Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Глава 10. МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ВПРАВАМ В РІВНОВАЗІ

Будь-який рух людини викликає зміщення загального центра ваги тіла, тому потрібна координаційна робота ряду м’язових груп для тримання рівноваги. Вправи в рівновазі спрямовані на вміння зберігати стійке положення тіла, рухатися різними способами, виконувати різні рухові дії на підлозі, снарядах, предметах з невеликою площиною опорної поверхні, тобто на розвиток швидких координаційних рухів, необхідних для врівноважування тіла.

Вправи в рівновазі - це цікаві рухи. При їхньому виконанні проявляється діяльність багатьох аналізаторів: зорового, рухового, тактильного. Збереження рівноваги відбувається за рахунок рівномірного розподілу м'язового тонусу. В основі регулювання останнього лежать тонічні скорочення м'язів і тонка проприоцептивна чутливість. Особливу роль у збереженні рівноваги грає тактильна чутливість підошви стопи. Заняття вправами у рівновазі формують прикладні рухові здібності в умінні зберігати стійке положення тіла у найрізноманітніших умовах рухової діяльності. Крім того, виконання вправ у рівновазі поліпшує просторове орієнтування учнів, впливає на розвиток м'язів тулуба й нижніх кінцівок, сприяє формуванню правильної постави. При цьому важливо відзначити, що здатність зберігати рівновагу розвивається й вдосконалюється у процесі онтогенезу.

Найбільш інтенсивний розвиток функції рівноваги припадає на дітей віком від 7 до 10 та закінчується до 12 років.

Нові рухи рекомендується розучувати на підлозі, обмеженій двома паралельними лініями, потім на гімнастичній лаві, на низькій колоді і лише після цього на колоді нормальної висоти. При розучуванні вправ у рівновазі доцільно використати фронтальний спосіб організації учнів, а при закріпленні та вдосконалюванні потоковий спосіб.

При навчанні вправам у рівновазі необхідно враховувати певні умови:

1) величину площі опори. Чим більше площа опори, тим легше зберігати рівновагу (стійка на ступнях двох ніг легша, чим стійка на ступні однієї ноги);

2) висоту розташування центра маси тіла від площі опори. Чим вище центр маси тіла від площі опори, тим важче зберегти рівновагу (вправа в стійці з піднятими вгору руками важче вправи в стійці з опущеними руками, а в стійці на носках ще важче, тому що тут одночасно збільшується центр маси тіла й зменшується площа опори);

3) ступінь коливання центра маси тіла над площею опори. Ступінь коливання залежить від характеру рухів і положення частин тіла. При динамічних вправах коливання центру маси завжди більше, ніж при статичних. Крім того, при положенні руки в сторони, а також при втриманні палки в горизонтальному положенні коливання центру маси більш повільне, ніж без палки або при положенні руки вгору (вправа в бігу важче вправи в ходьбі, а стрибки з поворотами ще більш важкі, тому що коливання центру маси досягають найбільшої величини);

4) стійкість площі опори. Виконання вправ у рівновазі легше на закріпленому снаряді зі стійкою площею опори й значно складніше на хиткому снаряді;

5) участь комплексу аналізаторів (зорового, тактильного, вестибулярного). Вимикання одного з них або обмеження його функцій значно ускладнюють виконання вправ у рівновазі (вправи із закритими очами значно складніші, ніж з відкритими; без взуття зберігати рівновагу легше, ніж у твердому взутті; фіксоване положення голови ускладнює виконання вправ у рівновазі);

6) висота снаряду. На високих снарядах рівновагу зберегти складніше, ніж на низьких. У цьому випадку фактором, що ускладнює, є психологічне почуття страху. Знаючи ці умови, вчитель може розподілити навчальний матеріал у такій послідовності, що буде сприяти успішному навчанню.

 

 

10.1. ВПРАВИ В РІВНОВАЗІ В І-XІ КЛАСАХ

І КЛАС

Учні І класу повинні освоїти стійку на носках, на одній нозі (на підлозі та гімнастичній лаві); ходьбу по гімнастичній лаві; переступання через м'ячі; повороти на 90°; ходьбу по рейці.

Для розучування цих вправ можна давати наступні завдання:

1. Ходьба на носках, руки в сторони - стійка на носках, руки нагору - ходьба на носках, руки за голову. Завдання виконувати на підлозі по накреслених лініях одночасно в 6-7 колонах.

2. Ходьба по гімнастичній лаві з носка - крок правою, ліва зігнута вперед - крок лівою, права зігнута вперед, руки на пояс. Виконувати одночасно на декількох паралельно поставлених лавах потоковим способом.

3. Ходьба по гімнастичній лаві з переступанням через набивні м'ячі, які рівномірно розкладені на ній, з різним положеннями рук.

4. Ходьба по лаві - поворот переступанням ліворуч - поворот переступанням праворуч - ходьба на носках до кінця лави й зіскок поштовхом обома. На місце приземлення покласти гімнастичний мат.

 

 

ІІ КЛАС

Програмою передбачається освоєння наступних вправ: стійка на двох і одній нозі із закритими очами; на колоді (висота 60 см) на одній і двох ногах; ходьба по гімнастичній лаві й по колоді; переступання через набивні м'ячі і їхнє перенесення; повороти; повороти навкруги стоячи й при ходьбі на носках на гімнастичній лаві.

У цьому випадку можна виконати такі завдання:

Стійка на двох і одній нозі із закритими очима, стоячи на гімнастичній лаві.

Ходьба з м'ячем на голові.

3. Стійка на одній нозі поперек рейки гімнастичної лави, іншу ногу вперед (назад, вбік).

4. Ходьба по гімнастичній лаві з високим підніманням стегна з одночасним хлопком під ногою, з різними положеннями рук.

Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку

Стоячи на правій, ліва назад (до 30°), руки в сторони, очі закриті (5 с) - відкривши очі, пересування на носках до середини колоди - зупиняючись, поворот навкруги переступанням - стійка на лівій, праву вперед - приставити праву й поворот навкруги на носках, руки в сторони - пересування до кінця колоди й зіскок униз в обруч, що лежить на підлозі, з утриманням рівноваги. Спочатку комбінацію розучити на підлозі, потім на лаві й колоді висотою 60 см.

 

 

ІІІ КЛАС

Учні ІІІ класу починають виконувати вправи на колоді висотою від 80 см до 1 м. Основні вправи, якими вони повинні опанувати; ходьба приставними кроками; повороти на носках і одній нозі; присідання й перехід в упор присівши, упор стоячи на коліні, сід.

Для освоєння цих вправ можна давати наступні завдання:

1. Ходьба приставними кроками по рейці лави.

2. Ходьба приставними кроками вліво й вправо по рейці гімнастичної лави.

3. Ходьба по колоді на носках, поворот навкруги на носках, перехід в упор присівши – встати.

 

Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку

В. п. - стійка ноги нарізно правою, руки в сторони.

Кроком лівої опуститися на праве коліно, руки вгору - випрямляючись, два приставних кроки з лівої ноги - два приставних кроки із правої ноги, руки в сторони - кроком лівою поворот на носках навколо, руки дугами вгору - махом лівої поворот навколо в стійку на правій, ліва позаду на носку - 3-4 кроку на носках і упор присівши - опираючись на руки, сісти на праве стегно, руки в сторони - з опорою лівої позаду зіскок з поворотом навколо.

 

 

ІV КЛАС

Учнів ІV класу навчають наступним вправам: ходьбі по колоді великими кроками й випадами; ходьбі на носках; поворотам стрибками на 90 °, 180°; опусканню в упор, упору стоячи на коліні.

Рекомендується наступна послідовність вправ:

1. Ходьба змінними кроками й зіскок з кінця колоди в глибину.

2. Ходьба по колоді великими кроками й опускання в стійку на правому (лівому) коліні - встати й поворот стрибком на 90° - зіскок у глибину.

3. Ходьба випадами й основна стійка - поворот кругом стрибком - ходьба на носках і зіскок у глибину.

Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку

В. п. - стійка на лівій, праву назад (до 45°), руки вгору.

Три-чотири швидких кроки на носках, руки в сторони й випад правою - випрямлюючись, поворот навкруги у випад на лівій - приставляючи праву позаду, стрибок з поворотом навкруги - два приставних кроки із правої ноги, руки дугами вперед - кроком лівою рівновага (до 60°) - опускання на праве коліно, упор стоячи на правому коліні, ліву назад - опуститися в сід на праве стегно, руки в сторони - з опорою руками попереду зіскок з поворотом лицем до колоди.

 

V КЛАС

Починаючи з V класу, комплексною програмою не передбачені спеціальні вправи на рівновагу. Однак, зважаючи на те , що дівчатам, які закінчують основну й середню школу, дається можливість вибирати комбінацію на брусах або колоді для виконання вимог Держстандарту пропонуємо зразкові вправи для учнів V-XІ класів.

З дівчатами V класу доцільно вдосконалювати раніше освоєні елементи в невеликих навчальних комбінаціях.

1. В. п. - стійка поперек, права попереду, руки на поясі.

1-2 - змінний крок з лівої, права вперед; 3-4 - змінний крок із правої, ліва вперед, руки в сторони; 5-6 - змінний крок з лівої, права вперед, руки вгору; 7-8 - крок правою, руки в сторони.

2. В. п. - стійка вздовж, взявшись за руки, на одному з кінців колоди.

1 - приставними кроками дійти до іншого кінця колоди; 2 - повернутися ліворуч (праворуч); 3 - змінними кроками повернутися назад; 4 - повернутися праворуч (ліворуч) у стійку вздовж ноги нарізно; 5 - приставити ліву (праву); 6 - півприсід з нахилом тулуба вперед, руки вниз (старт плавця); 7 - зіскок прогинаючись, руки вперед - вгору; 8 - приземлення, опускаючи руки, прийняти о. с.

Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку

В. п. - стійка права попереду, руки вгору.

1. Два приставних кроки з лівої ноги - 1,0 бала.

2. Два приставних кроки із правої ноги - 1,0 бала.

3. Крок правою й поворот ліворуч навкруги, руки в сторони - 2,0 бали.

4. Крок правою й, приставляючи ліву, поворот ліворуч навкруги на носках, руки вниз - 2,0 бали.

5. Упор присівши - 1,5 бала.

6. Зіскок прогинаючись вправо - 2,5 бали.

 

VІ КЛАС

Для дівчаток VІ класу можна рекомендувати наступні вправи.

1. В. п. - стійка вздовж.

1 - схресний крок правою вліво; 2 - поворот ліворуч кругом; 3 - схресний крок лівою вправо; 4 - поворот праворуч навкруги; 5 - схресний крок правою вліво назад (ліва перед правою); 6 - поворот праворуч навкруги; 7 - схресний крок лівою вправо назад (права перед лівою); 8 - поворот ліворуч навкруги.

2. В. п. - стійка права попереду, руки в сторони.

1 - махом ліву вперед, руки вниз з хлопком під лівою ногою; 2 - крок лівою, руки в сторони; 3-4 - повторити рахунок 1-2 з іншої ноги; 5 - поворот ліворуч на 270° у стійку схресно подовжньо; 6 - приставляючи ліву, стійка подовжньо й "старт плавця"; 7 - зіскок прогинаючись, приземляючись, встати в о. с.

Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку

В. п. - стоячи подовжньо на правій третині колоди.

1. Підскок в упор, праву вбік на носок - 1,0 бала.

2. Повертаючись ліворуч, стійка на правому коліні, руки в сторони - 1,0 бала.

3. Взявшись руками попереду, поставити ліву зігнуту ногу поперед правого коліна

й, встаючи, три кроки на носках - 1,0 бала.

4. Напівприсівши, опустити руки вниз, поворот навкруги - 1,5 бала.

5. Крок лівою, мах правою й хлопок під ногою - 1,5 бала.

6. Випад правою, руки в сторони - 0,5 бала.

7. З поворотом ліворуч, приставляючи ліву, "старт плавця" - 1,0 бала.

8. Зіскок прогинаючись - 2,5 бали.

 

VІІ КЛАС

З учнями VІІ класу можна виконувати наступні вправи:

1. Розходження вдвох при зустрічі.

2. В. п. - стійка поперек на носках, права попереду, руки в сторони.

1 - чотири швидких кроки на носках, руки на пояс (стійка поперек, права попереду); 2 - кроком лівої поворот праворуч на 360° на носках і випад на лівій, руки в сторони; 3 - упор присівши на лівій; 4 - розгинаючи ліву, встати на ній і мах правою вперед, руки назад; 5 - праву назад на носок, руки вгору; 6 - поворот праворуч навкруги, руки в сторони; 7 - два стрибки на лівій із просуванням вперед, руки на пояс; 8 - те ж на правій; 9 - приставити ліву й, дійшовши до кінця колоди, прийняти о. с., руки дугами назад і "старт плавця"; 10 - зіскок прогинаючись з кінця колоди.

Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку

В. п. - стійка подовжньо перед колодою в правому кінці.

1. З розбігу махом однією й поштовхом іншою упор присівши - 2,5 бали.

2. Встаючи, поворот ліворуч у стійку поперек, ліва попереду, руки в сторони - 1,5 бала.

3. Крок правою й, згинаючи ногу в положення випаду, пружинистий нахил вперед, руки перед грудьми схресно, випрямлюючись, встати на правій, ліву назад, руки в сторони - 1,5 бала.

4. Те ж з лівої ноги - 1,5 бала.

5. Змінними кроками дійти до кінця колоди, руки на поясі - 1,0 бала.

6. Зіскок, прогинаючись, з кінця колоди поштовхом двома - 2,0 бали.

 

VІІІ КЛАС

В. п. - стійка подовжньо перед колодою в правому кінці.

1 - з розбігу поштовхом двома упор стоячи на лівому коліні, праву вбік на носок; 2 - згинаючи праву, ставлячи її біля правої кисті, встати в стійку ноги нарізно подовжньо, руки в сторони й поворот ліворуч у стійку поперек, праву назад на носок, руки на пояс; 3 - крок правою, напівприсівши на ній; 4 - крок лівою, напівприсівши; 5 - крок правою й стрибок на ній, руки в сторони, ліву назад; 6 - крок лівою й стрибок на ній, руки в сторони, праву назад; 7 - кроком правою поворот кругом на носках, руки дугами вгору й в сторони, змінними кроками дійти до середини колоди й зіскок вбік поштовхом обома.

Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку

В. п. - стоячи під кутом до колоди лівим боком.

1. З розбігу поштовхом обома підскок в упор присівши, ліва попереду - 2,0 бали.

2. Встати, руки в сторони - 0,5 бала.

3. Крок польки з лівої, руки на пояс - 1,5 бала.

4. Крок правою вперед і, приставляючи ліву позаду, поворот ліворуч навкруги, руки вгору й в сторони - 1,0 бала.

5. Крок правою й мах лівою вперед - 1,0 бала.

6. Крок лівою й мах правою вперед - 1,0 бала.

7. Випад на правій, руки на поясі - 0,5 бала.

8. Упор стоячи на правому коліні, ліву назад - 1,0 бала.

9. Зіскок махом лівої назад у стійку правим боком до колоди - 1,5 бала.

 

 

ІX КЛАС

З учнями ІX-XІ класів необхідно вдосконалювати раніше освоєні вправи, давати завдання на самостійне складання й виконання своїх комбінацій.

Комбінація для контрольного уроку

В. п. - упор стоячи подовжньо із правої сторони колоди

1. Зі стрибка в упор, праву вбік на носок, з поворотом ліворуч упор стоячи на лівому коліні й напівшпагат, руки в сторони - 2,5 бали,

2. Опираючись руками спереду, упор лежачи - 0,5 бала,

3. Поштовхом ніг упор присівши - 2,0 бали

4. Встати на носки, руки в сторони - 0,5 бала

5. Кроком правої рівновага на ній - 2,5 бали

6. Випрямляючись і приставляючи ліву, півприсід, руки назад, зіскок, прогинаючись, вперед – вбік -2,0 бали.

 

X КЛАС

Комбінація для контрольного уроку

В. п. - упор стоячи подовжньо із правої сторони колоди.

1. Підскок у сід на правому стегні, руки в сторони.

2. Упор позаду й сід кутом.

3. Розводячи ноги махом назад в упор лежачи на зігнутих руках.

4. Поштовхом ніг в упор присівши й встати.

5. Два стрибки на лівій, праву назад, руки на пояс.

6. Два стрибки на правій, ліву назад, руки на пояс.

7. Приставляючи ліву, півприсід і поворот навкруги, руки в сторони.

8. Кроком правої в рівновагу.

9. Випрямлюючись, кроком лівої й махом правої зіскок вліво.

 

XІ КЛАС

Комбінація для контрольного уроку й здачі вимог Держстандарту

В. п. - упор стоячи подовжньо.

1. Зі стрибка упор, праву вбік на носок, поворотом ліворуч стійка на лівому коліні, праву назад і напівшпагат, руки в сторони - 2,0 бали.

2. Через стійку на лівому коліні, махом правої вперед встати на праву, ліву назад на носок, руки в сторони, "хвиля" руками - 1,0 бала.

3. Вальсовий крок вперед з лівої -1,0 бала.

4. Ліву ногу назад і рівновага на правій, руки в сторони - 2,0 бали.

5. Випрямлюючись, крок лівою вперед і стійка на носку, руки дугами назовні й дугами вниз - присісти, поворот навкруги праворуч, встати на носки, руки в сторони - 1,0 бала.

6. Два кроки польки з правої, руки в сторони, кроком правої випад, руки: ліва вперед - донизу, права назад, стійка на лівому коліні, права зігнута вперед - 1,0 бала.

7. Упор на лівому коліні, праву назад, зіскок, прогнувшись, з опорою на руки, лівим боком до колоди - 2,0 бали.

Питання й завдання

1. У якому віці найбільше інтенсивно відбувається розвиток функції рівноваги?

2. Який спосіб організації учнів найбільш ефективний при навчанні вправам у рівновазі?

3. Який спосіб організації учнів кращий при закріпленні й удосконалюванні вправ у рівновазі?

4. Як здійснити принцип доступності при освоєнні нових вправ?

5. Які умови впливають на виконання вправ у рівновазі?

6. Чому на високих снарядах вправи в рівновазі виконувати складніше?

 

 




Переглядів: 1510

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.