Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Особливості згуртованості студентської групи

 

Розгляд проблеми згуртованості студентської групи органічно поєднаний із соціально-психологічною проблематикою навчально-виховного процесу. Адже в цих рамках мова йде про утворення і розвиток у групі таких зв`язків, які дають змогу зовнішньо задану структуру перетворити на психологічну спільність людей, міцно згуртований організм, здатний високоефективно виконувати поставлені завдання, щодо засвоєння майбутньої професії. Окрім того, важливість і складність проблеми полягає у тому, що і теоретичні і практичні аспекти групової згуртованості ми розглядаємо в рамках психології студентського колективу. Важливість проблеми, що вивчається пояснюється також роллю, яку посідає на теперешньому етапі реформування освіти: необхідність високої психологічної згуртованості злагодженості студентських груп, факультетів, вузу в цілому - як однієї з найважливіших передумов успішного навчання та виховання майбутніх спеціалістів для держави.

Групова згуртованість розглядається соціально-психологічною наукою, як важлива характеристика міцності, єдності та стійкості міжособистісних взаємодій і взаємовідносин у малій групі.

Отже, вивчаючи студентську групу, ми, ведемо мову про залежність навчання студентів від відповідного рівня згуртованосі, яка певною мірою впливає на рівень задоволеності окремого студента перебуванням у групі, рейтингом у колективі, станом засвоєнності предметів, що вивчаються та ін.

Дослідження групової згуртованості розпочалися в західній соціальній психології в школі групової динаміки (К.Левін). Її вивчення спиралося на розуміння групи, як психологічної спільності, заснованої на системі емоційно-міжособистісних зв`язків (Л.Фестінгер). Саме Фестінгеру належить і найпоширеніше визначення групової згуртованості як складової усіх сил, що діють на членів групи з тим, щоб утриматися в ній. Таким чином, згідно цієї концепції згуртованою вважалась така група, в якій переважали сили притягування її учасників.

Дещо пізніше групова згуртованість інтерпретувалась також як привабливість і корисність групи для індивіда (Д.Картрайт, А.Зандер). За Д.Картрайтом групова згуртованність характеризувалась тим, якою мірою члени групи бажають залишитись в ній. По іншому підходив до визначення чинників і наслідків групової згуртованності уже згадуваний вище Д.Картрайт. В основу його концепції покладена розгорнута модель групової згуртованності, як результат мотивації групового членства, уявлення про те, що певна сукупність мотивів зростає до рівня детермінант, які спонукають індивіда до збереження членства в конкретній груп. Як бачимо групова згуртованість є результатом дії трьох змінних, які складають мотиваційне ядро потягу індивіда до групи (певну сукупність його потреб і цінностей; його очікування або суб`єктивну ймовірність того, що членство в даній групі матиме для нього позитивні або негативні наслідки; нарешті індивідуальний рівень порівняння як деяка середня суб`єктивна оцінка наслідків перебування людини в різних соціальних групах).

Коли ж вибір здійснено і даний індивід стає членом конкретної групи, то в дію вступає такий багатофакторний феномен, як спонукальні властивості групи. Обидві розглянуті моделі групової згуртованності стали плідними науковими спробами розгляду цього феномену як багаторівневої та багатофакторної системи, що має в своїй основі складне переплетення змінних групового та особистісного характеру. Проте, на жаль, вони практично не піддаються операціоналізації, а їх застосування по суті зводиться до з`ясування міжособистісної привабливості на підставі різноманітних соціометричних методик.

Таким чином, у західній соціальній психології більш менш чітко виокремилися два підходи до оцінки групової згуртованності:

● через вимірювання взаємного емоційного тяжіння членів групи (чим більше індивідів подобаються один одному в даній групі, тим вище її згуртованість);

● через емоційну оцінку групи з боку її учасників (чим вище задоволеність групою, тим вище групової згуртованності ).

На противагу західній соціальній психології вітчизняна соціально-психологічна наука базувала свої погляди щодо групової згуртованності на принципово відмінних підставах.

По-перше, враховуючи об`єктивно існуючий колективістський характер суспільства основна увага соціальних психологів зосереджувалась на дослідженні психології колективу, як основного і вищого рівня розвитку малої соціальної групи. Хоча й допускалося існування в ньому малих неформальних груп, як особливого виду соціальних спільностей, але їх існування вважалося нестійким, тимчасовим і навіть небажаним явищем.

По-друге, оскільки пануючим методологічним принципом у вітчизняній психології (і це її сильна, непересічна сторона) був принцип діяльнісного підходу, то всі аспекти психології колективу розглядалися в нерозривному зв`язку з його діяльністю.

Такий підхід найбільшою мірою репрезентовано у відомій стратометричній концепції психології колективу А.В.Петровського. Згідно з нею психологічна структура колективу має багаторівневу (багатошарову) структуру.Перший рівень (прошарок – це зовнішній рівень групової структури, де виокремлюються безпосередні емоційні міжособистісні відносини (емоційна єдність). Тобто це є рівень розвитку взаємин членів групи (колективу) в рамках емоційної сфери (симпатії – антипатії), який традиційно вимірювався соціометрією. Другий рівень (прошарок) уявляє собою дещо глибше утворення, яке позначається терміном “ціннісно-орієнтаційна єдність”. Цей рівень розвитку характеризується тим, що відносини між членами групи опосередковані спільною діяльністю і будуються уже не тільки на грунті симпатій – антипатій, а на збігові ціннісних орієнтацій , думок, оцінок, позицій стосовно об`єктів, що є найбільш значущими для групи в цілому (спільна діяльність – її цілі, форми і способи їх досягнення, інші групи та особи, ідеї, явища тощо). І, нарешті, третій рівень (прошарок) групової структури лежить ще глибше і передбачає ще більшу “включеність” індивіда до спільної групової діяльності. В літературі та в людському побуті таку єдність називають інколи “почуттям ліктя”, а надзвичайно високий рівень взаємопорозуміння – розумінням з напівслова”. В соціально-психологічній науці цей рівень розвитку групової структури отримав назву її “ядра”, або предметно-ціннісної єдності колективу.

Цим рівням відповідають і певні рівні групової згуртованності студентської групи. Якщо на першому рівні розвитку групової структури, група несе в собі ще досить помітні ознаки дифузності, в якій ще тільки намічаються майбутні тісні взаємозв`язки, то й рівень групової згуртованності ще не може бути високим. На рівні ціннісно-орієнтаційної єдності відбувається зближення суджень і оцінок у моральній та діловій сферах, у підході до цілей, задач і цінностей, які пов`язані зі змістом спільної соціально-корисної діяльності. Тому показник ціннісно-організаційної єдності (ЦОЕ) власне і є показником, або індексом групової згуртованності. На третьому рівні індекс групової згуртованності може наближатися до свого абсолютного значення. Такого рівня досягають відносно невелика кількість колективів. У студентському середовищі це можуть бути лише ті навчальні групи, що тривалий час перебувають у напруженому ритмі навчання (протягом багатьох семестрів мають найкращі показники). Тільки на цьому рівні розвитку групової структури можна говорити про досягнення колективом високої групової згуртованості.

В соціальній психології існує підхід до згуртованості групи за яким узгоджуються певною мірою й існуючі теорії психологічної сумісності. Так, тривимірна класифікація М.М.Обозова і А.М.Обозової психологічної сумісності цілком “лягає” на вищезгадану модель групової структури:

● структурна сумісність – визнання подібності, індивідуально-психологічних характеристик – стає можливою уже на першому рівні функціонування групи, коли формується емоційна єдність;

● функціональна сумісність (узгодженість внутрішньогрупових функцій або ролей партнерів) стає можливою на другому рівні, коли досягається ціннісно-орієнтаційна єдність і коли з правом можна говорити про сформованість власне колективу та його згуртованість;

● адаптивна сумісність (високий рівень розвитку взаємостосунків членів групи) розвивається вже на другому рівні, але досягає вищих ступенів тільки на рівні предметно-ціннісної єдності.

Таку ж логічну операцію можна здійснити і з концепцією фахівців у галузі спортивної психології Р.М.Кричевського та І.Б.Антонової (міжособистісна сумісність, операційно-рольова, сумісність особистісних якостей, сумісність в процесі спортивної діяльності)

Концепція зарубіжного вченого М.Шоу щодо двох типів міжособистісної сумісності – потребнісної та поведінкової, якщо перевести її в площину сумісної групової діяльності, також не суперечить розглянутій концепції А.В.Петровського та його послідовників.

Дослідження взаємозв`язку згуртованості та продуктивності діяльності студентської групи виявили, що лінійної залежності між ними не існує. При цьому було встановлено два головні чинники, які впливають на взаємозв`язок цих двох змінних:

Прийняті в групі норми. (Цей чинник було зафіксовано ще в ході Хауторинських експериментів Е.Мейо). Якщо вони передбачають низькі рівні продуктивності, то члени високозгуртованих груп більшою мірою перешкоджатимуть їх зростанню, ніж у низькозгуртованих групах.

Чинники мотивації. Їх можна сформувати наступним чином: продуктивність і згуртованість групи мають тенденцію до позитивного зв`язку у випадку високої мотивації і до негативного зв`язку, коли мотивація до праці є низькою.

Під час розгляду вищезгаданих концепцій групової (колективної) згуртованості, ми, неодноразово зазначали про можливість соціометричного дослідження (вимірювання) тих чи інших явищ і процесів. Справа в тому, що соціометрію відносять до основних методів діагностики міжособистісних стосунків. Цей термін має походження від двох латинських коренів – socius – товариш, співучасник, компаньон і metrum – вимірюваення.

Основоположником соціометрії є америкакнський психіатр і соціальний психолог Дж.Морено. Соціометрія отримала широке розповсюдження в зарубіжній соціології та психології в 30-ті роки, після появи книги Дж.Морено “Хто виживе?”. Він вважав, що сукупність міжособистісних відносин у групі складає ту первинну соціально-психологічну структуру, сутність якої багато в чому визначає не тільки цілісні характеристики групи, але й душевний стан людини.

У відповідності з теоретичною концепцією Дж.Морено, у супільстві можна виділити дві структури: макроструктуру – своєрідне “просторове” розміщення людей в різних процесах їх життєдіяльності, та мікроструктуру – психологічні відносини, що складаються у людини з його найближчим оточенням, тобто міжособистісні стосунки. Він наполягав на тому, що потрібно здійснити не соціальну, а соціометричну революцію, тобто провести такі зміни макро- і мікроструктур, які б привели до їх гармонії.

В основі соціометрії лежить специфічний вид опитування (звідси часто цю методику ще називають соціометричним опитуванням). Завдяки якій з”явилася можливість вивчати взаємовідносини між людбми в процесі групової взаємодії. Соціометрія дала змогу отримувати результати у вигляді кількісних індексів у сфері, яка традиційно вважалася суто описовою, тобото такою, яку неможливо формалізувати. Також, соціометричне опитування є відносно простим як у проведенні, так і в аналізі результатів.

В ході досліджень групової згуртованості студентської групи соціометричне опитування дозволяє:

- визначити стан взаємовідносин у групі і на цій підставі виявити його неформальну структуру (мікрогрупи, неформальних лідерів, соціометричний статус студентів, їх потреби у спілкуванні та психологічну сумісність з іншими студентами, тощо);.

- визначити рівень згуртованості студентської групи, оцінити авторитетність у колективі старости групи, педагогічного активу;

соціометрія відіграє й певну психотерапевтичну функцію, т.т. участь у такому опитуванні змушує студентів аналізувати своє ставлення до товаришів по групі і нерідко стимулює коректування власної поведінки.

Таким чином, групова згуртованість, як важлива характеристика міцності, єдності, стійкості міжособистісної взаємодії та взаємин у студентській групі значним, інколи вирішальним чином впливає на різні аспекти її життєдіяльності.

Важливого значення у цьому руслі набувають питання пошуку оптимальних шляхів оптимізації соціально-психологічної згуртованості студентської групи.

При розгляді усіх чинників, які впливають на згуртованість студентської групи, ми розглядаємо традиційні: формуфання колективної думки, традицій, настроїв та ін. При цьому , сьогодні важливого значення набувають проблеми вибору педагогічного активу до якого можливо віднести не тільки керівництво вузу, декагат, кафедру, а й окремих викладачів (кураторів студентських груп), старосту групи, кращих авторитетних студентів, всідмінників навчання, тощо.

Актив є тією опорою декана, тим стрижневим ланцюгом системи керівництва, які допомагають здійснювати навчально-виховний процес серед студентів, спрямовувати їх зусилля на зхасвоєння навчальної програми за обраним фахом, мобілізовувати морально-духовні сили колективу. Одночасно він відіграє і велику роль у згуртуванні студентської групи. Соціально-психологічними аспектами функціонування педагогічного активу у цій ролі є :

● здійснення змістовного зв`язку керівника з членами колективу;

● примноження сили психологічного впливу керівника на колектив;

● накопичення, аналіз, систематизацію та оцінку інформації про стан справ у групі;

● стимулювання здорових думок, настроїв, реакцій та станів колективу;

● підвищення дієздатності колективу за рахунок мобілізації його духовних сил.

Все це, безумовно, відбувається не автоматично, а є результатом цілеспрямованої роботи керівництва вузу.

Таким чином, нами розглянуті сучасні підходи соціально-психологічної науки до аналізу проблеми групової згуртованості взагалі, та згуртованості студентської групи зокрема, а також сформульовані окремі наукові рекомендації щодо шляхів і засобів оптимізації згуртованості студентської групи. Їх засвоєння і практична реалізація дозволять успішно виконувати завдання щодо підвищення ефективності навчання студентів у вузі, їх задоволенностію від перебування у групі, а також досягнення необхідного рівня злагодження взамовідносин між студентами та педагогами.

 

 




Переглядів: 4546

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.