Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






М - ПС - УР - ШС,

де М – мета;

ПС – проблемна ситуація;

УР – управлінське рішення;

ШС – шуканий стан.

Щоб ця мета діяла оптимально, необхідно розробити та затвердити відповідні процедури та операції.

На ділянці процесу, умовно обмеженого символами ПС – УР, в технологію входять такі елементи, як діагноз, прогноз, обмежувальні умови, поле можливих рішень, вибір оптимального варіанта дії будь-чиєї конкретної точки зору.

У технологію другої частини процесу (УР – ШС) можуть увійти у вказаній послідовності наступні процедури: програмування або підготовка сценарію дії; поопераційний розподіл обов'язків між органами і особами, які виконуватимуть їх; роз'яснення смислу та змісту прийнятого рішення; організація безпосередньо практичної дії; оцінка здобутих результатів; попередній контроль, поточний контроль та контроль кінцевого результату. Технологія абстрагується від змісту процесу, від конкретних дій, необхідних для його розвитку. Смисл технологізації полягає в тому, щоб визначити і самим доцільним способом розподілити порядок процедур, забезпечуючих хід даного процесу або класу процесів.

Ця особливість технології робить в певному розумінні однаково застосовуваною для управління різними за змістом процесами. Так, наприклад, незалежно від того, в якій сфері розв'язується проблема – в матеріальному виробництві, сфері культури або боротьби зі злочинністю, – вона обов'язково повинна проминути певні технологічні фази, де будуть використані операції і процедури, притаманні будь-якому виду реалізації. До них можна віднести: визначення мети, аналіз проблемних ситуацій, обробку та аналіз інформації, обговорення можливих варіантів та зіставлення їх за вибраними критеріями, вибір рішення та підготовка до виконання вибраного рішення.

Заслуговує на увагу і позиція того ж М. Маркова, де він використовує декілька іншу термінологію, характеризуючи управлінський цикл. Він включає до нього п'ять стадій:

1 стадія – цільова;

2 стадія – дескриптивна (описова);

3 стадія – прескриптивна (приписова);

4 стадія – реалізаційна;

5 стадія – ретроспективна (узагальнення і аналіз результатів виконання управлінського рішення).

Представники польської управлінської науки замість виразу управлінський цикл частіше використовують вираз організаційний цикл. Так, Я. Зеленевський розуміє організаційний цикл як етапи організованої діяльності з урахуванням висновків праксеологічних досліджень. Він вважає, що організаційний цикл складається із наступних етапів (стадій):

1 – визначення мети;

2 – планування процесу діяльності;

3 – вишукування ресурсів і створення необхідної організаційно-технічної бази;

4 – реалізація;

5 – контроль.

Польський автор Т. Пшоловський так уявляє зміст організаційного циклу:

1 – постановка ясної і точно визначеної мети діяльності;

2 – найбільш докладний і ретельний розгляд усіх умов і засобів, за допомогою яких встановлена мета може бути досягнута;

3 – складання точного плану дій по досягненню мети з урахуванням застосування найбільш відповідних засобів у найкращих умовах;

4 – сумлінне виконання плану;

5 – контролювання досягнутих результатів шляхом порівняння їх з наміченою метою, добування висновків із окремих етапів і введення поправок, що відносяться до мети, умов та засобів плану, його реалізації та контролю.

Треба зауважити, що в управлінській літературі більшість міркувань про технологію управління мають формальний характер. Багато з них містили в собі думку про необхідність використання процедур і операцій, але не давали відповіді на запитання, що це за операції і якими вони повинні бути. Формальне визначення необхідно доповнити змістовним.

Взагалі аналіз поняття "технологія" в плані його змісту має велике практичне і теоретичне значення, оскільки є вихідним пунктом при розробці технологій для різних видів управлінської діяльності та процедур.

У реальному управлінському процесі використовуються самі різні технології. Кожній з них притаманні специфічні риси та ознаки. М. Марков у зв'язку з цим ділить управлінські технології на часткові (конкретні) та." глобальну (абстрактну, універсальну, чисту)".

У концептуальному обґрунтуванні технології значну роль відіграє праксеологія як загальна теорія ефективності організації дії. Особливого значення при цьому набуває ідея Т. Котарбинського, згідно з якою як розумова, так і фізична робота підпорядковуються загальному принципу доцільності. І в тому, і в іншому разі доручається попередньо спланувати своєрідні фази дії так, щоб .ч одного маху досягти того, чого менш вмілий працівник досягнув би, витративши набагато більше зусиль.

Обов'язок науки – розкрити сутність технології, н співвідношення з іншими теоріями, описати і в цілому обґрунтувати значення технології управління, а також запропонувати моделі технологій для основних видів управлінської діяльності.

Особливе місце в теорії технологій повинні посісти принципи проектування та впровадження управлінських технологій. Поряд із класичними принципами (спеціалізації, пропорційності, безперервності, паралельності, ритмічності), виникла потреба сформулювати та обґрунтувати нові принципи, що потрапляють часові: принцип технологічної єдності управлінського процесу, згідно з яким технологія повинна являти єдину систему та мати оптимальні зв'язки з іншими технологіями на усіх рівнях управління; принцип єдності техніки і технології, який потребує розробляти сучасні технології на основі електронно-обчислювальної техніки.

У наш час потреба в раціональних технологіях дуже гостро відчувається в усіх сферах суспільного життя, на всіх напрямах керування нею.

Щоб володіти необхідною універсальністю ця модель повинна відповідати цілому ряду умов.

1.Затвердитись у цій ролі може лише та технологія, яка відповідає "природному ходу управління, тобто включає в себе формулювання мети, прийняття рішення шляхом зіставлення різних варіантів і альтернатив, організацію виконання рішення, аналіз результатів. Технологія, яка деформує процедури і операції, що нескінченне число разів доведені життям, або нехтує ними, нежиттєздатна і може зашкодити більше, ніж принести користі.

2.Друга вимога до глобальної технології управління – вона має бути "всеохоплюючою", і в той же час укрупнювати питання при їх розв'язанні. Безумовно, модель не може увібрати в себе все технологічне різноманіття реального управлінського процесу в цілому. В неї інше цільове призначення – визначити істотне, загальнозначуще, обов'язкове в кожному управлінському акті.

3.Глобальна технологія не повинна дублювати функції конкретних управлінських категорій (планування, прийняття рішень, контроль та ін.), в її завдання входить чітко визначити їх відправні точки. Будь-яка конкретна технологія, навпаки, повинна ввібрати в себе всі основні риси і принципи глобальної технології.

4.Базуючись на принципі єдності функцій, організаційних структур та технологій, можна сформулювати ще одну істотну вимогу до технологічної моделі управлінського циклу. Вона повинна враховувати структуру управління, що склалася в національному масштабі, розподіл компетенції і функцій між окремими його ієрархічними рівнями та ланками.

5.Наступна вимога полягає в оптимальній регламентації дій суб'єкта управління – нормативно-правовій та економічній. Ця важлива вимога розрахована на те, щоб "приборкати" сваволю особистості суб'єкта управління у разі потреби.

6.Ще одна вимога пов'язана з тим, що соціальне управління на даному етапі розвитку суспільства не може існувати без використання електронно-обчислювальної техніки. У технології, яка нехтує цією вимогою, немає майбутнього.

Разом з тим слід мати на увазі, що деякі процедури і операції як глобальної, так і часткових (конкретних) технологій неможливо (або поки що неможливо) формалізувати, тобто однозначно описати мовою математики. По суті, будь-яка соціальна і управлінська технологія являє собою своєрідну єдність формалізованих та неформалізованих дій. Ця вимога є методологічною при створенні концепції автоматизації управління та використання сучасних електронно-обчислювальних машин при прийнятті управлінських рішень.

Схематично технологічну модель управлінського циклу (глобальну технологію) можна уявити так:

Перша процедура: формулювання мети.

Операції: діагноз, прогноз, формулювання кінцевої мети, стратегія дії, конкретні завдання.

Друга процедура: прийняття рішення.

Операції: виявлення проблемної ситуації, обґрунтування варіантів дії, вибір оптимального варіанту, затвердження-рішення.

Третя процедура: організація соціальної дії.

Операції: розподіл завдань між виконавцями, забезпечення виконавців, координація та регулювання процесу виконання, контроль.

Четверта процедура: аналіз результатів.

Операції: зіставлення запланованих та досягнутих результатів, відкриття нових проблемних ситуацій, попереднє формулювання нової мети.

У запропонованій моделі управлінського циклу (глобальна технологія) не уособлені процедури та операції, які пов'язані зі збиранням та обробкою інформації. Зроблено це не внаслідок недооцінки інформаційного фактору в управлінні. Навпаки, ми виходимо із презумпції того, що інформація є основною і необхідною передумовою здійснення усіх процедур і операцій, притаманних глобальній технології управління.

Наведена вище модель відображає реальний управлінський процес і в той же час являє собою засіб, інструмент для його подальшого дослідження та оволодіння ним.

роцедури і операції моделі відповідають реальним діям керівних органів при прийнятті ними рішень і при виконанні останніх.

Така модель – це сукупність важливіших положень теорії соціального управління; вона побудована відповідно до вимог системного підходу. Виділення значення мети модифікує всі наступні процедури і операції, дає змогу використовувати наявний управлінський потенціал для прийняття оптимальних рішень.

Застосування моделі дозволяє також визначити чіткі межі циклів управління, забезпечити логічний перехід від одного до другого етапу управлінського циклу, від завершальної стадії одного циклу до початкової стадії наступного циклу, тобто гарантує наступність та поступальність у процесі управління.

 




Переглядів: 187

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.