МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ТЕМА 4.ФІНАНСОВЕ ПРАВО І ФІНАНСОВА ПОЛІТИКА. ЛЕКЦІЯ 2. ФІНАНСОВА ПОЛІТИКА. 4.2.1. Завдання та напрями фінансової політики 4.2.2. Фінансовий механізм та його складові. 4.2.3. Фінансове планування. 4.2.4. Управління фінансами. ___________________________________
4.2.1. Завдання та напрями фінансової політики
Ф і н а н с о в а п о л і т и к а – це діяльність законодавчої і виконавчої влади, яка включає способи організації та використання фінансів для забезпечення економічного і соціального розвитку держави. Ф і н а н с о в е з а к о н о д а в с т в о – це правова основа і напрямки реалізації фін. політики становить фін. законодавство, у якому повинно бути точно визначена компетенція всіх суб'єктів економічної системи, щодо повноважень і відповідальності в фінансові сфері. Фінансова політика включає як самостійні складові: бюджетна, податкова, грошово–кредитна, валютна, інвестиційна тощо. О с н о в н а м е т а фінансової політики – оптимальний розподіл ВВП між галузями народного господарства, соціальними групами населення, територіями, а також забезпечення відповідними фін. ресурсами реалізації цієї чи іншої державної прогарами економічного та соціального розвитку. О с н о в н е з а в д а н н я фінансової політики – забезпечення фінансової стабільності в державі і на цій основі досягнення невпинного збільшення темпів економічного розвитку як основного джерела підвищення суспільного добробуту. Фінансова політика залежить від ф а к т о р і в: 1. Зовнішні – співпраця з міжнародними валютно–фінансовими інститутами, ступень інтеграції в світову економіку, взаємовідносини з іншими державами щодо забезпечення ресурсами та обміном технології, експорті можливості; 2. Внутрішні – структура економіки, соціальний склад населення, його інтелектуальний рівень, добробуту населення, стан розвитку економіки, стабільність грошово–кредитної системи; Напрями здійснення фінансової політики: 1. Сприяння розвитку виробництва; 2. Мобілізація і використання фінансових ресурсів для забезпечення соціальних гарантів; 3. Запровадження фінансового механізму, який зумовлює раціональне використання природних ресурсів; Для оцінки успішності проведення фінансової політики використовують 2 о с н о в н і п о к а з н и к и: рівень дефіциту бюджету, стабільність національного грошової одиниці. Основу фінансової політики складають стратегічні напрямки. Ф і н а н с о в а с т р а т е г і я –основні напрями використання фінансів на тривалу перспективу. Для реалізації стратегічних напрямків держава здійснює вибір поточних тактичних цілей. Ф і н а н с о в а т а к т и к а спрямована на вирішення завдань окремого етапу розвитку країни.
4.2.2. Фінансовий механізм та його складові.
Ф і н а н с о в и й м е х а н і з м – це: 1. Сукупність форм і методів за допомогою яких забезпечується розподіл та перерозподіл ВВП, формування та використання фін. ресурсів суб’єктів економіки. 2. Методичні, організаційні і правові положення та заходи, які визнають функціонування фінансів в економіці, їх практичне використання для досягнення визначених відповідними програмами цілей і завдань. Фінансовий механізм – принципова сфера практичного використання фінансів в економіці і їх впливу на відповідні процеси. Елементи фінансового механізму: 1. Фінансові методи– фінансове планування, оперативне управління,фін. контроль, фін. забезпечення, фін. регулювання; 2. Фінансові важелі, стимули, санкції: Важелі: податки, норми амортизації, відмоток за кредит, норми використання коштів в бюджетних установах, орендна плата; Стимули: заохочувальні фонди створенні за рахунок прибутку, фінансові пільги, прискорення амортизації, бюджетне фінансування пріоритетних секторів економіки, санкції(штраф, пеня); 3. Нормативно–правове забезпечення – фінансове законодавство. 4.2.3. Фінансове планування. Ф і н а н с о в е п л а н у в а н н я – діяльність зі складання планів щодо формування, розподілу та використання ресурсів на рівні окремих суб'єктів господарювання, галузевих структур, територіально–адміністративних одиницях. М е т а фінансового планування– найповніше визначення майбутніх витрат і доходів, які б забеспечували нормальну діяльність держави і підприємницьких структур. Фінансове планування здійснюється для: 1. забезпечення оптимального розподілу та використання ВВП та на цій підставі досягнення підвищення ефективності суспільного виробництва; 2. відображення основних напрямків фінансової політики; 3. становлення кількісних і якісних параметрів суспільного виробництва 4. вибір раціональний шляхів фін. забезпечення; 5. здійснення необхідного рівня перерозподілу фінансових ресурсів; 6. встановлення раціональних форм мобілізації фін. ресурсів; Об'єкт фінансового планування – фін. діяльність держави, господарських структур, окремих громадян. Предмет фінансового планування – фін. ресурси та їхній рух. Принципи фінансового планування – комплексний підхід, оптимальне використання фін. ресурсів, раціональне визначення джерел одержання фін. ресурсів, єдності, наукового обґрунтування, безперервності, стабільності. При визначені фін. показників використовуються таки методи: 1) Коефіцієнтів (екстраполяції) – перенесення встановлених у минулому тенденцій на майбутній період або розповсюдження вибіркових даних на іншу частину сукупності досліджуваних об'єктів, які самі не були досліджені; 2) Нормативний – розрахунок показників на основі встановлених норм і нормативів; 3) Балансовий – відповідність видатків джерелам їхнього покриття; 4) Математичного моделювання – побудова фін. моделей, які іменують реальні економічні та соціальні процеси. Рівні фінансового планування: загальнодержавний, територіальний, рівень окремих господарських структур.
4.2.4. Управління фінансами. Управління фінансами – сукупність способів, які використовує фін. апарат для формування, розподілу та найбільш ефективного використання фін. ресурсів. Оскільки управління виступають фін. відносини в тому числі відносини, пов'язані з формуванням і використанням фондів грошових коштів. Об'єкти: – фінанси підприємств, фінанси домогосподарств, держ. фінанси. Суб'єкти – держава(в особі законодавчих і виконавчих органів влади), фінансові суб'єкти підприємств, організацій і установ. Фінансовий апарат – сукупність від організаційних структур, які здійснюють управління фінансами. Складові системи управління фінансами: 1. Органи управління: 1) бюджетна сфера – МФУ, КРУ, ДКУ, ДПАУ; 2) сфера контроль – регулюючих органів – рахункова палата, аудиторська палата та аудиторські фірми, 3) комітет у справах нагляду за страховою діяльністю, держ. правління ЦП та фондового ринку; 4) сфера цільових фондів – ПФУ та держ. фонди соц.. страхування; 2. Фінансові інструменти: 1) фінансово–кредитні інститути – НБУ, КБ, небанківські кредитні установи; 2) валютні інститути (міжбанківська валютна біржа); 3) суб'єкти фін. ринку фондові біржі, фін. посередники, ринок цінних паперів;
Елементи управління діяльністю: планування, оперативне управління, фін. регулювання, контроль. Виділяють наступні види управління фінансами: 1) стратегічні – управління на перспективу, здійснюється ВРУ, КМУ, Апаратом Президента України , МФУ. 2) оперативне – здійснюється МФУ , дирекцією позабюджетних фондів, страхових організацій, фін. службами, міністерств, підприємств, організацій; В процесі управління фінансами беруть участь такі органи держ. влади управління: 1. Національні та комерційні банки; 2. Валютні інститути; 3. Суб'єкти фінансового ринку: фондові біржі фін. посередники на ринку ЦП; Елементи управлінської діяльності: планування, оперативне управління, фінансове регулювання, контроль. Розрізняють стратегічне і оперативне управління фінансами, яке здійснюється наступними державними органами: 1) стратегічне – ВРУ, КМУ, апаратом Президента, МФУ. 2) оперативне – МФУ, дирекціями позабюджетних фондів, страхових організацій, фінансовими службами міністерств, підприємств та організацій. В процесі управління фінансами беруть участь такі органи державної влади і управління: 1. ВРУ(рахункова палата, яка підзвітна ВРУ, здійснює контроль за виконанням держ. бюджету); 2. Президент України 1) створює у межах коштів, передбачених у ДБУ, для здійснення своїх повноважень консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби; 2) підписує закони, прийняті ВРУ та має право вета; 3. КМУ 1) забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної, податкової політики, політики у сфера праці і зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, екологічної безпеки; 2) організовує розробку проекту закону про держ. бюджет; 3) забезпечує виконання держ бюджету і надання звіту про його виконання. 4. МФУ: 1) складає проект держ, бюджету; 2) організовує та контролю виконання держ. бюджету; 3) складає звіт про його виконання; 4) забезпечує захист фін. інтересів держави; 5) здійснює контроль за дотриманням фін. законодавства; 6) здійснює управління державним боргом; 7) розробляє пропозиції з удосконалення податкової політики; 8) здійснює контроль за випуском і обігом цінних паперів; 9) готує і подає до КМУ пропозиції щодо вступу України до міжнародних фінансових організацій; 10) підпорядковуються ДКУ – головне КРУ. 5. ДКРС – створена у січні 1993 року. Основне завдання – здійснення державного контролю за: 1) витрачанням коштів і матеріальних цінностей в міністерствах, відомствах, держ. комітетах та фондах, бюджетних установах, а також а підприємствах, які отримують кошти з бюджетів усіх рівнів; 2) станом та достовірністю б/о і звітності в цих установах. 3) усуненням недоліків і порушень, виявлених попередніми перевірками. 6. ДКУ при МФУ діє з 1995 року. Основні завдання: 1) організація касового виконання ДБ і контроль за цим процесом; 2) управління наявними коштами ДБ; 3) фінансування видатків ДБ; 4) ведення обліку касового виконання ДБ, складання звітності про стан виконання ДБ; 5) розподіл між бюджетами різних рівнів відрахувань від загальнодержавних податків, зборів, обов'язкових платежів; 6) здійснення контролю за надходженням та використання коштів держ. позабюджетних коштів 7. ДПСУ до 1996 року знаходилась в складі МФУ. На сьогодні має статус міністерства. Головні завдання: 1) контроль за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою та своєчасністю сплати податків і зборів, а також неподаткових доходів; 2) розробка пропозицій щодо вдосконалення податкового законодавства, прийняття нормативних актів і метод. рекомендацій з питань оподаткування; 3) формування та ведення державного реєстру фізичних осіб платків податків та інших обов'язкових платежів та єдиного банку даних про платників податків юридичних осіб; 4) проведення роз'яснювальної роботи серед платників податків з питань оподаткування; 8. Органи місцевого самоврядування 1) Самостійно: розробляють, затверджують і виконують відповідними місцеві бюджети; розпоряджаються коштами місцевих бюджетів; 2) Мають право: встановлювати місцеві податки і збори, які зараховуються до відповідних місцевих бюджетів; випускати місцеві позики, лотереї. ЦП, отримувати позики з місцевих бюджетів а також кредити в банківських установах.
|
||||||||
|