Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Персональний продаж і прямий маркетинг

Персональний (особистий) продаж у звичному розумінні передба­чає безпосередній контакт з одним або групою потенційних по­купців — усну пропозицію товару (послуги) з метою отримати замов­лення на його продаж (або здійснити прямий продаж). Нині персо­нальний продаж вважають також одним з видів прямого маркетингу.

Персональний продаж — один з найефективніших способів ко­мунікаційної політики компанії. Однак його застосування обме­жується насамперед значними витратами, в тому числі на підготовку відповідного персоналу. Агенти зі збуту (комівояжери) в системі персонального продажу повинні бути висококваліфікованими спеціалістами, мати такі особисті якості, як уміння слухати, переко­нувати, здатність активно вести переговори тощо.

Основні етапи процесу персонального продажу:

• пошук і оцінка перспективних покупців (замовників);

• підготовка до контакту;

• здійснення контакту;

• презентація товару;

• подолання заперечень;

• завершення операції купівлі-продажу;

• подальша робота з покупцем (споживачем).

Виокремлюють такі способи пошуку покупців (замовників): теле­фонні дзвінки і поштове листування; вивчення джерел інформації (газет, довідників, комп'ютерних баз даних); усні і письмові заяви, які можуть привернути увагу покупців; розмови з поточними покуп­цями тощо. Торговий представник фірми (агент) повинен уміти оцінювати ступінь перспективності потенційного покупця. Зокрема, його фінансові можливості, обсяг можливої угоди, особливі вимоги, ймовірність тривалого співробітництва тощо.

На етапі підготовки до контакту агент збирає інформацію про можли­ву фірму-покупця (її потреби), намагається якомога більше дізнатися про осіб, які роблять закупки (їхні особисті характеристики, стиль ве­дення переговорів і завершення угод тощо). Далі визначають мету кон­такту, його форму (особистий візит, телефонний дзвінок, лист), можли­вий час контакту і загальну стратегію здійснення передбачуваної угоди.

У процесі контакту-презентації агент демонструє потенційному покупцю споживчі вигоди товару, звертає увагу на показники, які підтверджують ці вигоди.

Під час презентації або тоді, коли треба укладати угоду, практично завжди покупці висловлюють заперечення. Розрізняють опір по­купців психологічний і логічний. В основі психологічного опору ле­жать опір втручанню; переваги щодо вже використовуваних поста­чальників або марок товару; апатія; небажання поступитися у яки­хось питаннях; неприємні асоціації, створені торговим представни­ком; упередження; небажання приймати рішення; невпевнене став­лення до грошей. Логічний опір може бути результатом неприйнят­тя ціни, умов поставки або конкретних особливостей товару чи самої компанії. Для подолання цих заперечень торговий представник підтримує позитивний настрій, просить покупця прояснити суть за­перечення, намагається запитаннями підвести покупця до того, щоб він сам спростував свої заперечення.

Агент повинен уміти визначити момент готовності покупця до ук­ладення угоди (за фізичним станом покупця, його діями, тверджен­нями, коментарями і запитаннями). Використовують різноманітні технології укладання угоди. Так, можна попросити оформити замов­лення, повторити певні пункти угоди, запропонувати допомогу сек­ретарю в підготовці замовлення тощо. Можна також запропонувати покупцю спеціальні поступки з метою завершення угоди (особлива ціна, додаткова кількість товару безкоштовно, сувенір тощо).

Подальша робота з покупцем особливо необхідна, якщо торговий представник компанії бажає продовжити співробітництво. Потрібно розробити спеціальний план підтримки співробітництва с покупцем, розвитку довгострокових взаємовигідних відносин з ним.

Персональний продаж як один з видів прямого маркетингу поєднують з іншими видами прямого маркетингу, наприклад, з теле-маркетингом.

Звичне тлумачення терміна прямого маркетингу як торгівлі без по­середників останнім часом суттєво розширилось: розрізняють власне прямий маркетинг, тобто різноманітні способи прямого продажу, і маркетинг прямих відносин. Американська Асоціація прямого марке­тингу (Direkt marketing association) об'єднує ці поняття терміном інтерактивного маркетингу і пропонує таке його визначення.

Прямий маркетинг — це інтерактивна маркетингова система, в якій використовують один або кілька засобів комунікації для отри­мання певного відгуку і/або для здійснення угоди в будь-якому регіоні.

У цьому визначенні "певний відгук" зазвичай розуміються як за­мовлення з боку покупця. Тому прямий маркетинг іноді називають маркетингом прямих замовлень. Прямий продаж звичайно завер­шується здійсненням покупки, а прямий маркетинг (маркетинг пря­мих відносин) спрямований на встановлення прямих контактів с по­тенційними покупцями (замовниками) і основним ефектом у цій сфері буде перетворення контактів на постійні відносини.

Прямий маркетинг має певні переваги як для покупця, так і для продавця (виробника).

Переваги для покупця:

• економія часу;

• можливість більшого вибору товарів;

• можливість замовлень як для себе, так і для інших (корпоратив­на закупівля);

• можливість уникнути витрат часу на контакти з торговими пред­ставниками (для покупців промислових товарів) та ін.

Для продавця найважливіший маркетинг відносин, де джере­лом прибутку є насамперед покупець (споживач), а вже потім то­вар. У сфері товарів промислового призначення важливу роль віді­грає маркетинг відносин між виробничою компанією і торговими по­середниками. На сучасних товарних ринках спостерігається збіль­шення масштабів інтерактивного маркетингу внаслідок не тільки зручності такого каналу збуту для продавця і покупця, а й стрімкого розвитку електронних засобів комунікації. Останнє сприяло виник­ненню електронних ринків, а продаж за допомогою електронних за­собів дістав назву електронної комерції. Все частіше зустрічається термін "персональний маркетинг", який визначає основний вид конкуренції майбутнього — боротьбу за кож­ного конкретного покупця.

Прихильники персонального маркетингу вважають, що тепер рек­лама відходить на задній план, оскільки змінюється психологія про­дажу: потрібно збувати якомога більше товарів одному покупцю, а не один товар масовому споживачу. В таких умовах поняття характери­стики усередненого покупця поступається місцем конкретному спо­живачу; стандартизований продукт і масове виробництво — інди­відуальній пропозиції і спеціалізованому виробництву; масова рек­лама замінюється індивідуальним зверненням, а замість залучити покупців потрібно думати про те, щоб утримати їх.

Попри зазначені нині існують (і активно діють) традиційні форми прямого маркетингу: особистий продаж, пряме поштове розсилання, продаж за каталогами, телемаркетинг, продаж по телебаченню та ін.

Особистий (персональний продаж) промислові компанії можуть здійснювати за допомогою власного або найманого торгового персо­налу, основним завданням якого є пошук потенційних споживачів і перетворення їх на покупців. Пошук потенційних покупців у поєднанні з телемаркетингом (продажем по телефону) полегшується, при цьому використовується проста й доступна база даних — теле­фонний довідник.

Продаж по телефону (телемаркетинг) у розвинених країнах став одним з основних інструментів прямого маркетингу. Продаж по те­лефону актуальний як на споживчих, так і на промислових ринках. Його застосування дає змогу досягти відчутної економії коштів на поїздках торгових представників компанії до замовників.

Ефективність продажу по телефону залежить від професіоналізму телепродавців, їхньої підготовки і стимулювання. Для прийняття за­мовлень по телефону на допомогу операторам розробляються спеціальні комп'ютерні програми, до складу яких входять підказки, наприклад, щодо ціни, способів доставки, заміни товарів тощо. Деякі системи телемаркетингу повністю автоматизовані. Наприклад, спе­ціальні машини можуть самостійно набирати телефонний номер, роз­пізнавати голос людини і програвати їй рекламні повідомлення. Крім цього, вони можуть одразу прийняти замовлення, записати йо­го на плівку або передати оператору. Від ефективності організації телемаркетингу залежить можливість ним управляти, здобуття нових замовників і контролю динаміки продажу.

Пряме поштове розсилання ( direct таіl) передбачає надсилання різноманітних пропозицій, оголошень, нагадувань або іншої інфор­мації з використанням конкретної адреси. Для цього використову­ються спеціальні списки розсилання, в яких споживачі відбирають­ся за певними ознаками. Це можуть бути власний список фірми; от­риманий за обміном з іншими організаціями; взятий в оренду у бро­кера; куплений у фірми, що торгує такими списками. За допомогою цього методу розсилаються спеціально розроблені листи, рекламні листівки і проспекти, буклети, брошури, фірмові журнали і катало­ги, купони, запрошення, календарі, бланки замовлень, конверти для відповіді, аудіо- і відеокасети, комп'ютерні дискети тощо.

Пряме поштове розсилання — досить популярний засіб комунікації, оскільки пін дає змогу точно виокремити цільовий ринок, може мати персональний характер, достатньо гнучкий і при цьому можна швид­ко виміряти реакцію споживачів. І хоча витрати на охоплення, напри­клад, тисячі споживачів вищі, ніж у разі використання засобів масової інформації, ефект загалом буде позитивний, оскільки ймовірність того, що покупцями стануть ті, хто отримав розіслані матеріали, більша.

Донедавна все поштове листування здійснювалося на папері і роз­силалось через поштові відділення, по телеграфу або за допомогою спеціалізованих компаній.Тепер широко використовують й інші форми передачі повідомлень: факс, Е-mаіl, голосову поштову скриньку.

Факсимільний апарат, як відомо, дає змогу одній стороні надсила­ти написане на папері повідомлення іншій стороні телефонними лініями. Сучасні комп'ютери також можуть виконувати функції факсів.

Е-таіl (скорочення від еlесtrопіс таіl, електронна пошта) дає змо­гу користувачам пересилати повідомлення (або файл) з одного комп'ютера на інший.

Голосова поштова скринька (ГПС) — це система прийому і збере­ження словесних повідомлень, переданих по телефону. Телефонні компанії пропонують таку послугу як альтернативу автовідповідачам. Той, хто користується такою системою, може завжди перевіри­ти надходження повідомлень, якщо набере відповідний номер систе­ми і введе особистий код.

Суттєві переваги цих нових каналів розсилання — неймовірна швидкість передачі повідомлень порівняно зі звичайними листами.

Продаж за каталогами передбачає розсилання каталогів як при­ватним особам (домашнім господарствам), так і організаціям (торго­вим, виробничим, спеціалізованим магазинам, іншим організаціям різного профілю). Цей вид прямого маркетингу використовують на споживчих і промислових ринках. Для розповсюдження каталогів, особливо на ринках товарів промислового призначення, широко за­стосовують електронні засоби масової інформації.

Звичайно, щоб отримати очікуваний ефект, компанії необхідно:

• складати ретельно пророблений адресний список;

• якісно оформляти каталог;

• пропонувати товари високої якості;

• мати необхідні товарні запаси і розробити систему їх контролю;

• створити систему стимулювання покупок (включити до катало­гу привабливу інформацію, організувати безкоштовну "гарячу лінію", преміювати покупців за здійснені покупки тощо);

• уникати повторного розсилання на ту саму адресу.

Продаж по телебаченню можна здійснювати за допомогою рекла­ми, телемагазину і телетексту.

Реклама, спрямована на прямий продаж, відрізняється від інших її видів докладнішим показом і розповіддю про об'єкт продажу і ті ви­годи, які дістане покупець-користувач. У таких рекламних роликах обов'язково зазначають контактний телефон продавця для замовлен­ня або отримання докладнішої інформації про рекламований товар.

Під телемагазини можуть відводитись окремі канали телебачен­ня, які працюють цілодобово або у певний час. Телемагазини приваб­люють покупців нижчими, ніж у роздрібній торгівлі, цінами, мож­ливістю замовити товар у будь-який час по телефону, отримати до­кладнішу консультацію від продавця і зекономити свій час.

Телетекст по суті — це комп'ютерний банк даних, з яким спожи­вач може з'єднуватись по телефону або через кабель. Телетекст містить пропозиції не тільки виробників товарів, а й оптових і роздрібних торгівців. Він може містити також пропозиції-послуги, що їх надають банки, туристичні фірми, перукарні тощо.

Інші ЗМІ (радіо, газети, журнали) використовуються у прямому маркетингу для розміщення рекламних оголошень, які спонукають респондента зателефонувати для прямого контакту з продавцем. За­для стимулювання впливу до оголошення додається купон на зниж­ку з ціни, застосовуються й інші засоби мотивації покупок.

Найновішими каналами у прямому маркетингу вважаються комп'ютерні мережі.

На базі комп'ютерних мереж створено так званий мережний (або онлайновий) маркетинг.. Відомо два види каналів онлайнового мар­кетингу.

комерційні онлайнові канали — інформаційні служби компаній, які надають послуги споживачам за певну абонентну плату;

глобальна комп'ютерна мережа Іпtеrnet, що забезпечує обмін інформацією у масштабах усього світу. Як відомо, інформація гло­бальної мережі виходить за межі потреб прямого продажу або підтри­мання довгострокових прямих відносин партнерів. З комерційного погляду важливо те, що за допомогою мережі Іпtеrnetпокупки мож­на здійснювати в будь-якій країні світу.

До переваг мережного маркетингу для продавця належать мож­ливість швидко вносити зміни у свої пропозиції; значне зниження витрат на продаж (порівняно з поштовим розсиланням або розси­ланням каталогів); можливість підтримувати довгострокові відно­сини з клієнтами тощо.

Переваги для покупців: зручність, швидкість отримання не­обхідної інформації і виконання замовлення; можливість спілкува­тися з будь-якою кількістю продавців і порівняння їхніх пропозицій для пошуку вигіднішої покупки.

Мережний маркетинг може мати різноманітні форми. Наприклад, фірми створюють у мережі Іпіегпеї електронні магазини, форуми, до­шки оголошень, телеконференції.

Іпtегnеt і електронна пошта — найпопулярніші канали інтерак­тивного маркетингу. Рекламодавці активно використовують всі ка­нали мережного маркетингу.


ТЕМА 8. УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ

8.1. Система планування маркетингу

Навколишнє середовище постійно впливає на функціонування підприємства, що потребує оперативного прийняття різноманітних управлінських рішень. Проте цей факт не заперечує необхідності планування діяльності підприємства, що дає змогу:

• чітко сформулювати кінцеві цілі та завдання підприємства;

• правильно розподілити наявні ресурси;

• урахувати всі потреби цільових споживачів;

• оцінити сильні та слабкі сторони підприємства;

• розробити заходи для досягнення запланованого.

Для правильної організації діяльності підприємства дуже важливо чітко розпланувати всі етапи його господарювання. Маркетингове планування є складовою стратегічного планування.

Стратегічне планування є останнім досягненням у страте­гічному управлінні та найбільш високоінтелектуальним і дорогим еле­ментом у менеджменті взагалі. У великих компаніях до стратегічного планування залучаються підрозділи чисельністю від 20 до 100 фахівців. Стратегічний план — це документ обсягом приблизно 100 сторінок, де детально викладено діяльність підприємства на перспективу.

Інтегруючись у ринкову економіку, підприємства вступають в епоху страте­гічних викликів: зовнішнє середовище змінюється так швидко, що лише якісних і нерегулярних оцінок недостатньо — через це стратегія не реа­лізується, і компанія втрачає позиції на ринку.

Отже, стратегічне планування це процес виконання сукупності систематизованих і взаємозалежних робіт, пов'язаних з визначенням довгострокових цілей і напрямків діяльності підприємства.

Стратегічне планування здійснюється у кілька етапів (рис. 8.1).

Планування діяльності підприємства завжди починається з визначен­ня його місії (перший етап).

Місія це основна загальна мета фірми (чітко визначена причина існування, основне її призначення, напрямок суспільно-підприємницької діяльності). Для більшості фірм місією є виготовлення продукції з метою її реалізації й одержання прибутку. Місію розроблюють пере­важно в письмовому вигляді як офіційну програмну заяву, де викладено відповіді на такі питання:

• яким є підприємство (фірма);

• хто його клієнти;

• що найголовніше для клієнтів;

• яким має бути підприємство (фірма).


 

 


       
 
Визначення місії фірми
 
Формування стратегічних цілей фірми


Так

               
     
       
 
 
 

 

 


ні

 
 


ні

 

 

так

 

 

Рис. 8.1. Етапи стратегічного планування

 

З одного боку, місія підприємства є фактором залучення клієнтів, бо в ній зазначається, які потреби споживачів можуть задовольнятися най­ефективніше, з іншого — ретельно розроблені програмні заяви додають працівникам підприємства (фірми) упевненості й підвищують їхню відповідальність при виконанні спільної справи, чітко змальовують мету та наголошують на її значущості. Місія має розкривати сферу діяльності підприємства. Межею цієї сфери є товари, технології, групи клієнтів, їх потреби чи поєднання кількох чинників.

Другий етап стратегічного планування — конкретизація програмної заяви, тобто формування цілей та завдань для кожного рівня управління підприємством.

Найпоширенішими завданнями маркетингу є збільшення частки рин­ку, отримання максимальних прибутків, здійснення інноваційної діяль­ності. Цілі та завдання підприємства мають бути конкретні, реальні, до­сяжні, взаємоузгодженні і, якщо можливо, кількісно виражені. Наприк­лад, завдання "збільшити частку ринку" — неконкретне; формулювання "до кінця наступного року збільшити частку ринку на 7%" — конкретне й чітке.

Отже, мета підприємства — це конкретизація обраної місії (наприк­лад, випуск гумових іграшок або поліетиленових пакетів).

Етап вибору цілей фірми є наступним після вибору місії. Цілі форму­ються з огляду на місію підприємства.

Система стратегічних цілей підприємства може бути:

• багаторівневою (головна мета і субпідрядні);

• неоднорідною в часі (довго-, середньо- і короткострокові цілі);

• різноманітною за змістом або предметами відображення (цілі ви­робничої, комерційної, соціальної діяльності);

• нерівнозначною щодо об'єктів характеристики (цілі підприємства загалом або його підрозділів).

Система стратегічних цілей має містити такі показники: ринок това­рів і послуг, позиція на ньому підприємства; прибутковість діяльності; виробничий потенціал; наукові дослідження і впровадження нововве­день; фінанси підприємства; ефективність виробництва; організаційна структура управління та її зміст; кадри підприємства; соціальна відпові­дальність.

Зазначимо, що ці показники мають бути наведені в укрупненому мас­штабі й бажано у відсотковому співвідношенні. Наприклад, мета під­приємства — завоювати п сегментів ринку тоготовару, зайняти на них позиції витіснених у конкурентів. Для цього необхідно збільшити обсяг виробництва на 15 % за рахунок залучення додаткових коштів від зни­ження собівартості продукції на 10 % порівняно з базовим.

Певна річ, такі цілі примітивні, однак, формуючи великий страте­гічний план, необхідно враховувати специфіку виробництва, до якого підприємство належить.

Третій етап — аналіз зовнішнього середовища — складний і копіт­кий, потребує значних витрат сил і коштів. В економіці такий етап нази­вають аналізом і дослідженням ринку, у стратегічному плануванні — стратегічною діагностикою, у маркетингу — маркетинговими дослідженнями.

Четвертий етап стратегічного планування — аналіз внутрішнього по­тенціалу підприємства, тобто господарського "портфеля". Ідеться про оцінку стану всіх стратегічних господарських підрозділів.

Аналіз господарського "портфеля" дає змогу оцінити рентабельність кожного підрозділу та прийняти рішення про подальший розвиток усіх підрозділів (або скорочення чи взагалі припинення діяльності). Такий аналіз здійснюється за допомогою матриці "частка ринку — зростання ринку", створеної за методом компанії "Бостон консалтинг груп".

За допомогою матриці, створеної компанією "Бостон консалтинг груп", підприємство складає власну класифікацію за своєю часткою ринку порівняно з основними конкурентами та за темпами зростання га­лузі. Матриця передбачає чотири типи напрямків діяльності підпри­ємства: "зірки", "дійні корови", "важкі діти", "собаки" і пропонує стра­тегії для кожного з них (рис. 8.2.).

 

 




Переглядів: 2017

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.