Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Вибір теми.

Промова як дослідження

Оратор, виступаючи перед аудиторією, завжди мусить прого­лошувати щось вагоме й, по можливості, нове. Виступ повинен бути актуальним, змістовним. Має від об­ра­жати володіння проблемою. Поверховість та малоерудованість одразу ж поміт­ні.

Промова, як правило, потребує попередньої підготовки, й чим ґрунтовніша підготовка, тим солідніше, вагоміше виглядатиме виклад.

Чим більше людина знає чужих думок, тим самостійнішим стає її власне мис­лен­ня, тим оригінальніша вона у поглядах, а значить — цікавіша для інших. Не треба лякатися того, що з даного питання "мало літерату­ри". Якщо й справді так, це оз­на­чає, що промовець вільний відчужих думок і має право викладати власні мір­ку­вання. Адже споконвіку серйозними недоліками промови вважалися шаблон­ність, переказ чужих думок без власної оцінки. Хоча одна лише "власна" позиція може інколи засвідчити хіба що малокомпетентність промовця.

Як усяка розумова робота, підготовка промови — процес твор­чий, й кожен ви­ко­­ристовує власну методику. Проте можна виділити певний "алгоритм" підготовки про­мови: етапи роботи над інформацією, які долає кожен, хто досліджує свій пред­мет.

 

Вибір теми.

Термін тема походить з грецької мови і означає „те, що покладено в основу", фунда­мент. Простіше сказати, тема — це те, про що йде мова. Нерідко трапля­ється, що лек­то­рові пропонують, наприклад, виступити на чітко визначену тему.

Але найвірогідніше, що вам окреслять тематику виступу і замість чітко сфор­му­льо­ваноїтеми промови подадуть її об'єкт. Напри­клад, пропозиція висловитися про су­часну українську культуру не є власне темою. Це саме об'єкт уваги. Бо ж культура — понят­тя широке (література, живопис, музика тощо).

Тема завжди конкретна, стосується одного питання. Інша справа, що слід ви­ді­ляти в межах однієї теми ще й т. зв. підтеми,наприклад, лекцію про екологічну чис­­тоту середовища можна розвивати на таких підтемах, як чистота повітря, чис­то­та води, чистота продуктів, соціаль­на та особиста гігієна людини тощо. Коли про­мо­вець не уявляє, що конкретно він хоче сказати, не варто розраховува­ти на по­зи­тив­ний результат.

Тема, часто визначається тим, яку психологічну реак­цію оратор хоче вик­ли­ка­ти у своїх слухачів. Варто враховувати також свої можливості, оскільки можна взя­ти­ся за велику й значну тему, але не впоратися з нею. Отож, доцільно обирати таку тему, яка до душі й під силу ораторові.

Тему слід розуміти як проблему, задачу, яку треба вирішити. Ви не даєте рецептів — ви разом зі своїми слухачами повинні "перехворіти" проблемами, які вимагають ува­ги. Навряд чи захопить аудиторію людина, що, вийшовши на трибуну, заявить: я вам зараз за п'ятнадцять хвилин все розкажу й жити навчу! Менторський або Риго­рис­тич­ний (сухоповчальний) тон викличе до вас зневагу чи навіть ненависть (згідно з об­ставинами) вже через п'ять хвилин. Нехай навіть ви знаєте відповіді на оті жагучі пи­тан­ня — зробіть вигляд, що ви знаходите їх саме зараз, разом зі слухачами.

Існують такі поняття, як тема "розкрита" та "не роз­крита". Тема "розкрита", ко­ли матеріал їй відповідає, коли ос­новна думка промовця зрозуміла, коли вона до­ве­де­на (за допомо­гою цитат, думок попередників, фактів та ін.). Бажано, щоби тема мА­ла точки зіткнення з іншими темами (особливо якщо це — лекція), апелювала до вже ві­домого слухачам.

Не сподівайтеся переконати всіх. Пам'ятайте слова Христа, що слова часом па­да­ють у ріллю або на скам'янілий ґрунт. Нехай хоча б кілька людей зрозуміють вас.




Переглядів: 186

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.