Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Старість і старіння як соціальні феномени

СОЦІАЛЬНА РОБОТА: В 3-Х Ч. — К.: ВИД. ДІМ «КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ», 2004.— 166 С.

Соціальна робота з людьми похилого віку.. 2

1.1. Старість і старіння як соціальні феномени.. 2

1.2. Теоретичні засади та принципи роботи.. 5

1.3. Методи і методики роботи.. 10

1.4. Організація надання допомоги.. 15

1.5. Приклади діяльності соціальних служб. 20

УЗАГАЛЬНЕННЯ.. 23

Запитання та завдання до теми.. 23

Використана література та джерела інформації 24

Соціальна робота з дітьми, які залишилися без батьківського піклування.. 26

2.1. Сирітство та бездоглядність як соціальні явища.. 26

2.2. Теоретичні засади та принципи роботи.. 29

2.3. Методи і методики роботи.. 33

2.4. Організація надання допомоги.. 38

2.5. Приклади діяльності соціальних служб. 46

Запитання та завдання до теми.. 51

Використана література та джерела інформації 52

3. Соціальна робота з людьми, ЯКІ МАЮТЬ ПСИХІЧНІ РОЗЛАДИ. 53

3.1. Особливості психічних розладів. 54

3.2. Теоретичні засади та принципи роботи.. 57

3.3. Методи і методики роботи.. 60

3.4. Організація надання допомоги.. 67

3.5. Приклад діяльності соціальної служби.. 73

Узагальнення .. 77

Запитання та завдання до теми.. 78

Використана література та джерела інформації 79

Соціальна робота з людьми з інтелектуальною недостатністю. 80

4.1. Становище людей з інтелектуальною недостатністю. 80

4.2. Теоретичні засади та принципи роботи. 83

4.3. Методи і методики роботи. 86

4.4. Організація надання допомоги. 91

4.5. Приклади діяльності соціальних служб. 96

УЗАГАЛЬНЕННЯ. 98

Запитання та завдання до теми.. 99

Використана література та джерела інформації. 100

Соціальна робота з людьми із залежністю від психоактивних речовин.. 102

5.1. Залежність від психоактивних речовин.. 102

5.2. Теоретичні засади та принципи роботи.. 105

5.3. Методи і методики роботи.. 109

5.4. Організація надання допомоги.. 118

5.5. Приклад діяльності соціальної служби.. 121

Узагальнення. 125

Запитання та завдання до теми.. 126

Використана література та джерела інформації 127

СОЦІАЛЬНА РОБОТА З БЕЗДОМНИМИ ЛЮДЬМИ.. 128

6.1. Бездомність як соціальне явище. 129

6.2. Теоретичні засади та принципи роботи.. 132

6.3. Методи і методики роботи.. 135

6.4. Організація надання допомоги.. 140

6.5. Приклади діяльності соціальних служб. 143

Запитання та завдання до теми.. 151

Соціальна робота з людьми, ЯКІ ЗАЗНАЛИ НАСИЛЬСТВА В Сім'ї. 151

7.1. Насильство в сім'ї як соціальна проблема.. 151

7.2. Теоретичні засади та принципи роботи.. 155

7.3. Методи і методики роботи.. 159

7.4. Організація надання допомоги.. 166

7.5. Приклади діяльності соціальних служб. 169

Узагальнення. 170

Запитання та завдання до теми.. 171

Використана література та джерела інформації 172

Соціальна робота з людьми похилого віку

Старість і старіння як соціальні феномени

Старіння є невід'ємним елементом розвитку особистості. В онтогенезі людини виділяють періоди ди­тинства, юності, зрілості та старості. Межа між періодом зрілості та початком старості майже невловима, що обу­мовлює розбіжності у визначенні віку, з якого починається старість.

Згідно з класифікацією Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), осіб у віці від 60 до 74 років відносять до категорії людей похилого віку, від 75 до 89 років - до ста­рих людей, а від 90 років і старших - до довгожителів [1].Деякі американські фахівці пропонують іншу класифікацію, у якій розрізняють людей старшого віку як «молодих літніх» -65-74 років, старих - віком 75-84 і дуже старих - 85 років і старших [2].

Поняття «людина похилого віку» в Україні стійко асоці­юється з віком виходу особи на пенсію, який згідно із Зако­ном України «Про пенсійне забезпечення» становить 55 років Для жінок і 60 - для чоловіків.

Заслуговує на увагу думка відомого українського ге­ронтолога Володимира Фролькіса, який вважав, що навіть при розгляді старіння як найуніверсальнішого явища при­роди спостерігаються парадокси: кожний легко визначає різницю між молодою та старою людиною, але ніхто не мо­же дати вичерпну наукову характеристику сутності старіння та механізмів його розвитку [3]. Тоді як російський вчений-геронтолог Іполит Давидовський категорично заявляв, що жодних точних календарних дат настання старості взагалі не існує [4].

З біологічної точки зору старіння пов'язується зі змінами, що відбуваються на всіх рівнях організації живої матерії -молекулярному, клітинному, системному; на рівні цілісного організму [5]. В цьому контексті старіння розглядається як згубний процес, що настає в результаті наростаючої з віком руйнівної дії зовнішніх та внутрішніх факторів та призво­дить до недостатності функцій організму [6].

Для об'єктивнішого розуміння старіння його можна роз­глядати як процес, що складається з трьох компонентів:

- біологічне старіння - зростання вразливості організ­му і підвищена ймовірність смерті;

- соціальне старіння - зміна патернів поведінки, ста­тусів, ролей;

- психологічне старіння - вибір способу адаптації до процесів старіння, нових стратегій подолання труд­нощів [7].

Представники холістичного підходу пропонують при розгляді процесу старіння враховувати більше аспектів, а саме: календарний (хронологічний); біологічний; сексуаль­ний; психологічний; соціальний; духовний [8].

Отже, однозначної думки щодо віку, з якого почи­нається старість, немає, адже старіння - це процес, і саме в цьому контексті необхідно розглядати феномен старості.

У житті старої людини зазвичай відбуваються зміни, що зачіпають усі сфери життя: виробничу, сімейну, громадську, особисту. Часто різнопланові проблеми людей похилого віку об'єднують у три великі групи: 1) здоров'я і медична допомога; 2) матеріальне становище; 3) інтеграція в суспіль­ство [9]. Старість пов'язана з розвитком вікової патології, зміною фізіологічних функцій, втратами (які часто не по­мічаються самою людиною). Такі втрати можуть стосувати­ся фізіологічних і біологічних обмежень, погіршення здо­ров'я, зниження соціальної активності, зміни соціальної ролі і самоідентичності, втрати безпеки [10].

Одним із головних актуальних завдань сучасного суспіль­ства є створення умов гідного життя літнім людям, які ста­новлять нині п'яту частину населення України. За прогноза­ми фахівців, передбачається інтенсивне старіння населення на початку XXI сторіччя, а також збільшення середньої очіку­ваної тривалості життя. Тобто процес старіння супроводжува­тиметься значним зростанням кількості осіб старечого віку (старших 75 років) у загальній кількості людей літнього віку, які входять у групу ризику більшої потреби у медичній та соціально-побутовій допомозі.

Паралельно з процесами старіння населення відбуваєть­ся трансформація сучасної сім'ї та відокремлення її по­колінь за місцем проживання. За даними Міністерства праці і соціальної політики, в Україні окремо від дітей про­живає близько 2 млн подружніх пар у віці 60 років і стар­ше і понад 2 млн громадян похилого віку, що мешкають самотньо. Серед них 754 тис. потребують різних видів по­бутової допомоги, у тому числі у віці 75-80 років - понад 300 тис. осіб. Проблеми людей похилого віку, особливо са­мотніх, на тлі низьких пенсійних виплат загострюються ще й за умов існування дефіциту дешевих товарів вітчизняного виробництва, зростання цін на комунальні послуги і продо­вольчі товари, нерозвинутої сфери побуту, незадовільної медичної допомоги, втрати суспільством почуття милосердя. Зазначені труднощі доповнює відсутність грошових заоща­джень, фінансова неспроможність ремонту власного житла, недостатнє харчування тощо. Подолати все це літні люди самостійно не можуть. Частина з них змушена переїздити до спеціалізованих стаціонарних соціальних закладів, по­требує постійної сторонньої допомоги, обслуговування на дому.

Загалом, щороку кількість літніх на планеті збільшуєть­ся на 2,4 %. За прогнозами, до 2020 року кількість літніх людей може зрости до одного мільярда осіб. Демографічне старіння як глобальна тенденція розвитку сучасної цивілі­зації привертає увагу до становища людей похилого віку в сучасному світі. Ця демографічна ситуація обумовлює не лише формування нових потреб літніх людей, а й відмову від уявлень про старість як про інволюцію.

Нині люди похилого віку становлять гетерогенну попу­ляцію кількох поколінь, чимало з них можуть вести само­стійний спосіб життя. Однак у суспільстві все ще доміну­ють стереотипи про старість як про «напівіснування», а про людей похилого віку - як про утриманців. Варто звер­нути увагу на ту обставину, що професіонали також під­тримують негативні стереотипи. Так, наприклад, за даними дослідження, проведеного у Великобританії, майбутні ме­дичні сестри не очікували задоволення від сестринської робо­ти в геріатричних закладах; а багато з тих, хто вже працював у таких закладах, вважали свою роботу «нудною» і такою, що «виснажує» [11].

Перехід на нові принципи розвитку, перегляд системи цінностей, притаманних сучасному суспільству, вносять ко­рективи в життя всіх поколінь, зокрема й старшого. Зміна соціального статусу старої людини, зумовлена насамперед припиненням або обмеженням трудової діяльності, транс­формацією ціннісних орієнтирів, самого способу життя та спілкування, а також виникнення різноманітних утруднень як у соціально-побутовій, так і в психологічній адаптації до нових умов, диктує необхідність відпрацювання та реалі­зації специфічних підходів, форм і методів соціальної ро­боти з людьми похилого віку.

Тому завданням соціальної роботи з літніми людьми є не тільки організація довготривалого догляду, а й надання цим людям можливостей реалізовувати свої здібності, брати участь у громадській діяльності; сприяння адаптації осо­бистості до нових умов, відшукуючи незадіяні на поперед­ніх етапах життєвого шляху ресурси, тощо.




Переглядів: 1629

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.