Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ДІАЛЕКТИЧНИЙ ПРИНЦИП РОЗВИТКУ

Діалектика є розвиток зв'язків і зв'язку розвитку. В основі роз­витку також лежать рух і взаємодія, але взаємодія не як встановлення зв'язків, а взаємодія, що приводить до зміни реагуючих предметностей або до змін у них самих.

Зміна є взаємодія у русі або процес, що йде через зв'язі. і струк­тури за схемою: «взаємодія — зв'язок — зміна — розвиток» без зміни характеру зв'язків. Розвиток є зміна зміни, яка відбувається шляхом саморуху існуючих предметностей. Це не всякий процес зміни, а сутнісний процес, тобто процес, що ініціюється сутністю об'єктів, у людині — її духовною сутністю.

Розвитокє сутнісний процес на основі саморуху.Розвитокє яв­лений образ сутності, який збігається з конкретною формою її реалізації. Розвиток завжди є всезагальна сутність явищ. Сутність лю­дини можна зрозуміти тільки через розвиток, коли стає ясним, що її сутність — свідомість (духовна свідомість), що приростала віками («чоло-вік»), тобто набуваюча психічних якостей «духа-суб'єкта» про­тягом тривалого історичного часу. Тому кожний із нас у контексті історичного розвитку духовної сутності — це «історична на».

Діалектичний принцип розвиткудозволяє осягнути внутрішню логіку змін, що відбуваються (як самозміни) шляхом розкриття джерел, механізмів і спрямованостіреальнісних процесів вселенського буття. Принцип розвитку дозволяє на сутнісному рівні побачити про­цес становлення певного результату буття (як вселенської мета-системи) з певних основ буття (матеріальних і духовних): основа — джерело розвитку — механізм — спрямованість — результат. Інакше кажучи, розвиток є процес руху вперед від нерозвинутого до розви­нутого цілого, до досконалої цілісністі.

Розвиток — це зв'язок у часі. Зв'язок — розвиток, що розгор­нувся у просторі. Розвиток — темпоральний зв'язок, зв'язок — кон­тинуальний розвиток. Через принцип всезагального зв'язку розвиток можна представити як такий зв'язок у часі, в якому система, змінюючись за рахунок внутрішніх причин, зберігає властивості, на­буті у минулому, і додає до них нові властивості і, сичтезуючи те і інше, стає все більш активною, різнобічною, цілісною, досконалою. Це такий рух-процес у структурі об'єкта, який характеризується збере­женням попередніх властивостей, набуттям пових, в результаті чого змінюється структура об'єкта, а при синтезі старих і нових власти­востей відбувається перетворення предметності у нову цілісність, якісно відмінну від попередньої.

У межах видимого космосу розвиток носить наскрізний характер, і його можна розглядати як атрибут фізичного буття світу. Принцип розвитку послідовно проведений Кантом у космології, Ломоносовим — у природному бутті (закон збереження, зміни і перетворення), Лайєлем — у геології, земній літосфері, Бюффоном і Ламарком — у тваринному світі, Дарвіним — в еволюції людини, Марксом і Енгель­сом — у розвитку суспільства. Сучасною астрофізикою розроблена те­орія «Великого вибуху» з утворенням Всесвіту, В.І. Леніним — теорія і практика «Великого соціального вибуху». Це розвиток з різким по­воротом в загальній тенденції розвитку, з виникненням принципово нових можливостей. Такого роду різкі повороти в характері розвитку, «катастрофний розвиток» відкриває не тільки принципово нові шля­хи розвитку, але може давати потужний імпульсуючий поштовх до світових новоутворень: «чим глибший хаос, тим вищий даос» —чимнижчий рівень упорядкованості, з якого починається розвиток,тим ви­ще можуть вести шляхи до сходження.

Синергетика уже цілком визначає подібні шляхи розвитку з на­укових позицій. «Порядок виникає з хаосу»; з повної нерівноважності і нестійкості формуються процеси спонтанної самоорганізації (що суперечить висновкам класичної термодинаміки). Синергетика і е наука про спонтанну самоорганізацію великих відкритих систем, ко­ли вони активно взаємодіють зі своїм оточенням і знаходяться в нерівноважних умовах. Якщо в ізольованих системах процеси, що про­ходять у них, підкоряються закону ентропії (розсіяння енергії) і зі ста­ну рівноважності приходять у нерівноважний стан, то в синерго-сис-темах все навпаки. У великих відкритих системах, які знаходяться да­леко від термодинамічної рівноваги (в «глибокому хаосі») виникають процеси фл'_ чтуації, корреляції і когерентності, тобто їх певного ди-станційованого погодження, впорядкування при використанні-пере­борі всіх можливих і неможливих варіантів існування, буттєвої явле-ності. Виникають нерівноважні, «такі, що розсипаються» і знов вини­кають (дисипативні) синерго-структури, які стабілізують синерго-процеси у певному «безладному порядку». Такі процеси вже відомі і їх використовують у формоутворенні лазерних пучків, подолання нестійкості плазми, для утворення структур у рідинах, у явищах ви­хлопу і флаттера.

Зараз діалектичний принцип розвитку ніхтоне заперечує (хоча його модуси можуть набувати найнесподіванішого характеру), однак все питання в тому, як розуміється саморозвиток. У діалектиці він розуміється як саморозвиток, що є природним результатом саморуху світобудови. Суть його така:

розвиток йде через суперечність, що полягає в самій сутності об'єктів, процесів і явищ; суперечність і є внутрішнє енергетичне дже­рело розвитку, імпульсатор розвитку як процесу розгортання сут­ності (сутнісної суперечливості);

розвиток йде з перериванням послідовності, стрибкоподібно — це може бути «моментний стрибок» і «історичний стрибок» (як виник­нення людини протягом «стрибка» у 5 млн. років);

розвиток йде з виникненням нових якостей у системі, що пов'язано з все більш глибоким знаходженням сутності і якісним пе­ретворенням системи на рівні виявленої сутності;

розвиток йде з відмиранням старих властивостей і якостей («заперечення») і виникненням нових шляхом ніби повернення до ста­рих, але на новій, більш високій основі (при схожості форми і різним змістом);

розвиток йде через боротьбу протилежних сторін у сутності об'єктів, процесів і явищ, між старим і новим, і своїм результатом має нову єдність протилежних сторін, але вже на більш високому рівні представленості суперечності;

розвиток йде як розгортання і розв'язання суперечності, про­являючи себе як закон сутнісної суперечності, що розгортається: для людської сутності — це розгортання суперечно? -і «духу-суб'єкта» і «духу-об'єкта».

Принцип розвитку дозволяє не тільки встановити зв'язок між протилежними категоріями буття, а й розглянути їх у русі як саморух і взаємоперетворення. Це «сильна» сторона матеріалістичної діалек­тики, бо вона через єдність і боротьбу протилежностей зв'язує їх у ' . сумісному продуктивному становленні. Але ця сторона діалектики і піддається критиці з боку методологів, які дотримуються інших логіч­них конструкцій. Діалектичний принцип розвитку подається як «кон­фліктний», як «розвиток через конфлікт». Зрозуміло, що це не так, бо в діалектиці однаково важливі як момент розрізнення, суперечності, так і момент єдності протилежностей. Формальна логіка, для прикла­ду, може обмежитись невисокою мірою протилежності; збігання — незбігання, рівність — нерівність, але ж і галузь застосування фор­мальної логіки звужена і Відноситься тільки до сфери мислення люди-'ни. Матеріалістична ж діалектика охоплює всю реальність, доби­ваючись у логіці єдності онтології, гносеології і самої діалектичної логіки. А об'єктивна реальність; особливо соціальна дійсність, носить вельми «бурхливий» характер і буквально насичена суперечностями, які так чи інакше треба розв'язувати. Тому діалектика і оперує край­нощами і ніякої тут «логічної еквілібристики» немає (К. Поппер).

Канадський філософ-інтуївіст М. Бунге категорії «розвиток» на­дає перевагу поняттю «становлення» як більш широкому і граничному. Під становленнятоді підпадають поняття «конфліктної діалектики», синергетики як універсальної гармонізації космічних процесів у системі Всесвіту, випадковості і причинності, доцільності. Обмежимося лише одним зауваженням: «становлення» передбачає зростання за рівнями системи, об'єкта і може не охоплю­вати всю систему, об'єкт — це процес, який протікає від одного струк­турно-функціонального рівня до іншого і часто відбувається у межах «рівневого буття». Дійсність же свідчить, а наука підтверджує, що ми завжди спостерігаємо цілком визначену системну якість або перехід до іншої системної якості; «властивість емерджентності» у тому і по­лягає, що будь-який процес розвивається як сукупність неперервних

«мікрострибків». Можна рости («становитися»), але не розвитись,нездійснити якісного переходу в інший стан і тоді все становлення буде даремним. У суспільстві це відомо як явище «інфантилізму», коливиросла молода людина не стає дорослою за своїми соціальними пара­метрами і в стані незрілості існує, отримуючи численні удари від життя. Діалектика розглядає процеси у цілісності, в динаміці, перетво­ренні і з цілком певним якісним результатом і, головне, життєздатним.

Альтернативними методами пізнання у відношенні до діалектики вважаються софістика, еклектика і догматизм. Проте вони навряд чи є такими, тому що не мають розгорнутих філософсько-гносео-логічних систем. Гх можна вважати не «антидіалектичними», а недіалектичними способами мислення, що мають право на самостійний розвиток як цілком застосовні у певних областях пізнання.

Софістика:формально правильний умовивід, але побудований на штучному протиставленні понять або їх двозначному тлумаченні як взятих із різних контекстів або різномоментної процесуальн ості. Суб'єктивно вибрані передумови породжують абсолютизацію одних понять і неврахування інших, що веде до перекручення об'єктивної картини і виявлення штучних суперечностей. Така суб'єктивація в ме­жах фрагментів дійсності, що вивчаються, якійсь вузькій локальності цілком допустима (як абстрагування, формалізація, ідеалізація) або може бути віднесена до «методологічного плюралізму» чи «методу па­радоксів», що дозволяє побачити проблему в абсолютно новому світлі, несподіваному ракурсі, встановити нові домінанти. Для цього треба лише домовитись про межі застосовуваності методу щодо предмета його використання.

Еклектика:поєднання різнорідних принципів у пізнанні, в тому

числі і методологічно несумісних (наприклад, діалектика і ме­тафізика), порушення цілісності вивчення об'єкта і різнорідної його представимості, пізнавальна неузгодженість з об'єктом, що вив­чається, шляхом віднесення його (або його частин) до різних систем, довільний вибір вихідних принципів і методів дослідження поза межа­ми їх застосованості. Даний метод також може бути віднесений до «ме­тодологічного плюралізму» і може дати позитивний результат при роз­робці нових методологічних основ шляхом ідеального моделювання або в разі, коли перед нами об'єкт абсолютно незрозумілої нам природи

(поза дією фізичних законів нашого буття).

Догматизм:«формулярне мислення» за визначеними давно вста­новленими схемами без урахування змін і ситуації або в умовах бут­тя, коли нове явище «підганяється» під виміри, критерії і формули старого явища. Тут не враховується момент зміни у мисленні або в умовах буття і в старі мірки «втискуються» нові факти дійсності. Метод вельми характерний для релігії, заснованої на принципі віри. Даний метод може продуктивно «працювати» на культурологічній основі, при порівнянні культурних явищ і феноменів різних епох з виведенням «фундаменталістських основ» буття, що охоплюють великі історичні проміжки, формації, суспільні культури.




Переглядів: 957

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.