МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||
Розкрити поняття «освітні технології», «педагогічні технології». Дати аналіз однієї з технологій.
Освітні технології, як найбільш загальні утворення, характеризують загальну стратегію розвитку освіти і освітнього середовища (єдиного освітнього простору). Основне призначення освітніх технологій - прогнозування розвитку освітніх систем, їх проектування, планування та визначення факторів, які відповідають освітнім цілям. Ю.П. Сурмін та Н.В. Тулєнков розглядають освітні технології як особливий різновид соціальних технологій - як складні і відкриті системи певних прийомів і методик, концептуально об'єднаних пріоритетними освітніми цілями, а також пов'язаних між собою завданнями і змістом, формами і методами організації навчально-виховного процесу, де кожен елемент цієї системи накладає відбиток на всі інші елементи. На сучасному етапі суспільного розвитку підґрунтям освітніх технологій постає гуманістична концепція освіти. У структурному відношенні освітні технології містять декілька послідовно виконуваних блоків-операцій: 1. Маркетинг і прогноз суспільних та особистих потреб в отриманні професійних знань. 2. Діагностика об'єктів навчання і виховання. 3. Формування навчально-виховних цілей і завдань. 4. Визначення змісту і методів навчально-виховного процесу; 5. Перевірка ефективності отриманих результатів. 6. Корекція і упровадження освітніх технологій в реальну педагогічну практику (рис. 12). Рис. 12. Структура освітньої технології Якщо освітні технології - це відбиток стратегії освіти, то педагогічні технології призначені втілювати тактику її реалізації. Наразі деякі автори нараховують понад 300 визначень поняття "педагогічна технологія" . На нашу думку, найбільш повне визначення сутності педагогічної технології запропонувала С.О. Сисоєва, яка розглядає її як створену адекватно до потреб і можливостей особистості і суспільства теоретично обгрунтовану навчально-виховну систему соціалізації, особистісного і професійного розвитку і саморозвитку, яка внаслідок упорядкованих професійних дій педагога при оптимальності ресурсів і зусиль всіх учасників освітнього процесу, гарантовано забезпечує ефективну реалізацію свідомо визначеної освітньої мети та можливість відтворення процесу на рівні, який відповідає рівню педагогічної майстерності педагога . С.С. Вітвицька стверджує, що кожна педагогічна технологія має відповідати основним методологічним вимогам, критеріям технологічності: - концептуальності, тобто мати підґрунтям певну концепцію, що містить філософське, психологічне, дидактичне та соціально-педагогічне обґрунтування освітніх цілей; - системносте мати всі ознаки системи); - логічності, цілісності та взаємозв'язку усіх елементів системи; - керованість, тобто можливість цілепокладання, проектування процесу навчання і виховання, поетапної діагностики, варіювання методами та засобами навчання і корекції знань та вмінь; - відтворюваності, тобто можливості застосування в інших однотипних умовах та іншими суб'єктами; - єдності змістової та процесуальної частин, їх взаємообумовленості; - ефективності, тобто оптимальності зусиль для отримання гарантованого запланованого результату - певного стандарту навчання. Навчальна (дидактична) технологія - поняття близьке, але не тотожне поняттю "педагогічна технологія". Навчальна технологія окреслює шляхи засвоєння конкретного навчального матеріалу в межах навчальної дисципліни, теми, проблеми. Дидактична технологія потребує чіткого визначення цілей навчання, спеціального структурування навчального змісту, адекватних йому форм і методів навчання. За означенням ЮНЕСКО технологія навчання в загальному розумінні - це системний метод створення, застосування і визначення усього процесу навчання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодії, який ставить своїм завданням оптимізадію освіти. Реалізуються дидактичні технології засобами педагогічної техніки, яку слід розглядати як комплекс знань, умінь і навичок, необхідних педагогу для чіткої й ефективної організації навчальних занять, ефективного застосування на практиці методів педагогічної взаємодії в системі "Викладач (Вчитель) - Студент (Учень)"
Педагогічна технологія (грец. techne - майстерність і logos - слово, вчення) - сукупність психолого-педагогічних настанов, які визначають спеціальний підхід і композицію форм, методів, способів, прийомів, засобів (схем, креслень, діаграм, карт) у навчально-виховному процесі. У сучасній науці педагогічна технологіярозглядається як чітке наукове проектування і відтворення гарантуючих успіх педагогічних дій. Поняття «педагогічна технологія» вживається і для визначення: 1) загальнопедагогічної(загальнодидактичної) технології (мак-ротехнології), яка синонімічна певній педагогічній системі, що передбачає визначення цілей, змісту, засобів, методів, форм навчання, алгоритму діяльності суб'єктів процесу. Наприклад: технологія сучасного традиційного навчання, технологія педагогіки співробітництва, технологія проблемного навчання тощо; 2) як мікротехнологія,тобто як сукупність методів, засобів реалізації змісту навчання в рамках конкретного предмета (методика викладання предметів). Наприклад: система поетапного навчання фізиці (М.М. Палтишев); 3) як локальна технологія,що визначає вирішення окремих дидактичних завдань (формування понять, технологія самостійної роботи та ін.). Так, англійський дидакт Ромишовські пропонує такий варіант залучення школярів до творчої діяльності: 1. Повідомлення необхідних знань; 2. Формування вмінь на репродуктивному рівні: а) демонстрація діяльності в цілому, за елементами; б) організація відроблення вмінь у спрощених умовах; в) організація самостійної практики з безперервним зворотнім зв'язком і позитивною підтримкою з боку вчителя. 3. Перехід до пошукової продуктивної фази: а) організація різноманітних проблемних ситуацій — розв'язання нестандартних завдань, а в окремих випадках — імітаційне моделювання реальності; б) обов'язковий аналіз учнями своєї діяльності, її обговорення з учителем (у групі). Прикладом може бути формування вмінь доводити теореми: вчитель пояснює основні способи міркування (крок 1); демонструє це на прикладах (крок 2а), організує вправи на схожі нескладні доводи (крок 26), ускладнює доводи (крок 2в). Потім учні одержують нестандартні завдання на розв'язання їх у малих групах або коло дошки (крок За), одночасно проговорюють посилання, прийоми розв'язання, які плануються ними, хід міркування, оцінюють продуктивність свого підходу, переглядають його, шукають альтернативні евристичні підходи (крок 36)'. Будь-яка педагогічна технологія повинна задовольняти певним вимогам2. 1. Концептуальність.Кожна педагогічна технологія повинна спиратися на певну наукову концепцію. 2. Системність,тобто визначатися взаємозв'язком її частин, цілісністю. 3. Керованість,що передбачає діагностичне цілепокладан-ня, планування, проектування процесу навчання, поетапну діагностику, варіювання засобів і методів, з метою корекції результатів. 4. Ефективністьза результатами і оптимальними витратами, гарантованість досягнень певного стандарту навчання. 5. Відтворюваність,тобто можливість застосування (повторення, відтворення) педагогічної технології в інших однотипних умовах.
Кожна педагогічна технологія може бути ефективною за умови психологічної обґрунтованості, практичної спрямованості. Розроблення і застосування будь-якої педагогічної технології вимагає творчої активності педагогів і учнів, залучення їх до творчої участі в розробленні технологічного інструментарію: складання технологічних схем, карт, організації технологічних форм виховання і навчання. Активність педагога виявляється у глибокому знанні психологічних особливостей учнів, внесенні коректив у розгортання технологічного процесу, організації взаємних консультацій, взаємоперевірки і взаємооцінки. Результат педагогічної технології залежить від рівня майстерності педагога, його загального розвитку, загального психологічного клімату в колективі, матеріально-технічного оснащення, настроєності учнів. Загалом педагогічна технологія наближає педагогіку до точних наук, а педагогічну практику робить організованим, керованим процесом з передбачуваними позитивними результатами. Переглядів: 2184 |
Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google: |
© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове. |
|