МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поранені, хворі та особи, які зазнали корабельної аварії
Захисту поранених, хворих та осіб, які зазнали корабельної аварії, присвячені статті Женевських конвенцій 1949 р. про поліпшення долі поранених та хворих у діючих арміях, про поліпшення долі поранених, хворих, та осіб які зазнали корабельної аварії, зі складу збройних сил на морі, про захист цивільного населення під час війни, та в першому Додатковому протоколі 1977 року. У відповідності до Женевських конвенцій, правила поводження з пораненими, хворими та особами, які зазнали корабельної аварії, були поставлені в залежність від належності до збройних сил чи до цивільного населення. Прийняття Додаткового протоколу 1 у 1977 році поклало край розмежуванню для цих категорій осіб. Тепер існують єдині поняття "хворий" або "поранений", незалежно від того, є ця особа військовослужбовцем або цивільною особою. Стаття 10 Протоколу зобов'язує сторони, що знаходяться у конфлікті, здійснювати наступні дії по відношенню до поранених, хворих та осіб, які зазнали корабельної аварії: - ставитися з повагою: з беззахисними людьми слід поводитися так, як потребує їх стан, але завжди гуманно; - захищати: вони повинні бути захищені від несправедливості та небезпеки, від наслідків воєнних дій, а також від можливостей посягання на недоторканість їхньої особистості. Для забезпечення такого захисту слід вживати відповідних заходів; - надавати медичну допомогу та догляд: цим особам належить надати медичну допомогу, їх не можна залишати напризволяще, навіть якщо вони належать до сторони противника. Все це відноситься до права поранених, хворих та осіб, які зазнали корабельної аварії, як цивільних, так і військовослужбовців, на догляд та медичну допомогу. Та щоб мати можливість надавати таку допомогу, особи, які надають її на полі бою, теж повинні мати якийсь захист. Конвенція 1864 року надавала нейтрального статусу польовим шпиталям та медичному персоналу при виконанні службових обов'язків. Зараз, у відповідності з Женевськими конвенціями та Додатковим протоколом 1, медичний персонал та санітарно-транспортні засоби користуються статусом обов'язкового захисту. Медичні формування знаходяться під захистом, їх не можна використовувати не за призначенням, і вони не можуть бути об'єктом нападу. Сторона противника зобов'язана в будь-який час поважати медичні формування і не заважати їх роботі. Захист закінчується лише в тому випадку, якщо такі формування використовуються з метою нанесення шкоди противнику. Наявність збройної охорони не позбавляє лікарню її права на захист, тому що медичному персоналу не лише можна, але і треба захищати поранених та хворих від насильства та пограбування. Таке застосування зброї дозволено. Однак медичні формування не повинні захищатися від захоплення збройними силами противника. Вони повинні бути передані противнику у гарному стані, бо польовий шпиталь нейтральний. Потрапивши до рук противника, медичне формування повинно мати можливість продовжити роботу. На морі функцію сухопутних шпиталів виконують шпитальні кораблі. Вони теж знаходяться під захистом. Вперше в історії міжнародного гуманітарного права у Додатковому протоколі 1 містяться положення, які стосуються характеру медичних обов'язків. "Ні за яких обставин жодна особа не може підлягати покаранню за виконання нею медичних функцій, сумісних з медичною етикою, незалежно від того, на користь якої особи виконуються ці функції." Аналогічно до статусу медичного персоналу, захистом користуються військовий та цивільний духовний персонал, особовий склад національних Товариств Червоного Хреста та інших добровільних товариств допомоги, належним чином визнаних та уповноважених своїм урядом, а також цивільне населення, яке надає допомогу пораненим, хворим та особам, які зазнали корабельної аварії. Жодна людина, що приймає участь в таких гуманних діях за особистою ініціативою або за проханням конфліктуючої сторони, не повинна піддаватися засудженню чи покаранню; милосердя завжди повинно поважатися. Далі розглянемо ще одну важливу проблему, яка пов'язана з особами, які зникли безвісти під час збройного конфлікту. Стаття 32 Додаткового протоколу 1 встановлює право "родин знати про долю своїх родичів" під час збройного конфлікту. Це означає, що під час збройного конфлікту, як тільки дозволяють обставини, кожна сторона зобов'язана розшукувати поранених та померлих, та звернути особливу увагу на розшук осіб, про яких повідомлено як про тих, що зникли без вісті. З початком війни сторони повинні швидко організувати Довідкове бюро для збирання інформації про осіб, що знаходяться від захистом.[23] Запити про розшук від однієї сторони до іншої та відповіді звичайно передаються через Центральну агенцію з розшуку Міжнародного Комітету Червоного Хреста, яка і забезпечує збереження усієї інформації. У зв'язку з цим необхідно зазначити, що останки військовослужбовців та цивільних осіб противної сторони повинні користуватися повагою, а місця поховання утримуватися у порядку та позначатися на місцевості. Сім'ям загиблих, як тільки це дозволять обставини, повинна бути надана можливість відвідати могили родичів. Закінчуючи цей розділ, ми звернемося до правил, які стосуються санітарно-транспортних засобів. Для захисту санітарного перевезення на суші, на воді чи повітрям також конче потрібно було прийняти норми. В текстах Женевських конвенцій та Додатковому протоколі 1 ці норми знайшли своє відображення. Цивільні та військові транспортні засоби, що застосовувалися для перевезення поранених та хворих, користуються всеосяжним захистом. На ці транспортні засоби заборонялося нападати, вони не можуть використовуватися з іншою метою, ніж як для санітарних перевезень.[24] На морі для перевезення поранених, хворих та врятованих осіб, що зазнали корабельної аварії, можуть бути використані кораблі будь-яких типів за умови, що такі кораблі будуть мати відповідні позначення. Крім того, треба було вирішити питання з використанням санітарної авіації, що десятиріччями вимушена була залишатися на землі, чекаючи на правовий захист від високорозвинутих систем протиповітряної оборони. Були розроблені точні норми, завдяки яким стало можливим використовувати санітарні літальні апарати під час війни. Ці норми встановлювали правила, яких слід дотримуватися при виконанні гуманітарних функцій (завчасне порозуміння з представниками зацікавлених властей, повідомлення про маршрути, плани польотів та інше). До того ж, для ефективного розпізнавання санітарних літальних апаратів повинні бути зарезервовані під час війни такі електронні засоби, як сигнали допоміжних оглядових РЛС та радіосигнали для виключного використання їх санітарним транспортом. Ці положення мають особливе значення з огляду на те, що зараз засоби виявлення досягли такої досконалості, що захист у вигляді червоного хреста, який наноситься фарбою на фюзеляж літака (чи борт корабля) є досить ілюзорним, бо удар по цим транспортним засобам може бути завданий ще до того, як вони стали видимими. Технічна підкомісія, що засідала протягом двох сесій Дипломатичної конференції, розробила норми, які містяться тепер у технічному додатку до Протоколу 1. Згідно з цими положеннями, санітарно-транспортні засоби загалом мають можливість використовувати під час війни світловий сигнал, тобто миготливе синє світло. Окрім цього, для санітарних кораблів та літальних апаратів резервується радіосигнал, якому передує сигнал пріоритету, а також сигнал допоміжної оглядової РЛС. Ці міжнародні норми мають велике значення, оскільки вони мають на меті уникнути у майбутньому помилкового нападу на санітарні літальні апарати та судна. Таким чином, у відповідності з правом збройних конфліктів всі військовослужбовці повинні керуватися наступними правилами: - забороняється піддавати нападу військові та цивільні медичні заклади противника; - необхідно підбирати поранених, хворих та осіб, що зазнали корабельну аварію та надавати медичну допомогу, незалежно від їх приналежності; - перевага в наданні допомоги може здійснюватися тільки за медичними ознаками; - взяті в полон поранені та хворі військовослужбовці повинні утримуватися як військовополонені та при першій нагоді повинні бути евакуйовані в тил; - медичному персоналу повинно бути дозволено виконувати свій обов’язок по наданню медичної допомоги за будь-яких обставин; - слід захищати поранених, хворих, та осіб, які зазнали корабельну аварію від актів помсти та поганого поводження; - слід дозволяти цивільному населенню та товариствам допомагати надавати пораненим, хворим та особам, що зазнали корабельної аварії, незалежно від їх приналежності; - ніхто не може бути покараний за надання допомоги пораненим та хворим.
2. Військовополонені
Комбатанти, що потрапили до рук противника, є військовополоненими з моменту захоплення. Женевська конвенція про поводження з військовополоненими досить детально розглядає питання про поводження з особами, що потрапили у полон до противника. Стаття 12 Конвенції встановлює дуже важливий принцип : "Військовополонені знаходяться під владою ворожої держави, а не окремих осіб чи військових частин, що взяли їх у полон". Це означає, що держава, під владою якої вони знаходяться, несе відповідальність за все, що з ними відбувається. Ця відповідальність держави не зменшує, однак, індивідуальну відповідальність осіб, у випадку порушення ними вимог III Конвенції. Головний зміст цієї конвенції викладений у статті 13, де записано: "З військовополоненими слід завжди поводитися гуманно", військовополонені повинні завжди користуватися захистом, "особливо від будь-яких актів насильства або залякування, від образ та цікавості натовпу". Застосування військових репресалій забороняється. Крім того, вони "за будь яких обставин мають право на повагу до їх особистості та гідності".[25] Як показує досвід війн, військовий перш за все викликає інтерес як потенційне джерело інформації. З цією метою військовий може бути допитаний. Однак при цьому забороняється застосування "фізичних чи моральних тортур" або будь-яких "інших засобів примусу". Кожний військовополонений зобов'язаний повідомити лише такі відомості: "своє прізвище, ім'я та звання, дату народження та особистий номер або, якщо такого немає, іншу рівноцінну інформацію". Військовополонені, що були захоплені у зоні бойових дій, повинні у короткий строк бути евакуйовані у табори, що знаходяться на достатній відстані від небезпечної сторони (зони). Умови розташування в цих таборах "повинні бути не менш сприятливими, ніж умови, якими користуються війська, що утримують їх у полоні, розташовані в цій самій місцевості". Конвенція про поводження з військовополоненими детально регламентує порядок їхнього утримання: розміщення, забезпечення їжею та одягом, вимоги гігієни та надання медичної допомоги, релігійну, інтелектуальну і фізичну діяльність та інше. Стаття 49 дозволяє країні, що тримає в полоні, "використовувати працездатних військовополонених як робочу силу". Однак з цього правила є винятки: офіцери ні в якому разі не можуть бути примушені до роботи, а від полонених унтер-офіцерів можна тільки вимагати здійснення нагляду за роботами; також забороняється використовувати військовополонених на небезпечних роботах без їхньої згоди. Військовополоненим дозволяється підтримувати зв'язок із зовнішнім світом. Вони повинні мати можливість повідомляти своїх родичів про те, що потрапили у полон, про стан свого здоров'я, про переведення до іншого табору та інше. Для цієї мети передбачено використання “карток-повідомлень про захоплення в полон", які звичайно пересилаються через Центральну агенцію з розшуку МКЧХ. Крім того, військовополоненим дозволяється відправляти і отримувати листи та поштові картки, а також отримувати індивідуальні та колективні посилки. Особи, що перебувають у полоні, підкоряються законам, статутам та наказам, що діють у збройних силах країни, що тримає їх у полоні. Згідно статті 82 Конвенції, у випадку протиправних дій до військовополоненого можуть бути застосовані судові та дисциплінарні заходи. Однак віддані до суду військовополонені мають право на належне судочинство і у випадку засудження не втрачають статусу військовополонених, однак їх репатріація може бути відкладена до закінчення строку покарання. Перебування у полоні завершується, в принципі, "по закінченню воєнних дій", коли військовополонені "визволяються та підлягають репатріації". Утримання у полоні за деяких обставин може завершитися раніше. Тяжкопоранені та тяжкохворі військовополонені повинні бути відправлені на Батьківщину або госпіталізовано у нейтральних країнах, як тільки вони будуть у стані, що дозволяє їхнє перевезення. Не чекаючи закінчення війни, конфліктуючі сторони з гуманних міркувань можуть домовитися про обмін військовополоненими. І ще один випадок, коли визволення з полону може бути здійснене до закінчення бойових дій. Це визволення під слово честі та зобов'язання не брати участь у бойових діях до закінчення збройного конфлікту. Ця можливість гарантується за старим лицарським звичаєм - звільненням під слово честі. Закінчуючи розгляд цього питання, повернемося до того, з чого, мабуть треба було почати: на кого ж розповсюджується статус військовополоненого. Крім особового складу збройних сил, в Конвенції перераховані категорії осіб, які мають такий самий статус. По-перше, це партизани, які відповідають наступним умовам: знаходяться під командуванням відповідальної особи, мають певний та явно видимий здаля розпізнавальний знак, відкрито носять зброю під час битви, дотримуються законів та звичаїв війни. Недотримання цього правила може спричинити позбавлення статусу військовополонених. По-друге, це особи, що слідують за збройними силами, але не входять безпосередньо до їхнього складу (наприклад, військові кореспонденти, цивільні особи, що входять до складу екіпажів військових літаків та кораблів). По-трете, це особи з числа місцевого населення, які стихійно беруться до зброї для організації опору військам противника, що наближаються до їх місцевості і не встигли сформуватися в регулярні війська.[26] Шпигуни та найманці ні в якому разі не мають права на статус військовополоненого у випадку їх захоплення. Але це ми розглянемо пізніше. Таким чином військовослужбовець повинен дотримуватися наступних норм по відношенню до військовополонених: - забороняється наруга над людською гідністю, принизливе та образливе ставлення до військовополонених; - забороняється вбивати військовополонених або застосовувати до них тортури усіх видів будь-то фізичні або психічні; - військовослужбовець, що здається в полон або покинув на парашуті літальний апарат, що зазнав аварії, не повинен піддаватися нападу, якщо вони не мають ворожих дій; - взятого в полон супротивника слід роззброїти та забрати в нього предмети та документи, що мають військове значення; - противнику, що потрапив в полон слід залишити документи, що посвічують його особу, предмети верхнього одягу та особистого користування, продукти харчування та медикаменти, а також засоби індивідуального захисту (шолом, протигаз); - військовополонений для встановлення своєї особи має право подати такі відомості про себе: а) прізвище, ім’я, по батькові; б) військове звання; в) дату народження; г) особистий номер; - військовополонені повинні, як тільки це дозволяє обстановка, бути евакуйовані в тил. В разі, якщо це неможливо зробити, вони повинні бути відпущені; - не слід направляти військовополонених в район бойових дій, де вони можуть стати об’єктами нападу. Забороняється використовувати військовополонених для прикриття бойових дій; - при будь-яких обставинах військовополоненим повинна бути надана медична допомога; - відомості про військовополоненого повинні бути надані відповідній владі його держави, для інформування його родини.
3. Захист цивільних осіб від наслідків воєнних дій.
Прийняття IV Конвенції про захист цивільного населення під час війни стало великим досягненням міжнародної спільноти. Ця Конвенція проголошувала, що особи, які потрапили до рук противника, знаходяться під захистом міжнародного права. Додатковий протокол 1 зробив цей захист більш повним. Якщо ми звернемося до історії війн, то побачимо, що найбільш вразливою категорією, яка страждає від тягаря війни, є цивільне населення. Тому міжнародне товариство і приділило велику увагу відпрацюванню правил захисту цивільного населення. Цивільні особи - це ті особи, що не входять до складу збройних сил. Виходячи з цього, цивільні особи не мають права брати участь у воєнних діях. Порушення цієї заборони тягне за собою втрату захисту та застосування проти них сили.[27] IV Конвенція забороняє використовувати цивільне населення для прикриття від нападу певних районів та споруд, які мають військове значення. Спочатку ми розглянемо загальні положення, які стосуються "всього населення країн, що знаходяться у конфлікті". По-перше, це створення "санітарних, безпечних зон та місцевостей" та "демілітаризованих зон". Для захисту цивільного населення або особливо уразливих осіб (поранених, хворих, інвалідів, осіб похилого віку, дітей, жінок та інше) за згодою обох сторін можуть створюватися безпечні зони, або під час конфлікту чи ще в мирний час демілітаризовані зони. Такі зони забороняється піддавати військовому нападу, але, з іншого боку, їх не можна захищати від противника, що наближається. Єдине призначення цих зон - забезпечення виживання населення, що знаходиться там. По-друге, це захист біженців та осіб без громадянства, які знаходяться на території сторони, що бере участь у конфлікті. Ці особи користуються захистом. По-третє, це положення, які стосуються жінок та дітей. Зокрема, заборонено призов до збройних сил дітей, що не досягли п'ятнадцятирічного віку, крім того, вони не повинні брати безпосередню участь у воєнних діях. Смертний вирок стосовно молодих людей, що не досягли вісімнадцятирічного віку під час вчинення злочину, не виконується. Крім цих загальних положень, є ще специфічні правила, які стосуються типових ситуацій. Розглянемо їх. Іноземці на території сторони, які знаходяться у конфлікті. В момент початку війни між двома країнами громадяни однієї з них можуть з будь-яких причин знаходитися на території іншої. Внаслідок цього вони потрапляють під владу держави противника, залишаючись без дипломатичного або консульського захисту. До прийняття IV Конвенції вони залишалися без будь-якого захисту. Зараз вони стали особами, яким надається покровительство. Згідно статті 35, стверджується право іноземців покинути територію противника, якщо це не буде суперечити інтересам держави, яка їх утримує. Це правило розповсюджується і на інших іноземців. Особам, що добровільно чи примусово залишилися під владою противника, влада повинна гарантувати мінімальний захист, передбачений угодами про права людини.[28] Особи, які проживають на окупованій території. Гаазьке положення про закони та звичаї війни на суші 1907 року містить класичне визначення військової окупації. Це визначення стало частиною звичаєвого права і звучить так: "Територія вважається окупованою, коли вона фактично перебуває під владою збройних сил супротивника. Окупація поширюється тільки на ті території, де така влада встановлена і може здійснюватися". Однак, держава, яка окупує, може залучати жителів окупованої території до робіт, які необхідні для потреб окупаційних військ, служб комунального господарства та забезпечення продовольством, одягом, транспортом, а також охорони здоров’я населення окупованої території. Особи, які залучаються до роботи, повинні по можливості, бути залишені на своїх робочих місцях. Населення окупованої території користується захистом і, згідно статті 47 IV Конвенції, права цього населення повністю захищаються міжнародним правом. Завданням законодавства про воєнну окупацію є збереження на окупованій території попереднього становища. Воєнна окупація розглядається як тимчасовий стан і у зв'язку з цим національне законодавство продовжує діяти, а окупаційна держава не може його скасувати. Місцева влада, включаючи суди, повинна мати можливість продовжувати свою діяльність. Окупаційній державі забороняється висилати індивідуально або колективно, осіб, що проживають на окупованій території, на неокуповану частину країни або депортувати їх на територію держави-окупанта. Примусова праця у тому вигляді, як вона застосовувалася під час другої світової війни, забороняється. Забороняється переселення на окуповану територію свого населення, (що повинно сприяти запобіганню анексії або колонізації), знищення особистого та нерухомого майна, якщо це не є абсолютно необхідним з воєнної точки зору під час бойової операції. Держава, окуповуючи іншу державу, може реквізувати медичні установи, транспорт, матеріали та продовольство. Реквізиція майна проводиться лише у випадках, якщо потреби цивільного населення теж задоволені. Вона має бути, по можливості, оплачена, якщо такої можливості немає, видається відповідна розписка, за якою здійснюється оплата в найкоротший термін. Окупаційній державі заборонено примушувати осіб, що проживають на окупованій території, до служби у своїх збройних силах для підтримання громадського порядку на окупованій території, але вона може використовувати місцеві поліцейські сили. Крім того, що міжнародне право забороняє окупаційній державі багато що робити, воно й накладає на неї деякі обов’язки по відношенню до населення, що потрапило під її владу. Вона зобов'язана: - постачати на окуповану територію продукти харчування та медичні матеріали, якщо ресурсів окупованої території не вистачає; - створити умови для нормального функціонування системи охорони здоров'я; - з допомогою місцевої влади продовжити роботу шкіл; - забезпечувати підтримання законності та порядку на окупованій території. Для забезпечення підтримання законності і порядку на окупованій території можуть використовуватися місцеві правоохоронні органи. При цьому треба знати, що поліція окупованої держави не може бути використана для участі в воєнних діях та залучення населення до робіт пов’язаних з військовими цілями. Наприкінці можна сказати, що для місцевого населення умови життя при окупації можуть бути дуже суворими. Це обумовлено самою природою окупації і право не в змозі зробити більше, ніж це дозволять зробити люди. Однак воно обмежує до того безмежну владу окупаційної держави, дії якої підпадають під міжнародний контроль. Допомога цивільному населенню. Війна - це завжди лихо: гинуть люди, руйнуються міста та села, не функціонують лікарні, не працює транспорт. Руйнівна сила війни безмежна. Наслідком її завжди є нестача товарів та злидні. Більш за все від цього страждає цивільне населення, яке потребує допомоги. Регулюючи організацію допомоги, міжнародне гуманітарне право сприяє полегшенню тяжкого становища цивільного населення. Існує два шляхи здійснення дуже ефективної підтримки жертв війни: безпосередні операції із здійснення допомоги цивільному населенню та допомога через служби цивільної оборони. Під час війни конфліктуючі сторони зобов'язані дозволити здійснити операції допомоги для цивільного населення, навіть якщо це населення противника. Це означає, що кожна сторона у конфлікті, а також будь-яка третя держава, що не бере участі у конфлікті, зобов'язані вільно пропускати допомогу для цивільного населення. Держава, що дозволяє пропуск вантажу, має право перевірити його вміст та пересвідчитися, що воно потрапить за призначенням. Вона може заборонити його провіз, якщо має підстави вважати, що вантаж потрапить не за призначенням або буде використаний для військових цілей. В основу операції із здійснення допомоги під час війни закладено дві основні ідеї. Це, по-перше, вимога, щоб усі операції завжди та без будь-яких виключень відповідали нейтралітету, безсторонності та відсутності дискримінації, а також фактичним потребам. Міжнародний Комітет Червоного Хреста, якому доручено проведення операцій допомоги під час війни, зобов’язаний чітко дотримуватися цих принципів, які входять до семи основоположних принципів Руху Червоного Хреста. По-друге, пропозиція про допомогу та надання такої не повинна розглядатися як втручання у внутрішні справи держави або як недружній акт. Другий шлях - це допомога через служби цивільної оборони. Вперше в історії міжнародного гуманітарного права цивільна оборона згадується у Додатковому протоколі 1. На неї покладається "виконання... гуманітарних завдань, спрямованих на захист цивільного населення від небезпеки та на допомогу усуненню безпосередніх наслідків воєнних дій або лиха, а також на створення умов, необхідних для виживання". Ці завдання включають оповіщення, евакуацію, збирання поранених та померлих, першу допомогу, боротьбу з пожежами, терміновий ремонт систем водо- та енергопостачання та інші заходи, що дозволяють цивільному населенню пережити лиха війни.[29] Організації цивільної оборони мають суто цивільний характер і тому користуються повним захистом. До персоналу цивільної оборони відносяться особи, які призначені виключно для виконання завдань цивільної оборони та управління закладами і транспортом цивільної оборони. Персонал закладу та транспортні засоби повинні бути організовані і мати відповідні дозволи від компетентної влади воюючої сторони. Для вирішення завдань цивільної оборони можуть використовуватися на постійній основі військові формування. В цьому випадку вони повинні носити розпізнавальний значок цивільної оборони, а їх діяльність повинна обмежуватися виконанням завдань цивільної оборони. Однак правовий статус цих військових формувань не змінюється. Зокрема, організації цивільної оборони повинні мати можливість продовжувати свою діяльність у випадку військової окупації, і окупаційна держава повинна всіляко допомагати їм. При будь-яких обставинах персонал цивільної оборони не може бути залучений до дій, які перешкоджають виконанню їх безпосередніх завдань. Він може бути озброєний особистою стрілецькою зброєю для самооборони та підтримання порядку. Тому військовослужбовець повинен завжди пам’ятати наступні правила: - не нападай на цивільне населення; - не примушуй цивільне населення до участі в бойових діях; - забороняється залучати до участі в бойових діях дітей молодше 15 років; - забороняється примушувати осіб супротивної сторони приймати участь в бойових діях, спрямованих проти їх країни; - шануй права дітей, жінок та осіб похилого віку, надавай допомогу їм; - завжди поважай основні права людини; - в ході бойових дій приймай всі можливі заходи, щоб запобігти або знизити до мінімуму втрати серед цивільного населення, та пошкодження цивільного майна; - пам’ятай, що цивільні особи, які знаходяться на військовому об’єкті піддаються такій же небезпеці, як і військовослужбовці; - військовослужбовець повинен відрізняти себе від цивільного населення; - не слід переміщувати цивільне населення з місць його постійного проживання; - якщо дозволяє обстановка перед початком нападу, слід попередити цивільне населення, щоб воно покинуло район нападу; - завойовуй прихильність місцевого населення; - під час збройного конфлікту цивільному населенню повинна бути надана можливість вести образ життя по можливості наближений до нормального. Персонал цивільної оборони, її споруди та матеріальна частина позначаються спеціальною емблемою – синім трикутником на оранжевому фоні. Таким чином, слід пам’ятати, що вищерозглянуті положення про захист цивільного населення під час збройних конфліктів є частиною загального міжнародного права про захист прав людини і повинні забезпечити всебічний правовий захист гідності людини в екстремальних умовах війни.
Читайте також:
|
||||||||
|