Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Михайлик

Ріс Михайлик, як горох при дорозі: на нього ніхто зі старших не звертав ніякої уваги. От і зараз він сидить, грається. Аж ось із-за рогу вистрибують Сенько і Стьопка. Вони чорні й загорілі, лише очі блищать з-під не в міру великих батьківських капелюхів.

- Ей, Михайлику, хочеш у ліс?

Михайлик схоплюється. Перебігши через міст, хлопці переплигують через поруччя, далі через рівчаки – і в ліс.

Запахло травою й листом. Михайлик мало коли бачив ліс – більше здалеку дивився на нього, і тому тепер він землі під собою не чує від радощів. Бігає, стрибає, знову біжить і, побачивши будь-яку квітку, сміється щасливим дитячим сміхом.

Ліс чимдалі густішає. Праворуч і ліворуч великі дерева – дуби й берези, а де-не-де трусить листом боязка осика. Хлопці, йдучи, оповідають Михайликові казку, що на осиці колись давно-давно повісили лицаря-розбійника. Всі дерева відмовились, не схотіли, щоб на них вішали таку славну людину, лише осика простягла свої віти, сказавши: “Тут вішайте - одним дурнем менше на світі буде”. Та глянув на неї той лицар і сказав: “Нехай ти будеш проклятою межи людьми”. Прокляв її, і вона з того часу тремтить.

Михайлик задумався. Та не встагли вони й трьох кроків пройти, як почули в кущах якесь квакання. Михайлик глянув, та аж обімлів. Якась довга-довга звірина схопила в рот жабу та не проковтне ніяк.

-То вуж жабу спіймав, - пояснив Сенько.

Стали хлопці, дивляться, а вуж – навтікача. Зашуміло в кущах, і звідти вибігло якесь звірятко – довгасте й гнучке. Вибігло, повело головою, понюхало, пригорнулося до землі, як кошеня, а потім враз випросталося і насіло на вужа. Вчепилося зубами коло головки та так, як ножицями, й ріже. А вуж в’ється.

- Ага!- сказав Сенько. – Ото тобі, щоб не їв живцем жаб! То ласочка. Такі звірі: хто кого подужає, той того і їсть. А побачив би ласочку шуліка – тільки шерсть посипалася б...

Михайликові стало страшно. Та пройшли ще декілька стежок, і він забув про всілякі страховища.

Скінчився молодий ліс – здалеку зачорнів густий-прегустий, величний і дужий. Хлопці, як у прірву, пірнули в темну дубову хащу. Говорять пошепки. Стьопка тихо питає:

-Бачиш?

Сенько:

-Бачу.

Хлопці почали радитися: дуб товстий, до гілляки високо, а злізти треба. Сенько впирається ногами в землю, йому на плечі вилазить Стьопка, хапається руками за гілляку і, вигнувши коліна, охоплює дуба й дереться вгору.

Сенько наказує Михайликові робити так, як зробив Стьопка. І от Михайлик на плечах у Сенька. Стьопка засуває руку в дупло, і Михайлик бачить на його обличчі усмішку. Він поволі витягує руку, і Михайлик скрикує: у Стьопки миша, тільки чудна: з килами! Крила такі, як у сороки чи горобця...

Михайлик ще не встигає вилити своє здивування у слова, як Стьопка кричить:

- Бери! В пазуху!

Робити нічого. Михайлик бере чудну крилату мишу, кладе за пазуху. Зразу ж поза спиною неприємний лоскіт. Хлопчик ладен закричати, але на допомогу приходить гордість: так робили і роблять усі. За першим кажаном іде другий, третій... Сорочка йому відстовбурчилась, ніби там повно груш. Стьопка подає п’ятого кажана...

Тут з-за дуба вискакує лісничий. У Михайлика затрусилися ноги, і він з розгону полетів у кущі. Над головою у нього пролунав вибух і довгою луною прокотився по лісу.

Сенько зі Стьопкою були вже не знать де. Мчали, роздираючи кущі, не переводячи дух. Зупинились і побачили, що з ними немає Михайлика. Вони чули постріл, і їм в голову приходили найфантастичніші думки. Хлопці обережно полізли назад, щоб вирвати пораненого Михайлика з пазурів лісничого.

А Михайлик чув, як лісничий пройшов повз нього. Він відразу вчув, що в нього за пазухою щось ворушиться. Сів і по одному почав витягати невільників.

Михайлик тримав у руках маленького звірка й чув, як у нього часто-часто билося серце. Він згадав, як сам перелякався, коли вистелив лісничий, й стало йому жаль маленьких пташок-звірят, що він їх тримав за пазухою. Він почав по одному випускати їх на волю.

Звірки махали чудно крилами й летіли низько над землею, обминаючи гілочки й кущики. Потім сідали або, правдивіше, чіплялися за гілляки й зависали униз головою. “Бідненькі! - подумав Михайлик. – То я їх придавив! Нехай летять здорові!”

Аж тепер він схаменувся й побачив, що сам-один у лісі. Гукнув раз, удруге, ніхто не обзивався. Михайлик зірвався з місця й побіг, ламаючи кущі, додому, як йому здавалось. А насправжки, сам того не знаючи, заглиблюючись далі й далі в ліс.

Раптом Михайлик чує далекий голос:

- Ми-хай-ли-ку!..

Чи варто говорити, як зраділи всі троє хлопців. Як до рідних братів, тулився Михайлик то до Стьопки, то до Сенька. (За І.Сенченком; 710 сл.)

 

На кожне із запитань вибрати правильну відповідь:

 

1. Хлопців, які покликали Михайлика до лісу, звали

а) Ванько і Миколка;

б) Сенько і Стьопка;

в) Федько і Дмитрик.

2. У лісі Михайлик

а) землі під собою не чув від радощів;

б) був як у воду опущений;

в) почувався ні в тих, ні в сих.

3. Хлопці розповіли Михайликові легенду про

а) березу;

б) вільху;

в) осику.

4. У кущах хлопці побачили

а) ящірку;

б) вужа;

в) гадюку.

5. На гада накинулася

а) куниця;

б) білка;

в) ласка.

6. Подвійне вбивство, побачене в лісі, хлопці прокоментували так:

а) перемагає той, хто хитріший;

б) хто кого подужає, той того і їсть;

в) гине той, хто зазівався.

7. У дуплі дуба хллопці віднайшли гніздо

а) білки;

б) дятла;

в) кажана.

8. Спочатку крилаті пташенята-миші викликали в Михайлика

а) здивування й жах;

б) здивування й огиду;

в) здивування й бажання знищити їх.

9. Огиду до кажанят Михайлик стримував через

а) гордість: так робили і роблять усі;

б) обережність: як поставляться до цього хлопці;

в) природну стриманість.

10. Михайлик впав, наляканий

а) тим, що прилетіли старі кажани;

б) тим, що кажанята почали боронитися;

в) вистрелив лісничий.

11. Відчувши, що за пазухою ворушаться звірки, Михайлик відчув до них

а) гидливість і страх;

б) співчуття й жалість;

в) байдужість.

12. Риси вдачі Михайлика такі:

а) жорстокість, егоїзм, невихованість;

б) заздрісність, бажання бути в центрі уваги, грубість;

в) милосердя до слабших, доброта, цікавість до життя.




Переглядів: 909

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Названий батько | Урок № 5

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.