Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Іі .ІМІІ.

Ллє повнота та достовірність операцій в обліку можливі ГІльки за умови функціонування ефективної облікової політики, іас бути не тільки постійною впродовж тривалого періоду, але •с піечувати:

І) повноту відображення в бухгалтерському обліку всіх опера-1(111 їм нотованих органами Держказначейства за звітний період;

') нідображення в бухгалтерському обліку фактів бюджетних І»н рацій, виходячи з правової форми та економічного змісту;

і) однаковість даних аналітичного і синтетичного обліку, а пж відповідність показників звітності записам на рахунках бух-і і перського обліку;

4) раціональне ведення бухгалтерського обліку з урахуван-Іімм особливостей бюджетного процесу.

Основна мета бухгалтерського обліку виконання бюджетів -

п і і і пня користувачам правдивої та повної інформації про фінан-

111 і стан, результати виконання бюджетів та рух бюджетних

і .НІНИ


Користувачами економічної інформації бухгалтерською об ліку є:

- органи Державного казначейства та їх структурні підро їді
ли (внутрішні користувачі), які використовують отриману інфор
мацію з метою планування, оцінки та контролю за щоденними
операціями органів Державного казначейства, а також для уираї
ління бюджетними коштами;

- Міністерство фінансів України та його органи, інші орі йми
законодавчої і виконавчої влади (зовнішні користувачі), які вико
ристовують інформацію з метою оцінки минулих та майбутніх і"
зультатів виконання державного та місцевих бюджетів.

Основні завдання системи бухгалтерського обліку ДержіШ ного казначейства по виконанню бюджетів:

- додержання принципів обліку і звітності;

- своєчасне, повне, достовірне відображення в обліку за під
повідними рахунками всіх операцій по виконанню бюджетів;

- щоденне завершення та звірення всіх облікових процеї ін
реєстрів та документів та автоматизована перевірка відповідні" її
даних аналітичного обліку даним балансу;

- достовірне відображення в обліку і звітності руху викориї
тання фінансових та інших ресурсів бюджетів, надання об'єкти!
ної інформації про результати виконання бюджетів.

Бухгалтерський облік виконує основні функції:

- запис інформації про операції з виконання бюджетні, що
здійснюються органами Державного казначейства, та можливії 11
відображення їх в агрегованому вигляді у звітності з метою апшії
зу та управління;

- відображення детальної інформації про контрагентів кожної
операції та параметрів самих операцій для складання внутрішнє
звітів з метою аналізу та контролю.

Особливості бухгалтерського обліку виконання бюджетіі

- складність бухгалтерського обліку, обумовлена великою КІ
лькістю учасників бюджетного процесу;

- виконання бюджетів відображається у бухгалтерсько м\ об
ліку відповідно до щорічного Закону про Державний бюджі і
України та рішень рад про місцевий бюджет;

- опрацювання великої кількості операцій, пов'язаніїч і
отриманням податків та зборів та здійсненням платежів з мстою
забезпечення загальнодержавних інтересів;


■ формування доходів та фінансування видатків здійснюється ■ її піомасним забезпеченням принципу єдності каси та консоліда-і иоджетних рахунків на єдиному казначейському рахунку;

- усі операції обліку пов'язані між собою єдиним планом ра­
ні ж і а єдиною бюджетною класифікацією;

- автоматизована система реєстрації та обробки даних забез-
і безперервність відображення операцій, а, таким чином, і ко-

Кіролю.

( мстема бухгалтерського обліку виконання бюджету склада-і и і елементів, наведених на рисунку 32.

(уб 'ект бухгалтерського обліку виконання бюджету - орга-і-рлеавного казначейства, які встановлюють відповідно до за-

1.11 їства єдині правила та порядок ведення бухгалтерського и іл і складання фінансової звітності

Об'єктами бухгалтерського обліку виконання бюджетів є

піл і видаткова частини бюджетів, а також ресурси і зо-

і ілпіія бюджетів, визначення результату та інші заходи, що

шиються у бюджетному процесі.

Предметом бухгалтерського обліку виконання бюджету є
і-с шіконання державного бюджету, який відображає розподі-

і! шпосини, що здійснюються через бюджет. Саме процес роз-

і ну і а перерозподілу сформованого за певний період націона-

но доходу стосується інтересів усіх членів суспільства, і тому

і опірний та повний облік даних відносин викликає загальний

\ суспільстві.


Методи бухгалтерського обліку виконання бюджеті ці сукупність спеціальних способів і прийомів, за допомогою иі м вивчається предмет бухгалтерського обліку.

У бухгалтерському обліку застосовують такі методи:

1) хронологічне і систематичне спостереження — кожнії
джетна операція, яка підлягає обліку, повинна бути оформ м. мм
документами, дані за нею занесені до регістрів бухгалтері 1.1
обліку, з дотриманням всіх вимог діючого законодавства;

2) вимірювання бюджетних засобів і процесів здійсню» і
за допомогою оцінки бюджетних операцій, тобто процесу ничішії
ня тієї суми коштів за якою ті статті мають визнаватися й обліки
вуватися у балансі та звіті про виконання бюджету;

3) реєстрація та класифікація даних з метою їх система іп іпціі
поточне групування, тобто взаємопов'язане відображення бю і і і

тних операцій проводяться на рахунках за допомогою йодні 111

запису. Кожна операція записується за дебетом одного ра.\\ їм

за кредитом іншого рахунку на однакову суму;

4) узагальнення інформації з метою звітності відбувік 11
бухгалтерському балансі та фінансовій звітності.

З використанням таких елементів методу бухгалтері 1.1 обліку, як рахунок, подвійний запис та баланс, було побудошіші бухгалтерську модель функціонування системи електронних їм тежів Національного банку України. Державного казначсік гни| безпосереднім учасником Системи електронних платежів II нального банку України (СЕП НБУ).

Система бухгалтерського обліку виконання бюджеті н ііі печує автоматичне щоденне формування балансу рахунків Дер і і вного казначейства за грошовими операціями на підставі дами отриманих із СЕП НБУ.

Принципи обліку - законність, повнота та достовірні. 11 усіх операцій з виконання бюджетів в органах Державного кіі і і і чейства з забезпеченням всіх правил бухгалтерського облік) і і вимог відповідних нормативних актів.

В Україні застосовується касовий метод виконання бюд > ■ тів. Це означає, що доходи реєструються в бухгалтерському о(ї 11 ку під час зарахування податків, зборів (обов'язкових платежпч і | інших доходів бюджету на єдиний казначейський рахунок. Видні


КИ бюджету відображаються під час оплати рахунків розпорядни-і.мі 1.1 одержувачів коштів з рахунків. І доходи і видатки запису-ютіїся в тому бюджетному періоді, в якому їх було здійснено. Організація обліку виконання бюджету включає 3 складові:

1 - первинні документи, якими оформляються операції з ви-
іііаііпя бюджету;

2 - облікові регістри, у яких відображаються ті або інші опе-
і'.ішї і порядок ведення записів у них;

3 - план рахунків бухгш терського обліку виконання бюдже-
і \ країни.

Згідно з „Положенням п} о документальне забезпечення за­мін їй у бухгалтерському обліку :

Первинні документи - Ц<, письмові свідоцтва, що фіксують

Ї

ї і підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх Ііронедеїшя.

/ осподарські операції - це факти підприємницької та іншої

І

мін.пості, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і

фінансових результатів. І [ервинні документи: складаються на бланках типових форм;

- с підставою для бухгалтерського обліку операцій по вико­
пні ю бюджетов в органах Державного казначейства;

- повинні бути складені під час здійснення операції, а якщо
неможливо - безпосередньо після її закінчення;

- для надання їм юридичної сили повинні мати обов'язкові
і ічімііі, відповідно до законодавчо-нормативних актів, підписи

іидіїовідальних за здійснення операції та правильність її

. "І» ірмлспня; на першому примірнику - відбиток печатки.

Усіоперації органів Державного казначейства повинні офо-р шитися відповідними документами і вміщувати інформацію про їм ер операції та бути підставою для відображення операцій в іі

Дня безготівкових перерахувань за рахунками в Україні ви-і і і ції мінуються наступні меморіальні документи: меморіальні ордери; платіжні доручення;


- платіжні вимоги - доручення;

- акредитиви;

- векселі;

- інкасові доручення (розпорядження);

- чеки тощо.

Електронні документи — розрахункові документи, і іон і л омлення визначеного формату, які містять встановлені рекні ш ги І несуть інформацію про перерахування коштів у вигляді файлу припередачі електронною поштою.

Облікові регістри - це носії спеціального формату (паиороні або електронні) у вигляді відомостей, книг, ордерів, журнали рток обліку тощо, призначені для хроно югічного, систематичним і чи комбінованого накопичення, групування та узагальнення інфо рмації з первинних документів, що прийняті до обліку.

В Україні для здійснення обліку виконання бюджету викорп стовуються наступні форми облікових регістрів:

1. Регістри синтетичного обліку (агрегованого обліку)
Синтетичний облік здійснюється на рівні класів, розділів, груп ги
балансових рахунків четвертого порядку Плану рахунків бум .ш
терського обліку виконання державного та місцевих бюджеті До
реєстру синтетичного обліку відносять книгу «Журнал - голоіч

за формою № 1.

2. Регістри аналітичного обліку - фіксується детальна н і
формація про кожного контрагента та операцію; відображ;н п
на аналітичних рахунках.

До регістрів аналітичного обліку відносяться:

- Книга поточних / реєстраційних рахунків розпорядіїпмм
коштів і касових витрат (форма № 3-ф);

- Книга розрахунків з іншими бюджетами (форма № 4-ф);

- Книга доходів за формою № 5-ф та інші.

Дані аналітичних рахунків мають бути тотожними відлові і ним рахункам синтетичного обліку. Не рідше одного разу па мі сяць відповідальними виконавцями здійснюється перевірка тою жності даних аналітичних рахунків відповідним рахункам сит. тичного обліку. Звірка даних перевірочної відомості з балансом підтверджується підписами посадових осіб органу Державного кі значейства — головного бухгалтера та його заступника.


Надання Державному казначейству України статусу учасника ми електронних платежів НБУ та створення внутрішньої платі-

• і її геми Держказначейства~потребували зміни форми ведення

11 Орського обліку - переходу до автоматизованої форми.

Для забезпечення функціонування автоматизованої форми об-

і.і СТІП НБУ — це бухгалтерська модель обліку, розрахована на

. литоматизацію) використовуються такі форми облікових регіс-

І|)ім щоденний оборотно-сальдовий баланс, оборотно-сальдова відо-

м. іл сальдова відомість за аналітичними рахунками.

V щоденному оборотно-сальдовому балансі відображаються "їм ча дебетом і кредитом за день, вихідні залишки за акти-і іілсивом за кожним балансовим, бюджетним та позабалансо-

рлчунками, а також за рахунками управлінського обліку з ііжпим підсумком за рахунками другого та третього порядків.

'ротно-сальдовому балансі відображаються підсумки за кож-

класом рахунків і загальний підсумок за всіма рахунками. 11рмпильність складання щоденного балансу оборотів та залишків і іиі і |ншоється рівністю дебетових і кредитових оборотів та зали-

іл активом і пасивом. Наявність такої рівності є обов'язковою пою початку нового операційного дня в органі Державного ка-іі іі( та.

'ЧимпуДержказначейства)

іиоджсту)

ОБОРОТНО-САЛЬДОВА ВІДОМІСТЬ
за аналітичними рахунками на " " 200 р.

У„. Сальдо на початок Обороти Сальдо на кінець

дебет кредит дебет кредит дебет кредит

Рисунок 33 - Форма оборотно-сальдової відомості


       
 
 
   
 
   


Автоматизована форма забезпечує щоденний облік всіх от цп цій з виконання бюджетів у хронологічному та систематичному іні рядку з мінімальними витратами на здійснення обліку. Дані про снені операції з виконання бюджетів автоматично групуються і її бетовими та кредитовими оборотами на синтетичних та аналітичнії) рахунках, визначається сальдо та формуються обігові відомості.

7.2. План рахунків бухгалтерського обліку виконання Державного та місцевих бюджетів

Одним із головних елементів системи бухгалтерського облії План рахунків, відповідно до якого і здійснюється облік викопні Державного та місцевих бюджетів. Становлення діючої системі і галтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетім розпочалося зі створення Державного казначейства України, па мі > було покладено функцію ведення бухгалтерського обліку.

До 1998 року бюджетні кошти обліковувалися відповідне і" Плану рахунків, прийнятому ще у 1978 році. Структура цього Плаї рахунків не відображала нових реалій в економіці, розвиток ринко вих відносин, інтеграційних процесів України в світову економіку^ появу нових операцій відповідно до існуючого бюджетного процо '

З метою недопущення порушення нормального бюджет

процесу в умовах запровадження нової бюджетної класифікації і > неповної комп'ютеризації фінансових та казначейських орпшІІ

и?


і 'іікі було негайно створити нову систему бухгалтерського

Наказом Міністерства фінансів України та Головним

іі|і іпиіііііям Державного казначейства України №137 від 24 груд-

|кжу було затверджено План рахунків бухгалтерського

. иикопання державного та місцевих бюджетів та Структуру

і плану рахунків бухгалтерського обліку виконання бюджетів.

ііікумент було введено в дію з 1 січня 1998 року разом з

іі.щжепням нової бюджетної класифікації України, затвер-

"і наказом Міністерства фінансів України № 265 від 03 груд-

І'»'»/|Ю!<у.

План рахунків було побудовано відповідно до міжнародних і ні кіртін бухгалтерського обліку та вимог казначейського вико-і иржавного бюджету. Він складався із 7 класів: Клас 1 — Ресурси бюджету. І нас 2 - Боргові зобов'язання. і і.и 3 - Кошти в розрахунках.

іс 4 - Результат (дефіцит/надлишок). Клас 5 -Доходи. і нас 6 -Видатки. К нас 7 - Допоміжні рахунки.

Кожен клас поділявся на рахунки другого та третього порядків, на структура кодів різних класів містила від 15 до 28 знаків,

ребувало повної автоматизації бухгалтерського обліку. Орга-

I' ржашюго казначейства функціонували на той час як клієнти

II ції ми і.кої системи. На ім'я казначейства було відкрито в уповнова-

н \ нанкінських установах рахунки. Однак, і Державне казначейс-

•п, ;іусовувало своїх клієнтів-розпорядників та одержувачів бю-

пмх коштів, що обумовило необхідність ведення внутрішнього

('кладність взаємовідносин між установами банківської сис-

і.і органами Державного казначейства, що склалися в процесі

плі її ія бюджету, неможливість повної автоматизації системи бу-

'рсі.кого обліку потребували подальшого реформування облі-




Переглядів: 794

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
І ііі V | III ПОЛІТИКИ.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.