Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Джерела формування доходів бюджету

Лекція 5

Бюджет і бюджетна система держави.

 

Сутність бюджету, його роль і призначення.

 

Під бюджетом, який в перекладі з англійської означає кошик, гаманець, розуміється централізований грошовий фонд, який створюється на тому чи іншому рівні управління для виконання функцій відповідних органів влади (державної або місцевої).

Як економічна категорія бюджет являє собою сукупність економічних відносин між державою, юридичними та фізичними особами з приводу розподілу і перерозподілу ВВП для формування і використання централізованого фонду держави, призначеного для виконання загальнодержавних функцій. як правова категорія (бюджет виступає документом, в якому подається розпис доходів і видатків, що затверджується у формі закону) за матеріальним змістом (бюджет являє собою централізований грошовий фонд держави).

Бюджет – це основа функціонування держави в цілому і його територіальних одиниць. Це єдине джерело грошових коштів, які знаходяться у повному розпорядженні органів державної і муніципальної влади, що дозволяє спрямовувати кошти на розв’язання важливих завдань економічного і соціального розвитку.

Бюджет є інструментом фінансового регулювання. Бюджетне регулювання – це процес розподілу і перерозподілу коштів між бюджетами різних рівнів з метою вирівнювання їх доходної бази.

Бюджетне регулювання сприяє розв’язанню таких задач:

- підтримує стабільність економіки;

- забезпечує її збалансованість;

- попереджує розвиток кризових ситуацій;

- забезпечує здійснення структурних зрушень;

сприяє соціальному розвитку суспільства (на його основі фінансується невиробнича сфера).

Головне призначення бюджету - регулювати розподіл і перерозподіл валового внутрішнього продукту за підрозділами виробництва, галузями економіки, адміністративно-територіальними утвореннями, верствами населення, ґрунтуючись на потребах ринкового господарства відповідно до визначеної фінансової політики.

Джерела формування доходів бюджету

 

Доходи бюджету - це частка централізованих ресурсів держави, які потрібні для виконання нею відповідних функцій. Вони виражають економічні відносини, що виникають у процесі формування фондів грошових коштів і надходять у розпорядження органів державної влади та управління.

Доходи бюджету можуть формуватися на основі чотирьох методів централізації грошових коштів:

- пряме вилучення доходів з державного сектора;

- отримання доходів від державних угідь, майна і послуг;

- перерозподіл доходів юридичних і фізичних осіб за допомогою податків;

- залучення позик.

У державницькому секторі функціонування держави характеризує підприємницьку діяльність. Як і будь-який підприємець, держава має право на отримання підприємницького доходу - прибутку. Весь створений у державному секторі прибуток за правом власності належить державі. Однак певні права на цей прибуток належать колективу підприємства. Тому практично ніколи весь прибуток державного сектора не вилучається до бюджету. При цьому у взаємних відносинах державних підприємств з бюджетом може застосовуватись якпряме вилучення доходів (шляхом платежів з прибутку),так і оподаткування прибутку на загальних засадах. В умовах ринкової економіки, коли переважає приватний сектор, застосовується податковий метод. В умовах адміністративної економіки домінує пряме вилучення коштів.

Надходження від державного сектора незначні і це можна пояснити двома причинами:

- держава, як правило, працює в непривабливому для приватного бізнесу сферах діяльності;

- у більшості випадків діяльність державних підприємств носить неприбутковий характер, вона спрямована на виробництво певних товарів чи послуг, а не на отримання прибутку.

Доходи від державних угідь, майна і послуг формуються на основі прав власності держави. В Україні дотепер існує загальнодержавна власність на землю. Отже, всі угіддя, надра, корисні копалини належать державі. Тому доходи від їх використання спрямовуються до бюджету держави. Формою таких доходів є платежі за ресурси: лісовий дохід, плата за спеціальне використання прісних водних ресурсів, плата за спеціальне використання надр при видобуванні корисних копалин. Надходження від державних прав власності навіть в Україні мінімальні ( в межах 2 %).

Податковий метод формування доходів бюджету характеризує перерозподіл доходів юридичних і фізичних осіб. На відміну від прямого вилучення доходів у державному секторі, може здійснюватися тільки на основі законів.

Позичковий метод формування доходів бюджету на поворотній основі. За нормальних умов основу бюджету повинні складати податки ( до 95%) і позики ( до 5%).

Крім реальних доходів, які формуються на основі вказаних методів, держава може використовувати емісійний дохід .Щодо поточного року - це дохід, що забезпечує фінансування поточних видатків. Проте, цей метод є вкрай небажаним і використовується державами у виключних випадках, коли інші ресурси поповнення бюджету вичерпані, а фінансування видатків є невідкладним. У разі застосування емісії в якості джерела поповнення бюджету збільшується кількість грошей в обігу без відповідного забезпечення товарів. А це призводить до інфляції і небажаних соціально-економічних наслідків.

В Україні згідно Бюджетного кодексу можна використовувати емісію грошей для поповнення бюджетного фонду, але за умови, що на суму емісії має бути відкрита кредитна позиція в Національному банку. Використання емісії для прямого фінансування бюджетних видатків забороняється. Це зменшує ризик підвищення інфляції. Проте, збільшення кредитних операцій для поповнення бюджетного фонду веде до зростання державного боргу і збільшення видатки бюджету. Погашення і обслуговування державного боргу здійснюється за рахунок податкових надходжень. А це може призвести до напруженості виконання бюджету.

Співвідношення методів утворення доходів бюджету у різних країнах на різних проміжках часу відрізняється і залежить від економічної ситуації в країні, ступені гостроти економічних і соціальних протиріч, від розвитку самої фінансової системи.

Джерелами формування доходів виступають:

- створений ВВП;

- національне багатство (відображає накопичені матеріальні цінності і розвідані природні ресурси). Використовується тоді, коли не вистачає ВВП чи певний надлишок природних ресурсів.

Надійніше джерело - створений ВВП.

Джерела формування доходів бюджету також поділяються на внутрішні та зовнішні. Зовнішні характеризують міжнародний перерозподіл фінансових ресурсів і можуть формуватися на основі таких методів:

- прямий перерозподіл (наприклад, репарація);

- міжнародний кредит;

- оподаткування експортно-імпортної діяльності;

- валютне регулювання - відхилення встановленого курсу валют від реального їх співвідношення;

- ціновий механізм - у світі склався певний масштаб цін, який призводить до міжнародного перерозподілу ресурсів.




Переглядів: 1249

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.