Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






The publicistic style

The publicistic style is employed in articles, essays and oratory devoted to social or political problems and meant for a great number of readers or a big audience. As it has been mentioned, it falls into 3 varieties:

1. The language of articles (political, social, economic) in newspapers, journals and magazines. The editorials also belong here.

2. The language used in essays - moral, philosophical, literary.

The essay is a literary composition usually short, on a philosophical, social, aesthetic or literary subject. It is often biographical. It never goes deep into the subject, but merely touches upon the surface. Pamphlets and literary reviews in journals, magazines and newspapers are close to essays both by their contents and their linguistic form.

3. The language used in oratory, which is an oral (spoken) variety. The publicistic style is the only one among bookish functional styles having a spoken variety. Here belong speeches on political and social problems of the day; orations and addresses on solemn occasions (jubilees, weddings, funerals, debates, speeches of the judge). The radio and TV commentary is another spoken variety of this style.

The aim of the publicistic style is to influence public opinion, to convince the reader or the listener that the interpretation given by the writer or speaker is the only correct one. The reader (or listener) is to accept the point of view of the writer (speaker). To achieve this an article or a public speech must be logical, accurate and impressive, i.e. it must combine logical argumentation and emotional appeal. The publicistic style has features in common with the scientific prose, on the one hand, and belles-lettres, on the other. The main characteristic features of this style are:

1. Coherent and logical syntactical structure with careful paragraphing and connectives.

2. Careful choice of words. The vocabulary consists of neutral, common literary, common colloquial words and terms.

3. The use of expressive means and stylistic devices, but they are usually traditional, not fresh, as genuine stylistic devices might divert the attention of the listeners away from the main point of the speech.

The publicistic style is also characterized by brevity of expression. All this is true of all the varieties of the publicistic style, though each has its own peculiarities. Essays and speeches, for example, have more individuality than newspaper articles. They contain more expressive means and stylistic devices.

Oratory is a public speech and it must be comprehensible for the given audience. It must be emotional and keep the audience in suspense. It determines the expressive means and stylistic devices used by the speaker:

1. direct address to the audience;

2. rhetorical questions;

3. repetitions of all kinds, parallel constructions, antithesis, gradation, etc.;

4. epithet, simile, metaphor;

5. emphatic constructions, etc.

Besides, the speaker uses modifications of the voice to impress the listeners.

 




Переглядів: 10698

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.