Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Т е с т И

Питання Для самоконтролю знань

План

ТЕМА «Сутність та необхідність планування

діяльності підприємства»

 

 

1. Сутність та головна мета планування діяльності підприємства.

2. Необхідність планування та його переваги.

3. Причини обмеження можливості планування на підприємстві.

 

Планування являє собою особливу форму діяльності, спрямовану на розробку та обґрунтування програми економічного розвитку підприємства і його структурних підрозділів на визначений (календарний) період відповідно до мети його функціонування і ресурсного забезпечення.

Призначення планування полягає в прагненні максимально врахувати усі внутрішні і зовнішні фактори, що забезпечують оптимальні умови для розвитку підприємства.

Сутність планування полягає в обґрунтуванні цілей і способів їх досягнення на підставі виявлення комплексу задач і робіт, а також визначення ефективних методів та способів, ресурсів усіх видів, необхідних для виконання цих задач і встановлення їх взаємодії.

Головна мета планування інтеграція всіх працівників підприємства для рішення комплексу задач і виконання робіт, що забезпечують ефективне досягнення кінцевих результатів та задоволення попиту споживачів.

Об'єктом планування на підприємстві служить взаємозалежна система планово-економічних показників, що характеризують процес виробництва, розподілу і споживання ресурсів.

Планування включає наступні стадії:

- визначення кінцевих і проміжних цілей;

- постановка задач, рішення яких необхідно для досягнення цілей;

- визначення методів та способів їх виконання, виходячи з наявних ресурсів;

- контроль за ходом реалізації плану;

- аналіз підсумків роботи з метою підвищення її ефективності і коррегування планів на наступний період.

Таким чином, планування – це не одноразова дія, а безупинний процес.

Планування є основою ефективної діяльності підприємств, воно виконує наступні функції:

- орієнтує керівників на перспективне мислення;

- сприяє чіткій координації різних дій, які здійснює керівництво підприємства, а також узгодженню цілей і задач прідприємства в цілому та окремих його підрозділах;

- встановлює оптимальні показники господарської діяльності з подальшим контролем за їх динамікою;

- дозволяє об'єктивно оцінити свій потенціал і співвіднести його з поставлен-ними цілями;

- робить підприємство більш підготовленим до раптових змін економічної ситуації;

- виявляє сильні та слабкі сторони діяльності підприємства;

- наочно показує взаємозв'язок між усіма посадовими особами і рівень їх відповідальності;

- дозволяє персоналу брати участь у розробці стратегії і тактики перспективного та поточного розвитку підприємства, що народжує дух співробітництва і підвищує ефективність трудового процесу.

Перехід торгових підприємств до ринкових умов господарювання значно змістив акценти в сфері планування.

По-перше, реформи перенесли центр ваги планування з загальнодержавного, глобального рівня на рівень основного господарюючого суб'єкту, тобто підприємства. При цьому на державному рівні відбувається перехід до індикативного планування, що представляє собою орієнтуючий, координуючий і інформаційний підхід до розробки планів (визначається напрямок і загальні обсяги діяльності окремих підприємств); тобто вплив на підприємство здійснюється виходячи зі стратегічних цілей, за допомогою контрольних цифр бюджету, податкових ставок, відсотків за кредит, нормативів.

По-друге, головним у плануванні є не директивность і обовязковість установлених зверху завдань, а розробка планової програми і способів її виконання безпосередньо на підприємстві.

По-третє, в умовах ринкових відносин і посилення конкуренції у торговій сфері основна увага, у процесі планування, повинна бути приділена не стільки показникам росту суб'єкта господарювання, скільки показникам його розвитку.

Планування допомагає відповісти на наступні питання:

· Який імідж підприємства, його місце на ринку, які підсумки і умови його діяльності?

· Що повинно бути зроблено для досягнення мети підприємства?

· Коли і як це буде зроблено?

· Хто і де це буде робити?

· Скільки необхідно робити?

Необхідність планування обумовлена:

- прагненням мінімізувати невизначеність ринкового середовища і його нега-тивні наслідки;

- масштабом, складністю і комплексністю господарчих задач, які вирішуються підприємством;

- зростаючим значенням часу ("час - гроші");

- обмеженістю фінансових, матеріально-технічних ресурсів і необхідністю їх ефективного використання;

- необхідністю пошуку оптимального рішення поставлених задач з урахуванням зовнішніх умов;

- створенням основ контролю.

Застосування планування в діяльності підприємства створює наступні переваги:

- уможливлює підготовку до використання майбутніх сприятливих умов;

- дозволяє відслідковувати нові тенденції та використовувати їх у своїй діяльності;

- поліпшує координацію дій на підприємстві, пояснює проблеми, які виникають та пом'якшує вплив слабких сторін діяльності підприємства;

- збільшує можливості в забезпеченні підприємства необхідною інформацією;

- полегшує пошук кращих і більш ефективних шляхів досягнення цілей підприємства;

- дозволяє максимально використовувати конкурентні переваги, запобігати можливих помилок;

- дозволяє вчасно вжити захисних заходів проти різного роду ризику;

- сприяє більш раціональному розподілу ресурсів;

- поліпшує контроль на підприємстві.

Причини обмеження можливості планування на підприємстві:

Об'єктивні причини:

1) Невизначеність ринкового середовища (планування - це інструмент подо-лання невизначеності. Однак цілком усунути невизначеність не можливо, тому що це означає усунути ринок);

2) Специфіка українського ринку (низький рівень накопичення капіталу, що не дозволяє здійснювати ефективні витрати на організацію планування; відсутність стабільних ефективних юридичних і етичних норм, регулюючих поведінку підприємців, відсутність культури вітчизняного ринку; недоліки та труднощі одержання інформації).

Суб'єктивні причини:

1) Витрати планування (планування вимагає додаткових витрат на дослідження, організацію підрозділу планування, залучення додаткового персоналу):

- матеріальним результатом планування являється недопущення грубих помилок в економічній діяльності. Будь-які додаткові кошти повинні бути витрачені тільки у тому випадку, якщо вони принесуть додатковий позитивний ефект;

- мінімальними витратами на планування являються ті, які забезпечують виживання підприємства, а любі додаткові витрати повинні забезпечувати його розвиток.

2) Масштаби діяльності підприємства (можуть обмежувати чи розширювати межі планування на підприємстві);

3) Сполучення формального планування з іншими способами прийняття рішень(окрім формального планування в управлінні використовується “інтуітивне передбачення”, тобто планування на підставі досвіду керівників, а також сукупності індивідуальних якостей менеджера).

 

Література: Шваб Л.І. Економіка підприємства, с. 303-308

Фролова Л.В. Планирование деятельности предприятия, с. 3-10

 

 

1. Дати визначення поняттю "планування". Охарактеризувати його основну мету.

2. Що є об'єктом планування? Дати характеристику сутності і призначенню.

3. Назвати переваги застосування планування.

4. Перелічити основні функції планування.

5. Чим обумовлена необхідність планування?

6. Перелічити причини обмеження можливості планування на підприємстві.

 

1) В умовах ринкової економіки головним у плануванні діяльності підприємства є:

а) директивність і обов'язковість установлених зверху задач;

б) розробка планової програми і способів її виконання безпосередньо на підприємстві;

в) план діяльності підприємства не розробляється.

 

2) Планування із загальноекономічної точки зору – це:

а) механізм який доповнює механізм цін та ринку;

б) функція управління, вміння передбачати майбутнє підприємства;

в) процес обробки інформації щодо обґрунтування майбутніх дій.

 

3) Який вислів правильний?

а)планування дозволяє повністю подолати невизначеність ринкового середовища;

б)планування не дозволяє повністю подолати невизначеність ринкового середовища;

в) планування дозволяє своєчасно прийняти заходів проти різного роду ризиків.

 

4) До переваг використання планування в діяльності підприємства відносяться:

а) використання інтуїтивного передбачення;

б) специфіка українського ринку;

в) покращує координацію дій на підприємстві.

 

5) До об'єктивних причин обмеження можливостей планування на підприємстві відносяться:

а) невизначеність ринкового середовища;

б) масштаби діяльності підприємства;

в) додаткові витрати на планування.

 

6) Інтуїтивне передбачення – це:

а) процес обробки інформації щодо обґрунтування майбутніх дій підприємства;

б) планування, яке обґрунтоване досвідом керівництва, а також сукупностей індивідуальних якостей менеджера;

в) планування на підставі проведеного аналізу господарчої діяльності.

 

7) Однією з основних причин застосування планування в діяльності підприємства являється:

а) високий ступінь невизначеності на ринку, який викликаний глобальними змінами в усіх сферах суспільного життя;

б) відсутність кваліфікованого персоналу;

в) раціоналізація розподілу ресурсів.

 

8) Матеріальним результатом планування являється:

а) отримання прибутку;

б) збільшення випуску або реалізації продукції;

в) недопущення грубих помилок в економічній діяльності.

9) Необхідність планування діяльності підприємства зумовлена:

а) прагненням мінімізувати невизначеність ринкового середовища і його негативні

наслідки; б) відсутністю кваліфікованого персоналу; в) прагненням проаналізувати підсумки роботи.

10) До суб'єктивних причин обмеження можливостей планування на підприємствах відноситься:

а) невизначеність ринкового середовища;

б) специфіка українського ринку;

в) додаткові витрати на планування.




Переглядів: 628

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 1 | Питання ДЛЯ самоконтролю знань

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.024 сек.