Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Види методик психологічної діагностики

На сьогодні відомічотири види методик психологічної діагностики:

1)тести;2) анкети-опитувальники; 3) проективна техніка; 4) методики діагностики прояву властивостей нервової системи.

Тест (від англ. – випробування) – система завдань, що дозволяють виміряти рівень розвитку певної психологічної якості (властивості) особистості.

Тести були створені ще в Древньому Китаї та Єгипті.

1884 р.фр. гальтон створив у Лондоні лабораторію, де працювали А.Біне і Т.Сімон, які досліджували здібності людини, та виділили такі поняття як «інтелект» та «дебільність», а також ІО, що визначається за формулою розумовий вік/ хронологічний * 100%.

Тест дозволяє значною мірою вірогідності визначити рівень розвитку у засудженого необхідних знань, навичок, особистісних характеристик тощо.

Тест, створений для вимірювання однієї властивості є гомогенним.

Тести повинні бути валідними і надійними. Валідність (від англ. – придатність) – один з основних критеріїв якості тесту.

Проблема валідності виникає в процесі розробки і практичного застосування тесту, коли ставиться задача встановити відповідність між ступенем вираження властивості особистості, і методом її вимірювання. Чим валідніше тест, тим краще відображається в ньому та якість (властивість), заради вимірювання якої він створювався. Виділяються три основні види валідності: критерійна, концептуальна і змістовна.

Критерійна валідність оцінюється величиною зв'язку, кореляції показника тесту із зовнішніми критеріями. Зовнішнім критерієм є незалежний від тесту параметр певної діяльності. Дана валідність показує, якою мірою характеристики діяльності пов'язані з тестовими оцінками.

Концептуальна валідність – міра відповідності показника тесту теоретичним уявленням про сутність властивостей, що виміряються.

Змістовна валідність встановлюється шляхом експертного аналізу відповідності складу і змісту тесту характеру індивідуальних особливостей. Даний вид валідності найбільш тісно пов'язаний з критерійним вимірюванням, для якого характерна чітка визначеність дій і операцій, що підлягають оцінці, що розглядаються частіше за все зовні зв'язку із загальними властивостями.

В цілому валідність вимірюється зв'язком тестових оцінок з критеріями успішності особистісно-значущої діяльності.

Надійність тесту відноситься до точності психологічних вимірювань і розглядається як стійкість (стабільність) результатів при повторному тестуванні. При іншому підході надійність тестів розглядається як прояв ступеня еквівалентності двох однакових за формою та цілями (паралельних) тестів.

Розрізняють тести: а) індивідуальні і групові; б) вербальні (відповіді даються в словах) і дійсні (виконання яких-небудь дій); в) відкриті (засуджений записує свою вільну відповідь) і закриті (дається декілька рішень, засуджений повинен вибрати одне з них); г) дидактичні (тест досягнень, наприклад, даються декілька відповідей на одне питання) і психологічні (тест повинен бути включений в психологічну залежність різних понять, тобто логічні відношення.) Тести розділяються на дослідження інтелекту, здібностей, психомоторики тощо.

Тести інтелекту призначені для виявлення розумового потенціалу індивіда. Інтелект – відносно стійка структура розумових здібностей індивіда. В структуру інтелекту входить комплекс різнорідних чинників, його прояви різноманітрні. Інтелектуальні тести широко використовуються в цілях прогнозування професійної придатності.

Тести здібностей.Психологічна діагностика здібностей має велику практичну значущість. Діагностика здібностей сприяє вибору відповідних можливостям і схильностям людини професій, шляхів і способів побудови навчання з урахуванням індивідуальних особливостей. При вивченні здібностей використовується широкий набір різноманітних методик: спостереження, природний і лабораторний експеримент, різні тести.

Анкети-опитувальники.Анкета – методичний засіб для отримання первинної соціально-психологічної інформації на основі вербальної комунікації. Анкета є набором питань, кожний з яких логічно пов'язаний з головною метою дослідження. Анкетне опитування проводиться в цілях виявлення біографічних даних, думок, ціннісних відносин, соціальних установок і особистісних рис та якостей засудженого.

Проективна техніка.Проективні методики визначають спеціальну техніку дослідження тих особливостей особистості, які мало доступні безпосередньому спостереженню або опитуванню.

Стимульний матеріал, що використовується в проективних методиках, як правило, не є пасивним до сприйняття засудженим, оскільки унаслідок апеляції до його минулого досвіду визначає те або інше особистісне значення. Зображення драматичних життєвих ситуацій, людей, мотивів, що асоціюються з різними ситуаціями (наприклад, пістолет, сокира, могильні плити), емоційно забарвлені слова або пропозиції спрямовані на ті або інші індивідуально-значущі переживання особистості.

Специфіка проектного методу дослідження полягає в його спрямованості на виявлення, перш за все, суб'єктивно-конфліктних ставлень та того, як вони закріплені в індивідуальній свідомості у виді «значущих уявлень».

Методики діагностики прояву властивостей нервової системи.Даний напрямок дослідження був предметом наукових праць багатьох дослідників таких як: І.П. Павлов, Б.М. Теплов, Є.А. Клімов, В.В. Білоусов, В.Д. Небиліцин та інші. В основному дані методики вивчають відповідність нервових реакцій людини (і як наслідок її поведінки) на зовнішнє подразнення. За допомогою таких методик виявляються домінуючі психічні стани, оцінюються можливості людини займатись тією або іншою діяльністю в різних умовах.

Методики соціально-психологічного, психологічного і психофізичного дослідження особистості засуджених можуть реалізуються в індивідуальному і груповому порядку.

Групове дослідження психологічних і психофізіологічних якостей особистості засуджених повинне проводитися в групі не більше 10-15 чоловік.

Перед початком дослідження засудженим видаються методики (тести) і канцелярські приладдя. Методики і іншій розданий матеріал повинен знаходитись в тій послідовності, в якій він використовується. Апаратура, яка необхідна для дослідження (проекційна, звуковідтворююча техніка) перевіряється і настроюється перед проведенням дослідження. Перед початком дослідження психолог проводить опитування про самопочуття і стан здоров'я респондентів. Після опитування психолог знайомить засуджених з метою і порядком роботи.

Заняття за часом не повинно перевищувати 2-х годин.

Успішність дослідження забезпечується формуванням правильного відношення засуджених до виконання всіх завдань і інструкцій. З цією метою психолог повинен стисло і ясно роз'яснити засудженим умови здійснення дослідження. Слід особливо підкреслити, що виявлення відповідних психологічних даних принесе користь особисто кожному засудженому в корекції їх індивідуально-психологічних особливостей і поведінки.

Безпосередньо перед початком психологічного дослідження проводиться інструктаж, до якого додається методика роботи з тестами.

Висновок з другого питання: у психодіагностиці можна виділити чотири види методик психологічної діагностики: тести;анкети-опитувальники; проективна техніка; методики діагностики прояву властивостей нервової системи які використовуються для дослідження засуджених до позбавлення волі.

 




Переглядів: 2238

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.