Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Індивідуальні відмінності у здібностях людей

Існує цілий ряд класифікацій здібностей. Найбільш значущою є така:

1. Природні здібності в основі своїй біологічно зумовлені, пов'язані з вродженими задатками, формуються на їх базі. Наприклад, сприймання, пам'ять, мислення.

2. Загальні здібності, які визначаються успіхами людини в різноманітних видах діяльності і спілкуванні (розумові здібності: швидкість, логічність, гнучкість, неординарність; розвинуті пам'ять і мова, точність і тонкість рухів рук, зібраність, цілеспрямованість, спостережливість тощо). Загальні здібності пов'язані в першу чергу з розвитком інтелекту і певних особливостей особистості. Ознакою загальних здібностей є життєві успіхи індивіда - те, наскільки повно він виявляє свою індивідуальність. Загальні здібності, що забезпечують відносну легкість і продуктивність у різних видах діяльності, часто називають обдарованістю. Обдарованість може проявлятися в різних сферах діяльності: інтелектуальній, академічній (навчальній), творчій, художній, у сфері спілкування (лідерство) і психомоторики.

3. Спеціальні здібності визначають успіхи людини в окремих видах діяльності і спілкуванні, де необхідні особливого роду задатки і їх розвиток (здібності математичні, технічні, літературні, хореографічні, лінгвістичні, спортивні тощо).

4. Теоретичні здібності визначають схильність людини до абстрактно- логічного мислення.

5. Практичні здібності лежать в основі схильності до конкретно-практичних дій. Поєднання теоретичних і практичних здібностей властиве лише різнобічно обдарованим людям.

6. Навчальні здібності полягають в успішному засвоєнні знань, вмінь, навичок, формуванні якостей особистості, здатність до научуваності під впливом педагогічних дій.

Творчі здібності пов'язані з успішністю у створенні предметів матеріальної і духовної культури, нових ідей, відкриттів та винаходів.

Здібності до спілкування, взаємодії з людьми, а саме мова людини як засіб спілкування, здібності сприйняття і оцінки людей, соціально-психологічної пристосовуваності до різної обстановки, входження в контакт з різними людьми тощо.

Предметно-діяльнісні здібності пов'язані із взаємодією з природою, технікою, знаковою інформацією, художніми образами тощо.

Окремі здібності не можуть існувати самі по собі і незалежно одна від одної, наприклад, спритність, швидкість, витривалість, або кмітливість, логічність, почуття гумору. Кожна здібність змінюється, набуває якісно іншого характеру залежно від ступеня розвитку інших здібностей (здібності до наукової діяльності формуються у результаті розвитку інтелектуальних, літературних, творчих здібностей). Якісна характеристика здібностей передбачає виявлення відмінностей між людьми в різних галузях діяльності. Якісні відмінності здібностей, на думку К. М. Теплова, виражаються не тільки в тому, що одна людина обдарована в одній галузі, а друга - в другій; не тільки в тому, що одна людина проявляє технічні, а інша - музичні здібності; і не тільки в тому виражаються вони, що і в межах музичних здібностей один проявляє здібності переважно до композиторської діяльності, а інший - до діяльності піаніста-виконавця. Якісні відмінності здібностей виражаються в тому, що навіть піаністські здібності у різних людей якісно відмінні: з двох піаністів кожний буде обдарований по-своєму. В той же час, абстрагуючись від якісної своєрідності поєднання різних здібностей до окремих видів діяльності, можна відмітити, що кожна здібність має різну силу, своєрідний вияв і рівень, тобто має кількісну характеристику, що показує, в якій мірі розвинуті вони в однієї людини порівняно з іншими людьми.

Кількісна характеристика здібностей - необхідна процедура при вирішенні широкого кола проблем. Так, вже в шкільній практиці є потреба ранжування дітей за здібностями відповідно до яких застосовуються різні типи навчання. В якості способу вимірювання здібностей використовують різні тести.

Здібності можуть розрізнятися не тільки за своєю спрямованістю, за якісними і кількісними характеристиками, але і за своїм рівнем і масштабом. Виділяють репродуктивний рівень здібностей, який забезпечує високе вміння застосовувати готові знання, оволодівати готовими зразками діяльності та спілкування і творчий, що забезпечує створення нового, оригінального. Але слід враховувати, що репродуктивний рівень включає елементи творчого, і навпаки. Особливо високий рівень прояву здібностей визначають поняттями “майстерність”, “талановитість”, “геніальність”.

Майстерність - досконалість в конкретному виді діяльності, вимагає великоїі напруженої праці. Майстерність, більшою мірою, пов'язана з репродуктивною виробничою діяльністю. Але майстерність не зводиться до суми вмінь і навичок. Майстерність в будь-якій професії (вчитель, лікар, льотчик, інженер тощо) передбачає психологічну готовність до творчого вирішення проблем. Рівень майстерності в процесі діяльності змінюється, розвивається структура здібностей людини, формується його особистість. Як відомо, навіть дуже обдаровані люди розпочинали з наслідування, а потім у міру набуття досвіду виявляли творчість.

Талант - високий рівень розвитку спеціальних здібностей (музичних, спортивних, конструкторських, педагогічних тощо). Діяльність талановитої людини відрізняється принциповою новизною, оригінальністю підходів. Талановитими по праву називаємо Т. Г. Шевченка, В. О. Сухомлинського, О. В. Суворова, В. Моцарта та інших. Пробудження талантів суспільно зумовлене. Те, які дарування отримують найбільш сприятливі умови для повноцінного розвитку, залежить від потреб епохи і особливостей конкретних задач, які стоять перед даним соціумом. Розвиток держави викликає бурхливий вияв інженерних, конструкторських талантів, в період розквіту державності проявляються таланти музичні і літературні, а у військовий час - військові. На сучасному етапі розвитку української економіки плідно розвиваються здібності до підприємництва, управлінські здібності.

Геніальність-найвищий рівень розвитку здібностей. Про геніальність кажуть, коли творчі досягнення людини становлять епоху в житті суспільства, в розвитку культури. Високий рівень обдарованості, який характеризує генія, обов'язково пов'язаний з незвичайністю в різних галузях діяльності. Такого тріумфу за всю п'ятитисячну історію цивілізації досягли не більше 400 осіб. Серед геніїв, які досягли подібного універсалізму, достатньо назвати Аристотеля, Леонардо да Вінчі, Р. Декарта, Г. В. Лейбніца, М. В. Ломоносова тощо.

 




Переглядів: 1071

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.