Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема№11

IV.

ІІІ.

ІІ.

І.

Під пізнанням, пізнавальною діяльністю буквально розуміється – процес отримання, переробки і використання інформації про світ і про саму людину.

В процесі пізнання взаємодіють суб’єкт і об’єкт пізнання.

· Суб’єкт пізнання – той хто здійснює пізнавальну діяльність.

· Об’єкт пізнання – конкретні речі, явища, процеси на які безпосередньо направлена пізнавальна активність людей.

Отже, філософське поняття пізнання – це специфічна взаємодія суб’єкта і об’єкта, кінцева мета якої істина: відповідність образу своєму об’єкту.

Таким чином пізнавальна діяльність включає три компоненти:

· об’єкт;

· суб’єкт;

· зміст знання про об’єкт.

Основними принципами пізнання є:

  • Принцип об’єктивності – втілюється на основі того, що об’єкт пізнання існує незалежно від суб’єкта і самого процесу пізнання.
  • Принцип пізнавальності – реальність (дійсність) можна пізнати такою як вона є насправді.

· Принцип відображення – пізнання є процесом відображення в голові людини у двох варіантах:

    1. як копія;
    2. як знак.

· Принцип визначальної ролі практики.

· Принцип творчої активності суб’єкта, який в процесі діяльності змінюючи обставини змінюється сама.

Основні форми пізнання.

· Чуттєве пізнання – відчуття, сприйняття, уявлення які дають наші органи чуття.

· Раціональне пізнання – функціонування відповідних знань, здатних відображувати те, що недоступне органам чуття.

Елементи раціонального пізнання:

· Судження – фіксує будь-які ознаки речі (“троянда червона”).

· Поняття – відображає суттєві ознаки речей (“троянда - квітка”).

· Умовивід – з’ясування суджень, яке дає нове знання без звертання до органів чуття.

Висновок: Людське пізнання в цілому – це єдність чуттєво і раціонального моментів.

 

Істина й омана – основні характеристики відношення пізнавального образу, людських знань щодо об’єкта.

Істинним є образ, що відповідає об’єкту.

Основна проблема теорії істини – встановлення відповідності знання про об’єкт самому об’єкту.

Вирішення цієї проблеми здійснюють через характеристики істини:

· об’єктивність (знання про об’єкт не залежить від суб’єкта);

· абсолютність (вичерпність знання про об’єкт);

· відносність (знання про об’єкт відповідають певним межам);

· конкретність (пізнання здійснюється у конкретних умовах, за певних обставин), тобто в певній системі Відліку.

· Екстраполярність об’єкта пізнання.

· Потенційна фальсифікованість.

 

Наука – ця система знань на основі якої виробляються нові знання.

Головними критеріями науковості пізнання є:

· парадигма;

· гіпотеза.

Парадигма – це модель, зразок, в межах якої знання про об’єкт виробляється і трансформується.

Гіпотеза – це деяке універсальне твердження, про реальність, істинність або хибність якого повинен довести експеримент. Гіпотеза стає істиною якщо вона задовольняє таким вимогам:

· осмисленість;

· несуперечність;

· підтверджуваність;

· екстраполяція;

· адаптованість;

· потенційна фальсифікованість.

Основними методами наукового пізнання:

· спостереження;

· вимірювання;

· експеримент;

· індукція та дедукція;

· абстракція;

· системність.

· аналіз

· синтез,тощо.

 

 

Практика – це активна діяльність конкретного історичного суб’єкта (індивідуала, соціальної групи, суспільства).

Об’єктивно – суб’єктивні та матеріально – ідеальні сторони практичної діяльності людини передбачають відповідну структуру практичної діяльності:

· інформаційно – пізнавальна діяльність (вивчення об’єкта);

· ідеально конструктивна діяльність (вироблення моделі майбутнього результату);

· реально – конструктивна діяльність (втілення мети на практиці).

Основні види практики:

  • виробнича – це виробництво благ;
  • соціально – історична (суспільна) – спрямована на зміни характеру соціального життя, політичних та юридичних відносин, і в процесі цих змін змінюється сам індивід: духовно та фізично;
  • науково технічна – спрямована на якісні та кількісні зміни в людській діяльності під впливом науково – технічного прогресу.

На разі це стосується вирішення глобальних проблем людства, насамперед – це Відновлення природного балансу в екосистемі Землі.

 

Завдання для самоконтролю

1.Дайте визначення філософського поняття„пізнання”.

2.Назвіть основні компоненти процесу пізнання.

3.Якими є основні принцепи пізнання?

4.Якими є основні форми пізнання?

5.У чому виявляється проблема істини у філософії?

6.Назвіть основні критерії та методи пізнавального процесу.

7.Яке місце в пізнавальному процесі посідає практична діяльність?

8.Зробити критичний аналіз вислову:„Знання-це сила”

(Гоббс)

 

 




Переглядів: 553

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Духовний вимір людського буття. | Тема№12

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.