МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||
Litotese.g. It’s a good film= It’s not a bad film. He’s not without a sense of humour. It was not unwise to follow the advice. 3. Syntactical SD 1. Anaphora - e.g. Supposing he was killed, supposing he was run over, supposing he had been drowned. 2. Epiphora- e.g. I woke up alone, I walked alone, and returned home alone. 3.Framing - e.g. He ran away from the battle, he hated the war, he didn’t want to kill and be killed, so he ran away from the battle. 4. Anadiplosis-eg. With bewick on my knee I was then happy; happy at last in my own way. 5. Chain repetition - the structure: a...b, b...c, c…d, d… Parallel construction (parallelism) e.g. There were real silver spoons to stir the tea with; there were crystal glasses to drink out; there were real china plates to take the sandwiches from. Partial parallelism e.g. You know, I’m grateful to him, don’t you? You know I feel respect for him, don’t you? Stylistic inversion e.g. They slid down| off he went; down they slid| he went off. Detachment (detached construction) e.g. He came into the room, happy. He felt miserable standing before mother – a true worm. Chiasmus – e.g. The curtain went up, down went the lights. In rushed the messenger, the editor stood up. Puns are sometimes based on chiasmus: e.g. Soldiers face powder, girls powder faces. A handsome man kisses Misses, an ugly one misses kisses. Ellipses or elliptical sentences e.g. Oh, with my friends! When? e.g. The girls were in white and tears, the gentlemen – in high top hats and high spirits. Question-in-the –narrative e.g. Scrooge knew he was dead? Of course, he did. How could be otherwise? Rhetorical question e.g. Did you help me when I needed help? Did you do anything to lessen my load? Asyndeton e.g. James turned away;[because] he had an utter disinclination for talk, like one standing before an open grave watching a coffin slowly lowered. Polysyndeton – e.g. The heaviest rain and snow andhail and sleet could boast the advantage over him in only one respect. 4. Graphical Expressive Means Italics, bold type, capitalization, multiplication, hyphenation, graphon. Graphon - e.g. Thquire! Your thervant! Thith ith a bad pieth of bithnith; thith ith… … Squire! Your servant! This is a bad piece of business, this is… hyphenated spelling: ‘Im-pos-sible!” italics -She was simply beautiful. capitalization- I’ll NEVER see him again! Phonetic EM: Alliteration e.g. “Now or never”; “ As good as gold”; ”Last but not the least”; “The Flavour’s Fresher than ever…” (Colgate toothpaste) onomatopoeiaor sound imitation – “cuckoo”, “buzz”.
Lecture 3 Functional Styles of Speech I. Literary colloquial style Переглядів: 200 |
Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google: |
© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове. |
|