Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Теоретичні засади та принципи роботи

Існує низка теорій, які вивчають ті чи інші ас­пекти процесу старіння. До них можна віднести: соціальні (теорія соціального обміну, рольова теорія, теорія безпе­рервності, теорія життєвих подій, теорія активності та ін.), психологічні (теорія життєвого циклу та ін.), психосоціальні (теорія рис характеру, теорія вмирання та смерті).

Усі ці теорії аналізують соціально-психологічні пробле­ми людей похилого віку, які визначають становище цих лю­дей у суспільстві, їхні потреби та необхідну їм допомогу. Російський науковець Євдокія Холостова робить спробу уза­гальнити ці проблеми, виділяючи:

- втрати: переживання, викликані різного роду втрата­ми (фізичної активності, зору, слуху, смерті близьких людей);

- порушення психіки (наслідок розчарування, відторг­нення);

- зниження психологічних здібностей та можливостей людини на тлі гострих захворювань, психічні хворо­би, органічні ураження мозку; вияв у гіпертрофова-ному вигляді почуттів заощадливості, скупості;

- сексуальні проблеми: імпотенція, вдівство, пізнє ко­хання, другий шлюб;

- наслідки зловживання алкоголем: порушення загаль­ного здоров'я, розлади нервової системи, розумова відсталість, деградація особистості;

- погане поводження з людьми похилого віку: фізичне та психологічне насильство, агресивна поведінка, зне­вага, занедбаність, позбавлення харчів та комфорту, соціальна ізоляція, сексуальні домагання, фінансові зловживання (використання заощаджень людини по­хилого віку);

- низька матеріальна забезпеченість: злидні, жебрацт­во, кривди, зневіра, приниження, почуття незатребу-ваності, спроби відновлення трудової активності [12].

Деякі дослідники негативно ставляться до спроб уза­гальнити особливості та потреби людей похилого віку. Бо, на думку всесвітньо відомого американського фахівця Грейс Крайг, об'єднання всіх людей похилого віку в одну групу призво-дить не тільки до ігнорування індивідуальних особ­ливостей, а й не враховує стан фізичного здоров'я, факто­ри старіння та вікові нормативні фактори [13].Це спричи­няє виникнення ейджизму, тобто соціальної установки, за якої невиправдано високо оцінюється юність і дискримі­нується старість.

Важливу роль у похилому віці відіграють вироблені в процесі старіння механізми адаптації до втрат. Людям по­трібен час, аби змиритися зі своїми фізичними чи функціо­нальними втратами. Серед чинників, які впливають на здат­ність до адаптації, можна назвати: особисті якості людини; життєвий досвід; поточну ситуацію. Одні люди похилого віку досить добре адаптуються до втрат, інші - значно гір­ше. Швидкі технологічні, соціальні, культуральні зміни у суспільстві утруднюють процес адаптації людей похилого віку [14].

Соціальним працівникам слід вирізняти кілька типів при­стосування до старості.

Конструктивний підхід - людина внутрішньо врівнова­жена, спокійна, задоволена емоційними контактами з ото­ченням, критична щодо самої себе, терпима в стосунках з іншими. Вона приймає старість як факт, що завершує про­фесійну кар'єру, розглядає смерть як природне явище, не висловлюючи ані розпачу, ані жалю. Людина такого типу з довірою ставиться до оточуючих, охоче приймає допомогу.

Підхід залежності властивий людям, які демонструють пасивність і схильні до залежності від інших. Вони не мають високих життєвих прагнень і легко залишають свої про­фесійні заняття. Сімейне оточення забезпечує їм відчуття безпеки і внутрішньої гармонії, тому вони не страждають від емоційної неврівноваженості і стресів.

Підхід захисту характерний для самодостатніх людей, що захоплені своєю професійною діяльністю. Вони уника­ють висловлювати свою думку, говорити про свої проблеми. Такі люди часто потерпають від страху смерті й маскують свою безпорадність перед її невідворотністю зовнішньою активністю.

Підхід ворожості до інших властивий «розгніваним ста­рим», які агресивні, недовірливі, запальні й мають чимало претензій до свого оточення - близьких, друзів, суспільства в цілому. Вони неадекватно сприймають старість, не можуть примиритися з невідворотними змінами старіння, заздрять молодим, бунтують проти смерті й бояться її.

Підхід ворожості до себе характерний для людей з не­гативним життєвим балансом, які уникають спогадів про минулі невдачі та труднощі. Вони пасивно приймають нез­годи в старості. Незадоволена потреба в любові та співчутті є приводом до депресій і жалю до себе, смерть розглядається ними як позбавлення від страждань [15].

Визнаючи питання старіння одним з основних викликів XX сторіччя, Організація Об'єднаних Націй 1991 р. ухвали­ла

Принципи щодо людей похилого віку,згідно з якими люди похилого віку повинні мати:

1) незалежність:

- доступ до відповідного вимогам харчування, води, житла, одягу та медичного обслуговування через за­безпечення їм доходу, підтримки з боку сім'ї, грома­ди і самодопомоги;

- можливість працювати або займатися іншими видами діяльності, що дають прибуток;

- можливість брати участь у визначенні термінів і форм припинення трудової діяльності;

- можливість брати участь у відповідних програмах ос­віти і професійної підготовки;

- можливість жрти в умовах, які є безпечними й можуть бути адаптовані з урахуванням особистих схильностей і наявних можливостей;

- можливість жити вдома доти, поки це можливо;

2) участь:

- люди похилого віку мають бути, як і раніше, залучені до суспільного життя, активно брати участь у розробці й здійсненні політики, яка безпосередньо торкається їхнього добробуту, і ділитися своїми знаннями та до­свідом з представниками молодого покоління;

- люди похилого віку повинні мати право шукати і роз­ширювати можливості для діяльності в інтересах гро­мади і виконувати на добровільній основі роботу, яка відповідає їхнім інтересам і можливостям;

- люди похилого віку повинні мати можливість створю­вати асоціації осіб похилого віку;

3) догляд:

- люди похилого віку мають бути забезпечені доглядом і захистом з боку сім'ї і громади відповідно до систе­ми культурних цінностей даного суспільства;

- люди похилого віку повинні мати доступ до медично­го обслуговування, яке дозволяло б підтримувати або відновлювати оптимальний рівень фізичного, психічно­го та емоційного благополуччя та попереджувати або стримувати початок періоду нездужання;

- люди похилого віку повинні мати доступ до соціальних і правових послуг з метою підвищення їхньої незалеж­ності, зміцнення захисту та поліпшення догляду;

- люди похилого віку повинні мати можливість на відпо­відному рівні користуватися послугами піклувальних установ, які забезпечують захист, реабілітацію, а та­кож соціальне і психологічне стимулювання в гуман­них та безпечних умовах;

- люди похилого віку повинні мати можливість корис­туватися правами людини і основними свободами, пе­ребуваючи в будь-якій установі, що забезпечує жит­лом, доглядом або лікуванням, враховуючи повагу до їхніх чеснот, переконань, потреб і приватного життя, а також права приймати рішення стосовно догляду за ними і якості їхнього життя;

4) реалізація внутрішнього потенціалу:

- люди похилого віку повинні мати можливості для все­бічної реалізації свого потенціалу;

- люди похилого віку повинні мати доступ до можли­востей суспільства у сфері освіти, культури, духовно­го життя і відпочинку;

5) гідність:

- люди похилого віку повинні мати можливість вести гідний і безпечний спосіб життя і не піддаватися екс­плуатації та фізичному або психічному насильству;

- люди похилого віку мають право на справедливе став­лення незалежно від віку, статі, расової або етнічної належності, інвалідності або іншого статусу, і їхня роль повинна оцінюватися незалежно від їхнього еко­номічного внеску [16].

Отже, соціальна робота з людьми похилого віку має спря­мовуватися на реалізацію проголошених принципів.




Переглядів: 553

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.