Тема 1. Неопозитивістська модель науки і наукового знання
Основні питання лекції
1. Логіко-філософські і гносеологічні передумови, характерні риси та проблеми неопозитивістської моделі науки
2. Емпіричний базис науки і наукова мова
3. Проблема демаркації і принцип верифікації
4. Емпіричне і теоретичне знання, їх співвідношення. Інструменталістське розуміння теорії
Тема 2. Постпозитивістська філософія науки і наукового знання
Основні питання лекції
1. Загальна характеристика поспозитивістського етапу філософії науки, основні концепції та їх проблеми
2. Фальсифікаціонізм К. Поппера
3. Концепція наукових революцій Т. Куна
Семінарське заняття
Тема: Моделі (образи) науки та наукового знання в неопозитивізмі, концепціях К. Поппера і Т. Куна
Основні питання семінару
1. Неопозитивістська модель науки і наукового знання
2. Постпозитивістська філософія науки: загальна характеристика
3. Модель науки і наукового знання у критичному раціоналізмі К.Поппера:
a) проблема демаркації. Фальсифікаціонізм як вихідний методологічний принцип попперівської концепції;
b) К. Поппер про природу наукового знання. Критика есенціалізму та інструменталізму;
c) метод спроб і помилок як універсальний науковий метод. Критика індуктивізму;
d) умови росту наукового знання і попперівська модель розвитку науки;
4. Концепція наукових революцій Т. Куна:
a) парадигма і наукове співтовариство як вихідні поняття кунівської моделі науки;
b) «нормальна» наука і завдання, які вирішуються на стадії «нормальної» науки;
c) наукова революція як зміна парадигм, фактори, що обумовлюють її;
d) антикумулятивізм Т. Куна. Роль історії науки у формуванні філософії науки
Переглядів: 1068 |