Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Післямова автора

З давніх часів знаходився наш край на перехресті шляхів переселення народів, а згодом і торгівельних шляхів. Про історичні часи XV, XVI, XVII століть та події маємо обмаль інформації, лише окремі і скупі відомості. Однак з них видно, що наші предки творили відчайдушні спроби здобути право на вільне життя і розвиток Звичайно десятки і сотні років під гнітом загарбників наклали свій відпечаток на долі і судьби людей. Та все ж вони вистояли серед представників таких народів, як польський (що переселився на свої етнічні землі), німецький та єврейський (їх не стало на наших теренах після відомих подій Другої світової війни), а татари просто асимілювалися серед українського населення.

Карпатські гори були тою межею, або як ще кажуть пограниччям, що поперемінно належали одній або іншій державі. Карпати були прихистком народу в часи лихоліття, що жив у Прикарпатті. Загарбавши Галичину король Польщі Владислав ІІ роздав галицькі міста і села польським, німецьким, угорським і чеським феодалам, що зубожіли у своєму краю та хотіли збагатитися на нових землях, «вірою і правдою» служачи королю. Зростали землеволодіння, зростало багатство. Та з плином часу ситуація ускладнювалася наскоками татар і турків. В кінці XV на початку XVI століть Прикарпаття було спустошено і жителі жили у вічному страху перед нападниками. Були в цьому краю і свої розбійники, що їх наймали феодали для вирішення власних інтересів, Особливо таким промислом займалися угорські землевласники, що постійно воювали з польськими магнатами. В результаті цих воєн терпів народ.

За таких умов польський королівський уряд почав залучати до оборони маєтків шляхти козаків, що ставали потужною військовою силою проти татар і турків на кордонах польської держави. Наймані козаки дістали назву «реєстрові». Вони були зараховані на державну службу.

Польський уряд захищаючи інтереси держави, не забував і про те, що потужна військова сила на кордоні держави була створена з вільних людей. Козаки в першу чергу захищали себе від гніту панів, що було невигідно польській шляхті. Було придумано спосіб, як розсварити козаків. Так застосовуючи засіб «розділяй та володарюй», в українському козацтві того часу створилася ситуація коли частина козацтва ставала привілейованою. Створювалася штучна напруга в суспільстві, яка відволікала основні маси населення від виступів проти польської шляхти. Козак ненавидів козака, а пани ще більше закріпачували селян і збільшували свої статки.

Так тривало до 1648 року. В часи національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького запорожці, або як їх ще називали «низовики», «реєстровики» селяни і міщани спільно виступили проти польських панів і отримали перемогу. Результатом перемоги було створення незалежної козацької держави. Козаками стали і наші предки – бойки. Та лише політичні прорахунки керівництва козацької держави не дозволили створити козацьке самоврядування на Прикарпатті. Польські пани знову «взяли верх». Бойки бралися за зброю і відстоювали свої права, тепер уже в загонах опришків.

З ліквідацією російським царизмом Запорізької Січі населення бойківського краю забуло про козаків. Лише через два століття бойки згадали, що вони «козацького роду» і в роки святкування 500-річчя козацтва, в перші роки незалежності сучасної України, відродили Українське козацтво та створили Прикарпатську Січ у Львові. Першим її отаманом (1992 – 1993 роки) став житель Стрийського району, мешканець села Верхня Стинява Теодор Скрипець.

Не той тепер бойківський край, що був в козацькі часи. Та й люди уже не такі. Вони стали біль мудрими і виваженими в своїх діях, більш толерантні і освічені. Але так, як і раніше люблять свій край незважаючи на прикрості долі, стихійні лиха, політичну ситуацію в державі, матеріальні і духовні достатки.

Складне і багатоаспектне життя прожили бойки у своєму Богом даному краю. На житті народу позначилися нашарування епох, історичні події. Та все ж вони зберегли органічну спорідненість із загальнослов’янською, зокрема, східнослов’янською традицією народної свідомості. Як сказав Іван Юсипович в одній із своїх літературних праць – «жили хоч і не заможно, та все ж на своїй землі, під рідним небом, серед казкової краси Карпатських гір, котрі стояли і стоятимуть вічно, як вічна у віках Україна».

Коли в Карпати приходить сонце спочити після турботливого дня і дарує гірським вершинам своє найласкавіше передвечірнє проміння, погляньте навколо: як мальовничо прекрасні полонини, напоєні запахами живиці і духмяних гірських трав, стрункі смерекові ліси, що своїм верховіттям торкаються самого неба, скільки пісень у бігу кришталевих гірських потоків.

При кожній зустрічі з Прикарпаттям, з його квітучим сьогоденням, з його чудовими людьми вражає, як невпізнанно змінився, як розцвів цей край.

Історія цього краю – роки, століття боротьби за волю, боротьби довгої і впертої, з покоління в покоління. Як ген високо в горах підтримують вівчарі вогонь полонинської ватри, так живив народ полум’я цієї боротьби своєю жагучою ненавистю до поневолювачів – експлуататорів, своїм прагненням будь-що здобути свободу.

Та не корився народ ворогам. Не корився він і багатіям – експлуататорам, які разом з іноземними загарбниками пригнічували трудовий люд.

Хай не всі імена героїв, яких щедро народжувала земля, збереглися в пам’яті людській. Хай не знаємо ми тих, хто піднімався з косами і бартками проти феодалів-кріпосників під час багатьох селянських повстань на початку і в середині ХV століття. Хай немаємо повних відомостей про національно-визвольну війну під проводом Богдана Хмельницького на теренах Бойківщини. Хай не все відаємо ми про пригоди і боротьбу опришків в наших краях. Та про ці повстання населення проти гнобителів досі розповідають народні пісні та перекази, про них згадується в історичних документах.

Бойки пам’ятають своїх Героїв.

 

 

 




Переглядів: 145

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.