МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||
Урок 32Тема. Гетьманщина в 60–80-х рр. ХVІІ ст. Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини в 60-х — на поч. 80-х рр. ХVІІ ст.; проаналізувати періоди правління гетьманів Петра Дорошенка, Дем’яна Многогрішного, Івана Самойловича; розвивати в учнів уміння працювати з джерелами інформації, аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, визначати їх суть та значення, давати характеристику історичним діячам, визначати їх роль в історичному процесі. Основні поняття: «Глухівські статті», «Конотопські статті», «Чигиринські походи», «Бахчисарайський мирний договір». Обладнання: карта «Українські землі наприкінці 50–80-х рр. ХVІІ ст.», портрети гетьманів П. Дорошенка, Д. Многогрішного, І. Самойловича, картки з текстовими та візуальними джерелами інформації. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • характеризувати політичне становище Гетьманщини в 60–80-х рр. ХVІІ ст.; • давати історичну оцінку діяльності гетьманів Петра Дорошенка, Дем’яна Многогрішного, Івана Самойловича; • показувати на карті території, підвладні гетьманам Лівобережної та Правобережної України, та території, що перебували під контролем Москви, Польщі, Туреччини; • пояснювати причини та наслідки укладення гетьманськими урядами важливих угод з державами-сусідами; • розвинути вміння працювати з джерелами інформації, аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, визначати їх суть та значення, давати характеристику історичним діячам, визначати їх роль в історичному процесі. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань учнів Евристична бесіда 1. Який період в історії України називають Руїною? Дайте йому визначення. 2. Коли та за яких обставин відбувається розпад Української держави на Правобережну і Лівобережну Гетьманщини? 3. Коли був укладений Андрусівський договір? Що він передбачав? Робота з таблицею Із поданого переліку виберіть, які події в історії України пов’язані з іменами гетьманів Юрія Хмельницького, Павла Тетері та Івана Брюховецького.
1. Гетьман України в 1657 р. та в 1659–1663 рр. 2. Гетьман Лівобережної України в 1663–1668 рр. 3. Гетьман Правобережної України в 1663–1665 рр. 4. Уклав Переяславський договір з Росією. 5. Підписав з Польщею Слободищенський трактат. 6. За його гетьманування митрополит й усе українське духовенство стають підлеглими Московському патріархові. 7. Обраний гетьманом на славнозвісній Чорній раді в Ніжині. 8. У своїй політиці дотримувався пропольської орієнтації. 9. У своїй політиці дотримувався промосковської орієнтації, але наприкінці гетьманування пориває з Москвою. 10. Засуджував політику козацької старшини, чим привернув на свій бік козацькі низи. 11. З його ім’ям пов’язана Чуднівська кампанія. 12. Боровся за гетьманську булаву з І. Нечаєм та І. Виговським. 13. Підтримав похід Яна ІІ Казимира на Лівобережжя. 14. З його ім’ям пов’язують страту І. Виговського і загибель І. Богуна. 15. Своєю політикою викликав невдоволення серед козаків, що привело до повстання. 16. Після зречення гетьманства перебирається до Польщі, де згодом був отруєний. 17. Був розтерзаний лівобережними козаками у 1668 році. ІІ . Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. Фатальний розкол України на Лівобережну та Правобережну поглиблювався, попри всі намагання гетьманів обох сторін зберегти цілісність Гетьманщини. Глибока криза державності викликала й надалі бажання в українських патріотичних сил зупинити цю руйнівну тенденцію й зберегти єдність України, об’єднати українські землі в межах однієї держави та відновити її незалежність. Лідером цих сил у 60–70-х роках ХVІІ ст. став новий гетьман Правобережної України Петро Дорошенко. ІІІ . Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу Слід зазначити, що матеріал, винесений для засвоєння учнями на даному уроці, досить значний за обсягом. Тому вивчення його доцільно буде організувати в групах. Учні поділяються на п’ять груп, які будуть опрацьовувати питання сьогоднішньої теми: 1-а група. Гетьман Петро Дорошенко, його боротьба за об’єднання України. 2-а група. Гетьман Дем’ян Многогрішний. 3-я група. Внутрішня та зовнішня політика гетьмана Івана Самойловича. 4-а група. Військово-політичні події на Правобережній Україні. На чолі кожної з груп учитель призначає учня-консультанта, який опрацьовував дане питання вдома. Фактично кожний такий учень на уроці буде виступати в ролі вчителя для своєї групи. На роботу в группах учням відводиться 10 хвилин. Вони можуть користуватися підручником. Крім того, їм на опрацювання надаються джерела інформації і перелік питань, на які вони повинні підготувати відповіді.
|
||||||||||||||
|