Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Вивчення і узагальнення педагогічного досвіду, дослідна педагогічна діяльність

Досвід – філософське поняття, яке виражає безпосередній зв`язок людини з дійсністю і виникає на основі її відображення. Під педагогічним досвідом слід розуміти накопичені в ході педагогічної діяльності способи навчально-виховної роботи. Кожний вчитель намагається в своїй практичній роботі знайти можливо кращі шляхи проведення навчально-виховного процесу. З цією метою він користується різними способами побудови уроку, комбінаціями різноманітних навчальних методів і прийомів, різного роду навчальними посібниками, тощо. Відповідно, кожний вчитель виступає в певній мірі дослідником, експериментатором, який намагається інтуїтивно вдосконалити навчально-виховний процес. Декому це вдається краще, декому гірше. В широкому розумінні слова під передовим педагогічним досвідом розуміють таку практичну роботу, яка дає високий педагогічний результат; у вузькому змісті – це практика, яка містить в собі елементи новизни і оригінальності. Передовий досвід розглядають як творчу розробку нових ідей висунутих педагогічною наукою, практичне втілення цих ідей у різних варіантах. Вивчаючи досвід передових педагогів, порівнюючи його з роботою рядових вчителів, дослідник може відкрити об`єктивні закономірності зв`язку педагогічних явищ. Аналіз, порівняння і узагальнення цих зв`язків дозволяє знайти можливості обґрунтованого вдосконалення навчально-виховного процесу і збагачення педагогічної науки достовірними знаннями. Слід мати на увазі, що експериментальне дослідження є успішним тоді, коли воно ґрунтується на вивченні передового досвіду. Адже вивчення і узагальнення досвіду буде оптимальне в тому випадку, коли воно систематично поєднується з теоретичною роботою, оскільки без теорії вивчення фактів протікає на емпіричному рівні. Узагальнення педагогічного досвіду є основним методом дослідження навчально-виховного процесу. Цінність методу визначається тим, що він дозволяє конкретно проаналізувати наявні факти, комплексно розглянути педагогічне явище і вияснити суттєві взаємозв`язки. Однак узагальнення педагогічного досвіду стає справжнім науковим методом лише в тому випадку, якщо за його допомогою відкривають дещо нове, яке має об`єктивне значення і тому новому дається точна педагогічна характеристика.

Узагальнення практичного досвіду має також велике значення в аспекті зміцнення зв`язків педагогічної теорії з практикою навчання і виховання. Вивчення і узагальнення досвіду часто виступає початковою ланкою в схемі процесу пізнання: живе споглядання – абстрактне мислення – практика. Із практичного досвіду в процесі дослідження робляться нові, важливі для педагогічної науки висновки. При вивченні і узагальненні передового досвіду завжди піднімається питання, яким критерієм оцінити передовий досвід, коли можна назвати його передовим, коли ні. Використання і впровадження передового досвіду повинно завжди супроводжуватись підвищенням ефективності навчально-виховного процесу (тобто повинен підвищитись рівень знань, вмінь і навичок учнів, розвиватись такі якості особистості, як активність, самостійний інтерес до навчання і ін.). Вивчити досвід можна за рахунок спостереження уроків; бесід з вчителями, учнями, директорами; вивчення педагогічної документації; проведення контрольних робіт і тестів; вивчення перевірочних робіт; аналізу культури праці і поведінки учнів; колективної експертної оцінки і ін. При узагальненні передового досвіду потрібно перш за все знайти те нове, в порівнянні з попереднім, що забезпечило педагогічний ефект, і дати йому точну науково-педагогічну характеристику. При використанні методу вивчення і узагальнення передового досвіду в дослідницькій роботі можна виділити наступні етапи: 1) початкове ознайомлення з досвідом вчителя з метою вияснення його передового елемента; 2) розробка конкретних критеріїв і методів для об`єктивної оцінки даного досвіду; 3) перевірка, за допомогою визначених критеріїв і методів, ефективності використання досвіду; 4) теоретичне обґрунтування даного досвіду, тобто визначення об`єктивних зв`язків між педагогічними явищами, які існують у досвіді; 5) вдосконалення досвіду на основі його теоретичного аналізу; 6) експериментальна перевірка вдосконаленого досвіду; 7) порівняння отриманих результатів з попередніми результатами, з точки зору його навчально-виховної ефективності; 8) науково-педагогічна характеристика нового на відміну від звичайного, сформованого досвіду.

Дослідна педагогічна діяльність виражається в тому, що вчитель перевіряє деякі нові методи і прийоми роботи, свідомо аналізує їх ефективність. Дослідна педагогічна робота стає методом педагогічного дослідження тоді, коли вчитель дотримуючись основних принципів і правил навчально-виховної роботи, здійснюючи її в цілому на підвищеному рівні, вводить нову логіку викладання навчального матеріалу або намагається впровадити новий метод. У зв`язку з цим вчитель перебудовує навчально-виховну роботу з метою досягнення більш цінніших результатів. Як уже відмічалось, кожний вчитель хоче досягнути найкращих результатів у навчальній роботі і з цією метою, часто сам того не усвідомлюючи, намагається урізноманітнити свою роботу, використовує різноманітну структуру шкільного уроку, різноманітні методи прийоми навчання, і ін. Однак з точки зору методології дослідницької роботи дану діяльність назвати дослідною педагогічною не можна. Дослідна педагогічна діяльність стає методом дослідження педагогічних явищ тоді, коли вчитель, дотримуючись всіх основних принципів навчально-виховної роботи, використовує при поданні навчального матеріалу нову логіку навчання або перевіряє новий метод і в зв`язку з цим суттєво реорганізує навчально-виховну роботу з метою досягнення більш цінніших результатів. Дослідна педагогічна робота стає методом педагогічного дослідження при наступних умовах: 1) коли вона поставлена на основі добутих наукою даних у відповідності з теоретично обґрунтованою гіпотезою; 2) коли вона перетворює дійсність, створює нові педагогічні явища; 3) коли вона супроводжується глибоким аналізом і з неї роблять висновки і створюються теоретичні узагальнення. Дослідна педагогічна діяльність виступає проміжною ланкою між вивченням і узагальненням передового досвіду і експериментом. Зазвичай вона використовується в тому випадку, коли необхідно перевірити і апробувати головні ідеї наукової роботи і основні положення гіпотез. Слід наголосити на деяких типових недоліках у використанні названих методів: 1) нерідко використовуються в більшій ступені матеріали (загальновідомі в педагогіці) із літературних джерел, ніж практичний досвід; 2) сутність досвіду не розкривається повністю; внаслідок цього зроблені висновки і рекомендації непереконливі; 3) намагаються аналізувати достатньо широку проблему, внаслідок чого дослідження носить поверхневий характер; 4) робляться висновки і узагальнення, які логічно не витікають із дослідження; в деяких випадках висновки і узагальнення відсутні.

 




Переглядів: 739

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.