МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
П л а нЛЕКЦІЯ №5 (Тема № 6): Державно-правові вчення Нового часу (епоха Просвітництва) МЕТА: Освітня (навчальна): ознайомити курсантів (студентів) з особливостями державно-правових теорій доби Просвітництва, в яких було відбито принципи загальносвітоглядного (загальнофілософського) обґрунтування прав людини та правової та соціальної держави. розвиваюча: формувати у курсантів (студентів) навички аналізу державно-політичних процесів з точки зору їх відповідності основним правам людини. виховна: виховувати світоглядну позицію, що спирається на ідеї природних невідчужених прав людини та конституційні засади їх втілення. Основні поняття: Розум,просвітительство, право, права людини, закон, природні невідчужені права людини, суспільний договір, абсолютизм, конституційна монархія, парламент, громадянське суспільство, розподіл влад, буржуазний конституціоналізм, правова держава; лібералізм, юридична рівність, право на опір свавіллю влади. 1. Світоглядні основи ідеології Просвітництва та їх відображення в державно-правових вченнях. 2. Державно-правові ідеї французького Просвітництва: а) правові погляди Вольтера; б) державно-правова доктрина Ш.-Л.-Монтескье; в) політико-правове вчення Ж.-Ж.Руссо. 3. Правові вчення США в період боротьби за незалежність. Світоглядні основи ідеології Просвітництва та їх відображення в державно-правових вченнях. Просвітництво – доба руйнування феодальних ідеалів та утвердження буржуазних. Представники Просвітництва: англійського Гоббс, Локк, (XVII ст.), французького Вольтер, Монтескье, Гельвеций, Руссо. Культ Розуму. Основні ідеї в галузі правової – правління законів; верховенства законів; освіченого законодателя та правителя. Розроблялись: ідея народного суверенітету (а не суверенітету монарха), вчення про природне право як право рівних від природи людей. Історичний та юридичний оптимізм. В цілому – “коперніканський переворот” у галузі юриспруденції, основні положення: право як зведена у закон воля правителя – це фактично беззаконня; кількість злочинів, скоєних владою більша, ніж індивідами, причина – залежність судів від влади; необмежена репресія держави пов’язана з корупцією, придушує вільну волю – це проблема державної злочинності; завдання – розумне обмеження державного насилля та зрівняння у правах усіх суб’єктів права (державу зрівняно в правах з індивідом). Політико-правові погляди Вольтера (Франсуа Марі Аруе, 1694-1778). Основні твори: “Філософські листи”, “Досвід загальної історії про права та дух народів”, “Листи Маммія до Цицерона”. Ім’я – символ Просвітництва, філософ, письменник, драматург, виступив проти клерикалізму та залежності правових інститутів від релігійних установлень, станових привілеїв; з позицій природного права; природні закони – закони розуму; свобода – свобода віросповідання, слова; рівність юридична, не майнова. Відкидав провіденціалізм, зло – у відсутності освіти. Концепція “освіченого правління”, влада – союз філософів та государей. Державно-правова доктрина Шарля-Луї Монтескьє (1689-1775). Основні твори: “Про дух законів”; “Перські листи”. Методологія раціоналізму, прагнув дослідити логіку історично мінливих позитивних законів. Поняття закону – це і фізичні, і ті, що діють у світі розумних істот: останні повинні відповідати першим, незмінним. Закон віддзеркалює момент визначеності, обумовленості всіх відносин розумною основою. Природні закони ті, за якими люди жили у природному стані; це – 1) стремління до миру; 2) стремління до добування їжі; 3) стремління до відносин з людьми на основі взаємного прохання; 4) бажання жити у суспільстві. Історичний підхід до виникнення держави, законів; залежність від географічних умов. Три основні форми правління: 1) республіка (на малій території, панує принцип доброчесності); 2) монархія (досить велика територія, панує принцип честі); 3) деспотія (дуже велика територія, панує страх та свавілля); закономірними є 1 та 2. Республіка може бути демократичною та аристократичною. Особливе значення – теорія розподілу влад: законодавча, виконавча, судова; основна ціль – запобігання зловживанням; не тільки розподіл, але й взаємне стримування; ведуча роль – владі законодавчій. Свобода – це право робити все, що дозволяється законами; дух поміркованості повинен бути духом законодателя. Історичне значення вчення Монтескьє. Політико-правове вчення Жан-Жака Руссо (1712-1778). Основні твори: “Міркування про походження та основи нерівності між людьми”, “Про суспільний договір”. З позицій народного суверенітету. Проти деспотизму та пригнічення народу, проти приватної власності. Радикалізм: вплив на діячів Французької революції. Законна влада – результат погодження людей – суспільного договору. Завдання законодавства – забезпечення свободи, рівності, щастя та блага всіх людей. Рівність юридична, а не майнова, але не повинно бути крайнощів багатства та бідності. Форма правління залежить від території, але краща – республіка, влада поділяється на законодавчу та виконавчу, законодавча – тільки у народу. Повна підкореність інтересам цілого (держави) – етатизм, значення примусу. У випадках небезпеки можлива диктатура (на короткий термін). Багато з ідей Руссо – у “Декларації прав людини та громадянина”. Правові вчення США у період боротьби за незалежність (друга половина XVIII ст.). Вплив ідей європейського Просвітництва. Томас Пейн (1737-1809), основні твори: “Права людини” та “Здоровий глузд”, а також антиклерикальний трактат “Століття розуму”. Відстоював концепцію природного права. Вплив його ідей на Декларацію незалежності 1776 р.: всі люди мають рівні природжені права на життя, свободу, власність та безпеку; джерело влади та суверен – народ; уряд – слуга народу, його призначення та ціль – забезпечення безпеки та свободи громадян; народ має право замінити уряд (навіть силою), якщо воно діє не в його інтересах; в державній структурі обов’язково втілювати принципи розподілу та незалежності гілок влади. Природжені права – свобода і рівність (свобода слова, друку, совісті). Громадянське право – на основі природних прав. Розрізняв поняття суспільства та держави: якби люди жили за принципами справедливості, держава була б не потрібна: різне походження, різні цілі. Проект демократичної республіки із загальним виборчим правом. Декларація незалежності США – перший в історії державний акт, у якому проголошено ідею народного суверенітету, основою державного життя. Ідеї сформульовані Пейном, але автор Декларації – Томас Джефферсон (1743-1826), основні твори, крім Декларації незалежності, “Загальний огляд прав Британської Америки”, “Нотатки про штат Вірджинія”. Тому: ті ж ідеї, що і у Пейна (за змістом Декларації), розвивав їх; особливе значення проблеми прав людини: протиставив права особи правом уряду і вважав необхідним обмеження функцій державної влади щодо особи; всі посадові особи вибираються тільки на конкретно визначений термін і бути під контролем; право участі у державно-політичному житті мають усі громадяни, а не тільки володарі великих багатств. Ідея федеративної республіки із рівним розподілом власних повноважень між федеральним центром та штатами (Монтеск’є: для таких територій – монархія, але Джефферсон історично довів). Політичний суперник – федераліст Олександр Гамільтон (1757-1804), видатний діяч, полеміст, один з авторів збірки “Федераліст”, написаної на захист Конституції. Необхідність підкорення більшості кращій меншості, оскільки народ – це “великий звір”. Високий майновий ценз для виборців. Сильна центральна влада, краще монархія. Ціль – охорона власності, насамперед великої. Необхідна система стримання та противісів у сфері влади задля загального блага (насамперед для стримання пристрастей та незнищувального егоїзму людей). Виконавча влада має меч, законодавча (Конгрес) – гаманець, судова – мудрість. Ідеї Гамільтона відображені в Конституції США 1787 р. (потім дещо змінені поправками Джефферсона та його прихильників у 1791 р.).
ЛЕКЦІЯ № 6 (Тема № 8):
|
||||||||
|