Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Приклади діяльності соціальних служб

Інноваційний підхід до розвитку та організації послуг для цієї групи клієнтів був застосований у рамках спільного проекту «Реінтеграція бездомних жінок у м. Ки­єві: інтегральний підхід на місцевому рівні», в якому взяли участь Головне управління соціального захисту населення Київської міської державної адміністрації та Асоціація му­ніципалітетів Нідерландів. До участі в ньому було також залучено Головне управління Міністерства внутрішніх справ у Києві, Головне управління охорони здоров'я, Школу со­ціальної роботи Києво-Могилянської академії, Центр во-лонтеріату «Добра воля», міський Центр зайнятості, Цент­ри соціальних служб для молоді Києва, Центр роботи з жінками та ін. Завдяки цьому проекту стало можливим де­тально вивчити організацію процесу реінтеграції бездом­них жінок у Нідерландах та адаптувати його до місцевих умов. Досвід роботи в рамках цього проекту в перспективі може стати основою моделі розвитку послуг, що надавати­муться цій групі клієнтів в інших містах України органами місцевої влади в партнерстві з державними та недержавни­ми організаціями. Цей проект є першим в Україні, в рамках якого послуги надаються саме бездомним жінкам, і орієнто­ваний на вивчення та врахування їхніх специфічних потреб.

У рамках проекту в червні 2003 р. в Києві відкрито Центр соціальної адаптації жінок, які не мають визначено­го місця проживання. Він розрахований на надання послуг одночасно 80 клієнткам. До його структури входять адміні­стративно-управлінська та адміністративно-господарська частини, відділення відновлювального лікування та профі­лактики, відділ реінтеграції. Всього в Центрі працює близько 40 осіб. Центр діє як стаціонарний заклад, де жінки мо­жуть проживати від трьох до дев'яти місяців, забезпечу­ються триразовим харчуванням, одягом тощо.

Особливістю діяльності Центру є те, що послуги пропо­нуються лише тим жінкам, які можуть взяти участь у про­грамах, пов'язаних з набуттям чи відновленням трудових навичок, оволодіти новою професією чи знайти роботу, що розглядається як найважливіший фактор реінтеграції.

Основну діяльність, спрямовану на реінтеграцію жінок, проводить п'ять соціальних працівниць відділу реінтеграції. Вони спільно з працівниками відділення відновлювального лікування та профілактики і нідерландськими колегами розробили низку процедур, на яких ґрунтується робота з клієнтками Центру. В їх основу покладено модель «Вісім кроків реінтеграції в суспільство», створену Інститутом со­ціального піклування та добробуту (Нідерланди) (рис. 6.2).

Інтерв'ю

Прийом

Оцінка/розширене інтерв'ю

Аналіз

План роботи

Здійснення супроводу

Оцінка результатів

Вихід

Рис. 6.2. Етапи моделі «Вісім кроків реінтеграції в суспільство»

Клієнтка може прийти до Центру самостійно або ж за на­правленням організацій, що співпрацюють з Центром (Цент­ру соціальних служб для молоді; приймальника-розподільника; організацій, що працюють з жінками, тощо).

Наступний етап передбачає проведення черговою соціаль­ною працівницею первинного інтерв'ю з клієнткою. За ре­зультатами інтерв'ю дані про клієнтку заносяться до «Бланку первинного опитування». Дані про особу, що зверталася до Центру, також реєструються в «Журналі первинних звер­нень». Ця інформація є доволі цінною і дозволяє скласти уявлення про бездомних жінок, які зверталися до Центру, та їхні проблеми. Якщо приймається рішення про відповідність клієнтки критеріям прийому до Центру, то соціальна працівниця на­дає детальну інформацію про умови прийому та проживан­ня, програми Центру, показує жінці заклад, кімнату, де вона зможе проживати, пояснює можливості для прове­дення дозвілля. Підстави для прийому до Центру та підста­ви, за яких клієнтці можуть відмовити в прийомі до Цент­ру, викладено в документі «Порядок прийому та виписки підопічних Центру соціальної адаптації для жінок, які не мають визначеного місця проживання». Вони пов'язані з наявністю у потенційної клієнтки таких захворювань, як тубер­кульоз, хвороб шкіри та волосся, гострих інфекційних та венеричних хвороб, онкологічних та психічних захворювань, алкогольної та наркотичної залежності. Якщо клієнтка не може бути прийнятою до Центру, то соціальна працівниця надає інформацію про існуючі послуги інших організацій та переадресовує клієнтку до них.

На етапі прийому соціальна працівниця надає інформа­цію про клієнтку директору Центру. На цьому ж етапі приймається остаточне рішення про прийом клієнтки до закладу. Далі клієнтка отримує направлення до поліклініки, де проходить медичне обстеження, яке займає приблизно три дні, та отримує довідку про стан здоров'я. Для багатьох клієнток проблематично самостійно пройти таке медичне обстеження, тому більшість з них відвідують поліклініку ра­зом із соціальною працівницею чи іншим працівником або волонтером Центру.

Якщо стан здоров'я клієнтки задовільний, інфекційних хвороб не виявлено, з нею укладають Угоду про тимчасове перебування підопічної в Центрі соціальної адаптації для жінок, які не мають визначеного місця проживання, де ви­значено зобов'язання та права обох сторін. Попередньо клієнтка знайомиться з Правилами прийому та виписки підопічних та Правилами внутрішнього розпорядку і зобо­в'язується їх виконувати. Після цього вона потрапляє до відділення відновлювального лікування та профілактики, де перебуває в «карантині» впродовж двох тижнів. Після завершення цього періоду і якщо не виявлено хвороб, що унеможливлюють прийом до закладу, клієнтка поселяється в кімнату, де вона мешкатиме. В разі наявності захворю­вання - направляється до лікарні для проходження курсу лікування, а після його завершення може бути прийнята до Центру. Що стосується клієнток, які не мають паспорта, то во­ни - за направленням Центру - мають звернутися до приймальника-розподільника Головного управління Міністер­ства внутрішніх справ у Києві, повідомити дані про себе, залишити відбитки пальців і з часом отримати довідку, яка потрібна для подання заяви про поновлення паспорту.

На етапі оцінки клієнтка знайомиться з соціальною пра­цівницею, котра вестиме її випадок, і за її допомоги визна­чає та структурує свої проблеми. В роботі з клієнтом вико­ристовується підхід «управління випадком», який у Центрі називають «індивідуальним супроводом». Він передбачає, що соціальна працівниця разом з клієнткою аналізує проб­леми (прислухаючись також до її бажань), встановлює їх пріоритетність чи зазначає, над якими проблемами можна працювати одночасно.

На етапі складання плану роботи чи визначення плану супроводу соціальна працівниця також спільно з клієнткою розробляють план, покликаний поступово розв'язати проб­леми клієнтки. У його складанні до уваги беруться такі скла­дові життєдіяльності клієнтки, як: статус (відновлення до­кументів, оформлення пенсії, встановлення інвалідності тощо); фінансове становище (отримання аліментів, допомо­га по безробіттю тощо); набуття просоціальної поведінки; місце проживання; працевлаштування; фізичний та психіч­ний стан; практичні навички самостійного життя; зай­нятість/організація дозвілля.

Наступний етап роботи - здійснення супроводу - по­в'язаний з безпосередніми діями. Соціальна працівниця організовує потрібні для клієнтки зустрічі та консультації з необхідними їй спеціалістами як у державних, так і в недержавних організаціях. Клієнтка відвідує їх та інфор­мує соціальну працівницю про результати. Передбачено щотижневі консультації для клієнтки: на початку перебу­вання в закладі вони можуть відбуватися частіше та три­вати довше.

Діяльність соціальної працівниці на цьому етапі знач­ною мірою пов'язана з необхідністю представляти інтереси клієнтки в різноманітних організаціях та державних уста­новах. Це буває досить складно, бо працівники інших організацій не мають інформації ані про послуги для без­домних, ані про роботу соціальних працівників та їхні по­вноваження. Тому відвідання самим соціальним працівни­ком різноманітних організацій та закладів, безпосереднєзнайомство з їхніми працівниками на перших етапах ство­рення притулків чи центрів для бездомних є надзвичайно важливим. Згодом можлива практика укладання договорів про співпрацю з частиною з цих організацій.

На етапі оцінки результатів соціальна працівниця ана­лізує разом з клієнткою досягнення чи відсутність певних дій, з'ясовує чому якісь дії виявилися неефективними. На підставі цього аналізу вносяться зміни до плану роботи. Також важливою є участь в оцінці результатів інших спе­ціалістів, наприклад психолога, юриста, спеціалістів з про­фесійного навчання, волонтера, якщо вони працюють з жінкою.

Етап вихід настає, коли термін дії контракту між клієнт­кою і Центром завершився або коли вона залишає заклад за власним бажанням. На цьому етапі відбувається завершення стосунків соціальної працівниці та клієнтки [13].

Соціальні працівники Центру допомагають клієнткам на­лагодити стосунки з родичами. Клієнтки мають можливість отримати юридичні консультації та підтримку, працюють з психологом, беруть участь у груповій роботі, тренінгах набут­тя соціальних навичок, таких як правильне харчування та приготування їжі, оволодіння навичками спілкування, пошук та влаштування на роботу; з ними працює інструктор з по­шиття одягу, організатор дозвілля тощо. Планується відкрити майстерні для професійного навчання та творчі майстерні. Важливо, що клієнти самі беруть участь в організації свого життя. Вони займаються облаштуванням території, підтри­мують порядок у своїх кімнатах, чергують в їдальні, орга­нізовують відзначення днів народження та свят. Якщо в клієнтки є діти, вона має можливість забирати їх до себе на вихідні та свята.

Чимало клієнток, які мешкають у Центрі, працюють. У біль­шості випадків це некваліфікована, тимчасова робота приби­ральниць чи робітників з озеленення міста, але в такий спосіб можна заробити гроші для відновлення документів чи оформ­лення санітарної книжки, потрібної для влаштування на роботу.

Інший приклад надання соціальних послуг бездомним пов'язаний з роботою одеського благодійного фонду «Дорога додому», який працює з 1996 року. Це, мабуть, один із найдав­ніших і, безперечно, найвідоміший в Україні проект, спря­мований на підтримку бездомних людей. У структурі фонду, підтримуваного міжнародними донорськими організаціями, створено кілька підрозділів, що мають на меті підтримку без­домних людей, зокрема: реєстраційний центр; реабілітацій­не, реєстраційно-консультативне відділення; відділення на­дання продуктово-речової допомоги; центр реабілітації та соціальної адаптації.

Саме наявність реєстраційного центру відрізняє роботу «Дороги додому» від усіх інших організацій, що діють в Україні. Він розташований у центрі Одеси, неподалік від Привозу, де мешкають і знаходять собі засоби для існуван­ня чимало бездомних людей. Основна ідея діяльності цент­ру полягала в тому, щоб особам, які не мають визначеного місця проживання й перебувають на обліку в центрі, видавати паспорти без штампу реєстрації, а також реєструвати їх за юридичною адресою цього закладу [14]. Лише після віднов­лення документів, як сподіваються працівники реєстраційного центру, майже чверть із загальної кількості тих, хто був його клієнтами, зможуть самостійно розв'язати свої проблеми і позбутися статусу бездомних.

Проте для багатьох бездомних людей, особливо тих, хто має тривалий «стаж» життя на вулиці, лише допомоги у відновлені документів буває недостатньо. Типовими по­требами таких людей є необхідність у санітарно-гігієнічних послугах, одязі, пошуках роботи та підходящого житла, лікуванні. Життя на вулиці протягом тривалого часу призво­дить до втрати соціальних навичок, і багато хто з клієнтів потребує підтримки та навчання, пов'язаних з представ­ництвом своїх інтересів, допомоги в налагодженні сто­сунків з родичами, набутті професійних навичок. Але це вже ті види послуг, які можуть надавати й інші організації. Тому одне з основних завдань реєстраційно-консульта­тивного відділення - це облік людей, що звертаються до нього, та направлення їх до інших організацій, де вони мо­жуть отримати потрібні їм послуги. Завдяки тривалому досвіду роботи, залученню кваліфікованих працівників, за-діяних у системі соціального захисту, та волонтерів відді­лення має банк даних про послуги багатьох організацій, як державних, так і недержавних, що діють в Одесі, та підтри­мує з ними тісні контакти.

Така модель є дуже вдалою для великих українських міст, бо дозволяє ефективно використовувати ресурси, збирати інформацію про бездомних та їхні потреби без за­лучення значних коштів. узагальнення

1. Проблема бездомності має комплексний характер, в її основі лежать економічні, соціальні, психологічні чинники. Для розуміння феномену бездомності по­трібно мати уявлення про його структуру та про те, як самі бездомні визначають власні потреби та мотивацію до отримання послуг. Виділяють такі групи бездомних, як бездахові та маргінально поселені.

2. Соціальна робота з бездомними передбачає надання індивідуальної підтримки тим людям, які вважають себе бездомними, та вплив на створення умов, які б запо­бігали виникненню та поширенню бездомності.

3. Серед форм і методів соціальної роботи з бездомними людьми можна виділити вуличну соціальну роботу, представництво інтересів, імпаурмент (наснаження), сприяння працевлаштуванню, забезпечення транзитним житлом тощо.

4. У багатьох країнах розвинена широка мережа притулків, гуртожитків, «будинків на півдорозі», кризових центрів з різними термінами й умовами перебування, різною формою власності, для різних груп людей без постій­ного місця проживання, послуги яких зорієнтовані на їхні специфічні потреби.

 

 

Запитання та завдання до теми

1. Які причини бездомності ви можете назвати? Чи мож­ливе, на вашу думку, остаточне розв'язання проблем бездомності?

2. Який із підходів до розуміння бездомності вам ближ­чий? Обґрунтуйте свою думку.

3. У чому полягає специфіка вуличної соціальної роботи з бездомними людьми?

4. Яким чином застосовують імпаурмент (наснаження, активізацію) у соціальній роботі з людьми без визна­ченого місця проживання?

5. Чим пояснюється важливість у соціальній роботі з бездомними людьми налагодження контактів із різними службами?

6. Яка фаза процесу надання допомоги бездомним людям видається вам найскладнішою?

 

 




Переглядів: 834

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.