МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||
Теоретичні засади та принципи роботиКонцептуальне осмислення «насильства в сім'ї» демонструє наявність різних аспектів цього явища, зокрема: - етапність чи циклічність; - здатність до повторення; - здатність до посилення (кожен наступний акт є більш загрозливим для жертви); - є ефективним, швидким та найменш витратним засобом досягнення результату; - відповідальність завжди лежить на кривдникові, незалежно від того, які дії чинить той, хто зазнає кривдження (жертва); - існування тісних емоційних зв'язків між кривдником та жертвою, що перешкоджає зверненню по сторонню допомогу. Будь-які члени родини можуть стати об'єктом-жертвою насильства в сім'ї. Можна констатувати п'ять типів сімейної жорстокості: - чоловіка по відношенню до дружини, чи навпаки (так зване подружнє насилля); - насильство з боку батьків відносно дітей; - дітей і онуків відносно престарілих родичів; ~ старших дітей щодо молодших; - одних членів сім'ї щодо інших [11]. Слід зауважити, що самі жертви насилля схильні приховувати свідчення та факти насильства та зловживання. Подібна поведінка може бути зумовлена наступними причинами: - жертва може бути залежна від насильника в своїх основних життєвих потребах, що пов'язані з її виживанням; - страх перед посиленням насильства; - страх залишити домівку та бути переміщеним у стаціонарний заклад; - жертва може брати на себе відповідальність за поведінку насильника, відчувати сором чи провину за виховання дочки чи сина, які чинять насильство чи поблажливо ставляться до випадків насильства з боку інших; - стосунки прив'язаності можуть бути набагато сильнішими, ніж бажання вийти із ситуації та покласти край насиллю; - страх дискредитувати статус сім'ї в громаді; - уявлення про те, що приватне домінує в сім'ї і стороннім людям немає діла до того, що відбувається між родичами [12]. Разом з тим, 70 % всіх жертв важких насильницьких актів у сім'ї становлять жінки і діти. Нині склалися три основні підходи до проблеми насильства над жінкою в сім'ї: 1) соціально-історичний; 2) системно-сімейний; 3) індивідуально-психологічний. Згідно з соціально-історичним підходом,насильство розглядається як соціальна проблема, що виникла через домінантну позицію чоловіка у суспільних відносинах і є важливим фактором дискримінації одного з її членів. При цьому практично немає механізму викорінення цієї дискримінації. Безкарність насилля в сім'ї стає моделлю тендерної поведінки, яка засвоюється дітьми як норма і відтворюється з покоління в покоління. Значною мірою така поведінка є наслідком традиційного виховання, коли агресивна поведінка чоловіків розглядається як єдиний спосіб вирішення існуючих проблем. Цей підхід сформувався та поділяється представниками феміністського руху. За системно-сімейним підходом,домашнє насильство, чи подружнє насильство, також можна розглядати як систему поведінки, метою якої є досягнення влади і контролю в сімейних стосунках. Цей підхід фокусується на походженні та формах конфлікту і вивчає особливості взаємодії, динаміки спілкування, процесу вирішення конфліктів у сім'ї як системі. Разом з тим індивідуально-психологічна перспективарозгляду проблеми насильства в сім'ї передбачає акцентування уваги на наслідках насильницьких дій [13]. Існуючі теорії чинників жорстокого поводження з дітьми поділяють на психологічні та соціальні. Прибічники психологічних теорій зосереджують увагу на психологічних чинниках ризику- схильності до насильства у батьків та особливостях дітей, що можуть провокувати жорстоке поводження. Так, батьки можуть бути схильними до жорстокого поводження з дітьми через вживання алкоголю чи наркотиків, психічні розлади, агресивність, відсутність самоконтролю, низьку самооцінку. Жорстоке поводження з дітьми може бути для них способом самоствердження за рахунок їхньої слабкості. Дослідники доводять, що наявність у батьків власного досвіду жорстокого поводження у дитинстві є важливим фактором ризику. Генераційне відтворення жорстокого поводження полягає в тому, що батьки виховують дітей так, як виховували їх самих [14, 15].До особливостей дітей, що можуть провокувати жорстоке поводження, відносять недоношеність, хворобливість, небажаність дитини. Ризик жорстокого поводження існує для дітей з фізичними чи розумовими вадами, оскільки вони є більш залежними відбатьків, мають менше контролю над власним життям. Теорії соціальної причинності розглядають зовнішні чинники, що впливають на появу насильства, а саме - культурні норми, бідність, безробіття, соціальна ізоляція, низький освітній рівень тощо. До соціальних чинниківризику відносять втрату підтримки одного з подружжя, нестачу часу у працюючих батьків для виховання дитини, низький рівень освіти, безробіття, житлові проблеми. На думку дослідників, існує зв'язок між бідністю і жорстоким поводженням з дітьми, коли незадовільні фінансові умови призводять до експлуатації дітей. До соціальних факторів, що впливають на жорстоке поводження з дітьми, відносять такі соціально-демографічні характеристики сімей, як відсутність одного з батьків (неповна сім'я), наявність мачухи чи вітчима [16]. Загалом, жорстоке ставлення до дітей - результат взаємодії багатьох чинників. До уваги слід брати як кожну дитину зокрема, так і її батьків, їхні психологічні характеристики та соціальні чинники, які впливають на сім'ю. Кожна дитина частіше страждає від кількох форм насильства. Насильство над дитиною може трапитись у будь-якій сім'ї, незалежно від національності, класової належності чи релігії. Що стосується насильства над людьми похилого віку, то головним психологічним чинником є зміна ролей і залежність батьків від дорослих дітей. У той же час визначені такі характерні риси жертви, як постійні претензії і скарги, що також можуть викликати жорстокість. Соціальна робота з людьми, які зазнають насильства в сім'ї, спирається на ідею, що кожна людина має право на життя й на безпечне середовище. Наприклад, захист дітей від насилля ґрунтується на таких загальних принципах: - усі країни, що ратифікували Конвенцію ООН про права дитини, зобов'язані дотримуватися її статей; - діти мають право бути вільними від зла, насильства та різного роду експлуатації. Вони також мають право повідомляти дорослих про будь-який випадок поганого ставлення до них, а їхні скарги повинні бути ретельно розглянуті; - саме дорослі повинні захищати дітей. Діти не несуть відповідальності за власний захист та безпеку; - всі члени суспільства відповідальні за захист дітей; - професія соціального працівника має унікальне покликання захищати дітей та сприяти обізнаності громадськості про різні форми насильства над дітьми [17]. Таким чином, співіснують різні теорії та підходи до пояснення причин насильства й жорстокості, і в кожному конкретному випадку непросто визначити чинники насильства. Але головне завдання соціальних працівників - допомогти клієнтам почуватися в безпеці, не відтворювати моделей насильницької поведінки. Переглядів: 1322 |
Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google: |
© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове. |
|