Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Метод К'єльдаля. Хімізм методу

КЛАСИФІКАЦІЯ ТА СУТНІСТЬ МЕТОДІВ ВИЗНАЧЕННЯ МАСОВОЇ ЧАСТКИ БІЛКА В ХАРЧОВИХ ПРОДУКТАХ

План лекції

ЛЕКЦІЯ 4. МЕТОДИ ВИЗНАЧЕННЯ МАСОВОЇ ЧАСТКИ БІЛКОВИХ РЕЧОВИН ТА ЖИРУ В ХАРЧОВИХ ПРОДУКТАХ

1. Класифікація та сутність методів визначення масової частки білка в харчових продуктах.

2. Теоретичні основи методів визначення масової частки жиру в харчових продуктах.

3. Класифікація та сутність методів визначення масової частки жиру в харчових продуктах.

Азотисті речовини в тому чи іншому вигляді завжди містяться в продуктах рослинного і тваринного походження. Азот входить до складу білків, нуклеопротеїдів, фосфопротеїдів та ін. Розрізняють дві основні групи азотистих речовин: білкові і небілкові, які відрізняються за здатністю випадати в осад під дією різних осаджувачів.

Вміст білків не регламентується нормативною документацією і не є показником дотримання рецептур. Але вміст білка визначає харчову цінність продукту, необхідну для розрахунку енергетичної цінності.

Білки в організмі визначають структурну (побудову тканин і клітинних компонентів) і функціональну (ферменти, гормони, дихальні пігменти) функції.

Дефіцит білку в харчуванні підвищує сприйнятливість організму до інфекційних захворювань, порушує процеси кровотворення, обмін ліпідів, вітамінів.

Тривалий надлишок білка в харчуванні також негативно впливає на життєдіяльність організму, викликає перезбудження нервової системи, порушує обмінні процеси, перевантаження печінки і нирок.

Масову частку білка в харчових продуктах визначають за кількістю загального азоту методом К'єльдаля.

З розвитком фото- і спектроскопії були розроблені методи кількісного визначення білка, які базуються на його здатності давати забарвлення з деякими реагентами і відрізняються простотою та швидкістю виконання.

Серед цих методів найбільш поширенібіуретовий метод та метод Лоурі. Крім цього застосовуються методи, які базуються на специфічних властивостях білка: здатності білків коагулювати в присутності сульфосаліцилової кислоти(нефелометричний метод), здатності білка адсорбувати деякі барвники.

Метод К'єльдаля має багато модифікацій, але всі вони базуються на повному озоленні (мінералізації) наважки досліджуваного продукту в процесі нагрівання з концентрованою сірчаною кислотою в присутності каталізатора (CuO).Застосування каталізатора сприяє підвищенню температури кипіння кислоти.

Умовно цей метод можна поділити на два етапи.

Перший етап.При нагріванні кислота розпадається до диоксиду сірки (SO2),води і активного кисню,який окиснює вуглевод та водень органічних сполук в СО2 і Н2О. Трьохвалентний азот, що міститься в органічних речовинах, перетворюється в аміак.Аміак в подальшому зв’язується з Н2SO4, яка міститься у надлишку і залишається у розчині у вигляді сірчанокислого амонію ((NH4)2SO4). CO2↑, SO2↑ і H2O-випаровуються.

Озолення (мінералізація) ведеться кілька хвилин при слабкому кипінні до тих пір, поки розчин стане прозорим з голубуватим відтінком. Застосування каталізатора сприяє підвищенню температури кипіння кислоти.

RCHNH2COOH + H2SO4 = CO2↑ + SO2↑ + H2O + NH3 (4-1)

2NH3 + H2SO4 = (NH4)2SO4 (4-2)

На цьому перший етап закінчується.

Другий етапаналізу полягає у кількісному визначенні зв’язаного кислотою аміаку. Розчин охолоджують і переносять в перегінну колбу Вюрца без втрат (промивають водою).

Щоб визначити кількість зв’язаного аміаку додають луг (NаOH),в результаті сульфат амонію розкладається до аміаку. Для звільнення аміаку в колбу додається концентрований гідроксид натрію до лужної реакції і при кип’ятінні розкладають сірчанокислий амоній:

(NH4)2 SO4 +2NаOH = 2NH3↑ + Nа2SO4 + 2H2O (4-3)

Щоб вловити аміак, його відганяють з водяною парою і вловлюють 0,1 моль/дм3 розчином сірчаної кислоти. Відгонка проводиться до тих пір, поки по лакмусу не буде нейтральна реакція. Знову утворюється аміак.

2NH3 + H2SO4 = (NH4)2SO4 (4-4)

Надлишок кислоти (що залишається після зв’язування аміаку) титрується гідроксидом натрію (0,1 моль/дм3) і по різниці між взятим об’ємом кислоти і об’ємом лугу, що пішов на титрування надлишку H2SO4,визначають кількістьрозчину H2SO4, що зв’язала аміак.

1 см3 розчину сірчаної кислоти нормальністю 0,1 моль/дм3 зв’язує аміак у кількості, що відповідає 1,4 мг або 0,0014г азоту.

Для розрахунку білка кількість азоту необхідно перемножити на 6,25. Умовно приймають, що в білку в середньому міститься 16 % азоту (100:16=6,25).

Тобто, при обробці сірчанокислого амонію лугом знову виділяється аміак, який у подальшому переводять у титрований розчин кислоти, взятий у визначеній кількості, де він зв’язується з утворенням амонійної солі. Потім залишок кислоти відтитровують і визначають кількість аміаку, яку перераховують на білок.

Метод достатньо точний, є еталоном для розробки інших методів. Проте серед недоліків можна відмітити довготривалість та трудоємкість.




Переглядів: 4145

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПИТАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ | Біуретовий метод визначення білків

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.