МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||
Глава 10. МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ВПРАВАМ В РІВНОВАЗІБудь-який рух людини викликає зміщення загального центра ваги тіла, тому потрібна координаційна робота ряду м’язових груп для тримання рівноваги. Вправи в рівновазі спрямовані на вміння зберігати стійке положення тіла, рухатися різними способами, виконувати різні рухові дії на підлозі, снарядах, предметах з невеликою площиною опорної поверхні, тобто на розвиток швидких координаційних рухів, необхідних для врівноважування тіла. Вправи в рівновазі - це цікаві рухи. При їхньому виконанні проявляється діяльність багатьох аналізаторів: зорового, рухового, тактильного. Збереження рівноваги відбувається за рахунок рівномірного розподілу м'язового тонусу. В основі регулювання останнього лежать тонічні скорочення м'язів і тонка проприоцептивна чутливість. Особливу роль у збереженні рівноваги грає тактильна чутливість підошви стопи. Заняття вправами у рівновазі формують прикладні рухові здібності в умінні зберігати стійке положення тіла у найрізноманітніших умовах рухової діяльності. Крім того, виконання вправ у рівновазі поліпшує просторове орієнтування учнів, впливає на розвиток м'язів тулуба й нижніх кінцівок, сприяє формуванню правильної постави. При цьому важливо відзначити, що здатність зберігати рівновагу розвивається й вдосконалюється у процесі онтогенезу. Найбільш інтенсивний розвиток функції рівноваги припадає на дітей віком від 7 до 10 та закінчується до 12 років. Нові рухи рекомендується розучувати на підлозі, обмеженій двома паралельними лініями, потім на гімнастичній лаві, на низькій колоді і лише після цього на колоді нормальної висоти. При розучуванні вправ у рівновазі доцільно використати фронтальний спосіб організації учнів, а при закріпленні та вдосконалюванні потоковий спосіб. При навчанні вправам у рівновазі необхідно враховувати певні умови: 1) величину площі опори. Чим більше площа опори, тим легше зберігати рівновагу (стійка на ступнях двох ніг легша, чим стійка на ступні однієї ноги); 2) висоту розташування центра маси тіла від площі опори. Чим вище центр маси тіла від площі опори, тим важче зберегти рівновагу (вправа в стійці з піднятими вгору руками важче вправи в стійці з опущеними руками, а в стійці на носках ще важче, тому що тут одночасно збільшується центр маси тіла й зменшується площа опори); 3) ступінь коливання центра маси тіла над площею опори. Ступінь коливання залежить від характеру рухів і положення частин тіла. При динамічних вправах коливання центру маси завжди більше, ніж при статичних. Крім того, при положенні руки в сторони, а також при втриманні палки в горизонтальному положенні коливання центру маси більш повільне, ніж без палки або при положенні руки вгору (вправа в бігу важче вправи в ходьбі, а стрибки з поворотами ще більш важкі, тому що коливання центру маси досягають найбільшої величини); 4) стійкість площі опори. Виконання вправ у рівновазі легше на закріпленому снаряді зі стійкою площею опори й значно складніше на хиткому снаряді; 5) участь комплексу аналізаторів (зорового, тактильного, вестибулярного). Вимикання одного з них або обмеження його функцій значно ускладнюють виконання вправ у рівновазі (вправи із закритими очами значно складніші, ніж з відкритими; без взуття зберігати рівновагу легше, ніж у твердому взутті; фіксоване положення голови ускладнює виконання вправ у рівновазі); 6) висота снаряду. На високих снарядах рівновагу зберегти складніше, ніж на низьких. У цьому випадку фактором, що ускладнює, є психологічне почуття страху. Знаючи ці умови, вчитель може розподілити навчальний матеріал у такій послідовності, що буде сприяти успішному навчанню.
10.1. ВПРАВИ В РІВНОВАЗІ В І-XІ КЛАСАХ І КЛАС Учні І класу повинні освоїти стійку на носках, на одній нозі (на підлозі та гімнастичній лаві); ходьбу по гімнастичній лаві; переступання через м'ячі; повороти на 90°; ходьбу по рейці. Для розучування цих вправ можна давати наступні завдання: 1. Ходьба на носках, руки в сторони - стійка на носках, руки нагору - ходьба на носках, руки за голову. Завдання виконувати на підлозі по накреслених лініях одночасно в 6-7 колонах. 2. Ходьба по гімнастичній лаві з носка - крок правою, ліва зігнута вперед - крок лівою, права зігнута вперед, руки на пояс. Виконувати одночасно на декількох паралельно поставлених лавах потоковим способом. 3. Ходьба по гімнастичній лаві з переступанням через набивні м'ячі, які рівномірно розкладені на ній, з різним положеннями рук. 4. Ходьба по лаві - поворот переступанням ліворуч - поворот переступанням праворуч - ходьба на носках до кінця лави й зіскок поштовхом обома. На місце приземлення покласти гімнастичний мат.
ІІ КЛАС Програмою передбачається освоєння наступних вправ: стійка на двох і одній нозі із закритими очами; на колоді (висота 60 см) на одній і двох ногах; ходьба по гімнастичній лаві й по колоді; переступання через набивні м'ячі і їхнє перенесення; повороти; повороти навкруги стоячи й при ходьбі на носках на гімнастичній лаві. У цьому випадку можна виконати такі завдання: Стійка на двох і одній нозі із закритими очима, стоячи на гімнастичній лаві. Ходьба з м'ячем на голові. 3. Стійка на одній нозі поперек рейки гімнастичної лави, іншу ногу вперед (назад, вбік). 4. Ходьба по гімнастичній лаві з високим підніманням стегна з одночасним хлопком під ногою, з різними положеннями рук. Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку Стоячи на правій, ліва назад (до 30°), руки в сторони, очі закриті (5 с) - відкривши очі, пересування на носках до середини колоди - зупиняючись, поворот навкруги переступанням - стійка на лівій, праву вперед - приставити праву й поворот навкруги на носках, руки в сторони - пересування до кінця колоди й зіскок униз в обруч, що лежить на підлозі, з утриманням рівноваги. Спочатку комбінацію розучити на підлозі, потім на лаві й колоді висотою 60 см.
ІІІ КЛАС Учні ІІІ класу починають виконувати вправи на колоді висотою від 80 см до 1 м. Основні вправи, якими вони повинні опанувати; ходьба приставними кроками; повороти на носках і одній нозі; присідання й перехід в упор присівши, упор стоячи на коліні, сід. Для освоєння цих вправ можна давати наступні завдання: 1. Ходьба приставними кроками по рейці лави. 2. Ходьба приставними кроками вліво й вправо по рейці гімнастичної лави. 3. Ходьба по колоді на носках, поворот навкруги на носках, перехід в упор присівши – встати.
Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку В. п. - стійка ноги нарізно правою, руки в сторони. Кроком лівої опуститися на праве коліно, руки вгору - випрямляючись, два приставних кроки з лівої ноги - два приставних кроки із правої ноги, руки в сторони - кроком лівою поворот на носках навколо, руки дугами вгору - махом лівої поворот навколо в стійку на правій, ліва позаду на носку - 3-4 кроку на носках і упор присівши - опираючись на руки, сісти на праве стегно, руки в сторони - з опорою лівої позаду зіскок з поворотом навколо.
ІV КЛАС Учнів ІV класу навчають наступним вправам: ходьбі по колоді великими кроками й випадами; ходьбі на носках; поворотам стрибками на 90 °, 180°; опусканню в упор, упору стоячи на коліні. Рекомендується наступна послідовність вправ: 1. Ходьба змінними кроками й зіскок з кінця колоди в глибину. 2. Ходьба по колоді великими кроками й опускання в стійку на правому (лівому) коліні - встати й поворот стрибком на 90° - зіскок у глибину. 3. Ходьба випадами й основна стійка - поворот кругом стрибком - ходьба на носках і зіскок у глибину. Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку В. п. - стійка на лівій, праву назад (до 45°), руки вгору. Три-чотири швидких кроки на носках, руки в сторони й випад правою - випрямлюючись, поворот навкруги у випад на лівій - приставляючи праву позаду, стрибок з поворотом навкруги - два приставних кроки із правої ноги, руки дугами вперед - кроком лівою рівновага (до 60°) - опускання на праве коліно, упор стоячи на правому коліні, ліву назад - опуститися в сід на праве стегно, руки в сторони - з опорою руками попереду зіскок з поворотом лицем до колоди.
V КЛАС Починаючи з V класу, комплексною програмою не передбачені спеціальні вправи на рівновагу. Однак, зважаючи на те , що дівчатам, які закінчують основну й середню школу, дається можливість вибирати комбінацію на брусах або колоді для виконання вимог Держстандарту пропонуємо зразкові вправи для учнів V-XІ класів. З дівчатами V класу доцільно вдосконалювати раніше освоєні елементи в невеликих навчальних комбінаціях. 1. В. п. - стійка поперек, права попереду, руки на поясі. 1-2 - змінний крок з лівої, права вперед; 3-4 - змінний крок із правої, ліва вперед, руки в сторони; 5-6 - змінний крок з лівої, права вперед, руки вгору; 7-8 - крок правою, руки в сторони. 2. В. п. - стійка вздовж, взявшись за руки, на одному з кінців колоди. 1 - приставними кроками дійти до іншого кінця колоди; 2 - повернутися ліворуч (праворуч); 3 - змінними кроками повернутися назад; 4 - повернутися праворуч (ліворуч) у стійку вздовж ноги нарізно; 5 - приставити ліву (праву); 6 - півприсід з нахилом тулуба вперед, руки вниз (старт плавця); 7 - зіскок прогинаючись, руки вперед - вгору; 8 - приземлення, опускаючи руки, прийняти о. с. Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку В. п. - стійка права попереду, руки вгору. 1. Два приставних кроки з лівої ноги - 1,0 бала. 2. Два приставних кроки із правої ноги - 1,0 бала. 3. Крок правою й поворот ліворуч навкруги, руки в сторони - 2,0 бали. 4. Крок правою й, приставляючи ліву, поворот ліворуч навкруги на носках, руки вниз - 2,0 бали. 5. Упор присівши - 1,5 бала. 6. Зіскок прогинаючись вправо - 2,5 бали.
VІ КЛАС Для дівчаток VІ класу можна рекомендувати наступні вправи. 1. В. п. - стійка вздовж. 1 - схресний крок правою вліво; 2 - поворот ліворуч кругом; 3 - схресний крок лівою вправо; 4 - поворот праворуч навкруги; 5 - схресний крок правою вліво назад (ліва перед правою); 6 - поворот праворуч навкруги; 7 - схресний крок лівою вправо назад (права перед лівою); 8 - поворот ліворуч навкруги. 2. В. п. - стійка права попереду, руки в сторони. 1 - махом ліву вперед, руки вниз з хлопком під лівою ногою; 2 - крок лівою, руки в сторони; 3-4 - повторити рахунок 1-2 з іншої ноги; 5 - поворот ліворуч на 270° у стійку схресно подовжньо; 6 - приставляючи ліву, стійка подовжньо й "старт плавця"; 7 - зіскок прогинаючись, приземляючись, встати в о. с. Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку В. п. - стоячи подовжньо на правій третині колоди. 1. Підскок в упор, праву вбік на носок - 1,0 бала. 2. Повертаючись ліворуч, стійка на правому коліні, руки в сторони - 1,0 бала. 3. Взявшись руками попереду, поставити ліву зігнуту ногу поперед правого коліна й, встаючи, три кроки на носках - 1,0 бала. 4. Напівприсівши, опустити руки вниз, поворот навкруги - 1,5 бала. 5. Крок лівою, мах правою й хлопок під ногою - 1,5 бала. 6. Випад правою, руки в сторони - 0,5 бала. 7. З поворотом ліворуч, приставляючи ліву, "старт плавця" - 1,0 бала. 8. Зіскок прогинаючись - 2,5 бали.
VІІ КЛАС З учнями VІІ класу можна виконувати наступні вправи: 1. Розходження вдвох при зустрічі. 2. В. п. - стійка поперек на носках, права попереду, руки в сторони. 1 - чотири швидких кроки на носках, руки на пояс (стійка поперек, права попереду); 2 - кроком лівої поворот праворуч на 360° на носках і випад на лівій, руки в сторони; 3 - упор присівши на лівій; 4 - розгинаючи ліву, встати на ній і мах правою вперед, руки назад; 5 - праву назад на носок, руки вгору; 6 - поворот праворуч навкруги, руки в сторони; 7 - два стрибки на лівій із просуванням вперед, руки на пояс; 8 - те ж на правій; 9 - приставити ліву й, дійшовши до кінця колоди, прийняти о. с., руки дугами назад і "старт плавця"; 10 - зіскок прогинаючись з кінця колоди. Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку В. п. - стійка подовжньо перед колодою в правому кінці. 1. З розбігу махом однією й поштовхом іншою упор присівши - 2,5 бали. 2. Встаючи, поворот ліворуч у стійку поперек, ліва попереду, руки в сторони - 1,5 бала. 3. Крок правою й, згинаючи ногу в положення випаду, пружинистий нахил вперед, руки перед грудьми схресно, випрямлюючись, встати на правій, ліву назад, руки в сторони - 1,5 бала. 4. Те ж з лівої ноги - 1,5 бала. 5. Змінними кроками дійти до кінця колоди, руки на поясі - 1,0 бала. 6. Зіскок, прогинаючись, з кінця колоди поштовхом двома - 2,0 бали.
VІІІ КЛАС В. п. - стійка подовжньо перед колодою в правому кінці. 1 - з розбігу поштовхом двома упор стоячи на лівому коліні, праву вбік на носок; 2 - згинаючи праву, ставлячи її біля правої кисті, встати в стійку ноги нарізно подовжньо, руки в сторони й поворот ліворуч у стійку поперек, праву назад на носок, руки на пояс; 3 - крок правою, напівприсівши на ній; 4 - крок лівою, напівприсівши; 5 - крок правою й стрибок на ній, руки в сторони, ліву назад; 6 - крок лівою й стрибок на ній, руки в сторони, праву назад; 7 - кроком правою поворот кругом на носках, руки дугами вгору й в сторони, змінними кроками дійти до середини колоди й зіскок вбік поштовхом обома. Комбінація для вдосконалювання й контрольного уроку В. п. - стоячи під кутом до колоди лівим боком. 1. З розбігу поштовхом обома підскок в упор присівши, ліва попереду - 2,0 бали. 2. Встати, руки в сторони - 0,5 бала. 3. Крок польки з лівої, руки на пояс - 1,5 бала. 4. Крок правою вперед і, приставляючи ліву позаду, поворот ліворуч навкруги, руки вгору й в сторони - 1,0 бала. 5. Крок правою й мах лівою вперед - 1,0 бала. 6. Крок лівою й мах правою вперед - 1,0 бала. 7. Випад на правій, руки на поясі - 0,5 бала. 8. Упор стоячи на правому коліні, ліву назад - 1,0 бала. 9. Зіскок махом лівої назад у стійку правим боком до колоди - 1,5 бала.
ІX КЛАС З учнями ІX-XІ класів необхідно вдосконалювати раніше освоєні вправи, давати завдання на самостійне складання й виконання своїх комбінацій. Комбінація для контрольного уроку В. п. - упор стоячи подовжньо із правої сторони колоди 1. Зі стрибка в упор, праву вбік на носок, з поворотом ліворуч упор стоячи на лівому коліні й напівшпагат, руки в сторони - 2,5 бали, 2. Опираючись руками спереду, упор лежачи - 0,5 бала, 3. Поштовхом ніг упор присівши - 2,0 бали 4. Встати на носки, руки в сторони - 0,5 бала 5. Кроком правої рівновага на ній - 2,5 бали 6. Випрямляючись і приставляючи ліву, півприсід, руки назад, зіскок, прогинаючись, вперед – вбік -2,0 бали.
X КЛАС Комбінація для контрольного уроку В. п. - упор стоячи подовжньо із правої сторони колоди. 1. Підскок у сід на правому стегні, руки в сторони. 2. Упор позаду й сід кутом. 3. Розводячи ноги махом назад в упор лежачи на зігнутих руках. 4. Поштовхом ніг в упор присівши й встати. 5. Два стрибки на лівій, праву назад, руки на пояс. 6. Два стрибки на правій, ліву назад, руки на пояс. 7. Приставляючи ліву, півприсід і поворот навкруги, руки в сторони. 8. Кроком правої в рівновагу. 9. Випрямлюючись, кроком лівої й махом правої зіскок вліво.
XІ КЛАС Комбінація для контрольного уроку й здачі вимог Держстандарту В. п. - упор стоячи подовжньо. 1. Зі стрибка упор, праву вбік на носок, поворотом ліворуч стійка на лівому коліні, праву назад і напівшпагат, руки в сторони - 2,0 бали. 2. Через стійку на лівому коліні, махом правої вперед встати на праву, ліву назад на носок, руки в сторони, "хвиля" руками - 1,0 бала. 3. Вальсовий крок вперед з лівої -1,0 бала. 4. Ліву ногу назад і рівновага на правій, руки в сторони - 2,0 бали. 5. Випрямлюючись, крок лівою вперед і стійка на носку, руки дугами назовні й дугами вниз - присісти, поворот навкруги праворуч, встати на носки, руки в сторони - 1,0 бала. 6. Два кроки польки з правої, руки в сторони, кроком правої випад, руки: ліва вперед - донизу, права назад, стійка на лівому коліні, права зігнута вперед - 1,0 бала. 7. Упор на лівому коліні, праву назад, зіскок, прогнувшись, з опорою на руки, лівим боком до колоди - 2,0 бали. Питання й завдання 1. У якому віці найбільше інтенсивно відбувається розвиток функції рівноваги? 2. Який спосіб організації учнів найбільш ефективний при навчанні вправам у рівновазі? 3. Який спосіб організації учнів кращий при закріпленні й удосконалюванні вправ у рівновазі? 4. Як здійснити принцип доступності при освоєнні нових вправ? 5. Які умови впливають на виконання вправ у рівновазі? 6. Чому на високих снарядах вправи в рівновазі виконувати складніше?
Переглядів: 1510 |
Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google: |
© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове. |
|