Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Олігополія

Коли в багатьох галузях обробної, видобувної промисловості, а також оптової торгівлі панує кілька фірм, такі галузі називаються олігополіями. Основні ознаки олігополії наведені в таблиці 5.1.

У чому причина існування олігополії? Як уже говорилося, там, де ефект масштабу значний – досить ефективне виробництво можливо лише за невеликої кількості виробників. Вигідне розширення до великих розмірів підприємств деяких фірм неминуче буде відбуватися за рахунок конкурентів.

Історично зложилося так, що деякі галузі починали свою діяльність на базі нескладної техніки, в умовах невеликого ефекту масштабу й значного числа конкуруючих фірм. Але потім, у міру того, як удосконалювалася техніка, – ефект масштабу ставав більш значним, уперед виходили декілька найбільш сильних виробників.

Ще однією причиною існування деяких олігополій є володіння патентами й контроль над стратегічною сировиною (наприклад: електроніка, хімічна, алюмінієва промисловість).

І, нарешті, причиною утворення олігополії може бути злиття двох або декількох фірм, які конкурували, що дає можливість домогтися ринкової влади й дає переваги «великого покупця» ресурсів.

Невелика кількість конкуруючих фірм у галузі приводить до їхньої загальної залежності. Ніяка фірма в олігополістичній галузі не насмілиться змінити свою цінову політику, не спробувавши розрахувати найбільш імовірні відповідні дії своїх конкурентів, а це найвищою мірою невизначений фактор (це нагадує положення гравця в шахи, бридж або покер).

Цінову поведінка олігополії важко пояснити, використовуючи формальний економічний аналіз. На це існують дві причини:

1. Олігополія містить у собі розмаїтість особливих ринкових ситуацій. Існує «жорстка» олігополія, за якої 2-3 фірми панують на всьому ринку та «розпливчаста» олігополія, за якої 5-6 фірм поділяють 70-80 % ринку, а інші 20% припадає на «конкурентне оточення». Фірми, що входять в олігополію можуть діяти як незалежно, так і в таємній змові. Все це заважає виробленню простої ринкової моделі, яка давала б загальне пояснення олігополістичній поведінці.

2. Елемент загальної залежності найбільше ускладнює аналіз і робить фактично неможливим оцінювання попиту й граничного доходу, з якими зіштовхується олігополіст. Без цих даних не можна навіть теоретично визначити ціну й обсяг виробництва, що максимізує прибуток.

Щоб зрозуміти сутність олігополістичного ціноутворення розглянемо чотири моделі:


Читайте також:

  1. Олігополія та монополістична конкуренція: сутність, ознаки, особливості функціонування
  2. Олігополія, заснована на таємній змові
  3. Олігополія, не заснована на таємній змові
  4. Тема 11. Олігополія та монополістична конкуренція




Переглядів: 485

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Монополістична конкуренція | Олігополія, не заснована на таємній змові

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.