МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Відмінність міжнародного гуманітарного права від права держав на ведення війни (збройного конфлікту) та від права прав людини
Міжнародне гуманітарне право, як самостійна галузь міжнародного публічного права (jus in bello), має принципові відмінності як від права держав на ведення війни (jus ad bellum ), так і від права прав людини. Jus ad bellun розглядає питання, пов'язані з правом держав вдатися до сили на ведіння війни. Як відомо, в сучасному міжнародному праві встановлена заборона на застосування сили. Принцип незастосування сили і загрози цією силою закріплений в Статуті ООН. У статті 2 Статуту говориться, що «всі члени Організації Об'єднаних Націй стримуються в міжнародних відносинах від загрози силою або від її застосування як проти територіальної недоторканості або політичної незалежності будь-якої держави, так і яким-небудь іншим образом, несумісним з цілями Організації Об'єднаних Націй ". Держава має право застосувати силу тільки захищаючись від агресії. Право на індивідуальну або колективну оборону закріплене в статті 51 Статуту ООН. Другим законним випадком застосування сили є проведення миротворчих військових операцій, здійснюваних відповідно до Статуту ООН. Jus in bello, тобто власне міжнародне гуманітарне право, встановлює правила ведіння війни, і не розглядає питання стосовно права держав застосовувати силу. Міжнародне гуманітарне право не забороняє війну, однак, це ні в якій мірі не означає, що воно визнає законність війни як такої. Воно лише відсилає до вказаних вище норм міжнародного права, викладеної в Статуті ООН. Про це прямо говориться в Преамбулі Додаткового протоколу I. Міжнародне гуманітарне право не розглядає причини, що лежать в основі конфлікту. Для застосування міжнародного гуманітарного права не важливо, хто є ініціатором конфлікту. Норми міжнародного гуманітарного права застосовуються з самого початку конфлікту і діють в рівній мірі відносно всіх учасників конфлікту. Таким чином, в міжнародному гуманітарному праві принцип так званої взаємності не застосовується. Розглядаючи взаємозв'язок міжнародного гуманітарного права і права прав людини необхідно відмітити, що обидві галузі мають одне і те ж історичне і філософське коріння, зародилися в доісторичний період завдяки необхідності захистити людину від загрозливих їй ворожих сил, що породило два прагнення: зменшити біди, заподіяні війною і захистити людину від свавілля. У ході історичного розвитку ці прагнення розвивалися паралельними шляхами. Принципова відмінність між даними галузями міжнародного публічного права полягає в тому, що в праві прав людини представлені найбільш загальні принципи, в той час як гуманітарне право носить специфічний характер і застосовується тільки під час збройного конфлікту. Право прав людини застосовується, в принципі, в будь-який час, як в мирний так і у військовий час. Однак в більшості міжнародних конвенцій по правах людини є положення, які дозволяють державам вживати заходів у відступ від своїх зобов'язань відносно деяких прав при настанні надзвичайних обставин (під час війни або іншої загрози безпеки держави). А міжнародне гуманітарне право не містить загальної обмовки, яка дозволяла б державам відступати від своїх міжнародних зобов'язань коли б те не було. Початок зближення міжнародного гуманітарного права і права прав людини був встановлений на Міжнародній конференції по правах людини в Тегерані в 1968 році. На цьому історичному форумі ООН уперше було розглянуте питання про застосування прав людини під час збройного конфлікту. Відтоді документи про права людини в більшій мірі звертаються до концепцій, характерних для міжнародного гуманітарного права. Документи міжнародного гуманітарного права також насичені ідеями, типовими для права прав людини. На закінчення необхідно відмітити, що ці дві галузі права близькі, але різні і чудово доповнюють одна одну.
Женевське право або право Червоного Хреста __________________________________________________________________
Перш ніж перейти до розгляду права збройних конфліктів треба зазначити, що кожна держава при будь-яких обставинах повинна дотримуватися та забезпечувати дотримання певних норм та правил ведення бойових дій, які обмежують насилля та забезпечують захист та допомогу військовим та цивільним жертвам збройних конфліктів. Більшість цих норм та правил викладено в Женевських конвенціях 1949 року, в Додаткових протоколах 1977 року до них. Стаття 9 Конституції України зазначає, що “ чинні міжнародні договори, згода та обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України”. Ратифіковані міжнародні угоди, що складають право збройних конфліктів, наша держава зобов’язалась виконувати. Завданнями даного посібника є надання можливості ознайомити військовослужбовців Збройних Сил України з основними положеннями та правилами, що закріплені в праві збройного конфлікту, та навчити правильно діяти на полі бою. Треба також зазначити, що суворе дотримання положень права збройних конфліктів не перешкоджає військовослужбовцям виконувати бойові задачі. Воно направлено на запобігання надмірних страждань та пошкоджень. Стаття 6 Женевської конвенції 1864 року каже: "Поранених та хворих комбатантів, до якої б країни вони не належали, слід підбирати та надавати їм допомогу".[20] У цьому точно сформульована суть Женевського права, відомого також під назвою Право Червоного Хреста. Однак з 1864 року це право суттєво розширено і зараз включає визначення комбатантів, а також жертв війни серед цивільного населення. Воно, таким чином, стало більш складним. У цій темі буде даний огляд норм міжнародного гуманітарного права, що забезпечують покровительство беззахисним під час збройних конфліктів. Під "беззахисними" треба розуміти осіб, які зупинили боротьбу у зв'язку з пораненням або зазнали корабельної аварії, або добровільно склали зброю; це положення також розповсюджене на полонених військовослужбовців та цивільних осіб, та, нарешті, на цивільних осіб, що знаходяться під владою супротивника, особливо під його військовою окупацією.[21] Положення всіх Конвенцій містять вимогу про гуманне поводження з беззахисними. Ці вимоги у кожній з Конвенцій відповідають категоріям осіб, що охороняються її положеннями. Так, у статті 12 Конвенції "Про поліпшення долі поранених та хворих у діючих арміях" записано: "Особовий склад збройних сил та інші особи у випадку їх поранення або хвороби повинні користуватися заступництвом та захистом за всіх обставин”. Конфліктуюча сторона, під владу якої вони потраплять, забезпечує їм гуманне поводження та догляд без будь-якої дискримінації за такими ознаками, як стать, раса, національність, релігія, політичні переконання або інші аналогічні критерії. Суворо забороняється будь-яке посягання на їхнє життя та особистість і, зокрема, забороняється добивати або знущатися над ними, піддавати їх тортурам, проводити над ними біологічні дослідження, навмисно залишати їх без медичної допомоги або догляду та створювати умови для їх зараження. Аналогічні вимоги містять в собі й інші Женевські конвенції. Для того, щоб не залишити в законодавстві жодної лазівки, у Додатковому протоколі 1 наводиться розгорнуте положення про поводження з особами, що знаходяться під владою сторони, що бере участь у конфлікті. Згідно статті 75 Додаткового протоколу 1, з особами, що знаходяться під владою конфліктуючих сторін, "за всіх обставин поводяться гуманно". Вони повинні користуватися захистом "без будь-якої несприятливої різниці" - іншими словами, це положення забороняє дискримінацію, що під час війни, коли полонені знаходяться під владою противника, набуває особливого значення. Стаття 75 містить великий перелік зобов'язань та заборон. Цією статтею забороняється “насильство над життям, здоров'ям, фізичним та психічним станом осіб, зокрема вбивство" та особливо підкреслено, що забороняються "тортури усіх видів, будь то фізичні або психічні". Таку заборону застосування тортур містить кожна з чотирьох Женевських конвенцій. Ні за яких обставин не можна застосовувати ці нелюдські методи, не може бути "вищих цінностей" (наприклад, "свобода" чи "доля нації"), які б могли виправдати тортури. Застосування тортур у всіх випадках є серйозним порушенням Женевських Конвенцій і повинно каратися як військовий злочин. Будь-які медичні експерименти на людях заборонені. Ця ж стаття забороняє "вчинення наруги над людською гідністю, зокрема, принизливе та образливе поводження, примушування до проституції або непристойне посягання в будь-якій його формі", "захоплення заручників", "колективні покарання", а також погрози здійснити такі дії. Далі вона містить вимоги з забезпечення справедливого та належним чином організованого судочинства. Деякі гарантії спрямовані на те, щоб кожній особі, що звинувачується в здійсненні злочину, був забезпечений справедливий суд, щоб розгляд справи та винесення вироку здійснювались у відповідності до закону. Перш ніж перейти до розгляду правил, що стосуються окремих категорій осіб, розглянемо коротко зміст понять "повага" та "захист". "Повага" та "захист" є елементами одного і того ж принципу, що доповнюють один одного. "Повага" передбачає зобов’язання не завдавати захищеним особам шкоди, не піддавати їх стражданням, не вбивати їх. "Захист" передбачає зобов'язання відводити від них небезпеку та відвернути заподіяння їм шкоди.[22] Тому, виходячи з цих понять, відповідна сторона, що бере участь у конфлікті, зобов'язана захищати захищених осіб.
Читайте також:
|
||||||||
|