагне скоротити свої витрати.

– Функції, що цікавлять споживача, можна виконати різними способами, а, отже, з різною ефективністю і витратами.

– Серед можливих альтернатив реалізації функцій існують такі, в яких співвідношення якості та ціни є найбільш оптимальним для споживача.

ФВА як практична складова системи менеджменту якості.Система ФВА повністю відповідає 8-ми принципам менеджменту якості, що представляють основу всіх стандартів сімейства ІСО 9000.

 

Основні принципи менеджменту якості за ІСО 9000 Основні принципи ФВА
1. Орієнтація на споживачів. Організації залежать від своїх споживачів, тому вони повинні знати і розуміти їх потреби, які існують зараз, а також можуть виникнути в майбутньому, виконувати їх вимоги і прагнути перевершити їх очікування. 1. Орієнтація на споживачів. Методологія ФСА займається вдосконаленням споживної вартості продукції – головним показником ступеня її відповідності запитам і очікуванням споживача.
2. Роль керівництва. Керівники добиваються єдності цілей і напрямів розвитку організації. Вони повинні створювати внутрішнє середовище організації, яка дозволяє співробітникам бути повною мірою залученими в досягнення цілей організації. 2. Роль керівництва. Загальне керівництво організацією і проведенням ФВА належать вищому керівництву підприємства.
3. Залучення співробітників. Співробітники всіх рівнів складають основу кожної організації, їх повне залучення дає можливість організації використовувати їх здібності з максимальною вигодою. 3. Залучення співробітників. На підприємстві організовується багаторівневе навчання персоналу в області ФВА, здійснюється популяризація методу.
4. Підхід як до процесу. Бажаний результат досягається найбільш ефективним способом, коли відповідними видами діяльності і необхідними для неї ресурсами керують і управляють як процесом. 4. Підхід як до процесу. Функціонально-вартісний аналіз розглядається як безперервний процес вдосконалення продукції, виробничих технологій, організаційних структур.
5. Системний підхід до менеджменту. Ідентифікація взаємозв’язаних процесів, їх розуміння, керівництво і управління ними як єдиною системою сприяє результативності і ефективності діяльності організації при досягненні нею своїх цілей. 5. Системний підхід до менеджменту. Функціонально-вартісний аналіз є системою взаємопов’язаних організаційних мерів і методичних засобів, направлених на безперервне вдосконалення, як продукції, так і самого підприємства.
6. Постійне покращання. Незмінною метою організації є безперервне поліпшення всієї її діяльності. 6. Постійне покращання. Організація і проведення робіт по ФСА на підприємстві є постійним видом діяльності і будуються на основі упровадженої на підприємстві нормативно-технічної документації.
7. Ухвалення рішень, засноване на фактах. Ефективні рішення базуються на аналізі даних і інформації. 7. Ухвалення рішень, засноване на фактах. Функціонально-вартісний аналіз базується на сучасних методах і засобах аналізу, пошуку і ухвалення рішень.
8. Взаємовигідні стосунки з постачальниками. Організація і її постачальники залежать один від одного. Якщо їх стосунки сприяють взаємній вигоді обох сторін, то їх здатність створювати цінності підвищується. 8. Системний і комплексний підхід до проведення досліджень. Функціонально-вартісний аналіз в своїх дослідженнях застосовує системний і комплексний підходи.

 

Використання ФВА при проведенні маркетингових досліджень істотним чином підвищує достовірність отриманих результатів. Методологія ФВА дозволяє визначати найбільш об’єктивний показник конкурентоспроможності продукції – співвідношення ціни і якості, і зіставляти його з показниками конкурентів.

Методичні основи ФВА. ФСА – системний розгляд функцій вдосконалюваних об’єктів і витрат на отримання цих функцій.

Основним критерієм досконалості (конкурентоспроможності) об’єкту з позиції ФВА є його споживна вартість, визначувана співвідношенням корисності (якості) і ціни.

Методи і засоби ФВА:

1. Методи опису і аналізу функцій.

2. Методи аналізу витрат.

3. Методи оцінки споживної вартості.

4. Методи постановки, вирішення завдань і оцінки рішень, найбільш досконалими з яких є:

– система IdeaFinder+;

– система оцінки перспективності нових продуктов.

У повсякденній діяльності підприємства постійно виникають різні проблеми, такі, як труднощі з обігом кредитних сум, освоєнням нових правил прийняття замовлень, появою браку. Можливий ріст трудомісткості, наявність на складах нереалізованої продукції, надходження рекламацій, кількість яких не зменшується, незважаючи на старання підвищити якість.

Метод генерування ідей базується на систематизації даних щодо розвитку певного виду товару в минулому та на логічному аналізі цих даних для визначення можливих напрямків розвитку продукту в майбутньому. Поширеними засобами генерування є діаграми та матриці ідей, так звана мозкова атака (метод “мозкового штурму”), евристичні методи.

Метод генерування з допомогою діаграми ідей передбачає використання відповідного графічного матеріалу, який синтезує минулий досвід становлення та розвитку того виду товару, що розглядається. Така діаграма своєю наочністю допомагає підвищенню активності творчої діяльності в процесі пошуків нових варіантів розв’язання задачі, сприяє такому пошуку і створює для нього необхідні передумови. Отже, діаграма ідей забезпечує поширення та поглиблення ознак систематизації та класифікації об’єкта (рис. 4.3).

Рис. 4.3. Діаграма генерування ідей для технічних засобів пересування

 

Метод генерування з використанням матриці ідей пов’язаний із проникненням у морфологію (склад та структуру) виробу. Його вважають продуктивнішим, оскільки він дає змогу отримати більшу кількість комбінацій ідей, у тім числі альтернативних. Останнє сприяє знаходженню принципово нових рішень. Морфологічний аналіз ґрунтується на побудові матриці характеристик об’єкта прогнозування та їх можливих значень з наступним перебиранням і оцінюванням варіантів сполучень цих значень. Він реалізується на основі побудови так званого морфологічного блоку, який було запропоновано швейцарським вченим Ф. Цвікі в кінці 50-х років. Параметри об’єкта, відібрані на попередньому етапі як найважливіші для проблеми, що вивчається, розміщуються в рядках та стовпчиках багатовимірної таблиці − морфологічної матриці (рис. 4.4). У кожній клітинці матриці є варіанти можливих рішень. Процедура морфологічного аналізу − це послідовне перебирання можливих сполучень різних характеристик (у нашому прикладі − фізичних принципів та технічних рішень). Загальна кількість m варіантів створення нового технічно складного товару дорівнює добутку

,

де i =1, 2, …, n − кількість різних типів характеристик; γi − кількість характеристик i-го типу.

Рис. 4.4. Морфологічна матриця ідей для вибору типу транспортного засобу

 

Прогнозна сутність методу морфологічного аналізу виявляється в можливості передбачення ймовірнісних характеристик товарів, які ще не створені, але можуть з’явитися в майбутньому.

Метод мозкового штурму − це сукупність прийомів отримання нових ідей завдяки творчій співпраці організованої групи фахівців. Передумовою успішної діяльності групи є концентрування уваги її працівників виключно на проблемі, що розглядається, а також незалежність думок і можливість вільного висування ідей кожним. Зрозуміло, що повністю виключається будь-який тиск на кожного учасника творчого колективу. Навпаки, схвалюються спроби розвитку ідей своїх колег, спроби побудувати одну ідею за допомогою іншої, комбінування ідей у різних сполученнях. Ліпші результати досягаються тоді, коли група працює в складі п’яти − десяти осіб протягом обмеженого часу (одна-дві години). Поряд з пошуком рішень у недостатньо дослідженій галузі науки чи техніки цей метод застосовується також для з’ясовування можливостей використання вже існуючих виробів у нових сферах. Інколи метод “мозкового штурму” використовують для виявлення недоліків тих чи тих об’єктів виробництва.

Крім мозкового штурму, до методів колективного інтуїтивного пошуку відносять синектику, метод фокусування на об’єкті, метод вільної дії тощо (рис. 4.5).

Усі вони різняться лише за підходами до процесу та за інструментарієм підтримки пошуку нових знань. Наприклад, ідея синектики ототожнюється з поєднанням окремих творчих особистостей в одній групі з метою колективного формулювання і розв’язування конкретних завдань. Колективна думка «фокус-групи» застосовується тоді, коли дослідник не до кінця розуміє проблему або не має вичерпної інформації для здійснення формалізованих кількісних розрахунків.

 

Рис. 4.5. Загальна класифікація методів колективного інтуїтивного пошуку

 

Евристичні методи базуються на асоціативних здібностях, інтуїтивному мисленні і здатності людини керувати ним. До таких методів відносять різні правила та рекомендації, що допомагають розв’язувати задачі без попереднього оцінювання результатів. До найпоширеніших евристичних методів належать методи аналогії та інверсії (табл. 4.3).

 

Таблиця 4.3

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЕВРИСТИЧНИХ МЕТОДІВ АНАЛОГІЇ *

Об’єкти наслідування Методи аналогії
Об’єкти неживої природи
Предмети природного середовища Метод репродукції
Предмети штучного середовища Метод пристосування
Метод копіювання
Метод прецеденту
Метод модифікації
Метод конвертування
Метод конструктивної подібності
Метод реінтеграції
Метод псевдоморфізації
Об’єкти живої природи
Істоти (як сучасні, так і вимерлі) Метод біохімії
Метод біомеханіки
Метод біоархітектури
Метод палеобіоніки
Людина Метод антропоморфізації
Метод біокібернетики
Метод відтворення суспільних явищ

* За: Аміров Ю. Д. Основи конструювання. − М.: Вид-во стандартів, 1991.

 

Методи аналогії відображають природне прагнення людини до наслідування, тобто до відтворення у виробах особливостей предметів, процесів і явищ оточення, а також розумових здібностей і фізичних можливостей власного організму. Прагнення до встановлення подібності й розбіжності об’єктів живої природи і створюваних людиною знарядь праці супроводжує особистість на всіх етапах творчої діяльності. Ще й досі шукають аналогій між літаком та птахом, маніпулятором і рукою людини, кібернетичним пристроєм та людським мозком. Беручи загалом, узагальнені евристичні методи аналогії залежно від специфіки об’єкта наслідування поділяють на два класи: методи наслідування об’єктів неживої природи; методи наслідування об’єктів живої природи (людини та інших біологічних істот).

Метод аналогії має багато різновидів. Так, наприклад, метод репродукції відтворює специфічні особливості окремих предметів природного середовища в об’єктах, що проектуються. Відтворюються зовнішні обриси, форми, пропорції та інші особливості об’єкта відтворення. Таким прикладом може бути конструктивне вирішення сучасних телевеж, архітектура службових споруд тощо. Метод пристосування передбачає кілька нескладних операцій, виконання яких уможливлює пристосування природних конструкцій та речовин для споживчих цілей. Це, наприклад, декоративні прикраси, прості знаряддя праці. Безпосередньо з від-творенням пов’язаний метод копіювання. Він передбачає використання стандартних копіювальних пристроїв для багаторазового використання аналогічних рішень, які були знайдені раніше. На цьому принципі базується використання трафаретів, шаблонів, моделей тощо.

У сучасній практиці генерування ідей широко застосовується метод прецеденту. Він передбачає використання в новому товарі оригінального й ефективного функціонального принципу, що був застосований у попередніх моделях. Наприклад, торгові автомати, каси-автомати. Метод конструктивної подібності (принцип матриці) покладено в основу проектування товарів, що є геометричною (лінійною, площинною або об’ємною) аналогією вже існуючих. Наприклад, ряд автомобілів, що побудовані на спільній конструктивній базі, серія електропобутових виробів.

Застосовується також у творчій діяльності метод реінтеграції (метод «нитки Аріадни»), що сприяє створенню нового складного товару за аналогією з відносно простим. Відомо, що ракетний двигун Ф. Цандера було розроблено за аналогією з паяльною лампою. Для розроблення товарів споживчого призначення дуже часто використовується метод псевдоморфізації. За цим методом створюються вироби, які за формою аналогічні існуючим, але мають інше функціональне призначення. Метою такого товару є створення хибного уявлення щодо його справжньої функції. Наприклад, авторучка у вигляді гвіздка, запальничка-пістолет, радіоприймач-гаманець.

Широко застосовуються для генерування ідей методи, що пов’язані з наслідуванням об’єктів живої природи. Наприклад, метод палеобіоніки бере за прототипи для нових товарів силуети викопних тварин (крокуючий екскаватор). Метод біомеханіки базується на відтворенні в товарах, що розробляються, принципів механіки руху істот (гелікоптер). Метод біоархітектури використовує для нових товарів форми та пропорції, властиві об’єктам живої природи (наприклад, радіатори опалювання, огорожі та інші конструкції). Проектуючи товари, які штучно відтворюють функції, притаманні людині, використовують метод біокібернетики. Останнім часом у дослідницькій практиці широко застосовуються методи біоніки − науки, що вивчає закономірності і принципи функціонування живого організму з метою створення штучних технічних систем. Автоматизовані системи, що самонавчаються, робототехнічні пристрої, пристосування для розпізнавання образів − це далеко не повний перелік сфер застосування біонічних алгоритмів.

До логічних відносять також методи альтернативного пошуку, засновані на комплексному використанні в процесі пошуку ідей нових товарів таких прийомів, котрі утворюють альтернативні пари у вигляді “прийом-антиприйом”. Наприклад: збільшення-зменшення, гіперболізація-мініатюризація, макроідеалізація-мікроідеалізація.

Метод інверсії (від лат. перестановлення) також відіграє важливу роль у пошуку ідей нових товарів. Він передбачає пошук рішень у напрямках, протилежних загальновизнаним для аналогічних об’єктів. Наприклад, метод інверсії робочих матеріалів і речовин передбачає заміну традиційних їхніх видів на нетрадиційні. Це забезпечує можливість виконання товаром нових функцій або збільшує його корисність. Метод інверсії форми об’єкта передбачає зміну експлуатаційних властивостей товару через відхилення від традиційних рішень. Наприклад, літак з крилами, що складаються, катер на підводних крилах. Якщо потрібно одночасно брати до уваги суперечливі вимоги до конструктивних матеріалів, також застосовують метод інверсії. Наприклад, заміна металевих деталей на пластмасові забезпечує сполучення традиційно протилежних властивостей − міцності й легкості.

Нині великого поширення набули методи комбінування, що базуються на системному аналізі основних ознак виробу. Такими, зокрема, є параметри, складові елементи та зв’язки між ними. Системний аналіз дає змогу синтезувати нові технічні рішення відносно товару, який розробляється, та його можливих варіантів. Комбінування доцільно виконувати з використанням ЕОМ та систем автоматизованого проектування (САПР).

 




Переглядів: 556

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Завдання і цілі ФВА | Системи автоматизованого проектування продукції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.