Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття, ознаки та ефективність політичної влади.

Влада, як і політика, – одне з фундаментальних начал суспільства. Вона всюди, де є стійкі об’єднання людей: у родині, виробничих колективах, організаціях і установах, у всій державі. В останньому випадку йдеться про верховну, політичну владу. Водночас владу не можна ототожнювати з політикою. Оскільки поняття політики ширше, ніж поняття влади. Влада разом з політикою є базовим поняттям політичної науки, одним з найдавніших складових політичного знання. Боротьба за владу, її здійснення є сенсом діяльності суб’єктів політичного процесу, вона супроводжує політичне життя людства протягом усієї його історії.

Отже, влада як суспільне явище виникає при наявності таких елементів:

¾ існування не менше двох індивідуальних чи групових суб’єктів, що беруть участь у владних відносинах;

¾ волевиявлення володарюючого по відношенню до підвладного через розпорядження або наказ, в якому передбачають певні санкції у випадку непідкорення владі;

¾ обов’язковість підкорення наказові;

¾ наявність суспільних норм, які закріпляють право володарюючого видавати накази та обов’язковість їх виконання.

Тому логічною визначимо таку структуру влади: а) пануючий інтерес, б) політична воля, що виявляється в законах і політичних рішеннях, в) засоби забезпечення. Водночас влада є складноструктурованим феноменом і включає суб’єкти, об’єкти, джерела, ресурси

Суб’єкт влади – це безпосередній її носій, що втілює активний початок. Ним може бути індивід, організація, спільнота і світове співтовариство. Позитивні якості суб’єкта влади включають волю до владарювання, компетентність, відповідальність і організованість. Первинними суб’єктами влади є індивіди і соціальні групи, вторинними – політичні організації. Еліти і лідери є суб’єктами найвищого рівня.

Джерела влади – це авторитет, сила, престиж, закон, багатство, знання, харизма, таємниця, інтерес тощо.

Ресурси влади, як сукупність засобів, використання яких забезпечує дієвий вплив на об’єкти влади, у відповідності з цілями суб’єкта прийнято поділяти на:

¾ економічні (матеріальні цінності, необхідні для суспільного виробництва і споживання, землі, гроші, корисні копалини і т. д.);

¾ соціальні (здатність підвищення соціального статусу або рангу, місця в соціальній структурі);

¾ силові (зброя і апарат фізичного примусу, спеціально підготовлені для цього люди);

¾ демографічні (людина як універсальний ресурс, що створює інші ресурси);

¾ політико-правові (конституція, закони, програмні документи політичних партій);

¾ інформаційні (знання та інформація, засоби їх отримання та розповсюдження).

Суб’єктом політичної влади може бути цілий народ, державний орган, окремий індивід, наділений владою. Безпосередніми суб’єктами політичної влади є політичні інститути та їх органи, які зберігають і здійснюють керівництво різними сферами життя, мають у своєму розпорядженні засоби влади, обирають цілі та способи їх реалізації.

Об’єктом політичної влади є все те, на що (чи на кого) спрямовані владні відносини. Це може бути суспільство в цілому, тобто народ, і кожний громадянин зокрема. В демократичному суспільстві народ одночасно виступає і суб’єктом, і об’єктом влади.

Вагомість існування політичної влади пояснюється виконанням нею широкого спектра важливих для суспільства функцій. До них відносять:

¾ розробку та прийняття рішень з важливих напрямків розвитку суспільства;

¾ вироблення стратегії управління суспільством;

¾ оперативне управління та регулювання суспільними процесами;

¾ контроль за найважливішими параметрами стабільності та спрямованості розвитку суспільства.


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  4. Адміністративне правопорушення як підстава юридичної відповідальності: ознаки і елементи.
  5. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  6. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  7. Адміністративно-командна система, її ознаки та механізм функціонування.
  8. Аксіоми. Теореми. Ознаки.
  9. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  10. Альтернативні варіанти геополітичної орієнтації України
  11. Аналіз однієї ознаки
  12. Апарат державного управління як система органів виконавчої влади.




Переглядів: 559

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Суб’єкти політики | Легітимність політичної влади, типи легітимності.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.