Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Зв'язок з іншими науками

Утворення конфліктології не було штучним процесом. її виник­нення було обумовлено, насамперед, тим, що в основі будь-яко­го конфлікту лежать протиріччя, які відіграють системну і освітню роль, що вивчають різні науки. Виходячи з цього, багатогранні дослідження, що нагромадилися в різних парадигмах соціальних і деяких природознавчих наук (насамперед, в математиці і біо­логії) із проблем конфліктних відносин вимагали свого окремого наукового осмислення. Реальність конфліктів виявлялася в їх цілісності, а не в їх яких-небудь філософських, психологічних, соц­іологічних, правових та інших аспектах. На певному етапі свого розвитку перед суспільними науками виникла гостра необхідність у цілісних і комплексних знаннях про такий соціальний феномен як конфлікт. Виходячи з того що конфліктологія є досить моло­дою науковою дисципліною, деякі автори розглядають цю науку як відносно самостійну. Останнім часом вона все більше набирає статусу повноцінної й автономної дисципліни, що має комплекс­ний характер і поліпарадикмальний предмет. Конфліктологія ви­користовує емпіричні дані, концептуальні основи, теоретичні мо­делі як самостійні, так і будь-якої іншої науки, методи і способи, які дозволили б поглиблювати вивчення конфліктів.

Найбільш тісно сучасна конфліктологія пов'язана із соціо­логією, яка, вивчаючи суспільну думку щодо різних проблем суспільства, роблячи стосовно них власні висновки, може вия­вити болючі її зони, а також простежити наслідки цих явищ для суспільства.

Оскільки конфлікти завжди пов'язані з боротьбою інтересів людей або їх поглядів, величезну роль відіграє психологічний фактор. Через цикл психологічних дисциплін конфліктологія ро­бить глибоке осмислення проблемних ситуацій, протиріч, драм і трагедій, сприяє більш умілій поведінці з опонентами, пошу­ку психологічних резервів особистості для запобігання про­блемних ситуацій, а також виходу з них або їх розв'язанню, якщо конфлікт вже розпочався.

Психодіагностика допомагає конфліктології проводити дослі­дження з питань прогнозування конфліктів. Психокорекція, психо­терапія, психологічне консультування допомагають налагодити взаємини всередині груп, а також і на міжособистісному рівні. Велике значення має досвід психологічної науки в питаннях роз­в'язання внутрішньоособистісних конфліктів.

Саме життя вимагає пошуку взаємозв'язку конфліктології з педагогічними науками. Сфера взаємозв'язку може лежати в про­цесі виховання дитини як особистості і майбутнього активного учасника суспільного життя, а так само в наявності педагогічного такту в ході розв'язання різних проблемних ситуацій.

Історія, філософія і сучасна філософська думка сформулювали загальні принципи розуміння конфлікту як найгострішої форми виявлення протиріччя, як зіткнення і взаємодії протилежностей.

Зв'язок з циклом математичних наук, насамперед, із приклад­ною математикою, представляється у вигляді абстрактних мате­матичних моделей, які можна інтерпретувати на реальних об'єктах. У багатьох сферах громадського життя можна застосовувати математичне моделювання конфліктних ситуацій і розраховувати на певний результат.

Зв'язок конфліктології з циклом правових наук полягає в тому, що вони стверджують принципи і норми, права й обов'язки, у рамках яких має знаходитися людина, група і все суспільство. Порушення цих норм і прав призводить до конфліктних ситуацій, які можуть виливатися в конфлікти. У той же час через правове поле вони дають обґрунтування границь, які можна використову­вати при вивченні і запобіганні конфлікту.

Цикл історичних наук дає конфліктології багатий і різноплано­вий матеріал для аналізу політичних, соціальних, військових та інших конфліктів у суспільстві. Історичний досвід показує, які втра­ти несуть у собі конфлікти, дає унікальну можливість знайти спо соби їх запобігання, а врахування негативного досвіду в минуло­му може дати можливість уникнути його у майбутньому.

Культурно - мистецтвознавський цикл наук здобуває у сього­денні підвищену увагу. Зв'язок з конфліктологією ми можемо побачити у тому, що саме культура і мистецтво посідають все більше місце в духовній сфері життя людини, вони безпосеред­ньо впливають на формування несхожості і протилежності життє­вого укладу людини, які, у свою чергу, стають джерелом безпе­рервної низки конфліктних ситуацій у суспільному житті.

Питання до самоконтролю:

1. Відколи вперше виникло поняття «конфлікту»?

2. Надайте визначення конфлікту і поясніть його основну відмін­ність від кризи і стресу, фрустрації.

3. Дайте визначення конфліктології як науки, сформулюйте чим відршняється конфліктологія від інших наук, наприклад, від со­ціології, психології.

4. В чому полягає інтегративність конфліктології як науки?

5. Дайте визначення предмету «Конфліктологія»?

6. Які б Ви виділили провідні напрями і галузі сучасної конфліктології?

7. В чому Ви бачите специфічні особливості конфлікту як виду кри­тичних ситуацій?

8. Визначте Вашу позицію в позитивному і негативному баченні конфлікту. Спробуйте сформулювати її достатньо чітко.

Практичні завдання:

Письмовий опис значущого конфлікту з визначенням формули та усіх структурних компонентів конфлікту.

Визначення й опис констуктивних та неконструктивних елемен­тів значущого (для кожного особисто) конфлікту.

Теми семінарських занять:

«Що для мене є конфлікт?» (рефлексивний аналіз шляхом ство­рення і групового обговорення проективних малюнків студентів) «Я у конфлшті» (рефлексивний аналіз і пошук аналогій для опису и групового обговорення значущого конфлікту).

Тема: СТАНОВЛЕННЯ КОНФЛІКТОЛОГІЇ ЯК ГАЛУЗІ

НАУКОВОГО ЗНАННЯ

План.

  1. Передумови формування конфліктологічних ідей.
  2. Розвиток конфліктології в рамках соціологічної науки.
  3. Розвиток конфліктології в рамках психологічної науки

1. Передумови формування конфліктологічних ідей

Виникненню конфліктології як відносно самостійної теорії і практики в кінці 50 - х років XX ст. передував тривалий період формування, накопичення і розвитку конфліктологічних ідей і погля­дів, спочатку в рамках філософії, а пізніше — соціології, психології та інших наук. У зв'язку з цим важливо проаналізувати еволюцію наукових поглядів на конфлікт, виділивши декілька періодів.




Переглядів: 979

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Принципи і методи конфліктології | Розвиток конфліктології в рамках соціологічної науки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.