Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Зв'язок з іншими науками

Утворення конфліктології не було штучним процесом. її виник­нення було обумовлено, насамперед, тим, що в основі будь-яко­го конфлікту лежать протиріччя, які відіграють системну і освітню роль, що вивчають різні науки. Виходячи з цього, багатогранні дослідження, що нагромадилися в різних парадигмах соціальних і деяких природознавчих наук (насамперед, в математиці і біо­логії) із проблем конфліктних відносин вимагали свого окремого наукового осмислення. Реальність конфліктів виявлялася в їх цілісності, а не в їх яких-небудь філософських, психологічних, соц­іологічних, правових та інших аспектах. На певному етапі свого розвитку перед суспільними науками виникла гостра необхідність у цілісних і комплексних знаннях про такий соціальний феномен як конфлікт. Виходячи з того що конфліктологія є досить моло­дою науковою дисципліною, деякі автори розглядають цю науку як відносно самостійну. Останнім часом вона все більше набирає статусу повноцінної й автономної дисципліни, що має комплекс­ний характер і поліпарадикмальний предмет. Конфліктологія ви­користовує емпіричні дані, концептуальні основи, теоретичні мо­делі як самостійні, так і будь-якої іншої науки, методи і способи, які дозволили б поглиблювати вивчення конфліктів.

Найбільш тісно сучасна конфліктологія пов'язана із соціо­логією, яка, вивчаючи суспільну думку щодо різних проблем суспільства, роблячи стосовно них власні висновки, може вия­вити болючі її зони, а також простежити наслідки цих явищ для суспільства.

Оскільки конфлікти завжди пов'язані з боротьбою інтересів людей або їх поглядів, величезну роль відіграє психологічний фактор. Через цикл психологічних дисциплін конфліктологія ро­бить глибоке осмислення проблемних ситуацій, протиріч, драм і трагедій, сприяє більш умілій поведінці з опонентами, пошу­ку психологічних резервів особистості для запобігання про­блемних ситуацій, а також виходу з них або їх розв'язанню, якщо конфлікт вже розпочався.

Психодіагностика допомагає конфліктології проводити дослі­дження з питань прогнозування конфліктів. Психокорекція, психо­терапія, психологічне консультування допомагають налагодити взаємини всередині груп, а також і на міжособистісному рівні. Велике значення має досвід психологічної науки в питаннях роз­в'язання внутрішньоособистісних конфліктів.

Саме життя вимагає пошуку взаємозв'язку конфліктології з педагогічними науками. Сфера взаємозв'язку може лежати в про­цесі виховання дитини як особистості і майбутнього активного учасника суспільного життя, а так само в наявності педагогічного такту в ході розв'язання різних проблемних ситуацій.

Історія, філософія і сучасна філософська думка сформулювали загальні принципи розуміння конфлікту як найгострішої форми виявлення протиріччя, як зіткнення і взаємодії протилежностей.

Зв'язок з циклом математичних наук, насамперед, із приклад­ною математикою, представляється у вигляді абстрактних мате­матичних моделей, які можна інтерпретувати на реальних об'єктах. У багатьох сферах громадського життя можна застосовувати математичне моделювання конфліктних ситуацій і розраховувати на певний результат.

Зв'язок конфліктології з циклом правових наук полягає в тому, що вони стверджують принципи і норми, права й обов'язки, у рамках яких має знаходитися людина, група і все суспільство. Порушення цих норм і прав призводить до конфліктних ситуацій, які можуть виливатися в конфлікти. У той же час через правове поле вони дають обґрунтування границь, які можна використову­вати при вивченні і запобіганні конфлікту.

Цикл історичних наук дає конфліктології багатий і різноплано­вий матеріал для аналізу політичних, соціальних, військових та інших конфліктів у суспільстві. Історичний досвід показує, які втра­ти несуть у собі конфлікти, дає унікальну можливість знайти спо соби їх запобігання, а врахування негативного досвіду в минуло­му може дати можливість уникнути його у майбутньому.

Культурно - мистецтвознавський цикл наук здобуває у сього­денні підвищену увагу. Зв'язок з конфліктологією ми можемо побачити у тому, що саме культура і мистецтво посідають все більше місце в духовній сфері життя людини, вони безпосеред­ньо впливають на формування несхожості і протилежності життє­вого укладу людини, які, у свою чергу, стають джерелом безпе­рервної низки конфліктних ситуацій у суспільному житті.

Питання до самоконтролю:

1. Відколи вперше виникло поняття «конфлікту»?

2. Надайте визначення конфлікту і поясніть його основну відмін­ність від кризи і стресу, фрустрації.

3. Дайте визначення конфліктології як науки, сформулюйте чим відршняється конфліктологія від інших наук, наприклад, від со­ціології, психології.

4. В чому полягає інтегративність конфліктології як науки?

5. Дайте визначення предмету «Конфліктологія»?

6. Які б Ви виділили провідні напрями і галузі сучасної конфліктології?

7. В чому Ви бачите специфічні особливості конфлікту як виду кри­тичних ситуацій?

8. Визначте Вашу позицію в позитивному і негативному баченні конфлікту. Спробуйте сформулювати її достатньо чітко.

Практичні завдання:

Письмовий опис значущого конфлікту з визначенням формули та усіх структурних компонентів конфлікту.

Визначення й опис констуктивних та неконструктивних елемен­тів значущого (для кожного особисто) конфлікту.

Теми семінарських занять:

«Що для мене є конфлікт?» (рефлексивний аналіз шляхом ство­рення і групового обговорення проективних малюнків студентів) «Я у конфлшті» (рефлексивний аналіз і пошук аналогій для опису и групового обговорення значущого конфлікту).

Тема: СТАНОВЛЕННЯ КОНФЛІКТОЛОГІЇ ЯК ГАЛУЗІ

НАУКОВОГО ЗНАННЯ

План.

  1. Передумови формування конфліктологічних ідей.
  2. Розвиток конфліктології в рамках соціологічної науки.
  3. Розвиток конфліктології в рамках психологічної науки

1. Передумови формування конфліктологічних ідей

Виникненню конфліктології як відносно самостійної теорії і практики в кінці 50 - х років XX ст. передував тривалий період формування, накопичення і розвитку конфліктологічних ідей і погля­дів, спочатку в рамках філософії, а пізніше — соціології, психології та інших наук. У зв'язку з цим важливо проаналізувати еволюцію наукових поглядів на конфлікт, виділивши декілька періодів.




Переглядів: 1020

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Принципи і методи конфліктології | Розвиток конфліктології в рамках соціологічної науки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.