Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття, структура, види правосвідомості.

Тема 18. Правосвідомість, правове виховання та правова культура.

1. Поняття, структура, види правосвідомості.

2. Функції правосвідомості.

3. Правове виховання: поняття, форми, методи.

4. Поняття та загальна характеристика правової культури.

 

 

Поняття, структура, види правосвідомості.

Правова свідомість (правосвідомість) - це особливий вид суспільної свідомості, сукупність різних форм відобра­ження правової дійсності у правових теоріях та концепці­ях, поглядах, почуттях, уявленнях людей про право, його справедливість, цінність, місце і роль щодо забезпечення свободи особи та інших загальнолюдських цінностей.

Правосвідомість – сукупність уявлень, поглядів, переконань, оцінок, настроїв і емоційного ставлення людей до права та державно-правових явищ. Правосвідомість характеризує соціальну практику як емпіричну діяльність, у процесі якої виражаються суб’єктивне ставлення людей до чинного права, уявлення про свої права та обов’язки, про справедливість і несправедливість норм права, про сутність і принципи правової організації суспільства, почуття, настрої, емоції, пов’язані з оцінкою існуючого правового режиму. Одним із проявів колективної правосвідомості є групова правосвідомість. Особливо важливою для нашого суспільства і держави є правосвідомість політичної еліти, причому на сьогодні правлячої політичної еліти.

Правосвідомості притаманні як ті властивості, що є за­гальними для всіх видів суспільної свідомості, так і ті, що відрізняють її від них. Своєрідність правосвідомості обу­мовлена, в першу чергу тим, що вона має свій особливий предмет відображення і впливу - правову дійсність, зокре­ма право як систему правових норм, правовідносини, зако­нодавство, правову поведінку та інші правові явища, пра­вову систему в цілому. Причому правосвідомість не тільки відбиває їх у правових принципах, категоріях, концепціях, теоріях, почуттях, поглядах, а й спрямовує суб'єктів права на здійснення певних змін в правовому середовищі, про­гнозує і моделює правові діяння.

Призначення, місце та роль правосвідомості в правовій сфері суспільного життя, визначається тим, що вона пов'я­зана з різними правовими явищами, є однією з причин, фак­торів їх виникнення, формою існування, елементом (скла­довою) чи результатом. Будь-яка правова діяльність немож­лива без того, що її суб'єкти усвідомлюють і керують своїми діяннями. Це стосується референдумів, законотворчості, відомчої та інших видів правотворчості, правозастосування, правоохоронної діяльності, правомірної та протиправної поведінки, юридичної науки та освіти, правового виховання і т. ін. Законодавство є результатом правосвідомості суб'єктів правотворчості, рішення судів, юридичні консультації, по­станови слідчих та прокурорів, виступи адвокатів - відповідно результатами професійної правосвідомості юристів.

Юридична наука - це теоретична форма існування правосвідо­мості, а юридична освіта і правове виховання спрямовані на фор­мування правосвідомості, необхідним елементом складу право­вого діяння є його суб'єктна сторона.

Структура правосвідомості. Правосвідомість складається з трьох основних блоків: когнітивного (раціонального, ідеологічного), психологічного (емотив­ного) і поведінкового.

Когнітивна складова правосвідомості представляє, в першу чергу, сукупність правових знань, принципів, ідей, теорій, кон­цепцій, які відбивають теоретичне (наукове) осмислення суб'єкта­ми (суспільством, соціальними групами, особою) права, правово­го розвитку, правових режимів, механізму та процесу правового регулювання суспільних відносин.

Сучасна правова доктрина (ідеологія) включає в себе, зокре­ма, концепцію поділу влад, визнання пріоритету загальнолюдсь­ких цінностей над інтересами окремих верств суспільства і, відпо­відно, домінування загальновизнаних норм міжнародного права над нормами національного права, теорії правової держави і гро­мадянського суспільства, принципи демократизму, гуманізму, не-відчуження природних прав людини тощо. Правова доктрина фор­мується цілеспрямовано, в результаті переважно наукового відоб­раження правової дійсності, на основі узагальнення і розвитку найбільш відомих і значущих правових теорій минулого і сучас­ності, вивчення основних закономірностей становлення, розвит­ку та функціонування права. Тому вона відбиває глибинні, сутнісні властивості правових явищ. Особливістю правових ідеологічних компонентів правосвідомості є те, що вони розробляються і впро­ваджуються в суспільну свідомість певними структурами - дер­жавою, науковими установами, політичними партіями або інши­ми об'єднаннями громадян.

На відміну від раціонального формування когнітивних скла­дових правосвідомості, правова психологія утворюється стихій­но на основі емпіричного, безпосереднього відображення суб'єкта­ми права правових явищ у вигляді суспільної правової думки, пра­вових переживань, почуттів, емоцій, оцінок і т. ін. Виникнення та існування правової психології пов'язане з властивістю людей без­посередньо чуттєво відображати правове середовище, емоційно реагувати на правові явища. Тому правова психологія виявляєть­ся в почуттях, емоціях, настроях окремих членів суспільства щодо права, відображає його не узагальнено, а конкретизовано. У струк­турі правової психології слід виділити: сталі (правові звичаї, тра­диції, звички) та динамічні (настрої, почуття, переживання); пізна­вальні (правові емпіричні знання, уявлення, погляди) та емоційні (правові емоції, почуття, настрої); регулятивні (правові звички, традиції, звичаї) складові.

Поведінкову частину правосвідомості складають мотиви пра­вової поведінки, правові установки. Це ті елементи, які безпосе­редньо зумовлюють і визначають поведінку суб'єктів права, її напрямок, природу. Поведінкові елементи утворюють вольову сто­рону правосвідомості, синтезують раціональні та емоційні ком­поненти, є однією із складових частин правової поведінки. Пове­дінкові елементи правосвідомості безпосередньо виступають об'єктом і засобом правового регулювання, тому що впливати на поведінку людей можна через їх правосвідомість, формування відповідних мотивів і правових установок.

Структуру правової свідомості особи становлять три складові: правові знання, правові оцінки та правові установки.

Особа набуває правових знань у процесі відображення і осмислення у своїй свідомості різних правових явищ, включаючи відомості про конкретні норми права, призначення права, право­вого регулювання, роль тих чи інших правотворчих, правозастосовчих і правоохоронних органів та посадових осіб держави. Проте наявність певного обсягу знань щодо правових явищ ще не озна­чає високого рівня правосвідомості, він доповнюється і конкре­тизується розумінням справедливості та необхідності права, пра­вових норм, інших правових явищ, їх вимог, цілей, призначення. Необхідність певного обсягу правових знань зумовлена входжен­ням суб'єкта до системи правових відносин. Набуття, осмислен­ня та засвоєння правових знань здійснюються за допомогою со­ціального і правового досвіду особи. Профільтровані крізь нього правові явища набувають певного оцінного відношення, яке відоб­ражується в значущості, цінності як здобутих знань, так і право­вої дійсності з точки зору особи.

Роль правових оцінних уявлень виявляється в тому, що особа не просто відтворює у своїх діяннях те, що моделюється у право­вих нормах, а критично оцінює, переосмислює їх у своїй свідо­мості, співвідносить зі своїми поглядами про правове, обов'язко­ве, необхідне.

Одним з найбільш складних компонентів правосвідомості є блок правових установок, що відображують не тільки готовність до певної правової поведінки, але й схильність до певних уяв­лень, оцінки правових явищ, тобто правові установки впливають як на регулятивну, так і на пізнавальну та оцінну функції право­свідомості. Правові установки особи утворюють ієрархічним чи­ном структуровану систему, яка характеризується:

1)наявністю компонентів різної діаметрально протилежної значущості - позитивного та негативного ставлення до права;

2)акцентуацією поведінкових (регулятивних) аспектів;

3)домінуючим значенням елементів обов'язкового, нормативного.

Рівні правових установок відповідають певним структурним складовим правової поведінки: для діянь характерні правові звич­ки, для операцій - правові диспозиції, для поведінки - ціннісні орієнтації.

Правосвідомість, як і правова культура, виникає не самі по собі, а як результат процесу правової соціалізації особи, під яким розуміється входження індивіда в правове середовище, послідовне набуття ним правових знань, його залучення до правових ціннос­тей і культурних надбань суспільства, процеси їх втілення у пра­вомірній поведінці суб'єкта, його правовій активності. Правова соціалізація може здійснюватися в різних формах - стихійного сприйняття права, правового виховання і самовиховання, регуля­тивного впливу права, здійснення правової діяльності тощо.




Переглядів: 1061

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.