Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Intonational styles

Intonational style – a system of interrelated intonational means which is used in a social sphere and serves s definite aim of communication.

There is no universally recognized classification of styles. Vinogradov distinguishes 3 styles:

1) Colloquial (COMMUNICATION)

2) Informing (scientific styles are included)

3) Emotive (publicistic, belletrestyle).

This classification was criticized. There are 2 next marginal layers:

- formal – suggests careful articulation of styles, relatively slow speed of the pronouncing

- informal – everyday communication, rapid, colloquial, conversational

Stylistic use of intonation:

1) Informational – in press reporting, educational descriptive texts. Loudness normal or increased; pauses arerather long; rhythm is stable, properly organized; falling tones on the semantic centers, falling-rising or rising in the initial intonation groups;

2) Academic (scientific) – style of lectures (conferences, seminars). Loudness increased; pauses are rather long; rhythm is properly organized; high proportion of compound terminal tones (high fall + low rise, fall-rise, rise-fall-rise), a great number of high categorical falls;

3) Publicistic (oratorical). Phonostylistic characteristics: Loudness enormously increased; pauses are definitely long between the passages; rhythm is properly organized; tones mostly emphatic, especially emotionally underlined semantic centers, in non-final intonational groups falling-rising tones are frequent;

4) Declamatory (artistic). This is a highly emotional and expressive intonational style. Attitudinal, volitional and intellectual functions of intonation are of primary importance here and serve to appeal to the mind, will and feelings of the listener. This style can be heard on the stage, on the screen, in a TV studio, thus we see that it is always a written form of the language read aloud or recited. Phonostylistic characteristics: Loudness varied according to the size of the audience and to the emotional setting; pauses are long especially between the passages, prolonged emphatic pauses are used to underline the emphasis; rhythm is properly organized; common use of categorical low and high falls in final and initial intonation groups and on semantic centers;

5) Conversational (familiar) – this kind of English is a means for everyday communication, heard in natural conversational interaction between speakers. This style occurs mainly in informal external and internal relationships in speech of relatives, friends. This is spontaneous, colloquial, informal, everyday speech.




Переглядів: 2957

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.