Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Еволюція бухгалтерського обліку. Поняття, мета та значення господарського обліку.

МІСТ

Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Модуль 1
Тема1. Господарський облік, його суть і характеристика . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 2-3. Предмет і методи бухгалтерського обліку. Методичні прийоми бухгалтерського обліку та їх використання на підприємствах . . . . . .  
Тема 4. Бухгалтерський баланс . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 5. Рахунки бухгалтерського обліку та подвійний запис . . . . . . . . . . . . .  
Модуль 2  
Тема 6. Оцінка та калькуляція в системі бухгалтерського обліку . . . . . . . . . .  
Тема 7. Документація та інвентаризація . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 8. Облік основних господарських процесів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 9. Облікові регістри, техніка, форми та організація обліку на промислових підприємствах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Модуль 3.
Тема 10. Облік основних засобів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 11. Облік нематеріальних активів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 12. Облік виробничих запасів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 13. Облік грошових коштів і дебіторської заборгованості . . . . . . . . . . . .  
Тема 14. Облік фінансових інвестицій . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 15. Облік власного капіталу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 16. Облік зобов’язань . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 17. Облік праці, її оплати та соціального страхування персоналу. . . . . . .  
Тема 18-19. Облік доходів, витрат та фінансових результатів діяльності підприємства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 20. Фінансова звітність . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Модуль 4
Тема 21. Облік на підприємствах малого бізнесу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Тема 22. Міжнародні стандарти бухгалтерського обліку . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Література. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  

Вступ

Розвиток України на сучасному етапі характеризується становленням ринкової економіки, невід`ємною складовою якої є адекватна система бухгалтерського обліку, яка є одним з головних джерел інформації про виробничу і фінансово-господарську діяльність підприємств і їх об’єднань, необхідної для прийняття та реалізації управлінських рішень. Враховуючи важливість бухгалтерського обліку, необхідно забезпечити його ефективне функціонування, що є можливим лише за належної організації. Раціональна організація бухгалтерського обліку дозволяє удосконалювати документування господарських операцій і документообіг, обробку інформаційних даних, ефективно використовувати робочий час персоналу облікових служб, формувати оперативно і своєчасно достовірну інформацію для прийняття ефективних управлінських рішень.

Дисципліна "Бухгалтерський облік" розкриває основи бухгалтерського обліку, знання яких необхідне для подальшого вивчення фінансового та управлінського обліку, контролю і ревізії, аудиту, економічного аналізу.

Мета викладання дисципліни "Бухгалтерський облік" – забезпечення майбутніх спеціалістів високим рівнем необхідних знань з теоретичних та практичних основ бухгалтерського обліку, активізації мислення студентів й уміння самостійно розбиратися в основних питаннях бухгалтерського обліку.

Навчальний посібник передбачає аудиторне та самостійне опрацювання матеріалу студентами напряму підготовки 6.030509 «Облік і аудит» всіх форм навчання. Аудиторна робота включає лекційні, практичні та семінарські заняття.

Навчальний посібник розроблено у відповідності з програмою курсу дисципліни «Бухгалтерський облік», і містить систематизовані і розкриті у логічному порядку основні питання дисципліни, що сприяє ефективному використанню лекційного часу та процесу сприймання викладених положень, а посилання на літературні джерела дозволяють студентам самостійно отримати необхідні додаткові знання з кожної теми.

Питання для самоконтролю допоможуть перевірити ступінь засвоєння знань по темах і, при необхідності, повернутися до розгляду відповідних положень. Це дає можливість вивчити дисципліну «Бухгалтерський облік», розглянути значний обсяг матеріалу, скоротивши витрати навчального часу, охопити найбільш важливі та визначні моменти організації і методології бухгалтерського обліку на підприємствах.

Самостійне розв’язання наведених у навчальному посібнику тестів та практичних завдань дадуть змогу студентам закріпити знання і отримати необхідні навички у вирішенні складних ситуацій, що виникають в практичної діяльності.


МОДУЛЬ 1

 

ТЕМА 1: ГОСПОДАРСЬКИЙ ОБЛІК, ЙОГО СУТЬ І ХАРАКТЕРИСТИКА (2 год.)

 

Лекція 1

 

Цільова спрямованість: засвоїти суть господарського обліку, його види; усвідомити зміст і значення вимірників в обліку; вивчити принципи бухгалтерського обліку.

Питання для розгляду

1. Еволюція бухгалтерського обліку. Поняття, мета та значення господарського обліку.

2. Види господарського обліку та їх характеристика.

3. Мета, завдання та функції бухгалтерського обліку. Вимірники в обліку.

4. Принципи бухгалтерського обліку та вимоги до його ведення.

 

Еволюція бухгалтерського обліку. Поняття, мета та значення господарського обліку.

 

Знання історії обліку важливе для розуміння його сучасного стану і оцінки можливих напрямків розвитку.

Важко назвати точну дату виникнення господарського обліку. Зрозуміло, що людство вже з давніх-давен користувалося певними методами обліку та контролю. Страх людей перед стихіями природи змушував їх уже тоді створювати необхідні запаси їжі, знаряддя для полювання та обробки добутих продуктів, а отже, якось обліковувати це все. Ясна річ, що облік за первіснообщинного ладу був дуже примітивним: якісь зарубки на паличках, вузлики, схематичні позначки на дощечках, пергаменті, папірусі тощо. До того ж, користуючись сучасною термінологією, можна сказати, що ці дані мали суто оперативний, а часто і випадковий характер. Тільки з появою держави, розвитком писемності, відкриттям перших правил арифметики облік стає системою.

В літературі виділяють наступні основні періоди становлення та розвитку господарського обліку (рис. 1.1).

 

     
 
 
 

 


Рис. 1.1 - Періоди розвитку господарського обліку

 

Історичні пам’ятки залишили нам відомості, які дозволяють говорити про наявність та характер господарського обліку в різних країнах Стародавнього світу (табл. 1.1).

Таблиця 1.1.

 

Період Країна Характеристика
3400-2980 рр. до н.е. Стародавній Єгипет Облік рухомого і нерухомого майна та видачі срібла, хліба. Вівся щодня на звитках папірусу
  Вавілонія Факти господарської діяльності оформлялися виправдувальними документами (глиняні цеглинки-таблички), які були підставою для обліку не тільки майна, а й виконаних робіт, розрахунків за них
522-486 рр. до н.е. Персія Облік вели писарі, а достовірність записів перевіряли незалежні контролери. Оплата виконаних робіт здійснювалася частково грішми, частково натурою. Працівник одержував вимогу-наряд у конторі й подавав його казначею, який записував документ у платіжну відомість і робив позначку про видачу грошей. За вимогою-нарядом видавали також продукти.
  Стародавня Греція Облік набуває правового характеру: було закріплено матеріальну відповідальність конкретних осіб за одержані цінності; підзвітних осіб вибирали тільки із заможних людей, які могли внести велику заставу. Нестачу покривали із застави або майна матеріально відповідальної особи, а якщо її було кваліфіковано як розтрату, то стягували в десятикратному розмірі. Облік вівся на вибілених гіпсом дощечках, глиняних черепках, інколи на папірусі. Греція – держава першого рахункового прибору – аббака. В Афінах існувала палата мір і ваг.
  Середньовіччя Формується дві основні парадигми облікукамеральна і проста бухгалтерія. Перша виходила з того, що основним об'єктом обліку є каса й очікувані надходження, а також виплати з неї. Таким чином, тут доходи і витрати були відомі. Друга пропонувала облік майна, включаючи касу, а доходи і витрати визначав обліковець. Удосконалюється форма обліку — виникає подвійна бухгалтерія
XIII ст Іспанія Перша країна, яка стала на шлях державної регламентації обліку (закон про введення облікових регістрів (книг)).
  Німеччина Ідея обліку зводилась не до виявлення фінансових результатів, а до розкриття внутрішніх розрахунків з матеріально відповідальними особами-факторами

Цікаво! Лука Пачолі (1445-1515) — трактат "Про рахунки і записи" (1494 р.) - перша публікація на облікову тему, яка розкриває зміст бухгалтерських записів, а їх пояснення є доцільними та актуальними і для наших днів, хоча й були викладені більше 500 років тому. Складався з 36 невеликих за обсягом розділів і поділявся на дві частини. Першу з них автор назвав "інвентарем", а другу — "диспозицією". В останній докладно описуються три найголовніші купецькі книги, які є основними регістрами "венеціанського" способу рахівництва. "Безпосередньо після інвентарю пояснюю, — зазначається у трактаті, — що для легкості та зручності потрібні три книги: одна називається Меморіалом, друга — Журналом, а третя — Зошитом". (Зошит з другої половини XVI ст. стали називати Головною книгою.)


.

 

 

Господарська діяльність підприємства охоплена господарським обліком.

Підкреслюючи значення обліку в управлінні господарською діяльністю, німецький вчений-економіст І.Ф. Шерр ще на прикінці ХІХ сторіччя визначав, що облік є непогрішним суддею минулого, необхідним керівником сучасного і надійним консультантом майбутнього кожного підприємства.

 

 
 
Господарський облік—це кількісне відображення і якісна характеристика господарської діяльності з метою виявлення відхилень у реалізації планів виробничо-господарської діяльності підприємства та їхнього усунення.

 


Господарський облік здійснюють як фізичні, так і юридичні особи.

 

Метою господарського обліку є адекватне відображення фактів господарської діяльності, надання повної і правдивої інформації для прийняття рішень.  

 


Зміст господарського обліку пізнають через його стадії (етапи) (рис. 1.2):

 

 

 


Рис. 1.2 - Стадії (етапи) бухгалтерського обліку





Переглядів: 944

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.