Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Діти як основний об'єкт виховання

Ідеал народної педагогіки — повна сім'я: чоловік, жінка, діти. Цей ідеал знайшов поетичне втілення у словах колядки:

Ясень місяць — пан господар,

Красне сонце — жона його,

Дрібні зірки — його дітки!1

Великий дар природи — продовжити себе і повторитися в дітях. Про щастя мати дітей ідеться в українських народних прислів'ях і приказках, де діти порівнюються з ясними зірочками ("Малі діточки, що ясні зірочки: і світять, і радують у темну ніченьку"), квітами ("Діти як рожеві квіти"). Бажаючи комусь добра, українці завжди згадували дітей: "Година вам щаслива! Щоб ви бачили сонце, світ і дітей перед собою". Думку цю знахо­димо і в етнопедагогіці інших народів: "Без гілок — не дерево, без дітей — не сім'я", "Бездітний, як дуплисте дерево: ні лика, ні дров", "Де діти, там і радість"2, "Діти — основа щастя", "З дітьми багато клопоту, та без них— і світ немилий"3, "Діти — окраса дому"4.

Народ послідовно обстоює думку, що кожна сім'я повинна мати дітей ("А як не росте й одна дитина, то на старості трудна година"). Не випадково у весільних піснях та новорічних щедрів­ках часто висловлюються побажання господарям "мати дітей повну хату", мати "в кошарі барана і ягницю, а у запічку дітей копицю". Побутувало й багато інших доброзичливих народних побажань: "Бодай на вас добра година та грошей торбина, а до того дітвори сотні півтори", "Скільки в стелі дощок, щоб у тебе було стільки дочок! Скільки в лісі пеньків, щоб у тебе було стіль­ки синків!" та ін. Прихильне ставлення до багатодітності під­тверджують вислови: "Подумай жениться, то й діток копиця", "Обложився дітьми, як дід онучатами", "Що рік, то й прорік" (що рік то й народжується дитина), "Як жнива, так і дитина нова", "Вони збилися з пуття: як кутя, то й дитя", "За роботою і від дітей одстав — за сім літ тільки дев'ятеро". Сім'ї переважно були великі, багатодітні: "Ой маю бо я три дев'ять братів, — відзна-

 

1 Народні пісні З голосу Дніпрової Чайки та я її записах. — К., 1974 - С.34

2 Мудрість народна: Прислів'я та прика.чки народів РРФСР. — К.. 1974. — С. 62, 84.

3 Мудрість народна: Туркменські присліз'я та приказки. — К, 1978. - С 77,

4 Мудрість народна: ЛлсрЯайджанськІ прислів'я та прикчака — К. 1974 — С. 82

чається в одній з колядок, — три дев'ять братів, дванадцять вуйків"1.

Висловлювання подібного змісту трапляються і в багатьох народних піснях:

Ой є вдова близько двора,

Дев'ять скнів породила,

А десяту дочку Настусеньку2,

На запитання:

Скажи, удово, скажи, небого,

Скільки собі діток маєш?

Вдова відповідає:

Ой де куточок, то там синочок,

А на печі то дев'ять дочок,

А ще ж бо не все — половина в овсі,

Чотирнадцять ячмінь в'яжуть*.

Народні казки теж свідчать про багатодітність української сім'ї. Наприклад: "Був один бідний чоловік. Той чоловік мав бага­то дітей" ("Казка про бідного чоловіка й Лисицю"); "Був один бід­ний чоловік А той чоловік мав дванадцять дітей" ("Про Мар'ю-царівну та Івана-царя"); "Жив в одному селі бідний чоловік. І бу­ло в нього не багато, не мало — дванадцятеро дітей, ще й три­надцята народилася" ("Казка про німу царівну"); "Жила одна жона і мала стільки діточок, як на решеті дірочок. Не знала їм числа" ("Стільки діточок, як на решеті дірочок").

Схвальне ставлення до багатодітності висловлено у низці українських народних прислів'їв і приказок: "Як грибочки ростіть, діточки!", "Сім синів годую, всім щастя готую", "Один син — не син, два сини — швейна, три сини — ото тільки син", "Сім дочок — свій таночок", "У кого дочок сім, то й щастя всім". А мордовці кажуть: "Багатодітні батьки рід людський три­мають"4.

Схильність українців до багатодітності відображена в ба­гатьох народних повір'ях. Кількість майбутніх дітей намагалися

 

1 Народні пісні з-над Дністра... — С. 208.

2 Накидні нині в аапасах Зоряна Долеши Ходаковського. — С. 512. 3Українські народні пісні: Родинно-побутова лірики — Ч 2. — С. 143. 4 Мудрість парадна: Прислів'я та приказки народів РРФС.Р. — С. 83.

вгадати по кільцях на пучках пальців правої і лівої руки. Побу­дувавши нову хату, молодий господар на новому обійсті саджає кущ калини як символ краси, достатку й радості, "щоб діти вели­ся", "щоб калина малих дітей колисала". Раділи господарі, якщо під дахом нової оселі ліпили гнізда ластівки і виводили ластів'ят — це вселяло надію на сімейний добробут, а гніздо, повне маленьких пташенят, — на багатодітність. Особливо поши­реними були повір'я про "добрих лелек", які "носять дітей". По­селення лелек на хаті чи клуні вважалося добрим знаком: гніздо з лелеками— символ щасливої сім'ї, родинної злагоди й по­дружнього щастя. Казкою про доброго лелеку, який приносить дітей, у народі мудро відповідають на традиційне дитяче запи­тання: "А звідки я взявся?" І діти ще дужче любитимуть цього прекрасного і благородного птаха, сподіваючись братика чи сест­рички.

Ставлення до дітей є мірилом гідності людини, її морального обличчя. Бездітна сім'я вважається нещасливою ("Бездітна лю­дина— що безплідне дерево"), про що свідчить і українська на­родна пісня "Прилетіла зозуленька":

Чолі я така нещаслива уродилась в світі? Усі пташки мають діток, а я їх не бачу; Усі пташки мають втіху, а я тільки плачу.

Бездітні люди, які з тих чи інших причин не мають дітей, мріють про них до глибокої старості. Не випадково в народних казках завдяки чарівній силі у бездітного подружжя з'являється дитина, яка стає його єдиною втіхою і розрадою ("Солом'яний би­чок", "Кривенька качечка", "Івасик-Телесик", "Сніжниця" та ін.). Цим народ підкреслює, що повноцінною є тільки та сім'я, яка має дітей та виховує їх, і водночас підводить до логічного висновку: якщо немає власних дітей, треба брати на виховання чужих, які втратили батьків. І горе тим, хто цурається своїх дітей ("Казка про пташку, що несла золоті яйця"). Дітовбивство — це най­страшніший злочин. Дітовбивця заслуговує смертної кари і віч­ного прокляття.

Діти зміцнюють сім'ю. Вони прикрашають життя і дарують радість, продовжують людський рід. Це опора сім'ї, це майбутні трудівники й захисники рідної землі. На спокійну старість може

розраховувати лише той, хто мас дітей, бо коли на схилі літ ба­чиш перед собою онуків і правнуків, то не так страшно помирати, адже в них — продовження твого життя. Ця думка виражена в українських народних піснях "Та коли б мені доля", "Як я була молодою".

Якщо мати дітей, то не одно-двоє, а принаймні троє. Одну дитину виховати важко ("Одно, та й те не людно", "Одинак як не злодій, то пияк", "Де одинець— хазяйству кінець, а де сім — щастя всім", "Як одна, то й нема талану", "З одинака як не пес, то собака", "Одинак рідко добрий буває").

Ще важче дитину перевиховувати. В українській народній казці "Ох" розповідається про батька, який мав одного сина. Рос­ло "таке ледащо той одинчик, що Господи". Безпорадний батько вирішив виправити становище — оддати сина у найми. Батько побив сина добре, вилаяв та й оддав шевству вчитися... Однак лише чари допомогли виправити наслідки поганого виховання.

Народна педагогіка ратує за багатодітність, вбачаючи в ній великий педагогічний сенс. Водночас народ викриває підступність й ворожнечу між братами й сестрами (низка українських народних казок про бідного брата й багатого, про убогу й за­можну сестру та ін.). Хвилює і донині своєю глибокою щирістю й безмежною людяністю одна з народних дум "Втеча трьох братів із города Азова, з турецької неволі", в якій засуджуються жор­стокість, підлість, егоїзм, розбрат, жадоба до наживи у взаєминах між братами. І те, що турки-яничари старших братів "постріляли, порубали", коні зі здобиччю у Туреччину позаверта­ли, сприймається як заслужена кара за підлість, безсердечність і зраду.

Між іншим, крім наведеного, є ще й інші варіанти закінчення думи. В одному з них гине лише менший брат, а старші повер­таються додому. Середульший брат у всьому зізнається батькам, і ті виганяють старшого з дому. В іншому варіанті найстаршого брата громада засуджує до страти. З цього неважко зробити вис­новок, що народ дбає, щоб у родині була щира співдружність, за­снована на взаєморозумінні між батьками і матір'ю, дружбі і по­вазі між старшими і молодшими. Не випадково вислів "Любіться як браття і сестри" став крилатим. А чудовими словами "брат",

"сестра", "побратим", "посестра" в народі називають щирих, доб­росердих людей, різних по крові, але з'єднаних узами дружби, які разом долають труднощі, людей, готових завжди прийти один одному на допомогу.

Розбрат між братами й сестрами в українській етнопедагогіці осуджується, а винні в цьому зазнають покарання від Бога:

Тим на світі хліб не родить,

Що брат з братом, не говорить.

Тим на світі теряється,

Що брат сестри цурається...

Узи побратимства в народній педагогіці — непорушні. Вихо­ванню у молодого покоління саме цих рис трудова сім'я приділяє значну увагу. Говорили колись: "Нема рідного брата, так шукай названого" або "От побратаються да й живуть довіку укупі, як риба з водою".

Народна педагогіка підтримує любов і гуманне ставлення до дітей. Дитину треба пестити, наділяти теплом і ласкою. Дітям народ присвятив свої найкращі твори. Поза увагою не залиши­лась і доля позашлюбних дітей, які не зазнали ласки батьків; до них народна педагогіка ставиться з глибоким співчуттям, висту­паючи категорично проти того, щоб засуджувати позашлюбну дитину за провину батьків. "Не байстрюкові гріх, а батькові", — кажуть у народі.

Виховання дітей вимагає великої уваги. І тут місія батька і матері як вихователів є дуже відповідальною. На батьків постій­но спрямовані довірливі погляди дітей, і справа честі дорослих — гідно виконувати свій виховний обов'язок. Бо, як справедливо кажуть у народі, дітей виховує сім'я, а долю виховання вирішу­ють батьки.

 




Переглядів: 311

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.