Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






М. Драгоманов

 

1       2C                              
        Y                              
  3W     T                     4 F        
5 A                         E   6Z   7K
  X     S                     R   Y   A
    8   K   9R             10E   T   G   R
        E   I           11 N   I   O   Y
        L   B   12L         Z   L   T   O
  13N     E   O   Y         Y   I   E   K
  U     T   S   S         M   Z       I
  14 C     O   O   O         E   A       N
  L     N   M   S             T       E
  E       15 E   O     16 S       I       S
  O             M     17 T       O       I
18 I             E     A       N       S
  D                   R                
                      C                
              19       H                

 

 

З М І С Т

ВСТУП ............................................................................................................................... 4-6

ТЕМА 1. ПОЧАТКИ ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ НА ТЕРЕНАХ

УКРАЇНИ ....................................................................................................... 7-15

ТЕМА 2. СЕРЕДНЬОВІЧНА СХІДНОЄВРОПЕЙСЬКА КНЯЖА

ДЕРЖАВА - УКРАЇНА-РУСЬ (КИЇВСЬКА РУСЬ) ..............................16-35

ТЕМА 3. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В ДОБУ ЛИТОВСЬКО-

ПОЛЬСЬКОЇ КОЛОНІЗАЦІЇ (друга половина ХІV -

Перша половина ХVІІ ст.) ......................................................................... 35-48

ТЕМА 4. ЗАПОРІЗЬКА СІЧ - УКРАЇНСЬКА КОЗАЦЬКА

ПРОТОДЕРЖАВА ......................................................................................48-67

ТЕМА 5. КОЗАЦЬКА ДЕРЖАВА В ЧАСИ НАЦІОНАЛЬНО-

ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ

ПІД ПРОВОДОМ Б. ХМЕЛЬНИЦЬКОГО

(1648 - 1657 рр.) ............................................................................................68-84

ТЕМА 6. КРИЗА УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ В ДРУГІЙ

ПОЛОВИНІ ХVІІ ст. РУЇНА. 1657-1687 рр. ..........................................85-105

ТЕМА 7. УКРАЇНСЬКА КОЗАЦЬКА ДЕРЖАВА КІНЦЯ

ХVІІ - КІНЦЯ ХVІІІ СТ. ...........................................................................106-124

ТЕМА 8. БЕЗДЕРЖАВНА УКРАЇНА КІНЦЯ ХVІІІ -

ПОЧАТКУ ХХ СТ. .....................................................................................124-146

ТЕМА 9. НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНІ ЗМАГАННЯ В

УКРАЇНІ 1917 - 1920 рр. ........................................................................146-167

ТЕМА 10. ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ В УКРАЇНІ У 1920-1930-х рр. .....................168-185

ТЕМА 11. УКРАЇНА НАПЕРЕДОДНІ ТА В РОКИ ДРУГОЇ

СВІТОВОЇ ВІЙНИ (1939 - 1945 рр.) .....................................................185-209

ТЕМА 12. ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ В УРСР (1945-1985 рр.):

ДЕКЛАРАЦІЇ І РЕАЛІЇ ..........................................................................209-228

ТЕМА 13. УКРАЇНА В РОКИ НЕЗАЛЕЖНОСТІ: 90-ТІ РОКИ

ХХ СТ. - ПОЧАТОК ХХІ СТ. ................................................................228-252

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА .......................................................................253-256

В С Т У П

 

«Історія народу повинна бути

Розглядувана з державно-

Національного боку і соціально-

Культурного людського»

М. Драгоманов

 

Шановний читачу! Авторський колектив кафедри історії та українознавства Криворізького технічного університету пропонує Вашій увазі інтерпретацію історичного минулого нашої держави, побудовану на основі перш за все здобутків вітчизняного історіописання та власного багаторічного досвіду викладання нормативного курсу “Історія України” в технічному університеті.

Курс “Історія України” як навчальна дисципліна у вищий школі покликана не лише продовжити історичну й усю гуманітарну освіту, витоки якої сягають ще початкової та середньої школи. У ВНЗ цей курс має ще й свої специфічні завдання: поглибити історичні знання студентів, допомогти їм більш свідомо осягнути історію Вітчизни з позицій власне української людності, але ж не ізольованої, а такої, що є складовою загальноєвропейського річища. При цьому виникає органічна потреба, з одного боку, спиратися на базові знання, отримані в школі, а з іншого, - підніматись до більш глибокого осягнення нашої минувшини. З огляду на сказане та враховуючи вимоги кредитно-модульного навчання у сучасній вищій школі, і підготовлено адаптований до умов профільного (технічного) університету посібник з історії України.

З огляду на те, що навчальна дисципліна “Історія України” вивчається у межах модуля “Історія українського державотворення”, пріоритетне місце у цьому посібнику посідають питання національно-визвольних змагань та державотворення на теренах України від стародавніх, ще докняжих, часів і до сьогодення. При цьому авторський колектив виходив з настанов М.Драгоманова про те, що «справа історика, коли він підходить до вивчення якої-небудь частини державної історії народу, дослідити перш за все його державну систему, ідеал суспільного порядку, потім умови, які спричинилися до життя цього ідеалу, засоби, якими втілюється цей ідеал у дійсності, нарешті можливість досягнення правди у суспільстві та можливість поступу у майбутті, за відомого порядку». Ось чому в нарисах головну увагу і зосереджено на найбільш знакових державотворчих процесах та формах державності, що поставали на українських землях; за межами тексту посібника залишилося багато квазідержавних утворень з мінімальними ознаками державності й перш за все таких, що виникали і тут же зникали, особливо в першій половини ХХ століття; йдеться про Гуцульську республіку на Закарпатті і Донецько-Криворізьку на Сході України, Холодноярську повстанську і батька Махна протореспубліки, Кримську і Баштанську, Галицьку Соціалістичну радянську республіку та інші утворення.

У посібнику автори розставили змістовні акценти так, що головну увагу читача (студента) скеровано не стільки на фактографію, персоналістику та подання подій у їх хронологічній послідовності, скільки на генетичну обумовленість, закономірність й тяглість українського державотворення та теоретичне потрактування цих процесів; одночасно зроблено виразний наголос на тому, що українська людність - це історично державотворча спільнота, яка пронесла через віки історично притаманну їй спроможність до національно-визвольних змагань, до завоювання незалежності, до соборності, до розбудови власної держави, але й життєдайності: адже всупереч усім негараздам, розчленуванню й уярмленню, багатовіковій бездержавності і намаганням знищити навіть саму назву “Україна”, її етнос, корінна нація на цих теренах зберегла не лише свій генотип, але і увійшла в історію як самобутня і самодостатня спільнота й дієздатний суб’єкт історії та повноправний її член. І в донесенні цієї константи полягає перше дидактичне завдання цього посібника. А друге авторський колектив бачить у тому, щоб подані тексти змістовно спонукали студентів до думання, дискусій, пошуку власного бачення і навіть критичного ставлення до прочитаного, бо посібник функціонально не є довідником; його змістовна складова - це простір для творчих пошуків та думання; відтак генеральна мета підручника - не просто систематичне викладання історичного матеріалу, а поглиблення знань у царині вітчизняної історії і, перш за все, на тих її теренах, де перманентно точилися національно-визвольні змагання, виношувалися ідеї незалежності та розгорталося державне будівництво в усій їх повноті і розмаїтті. Іншими словами, автори мали за мету - подати не лише “тую славу” (за Т. Шевченком), якою ми пишаємося, але наголошено привернути увагу і до невдач, відкатів, поразок, міжусобиць тощо. На жаль, наша українська історія знала різне; і хоча її поступ йшов по виразно висхідній лінії, - і тут він співпадав і співпадає із загальноцивілізаційним вектором розвитку людства! - втім, остання (ця лінія) не завжди була рівною і прямою.

Матеріал посібника поділено на 13 лекцій, присвячених ключовим етапам вітчизняного державотворення, національно-визвольним змаганням та історії буття українців.

Кожна лекція супроводжується навчально-методичним матеріалом: питаннями для самоконтролю та відповідним теоретичним мінімумом (історичними датами, персоналіями, термінами і поняттями, обов’язковими для засвоєння). Автори сподіваються, що цей посібник прислужиться студентам у поглибленні їх знань у галузі вітчизняної історії.

Весь курс обсягом у 108 годин (із них 18 - лекції, 18 - семінари і 72 - самостійне опрацювання матеріалу) складає один навчальний модуль. Втім, змістовно його поділено на дві складові:

- перший - українська державність: від витоків до сьогодення;

(його репрезентують теми: 2,4,5,6,7,9,13); матеріал цього

розділу вивчається на лекціях і семінарських заняттях;

- другий - Україна бездержавна (теми: 1,3,8,10,11,12);

матеріал цього розділу почасти подається на лекціях, але

головно вивчається самостійно та в процесі виконання

індивідуальної роботи (структурно остання складається з

п’яти завдань).

Увесь навчальний матеріал виноситься на іспит (або контрольно-модульну роботу - КМР), яка виконується методом тестування - письмово.

Бажаємо успіхів у навчанні!

 


Читайте також:

  1. Ідеї та діяльність М. Драгоманова в українській соціології кінця XIХ—початку ХХ ст.
  2. Ідеї та діяльність М. Драгоманова в українській соціології кінця XIХ—початку ХХ ст.
  3. Ліберальні і соціалістичні ідеї Михайла Драгоманова
  4. Михайло П. Драгоманов
  5. Основні засади світоглядної концепції М.Д. Драгоманова
  6. Продовжували ідеї братства громадівці - Михайло Драгоманов і Сергій Подолинський.
  7. Філософські погляди І. Франка, Лесі Українки, М. Драгоманова, С. Подолинського, М. Грушевського та їх вплив на формування національної самосвідомості українського народу.




Переглядів: 473

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Student B | ТЕМА 1. ПОЧАТКИ ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ НА ТЕРЕНАХ УКРАЇНИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.