Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Джерела господарського права.

Комплексний характер господарського права обумовлює і комп­лексний характер його джерел.

Сукупність джерел господарського права формує їх систему із чіт­ко визначеною організаційною структурою, взаємозумовленістю і взає­мозалежністю нормативно-правових актів, упорядкованих за певною іє­рархією.

Під нормативно-правовим актом слід розуміти офіційний пись­мовий документ, прийнятий чи виданий уповноваженим на це суб'єктом у визначеній законом формі та за встановленою законом процедурою, який спрямований на регулювання суспільних відносин, встановлення загальнообов'язкових прав і обов'язків для неозначеного кола суб'єктів та розрахований на тривале, багаторазове застосування (норм права).

Класифікувати нормативно-правові акти можна за різними ознака­ми. Найбільш поширеною є класифікація джерел права за їх юридичною силою. За цією ознакою в літературі джерела господарського права по­діляються на 4 рівні:

1)конституційне регулювання відносин у сфері господарювання;

Конституційне регулювання відносин у сфері господарювання здій­снюється на основі єдиного нормативно-правового акта - Конституції України - акта, що має найвищу юридичну силу.

Конституція України встановлює загальні принципи здійснення під­приємницької діяльності. Так, згідно зі ст. 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. У той же час підприємницька діяльність депутатів, посадових і службових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування об­межується законом.

Норми Конституції України є нормами прямої дії. Це означає, що конституційні права та свободи підприємців є такими, що діють безпосе­редньо. Саме вони визначають цілі і зміст законів та інших нормативно-правових актів, зміст і спрямованість діяльності органів законодавчої та виконавчої влади, органів місцевого самоврядування і забезпечуються захистом правосуддя. Тому суди при розгляді конкретних справ мають оцінювати зміст будь-якого закону чи іншого нормативно-правового акта з точки зору його відповідності Конституції і в усіх необхідних ви­падках застосовувати Конституцію як акт прямої дії

2)міжнародно-правове регулювання;

Норми, за допомогою яких здійснюється міжнародно-правове ре­гулювання господарської діяльності, містяться в міжнародних договорах України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

При цьому під міжнародним договором України розуміється до­говір, укладений у письмовій формі з іноземною державою або іншим суб'єктом міжнародного права, який регулюється міжнародним правом, незалежно від того, міститься договір в одному чи декількох пов'язаних між собою документах, і незалежно від його конкретного найменуван­ня (договір, угода, конвенція, пакт, протокол тощо).

Чинні міжнародні договори після надання Верховною Радою Укра­їни згоди в належній формі стають частиною національного законодав­ства України. Таке положення міститься в Законі України «Про міжнарод­ні договори України

3)регулювання відповідних відносин на основі кодифікованих нор­мативно-правових актів (кодексів), законів та інших актів, що мають силу закону;

Основним джерелом права у правовій державі виступають зако­ни. Саме вони, як вища форма прояву державної волі народу, є основою для усіх інших правових актів.

Законом вважається державний нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, що регулює найбільш важливі суспіль­ні відносини шляхом визначення юридичного статусу і встановлення загальнообов'язкових правил поведінки суб'єктів цих відносин та юри­дичної відповідальності за їх порушення..

Базовим нормативним актом у сфері господарювання, що має силу закону, є Господарський кодекс України. Саме цей нормативний акт ви­значає основні засади господарювання в Україні, містить загальні поло­ження щодо господарських зобов'язань, відповідальності за порушен­ня у сфері господарювання, особливості правового регулювання в окре­мих галузях господарювання тощо, тобто регулює господарські відноси­ни, що виникають у процесі організації та здійснення господарської ді­яльності між суб'єктами господарювання, а також між цими суб'єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання.

Кодекс містить і положення щодо суб'єктів господарювання - фі­зичних та юридичних осіб, організаційно-правові форми останніх, пра­вила їх створення, реєстрації, реорганізації і ліквідації, організаційний механізм здійснення ними господарської (в тому числі підприємниць­кої) діяльності. Хоча ГК України нормативна база щодо організаційно-правових форм суб'єктів господарської діяльності не вичерпується. До неї належить один із основних законів у сфері господарювання - Закон України «Про господарські товариства», а також закони України «Про колективне сільськогосподарське під­приємство», «Про фермерське господар­ство»; «Про споживчу кооперацію», «Про кооперацію».

Специфічну групу складають закони, що регулюють порядок легалі­зації (легітимації) суб'єктів господарської діяльності. До них, насампе­ред, належить Закон України «Про дер­жавну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» - спе­ціальний нормативний акт, що регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприєм­ців. Окрім цього документа, цим питанням присвячено окремі положен­ня законів України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодо­вого, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», «Про патентування деяких видів підприємницької діяльнос­ті», «Про ліцензування певних видів гос­подарської діяльності» та інші.

Серед кодифікованих нормативних актів (кодексів) найважливіша, після ГК України, роль у сфері правового регулювання господарської ді­яльності належить Цивільному кодексу України. Регулюючи особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини) відповідних учасни­ків, він встановлює загальні положення щодо фізичних осіб, в тому чис­лі тих, що мають статус суб'єктів підприємницької діяльності, щодо юри­дичних осіб та їх організаційно-правових форм, щодо угод (правочинів) та інституту представництва, норми зобов'язального права та щодо недоговірних зобов'язань.

Інші кодекси також мають велике значення в урегулюванні відно­син між суб'єктами господарської діяльності або за їх участю. Так, на під­ставі Господарського процесуального кодексу України вирішуються гос­подарські спори між підприємствами, установами, організаціями, іншими юридичними особами (в тому числі іноземними) і громадянами, які набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності. Податковий кодекс, регулює питання оподаткування юридичних та фізичних осіб, в т. ч. підприємців, а також визначає повноваження органів Державної податкової служби України щодо прийняття звітності від суб'єктів підприємницької діяльності, про­ведення перевірок їх діяльності тощо. Митний кодекс України встанов­лює порядок переміщення через митний кордон України товарів та ін­ших предметів, що поставляються за підприємницькими договорами, сплати мита та митних зборів, а також процедуру митного контролю; Повітряний кодекс України, Кодекс торговельного мореплавства Укра­їни, Водний кодекс України визначають специфіку провадження госпо­дарської діяльності на відповідних видах транспорту тощо.

4)регулювання господарських відносин підзаконними норматив­ними актами;

Систему підзаконних нормативних актів очолюють укази Президента України - нормативні акти, що видаються на основі Конституції і законів України.

З метою ефективного використання можливостей підприємництва для розвитку національної економіки, прискорення економічних ре­форм, вирішення соціальних проблем та забезпечення реалізації кон­ституційного права громадян на підприємницьку діяльність Президен­том України приймаються укази, що безпосередньо встановлюють положення у сфері провадження господарської діяльності.

Нормативні акти Кабінету Міністрів України (постанови та роз­порядження) займають наступну сходинку в ієрархії підзаконних нор­мативних актів. Це означає, що їх положення повинні відповідати по­ложенням Конституції, міжнародних договорів України, законів і актів Президента України. Зазвичай нормативні акти Кабінету Міністрів Укра­їни конкретизують, уточнюють положення вищенаведених актів, якщо про це є відповідне застереження в документах вищої юридичної сили.

Нормативні акти органів виконавчої влади - постанови, накази і розпорядження органів виконавчої влади, їх посадових осіб - прийма­ються на основі і на виконання Конституції України, законів України, указів Президента України та нормативних актів Кабінету Міністрів Украї­ни, а отже, повинні відповідати їм. Вони мають велике значення як га­лузеві нормативні акти.

За обсягом правовідносин, що регулюються нормативними акта­ми, а також за колом осіб, для яких такі акти призначені, джерела госпо­дарського права поділяються на:

1)загальні;

2)спеціальні.

Загальні нормативно-правові акти встановлюють основні положен­ня (принципи) правового регулювання тієї чи іншої сфери діяльності. На­приклад, глава 5 ЦК України встановлює загальні положення щодо права фізичної особи на здійснення підприємницької діяльності - положен­ня щодо необхідності мати повну цивільну дієздатність, обов'язковості державної реєстрації, можливості застосування до підприємницької ді­яльності фізичних осіб нормативно-правових актів, що регулюють під­приємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено за­коном, та інші положення. Водночас глава 13 спеціального нормативного акта - ГК України - встановлює положення щодо умов здійснення фізич­ною особою підприємницької діяльності.

У разі якщо загальний нормативний акт суперечить положенням спеціального нормативного акта рівної юридичної сили, повинні засто­совуватися положення спеціального нормативного акта. Так, наприклад, ст. 58 ГК України встановлює порядок державної реєстрації суб'єктів під­приємницької діяльності. Відповідні статті Закону України «Про держав­ну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» також встановлюють порядок проведення такої реєстрації. Зважаючи на су­перечності між положеннями нормативних актів рівної юридичної сили в частині порядку проведення державної реєстрації суб'єкта підприєм­ницької діяльності, застосовуються положення нормативного акта, спе­ціально присвяченого питанням державної реєстрації - Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підпри­ємців».

Отже, у разі якщо загальний нормативний акт суперечить положен­ням спеціального нормативного акта рівної юридичної сили, то пови­нні застосовуватися положення спеціального нормативного акта, якщо вони не відміняються загальним нормативним актом, який набрав чин­ності пізніше.

До джерел господарського права належать не тільки нормативно-правові акти. Господарські відносини регулюються і на індивідуальному (локальному) рівні за допомогою актів їх учасників. До таких документів належать статути суб'єктів підприємницької діяльності, засновницькі договори та інші види угод, правила внутрішнього трудового розпо­рядку та інші документи. При цьому локальні акти можуть включати як положення чинного законодавства (містити посилання на них), так і об­межуватися правотворчістю відповідних осіб.

 

 




Переглядів: 632

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.