Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ТЕМА 3. Теорія екскурсійної справи.

  1. Екскурсія, її сутність, основні ознаки.
  2. Функції екскурсії.
  3. Класифікація екскурсій.
  4. Тематичні та оглядові екскурсії.
  5. Формування екскурсійної тематики.
  6. Елементи педагогіки в екскурсійній роботі.

 

1.

Слово «екскурсія» походить від латинського «екскурсіо».

Екскурсія – це наочний процес пізнання навколишнього світу. Особливість цього процесу в тому, що він пов’язаний зі заздалегідь підібраними об’єктами, які являють собою основу для розкриття теми і вивчаються на місці їх знаходження.

Екскурсія - цілеспрямований та запрограмований наочний процес пізнання ососбистістю оточуючого світу, побудований на поєднанні зорових, слухових та інших вражень, який проходить під керівництвом кваліфікованого фахівця – екскурсовода.

Екскурсія – туристсична послуга тривалістю до 24 годин у супроводі екскурсовода за заздалегідь затвержденим мершрутом для забезпечення задоволення духовних, естетичних, інформаційних потреб туристів.

 

Основою екскурсії є наявність двох основних елементів – показу та розповіді, певне поєднання яких дозволяє досягти її ефективності.

Зростання екскурсійності можна прослідкувати на таких етапах сполучень:

- розповідь має перевагу над показом;

- розповідь і показ рівні;

- показ переважає над розповіддю.

1 етап - являє собою усний виступ типу лекція чи доповіді, де наочність використовується незначною мірою. Лектор ілюструє свій виступ навчально-наочними посібниками – репродукція картин, креслення, картами, фотографіями тощо.

2 етап - поєднання елементів які складають екскурсію, при яких розповідь рівна показу. Питома вага наочності, яка супроводжує усний виступ (розповідь) збільшується. При цьому зрівнюються в своєму значенні та виховному впливі на екскурсантів обидва складові елемента – розповідь і показ. Екскурсант виступає одночасно як слухач і глядач. В цьому випадку показ об’єктів відбувається на невеликій швидкості автобусу.

3 етап - поєднання показу та розповіді набуває дедалі (ще) більш екскурсійного характеру. Показ, який збільшився в обсязі, тепер займає чільне місце в екскурсії. У розповіді важлива роль відводиться аналізу об’єктів, які сприймає зір. Вона ведеться в екскурсійній формі: у вигляді коментаріїв, довідки, пояснення, вступного слова тощо. Це в основному показ об’єктів на зупинці з вікна автобусу, без виходу групи і найбільше сприймання відбувається безпосередньо біля пам’ятки при підході до неї.

Кількісно показ та розповідь в екскурсіях весь час змінюються. Це залежить від числа об’єктів по темі, фактичного матеріалу, який їх характеризує, та подій, з ними пов’язаних.

У практичній діяльності екскурсія розглядається в декількох аспектах:

  • як самостійна форма виховання або складова частина інших форм виховання (патріотичного, трудового, екстетичного);
  • як одна з форм навчання або складова частина інших форм;
  • як форма роботи з масовою аудиторією;
  • як епізодичний (разовий) захід, частина тематичного циклу, а також як один із щаблів пізнання;
  • як форма міжособистісного спілкування екскурсовода з екскурсантами, екскурсантів один з одним, форма спілкування екскурсантів з об'єктами;
  • як форма поширення наукових знань, ідейного виховання;
  • як форма організації культурного дозвілля;
  • як невід'ємна частина організованого туризму.

 

Важливим відправним моментом в організації екскурсійної роботи є дотримання ознак екскурсії. Вітсутність хоча б однієї з названих нижче семи ознак позбавляє права називати проведений захід екскурсією.

Рис. 1. Схема екскурсійного процесу.

Ознаки екскурсії:

1. Тривалість за часом проведення від однієї академічної години (45 хв) до однієї доби.

2. Наявність екскурсантів (групи або індивідуалів).

3. Наявність екскурсовода, який проводить екскурсію, і має відповідну професійну підготовку підтверджену документально.

4. Наочність, зорове сприйняття, показ екскурсійних об'єктів на місці їхнього розташування.

5.Пересування учасників екскурсії по заздалегідь складеному маршруту.

6. Цілеспрямованість показу об'єктів, наявність певної теми.

7. Активна діяльність учасників (спостереження, вивчення, дослідження об'єктів).

Крім цих загальних ознак у кожного виду екскурсій є свої специфічні ознаки:

- в автобусних - обов'язковий вихід з автобуса для огляду пам'ятників (не менш трьох);

- у музейних - знайомство з матеріалами, розташованими на стендах;

- у виробничих - демонстрація діючих об'єктів (верстатів, агрегатів, механізмів).

2.

Функції екскурсії розглядаються як її головн івластивості. Основні функції екскурсії подані на рис. 2.

 

Рис. 2. Функції екскурсії.

Функції екскурсії розглядають як її основні властивості, а саме: інформативну, наукову, просвітницьку, виховну, гуманістичну, культурологічну.

Кожна екскурсія в залежності від тему містить у собі певну наукову інформацію. Основні вимоги до змісту екскурсії – достовірність та повнота наукової інформації, викладення її відповідно до сучасних наукових досліджень і сприяння розповсюдженню об’єктивних наукових знань.

Екскурсія – одна з форм просвітницької роботи, яка має виховну мету.

Виховна функція реалізується у формуванні світогляду, переконань, почуттів, інтересів, способу та стилю мислення, що проявляється в різних видах діяльності учасників екскурсії.

Завдання екскурсії співвіднести культуру з соціальною історією через культурологічну функцію, яка поєднує в собі організацію дозвілля, відпочинку, спілкування.

Через взаємозв’язок економічної та духовної сфер життя суспільства екскурсії повинні об’єднувати, виховувати людей, саме в цьому полягає їх велике суспільне значення.

Принципи екскурсії:

Принцип науковості (достовірності) екскурсійна інформація викладається відповідно до певного розділу сучасної науки, факти події, теоретичні положення подаються в науковому трактуванні
Принцип ідейності обєктивний підхід до змісту фактичнго матеріалу при підготовці екскурсії і впевненість екскурсовода в тому що він викладає
Принцип зв`язку теорії з життям актуальність екскурсійної інформації
Переконливість і дохідливість викладення екскурсійного матеріалу на доступному для аудиторії рівні

 

3.

Класифікація екскурсій є центральним питанням екскурсійної теорії й має основне значення для:

§ постановки цілей і завдань нових екскурсій;

§ правильної розробки маршруту;

§ формування підтем і використання методичних прийомів;

§ забезпечення умов тісної співпраці екскурсовода з екскурсантами;

§ діяльності методичної комісії.

 

У наш час екскурсії класифікуються за наступними ознаками: змістом; складом й кількістю учасників; місцем проведення; способом пересування; тривалістю; формою проведення.

Класифікація екскурсій – це розподіл екскурсій на групи та види, виділення в кожній з них основних рис, які визначають характер її проведення.

Б.Є. Райков зробив більш детальну класифікацію екскурсій:

1. За змістом:

- природно-географічні;

- гуманітарні;

- виробничі.

2. За обсягом матеріалу:

- на одну тему;

- на кілька близьких за змістом тем;

- комплексні.

3. За завданням:

- дослідницького типу;

- ілюстративного типу.

4. За логічною побудовою чи структурою:

- аналітичні;

- синтетичні.

5. За тривалістю:

- одноденні;

- одноденні з ночівлею;

- багатоденні.

6. За складом учасників:

- шкільні;

- дошкільні;

- позашкільні.

Подальший розвиток туризму та екскурсійної справи призвело до значних змін в класифікації.

У системі профспілкового туризму у 1980-90-і рр. склалася система класифікації, яка використовується і зараз:

- за змістом;

- за складом учасників;

- за місцем проведення;

- за засобом пересування;

- за формою проведення;

- за циклічністю проведення.

Тематичні екскурсії поділяються на 8 основних груп: історичні, воєнно-історичні, історико-релігіознавчі, мистецтвознавчі, літературні, архітектурні, природознавчі, виробничі. Але кожна з цих груп в свою чергу поділяється на підгрупи.

Історичні: історико-краєзнавчі „ По давній столиці Київської Русі”, археологічні „Давній Херсонес Таврійський”, етнографічні.

Воєнно-історичні: по пам’ятним місцям військової слави; по військово-інженерним спорудам; по пам’ятних місцях пов’язаних з виготовленням зброї та життям і діяльністю героїв; присвячені історії війни.

Релігієзнавчі: історико-релігієзнавчі (найбільш поширені); атеїстичні, релігійні (богословські).

Мистецтвознавчі: театральні, музичні, історичні, художні, показ монументальної споруди.

Літературні: історико-літературні; літературно-біографічні; літературно художні, літературно-поетичні; по місцям, які відображені у творах письменників; літературно-краєзнавчі; літературні екскурсії у природу.

Архітектурні: показ архітектурних пам’яток; показ місць які дають уявлення про архітектора; архітектурні ансамблі.

Природознавчі: ландшафтні, геологічні, зоологічні, ботанічні, гідрологічні.

Виробничі: виробничо-історичні, -економічні, -екологічні, -технічні, професійно-орієнтаційні для учнів.

 

4.

Оглядові екскурсії, як правило, багатотемні. Не випадково їх називають багатоплановими. У них використовується історичний і сучасний матеріал. Будується така екскурсія на показі всіляких об'єктів (пам'ятників історії й культури, будинків і споруджень, природних об'єктів, місць знаменитих подій, елементів благоустрою міста, промислових і сільськогосподарських підприємств і т.д.).

В оглядових екскурсіях події викладаються великим планом. Це дає загальне уявлення про місто, край, область, державу в цілому. Хронологічні рамки такої екскурсії – від часу заснування міста (першої документальної згадки про нього) до сьогоднішнього дня з обов`язковим оглядом перспектив подальшого розвитку.

Оглядові екскурсії мають свої особливості. На відміну від тематичних, у них формулювання теми представляє певну складність. Незалежно від місця, де їх готують і проводять, вони практично схожі між собою насамперед за своєю структурою. У кожній з них висвітлюється кілька підтем (історія міста, коротка характеристика промисловості, науки, культури, освіти, природи та ін.). У той же час в оглядових екскурсій є й відмітні риси. Вони диктуються тими особливостями в історичному розвитку, які властиві певному місту, області, краю. Наприклад, воєнно-історичну підтему включають в оглядові екскурсії ті міста, на території областей яких відбувалися військові події. Літературні підтеми включаються в оглядові екскурсії міст, пов'язаних з життям і діяльністю письменників, поетів і т.д.

Тематична екскурсія присвячена розкриттю однієї теми. Якщо це історична екскурсія, то в її основу може бути покладено одна або кілька подій, об'єднаних однією темою, а іноді більш тривалий період часу. Якщо це екскурсія на архітектурну тему, то предметом вивчення можуть стати найцікавіші здобутки зодчества, розташовані на вулицях і площах міста, а у великому місті - архітектурні ансамблі минулих століть.

Класифікація тематичних екскурсій наведена на рис. 3 дидактичного забезпечення.

Слід відмітити, що тематичні екскурсії того або іншого виду рідко існують ізольовано. Наприклад, історичний матеріал використовується в екскурсіях на архітектурно-містобудівні теми; елементи природознавчих екскурсій знаходять своє місце в екскурсіях майже кожної групи тематичних екскурсій. Зміст залежить від конкретних умов проведення екскурсії, від ресурсів пізнавального плану того або іншого міста або регіону.

 

5.

Тематика екскурсій – сукупність, набір чи означена група тем.

Головними вимогами до тематики екскурсій повинні бути актуальність, різнобічність, відповідність запитам та інтересам екскурсантів, зв’язок із сучасністю. Чітко визначена тема та вміле її розкриття дають екскурсантам певне коло знань. Народження нових екскурсійних тем призводить до виявлення нових об’єктів, урізноманітнення екскурсійного продукту.

Особливість кожної теми складається в тому, що вона тісно зв’язана з об’єктами і з тим екскурсійним матеріалом, який може бути зрозумілий екскурсантами при показі цих об’єктів.

Тема регулює розповідь, не даючи можливості екскурсоводу розповісти про об’єкт все, що він про нього знає, особливо в тих випадках, коли об’єкт буває багатоплановим і має обширну інформацію. Відповіді на питання – як показувати об’єкт, яку частину інформації в даному випадку використовувати і що сказати – визначається темою екскурсії. Деякі об’єкти показуються на декількох екскурсіях: оглядовою, військово-історичною, історико-революційною, літературною, архітектурною і т.д. В кожній із цих екскурсій у одного і того ж об’єкта в залежності від теми своя “мова” свій зміст.

Найбільш складні при визначенні теми є міські складові екскурсії. Вони майже всі схожі між собою по своїй структурі. В кожній їз них висвітлюється декілька обов’язкових підтем. Майже в кожній екскурсії одна із підтем в силу своєї залежності стає композиційним центром екскурсії, вона отримує назву ведуча. Вона сприяє більш глибокому розкриттю змісту екскурсії, становить її ідейно-політичну направленість і робить її запам’ятовующєю. Багатемність оглядової екскурсії не дає можливість глибоко розкрити зміст, майже кожна з підтем оглядової екскурсії з часом у майбутньому може стати темою для новою екскурсії.

Тематична екскурсія повинна бути присвячена розкриттю якоїсь теми. Ця тема в більшості випадків зачіпає окремий історичний період минулого чи сучасного.

Кожна з тем це сукупність ряду підтем. Підтема є сумою декількох головних питань. Розміщення, послідовність і співвідношення підтем, головних питань, вступ та заключна частина називаються композицією екскурсії.

Деякі вчені, розглядаючи структуру екскурсії, окрім вступу основної частини і висновків виділяють такі поняття, як сюжет, фабула, кульмінація

Сюжет— подія або кілька подій, пов'язаних один з одним.

Фабула- ланцюг подій, про які оповідає твір.

Кульмінація - момент найвищого напруженя в розвитку фабульної дії.

Багатотемність оглядової екскурсії не дає можливості досить глибоко розкрити зміст кожної підтеми, дати більш глибоке тлумачення подій. У такій екскурсії звичайно буває більше фактів без їхнього тлумачення. Однак оглядова екскурсія має велике значення для розвитку екскурсійної тематики, тому що майже кожна її підтема може надалі стати темою для розробки самостійної екскурсії.

Назва екскурсії - це мовний вираз, який у прямій і непрямій формі позначає зміст екскурсії. Він повинен бути точним і не допускати двоякого або незрозумілого тлумачення.

 

6.

Раніше екскурсії були започатковані як складова частина педагогічного процесу. Розробка екскурсійного методу вимагає виконання значних виховних завдань.

Завдання екскурсії, як педагогічного процесу – озброїти екскурсантів навичками для самостійного спостереження об’єктів. Екскурсія своєю наочністю, методичними прийомами показу, формами розповіді повинна сприяти активізації екскурсантів. Вирішуючи це завдання, екскурсовод вже з самого початку екскурсії ставить собі за мету прищепити групі певну „екскурсійну грамотність”, а це – вміння бачити об’єкт, бо можна дивитись на нього і не бачити.

Екскурсія сприяє набуттю нових знань про природу, суспільство чи вдосконаленню, поглибленню вже набутих, що дає змогу вважати екскурсію частиною педагогічного процесу, в якому взаємодіють дві сторони: та яка навчає – екскурсовод, і та яка здобуває знання – екскурсант.

Взаємодія екскурсовода та екскурсанта – головне в екскурсії. Тому знаходження оригінальних форм спілкування з екскурсією, її змістом, об’єктами та безпосередньо з її авторами – екскурсоводами – головне завдання екскурсійної педагогіки.

Треба враховувати емоційну сторону екскурсії, її особливість як святковість, яка створює особливий настрій, з яким учасники приходять на неї.

Наявність основних елементів педагогіки в процесі проведення екскурсій дає змогу віднести останні до педагогічного процесу, який є засобом освіти, виховання і розвитку особистості.

 




Переглядів: 4398

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.