МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
До ОВС у 1996—1998 рр.
З наведеної таблиці видно, що кількість заяв і повідомлень про злочини, які дістали підтвердження, в 1999 р. збільшилася на 4,1 %. Продовжує зменшуватися кількість заяв і повідомлень, за якими було порушено кримінальні справи. їх частка від заяв та повідомлень про вчинення злочинів, що дістали підтвердження, зменшилася з 42,3 % у 1996 р. до 35 % в 1999 р. Зростає у 1999 р. на 10,8 % кількість заяв і повідомлень про вчинення злочинів, за якими було відмовлено у порушенні кримінальної справи. їх частка від заяв і повідомлень про вчинення злочинів, що дістали підтвердження, також зростає. В 1999 р. вона збільшилася до 62,1 %. Тривалі попередні спостереження свідчать про схожість показників динаміки зареєстрованої злочинності та кількості заяв і повідомлень про вчинення злочинів, що надійшли до ОВС. Розходження між ними, що намітилось протягом 1996—1999 рр., дає підстави стверджувати, що ОВС, працюючи в умовах перевантаження, змушені обмежувати кількість заяв і повідомлень, за якими порушуються кримінальні справи, і відповідно кількість злочинів, що реєструються. Таким чином, рівень зареєстрованої злочинності не повною мірою відображає криміногенну ситуацію, що склалася, і головну тенденцію злочинності. За результатами опитування експертів, у країнах СНД поза реєстрацією залишається від 40 % (загальнокримінальні) до 95 % (економічні, посадові) злочинів. Вибіркові дослідження свідчать про те, що кількість направлених правоохоронними органами на судово-медичну експертизу осіб, у яких були встановлені тілесні ушкодження різного ступеня тяжкості, в 5—6 разів перевищує число зареєстрованих злочинів, пов'язаних із заподіянням тілесних ушкоджень. В ході опитувань учнівської молоді м. Києва, проведених Науково-дослідним інститутом Національної академії внутрішніх справ України в 1998 і 1999 рр., було виявлено, що в 1998 р. постраждало від злочинних посягань 64,5 % опитаних, причому 48,6 % з них — більше одного разу. В 1999 р. відсоток осіб, які стали потерпілими від злочинів аналогічного типу, становив 51,7 %, з них 77,2 % постраждали більше одного разу (див. табл. 7). Таблиця 7 Ступіньвіктимізації учнівської молоді м. Києва за окремими видами злочинів
Наведені дані свідчать про те, що ступінь віктимізації населення є дуже високим. Ця констатація є справедливою навіть з урахуванням обмеженого характеру опитувань, можливих помилок при оцінці протиправних дій. Зазначимо, структура віктимізації населення є досить усталеною, що відображає закономірності цього процесу. Характерно, що і в 1998, і в 1999 р. понад 60 % осіб, які постраждали від злочинів, не зверталися із заявою до міліції. Узагальнення статистичних та дослідних даних дає підставу констатувати: — рівень зареєстрованої злочинності не повною мірою відобра — головними причинами зростання латентності злочинності є: За місцем вчинення переважають злочинні прояви в містах та селищах міського типу: 1996 р. — 75,8 % загальної кількості зареєстрованих злочинів, 1997 р. — 74,9 %, 1998 та 1999 рр. — 74,9 %. Разом з тим, рівень сільської злочинності поступово збільшується. Протягом останніх трьох років спостерігається тенденція до зменшення кількості тяжких злочинів. їх питома вага скоротилася з 41,7 % в 1995 р. до 37,3 % в 1999 р. В останні чотири роки зафіксовано тенденцію до зростання рецидивної злочинності. В 1999 р. частка злочинів, вчинених рецидивістами, становила 20,1 %, що більше ніж у попередні роки. Ці дані свідчать про подальшу професіоналізацію злочинності. Всупереч прогнозам кількість злочинів, вчинених неповнолітніми, продовжувала зменшуватися і в 1999 р. (-5,2 %). Але є серйозні підстави вважати, що саме ця категорія злочинів характеризується високою латентністю. Неповнолітні вчиняють значну частину злочинних посягань середнього ступеня тяжкості та таких, що не становлять великої суспільної небезпеки. А саме про такі злочини часто не повідомляють потерпілі, тому вони залишаються поза реєстрацією. Найчисленнішу групу становлять злочини корисливої спрямованості, хоч їхня питома вага зменшилася з 55,0 % в 1996 р. до 53.1 % в 1999 р. Кількість зареєстрованих злочинів цієї групи про Оцінюючи наведені показники, зазначимо, що для всіх видів крадіжок, навіть квартирних, характерним є дуже високий рівень латентності. Саме про ці злочини, якщо вони не завдають надто великої шкоди, громадяни найчастіше не заявляють до ОВС. Згідно з результатами опитування та експертними оцінками протягом останніх років різко зросла кількість фактично вчинюваних кишенькових крадіжок, крадіжок з дач, речей з автомобілів тощо. Отже, офіційні дані щодо злочинів цього виду істотно відрізняються від реальності. Заслуговують на увагу показники динаміки найбільш небезпечних різновидів крадіжок — з квартир, автомобілів та інших транспортних засобів. Кількість перших зменшилася протягом 1996— 1999 рр. відповідно на 6,7 %, 14,1 %, 1,1 % та 7,1 %. Щодо крадіжок автомобілів, то їх кількість скоротилась протягом 1996—1999 р. на 51,1 %. Показник скорочення крадіжок інших транспортних засобів за цей період дещо менший — 8,3 %. Оскільки рівень латентності цих злочинів значно менший, ніж інших видів крадіжок, можна припустити, що тенденція до зменшення їх кількості обумовлена дією інших факторів. На скорочення зазначених видів крадіжок серйозно вплинули заходи щодо посилення охорони квартир та збільшення кількості стоянок автомобілів, які охороняються. Як і раніше, значна частина корисливих злочинів вчинюється шляхом крадіжки державного або колективного майна. В 1999 р. вони становили 29,4 % загальної кількості корисливих злочинів і 15,6 % всіх злочинів. Незважаючи на те, що в 1999 р. рівень крадіжок даного виду дещо збільшився (+3,5 % порівняно з попереднім роком), протягом останніх років спостерігається тенденція до зменшення кількості цих злочинів (1996 р. — на 11,6 %, 1997 р. — на 17.2 %, 1998 р. — на 11,2 %). За оцінками експертів, крадіжки дер відсутності ефективної системи контролю за державним майном набувають дуже високого рівня латентності. Це так звані злочини без реального потерпілого, про які ніхто не зацікавлений повідомляти. Серед інших корисливих злочинів варто виділити шахрайство. Кількість шахрайств з метою заволодіти державним або колективним майном постійно зростає протягом 1992—1999 рр. (+19,9 % у середньому за рік). Шахрайство, як відносно безпечний, завуальований та такий, що важко виявляється, вид розкрадання державного або колективного майна, є досить привабливим видом злочинної діяльності. Враховуючи сказане, а також криміногенні фактори, що діють у сфері управління державним майном, можна прогнозувати подальше зростання шахрайств. Щодо шахрайств з метою заволодіти індивідуальним майном громадян, то тут відбулася зміна тенденції. Якщо в 1996—1997 рр. кількість цих злочинів збільшилася відповідно на 12,6 % і 65,3 %, то в 1998 р. було зафіксовано падіння їх рівня на 14,1 %. В 1999 р. цей показник знову збільшився і становив 16079 злочинів. Зазначимо, що процес розвитку й ускладнення інфраструктури торгівлі та послуг у країні, системи фінансово-кредитних відносин створює базу для зростання цих злочинів. В 1999 р. рівень зареєстрованих корисливо-насильницьких злочинів зменшився на 6 %, тобто збереглася тенденція трьох попередніх років. Це скорочення зумовлено зменшенням кількості грабежів та розбійних нападів. У 1999 р. кількість грабежів з метою заволодіти індивідуальним майном громадян скоротилася на 5,4 %. Кількість розбійних нападів з метою заволодіти державним або колективним майном зменшилася на 32,6 %, а з метою заволодіти приватним майном — на 1,7 %. Ймовірно, на зменшення кількості зареєстрованих грабежів та розбоїв вплинуло розширення можливостей здобуття майна та грошей за рахунок злочинних дій ненасильницького характеру. Зупинимося й на такому виді злочинів, як вимагання. За кримінологічними характеристиками воно може бути віднесено до злочинів корисливо-насильницького спрямування. Цей вид злочинної поведінки значно поширився протягом останніх років (+1,5 % в 1997 р., + 14,5 % в 1998 р., в 1999 р. він дещо зменшився (-2 %), але залишається значним). Він є однією з основних форм діяльності організованих злочинних угруповань. Причому зазначимо, що велика частина цих посягань не реєструється через небажання потерпілих заявляти про вчинений щодо них злочин. Є підстави вважати, що вимагання у найближчі роки становитиме дуже серйозну кримінологічну проблему. Загальна кількість насильницьких злочинів у 1999 р., на відміну від останніх років, зросла на 2 %. Зокрема, збільшилася кількість зареєстрованих випадків заподіяння умисних тяжких тілесних ушкоджень (+1,5 %), умисних тілесних ушкоджень середньої тяжкості (+3,8 %), умисних вбивств (+1,3 %). Зменшилася кількість звалту-вань (-3,4 %). Зросла кількість резонансних убивств на замовлення та вчинених організованою злочинною групою. Вже зазначалося, що для насильницьких злочинів характерним є високий рівень латентності. Значна кількість потерпілих не звертається із заявами до органів внутрішніх справ. Навіть повнота реєстрації умисних убивств викликає певні сумніви. Так, кількість осіб, які зникли безвісти, в Україні постійно збільшується. В 1997 р. був оголошений розшук щодо 34694 таких осіб, а в 1998 р. — 37465. В 1999 р. цей показних дещо зменшився (30903 осіб), однак залишається досить високим. Цілком обгрунтованим є припущення, що певна частина цих осіб стала жертвами вбивств. Новим небезпечним способом вчинення насильницьких злочинних дій є використання вибухових речовин. У 1997 р. було вчинено 164 злочини з їх використанням, у 1998 р. — 136, а протягом 6 місяців 1999 р. — 74. Найбільше таких дій було вчинено в м. Києві, Донецькій області, м. Севастополі, Херсонській та Кіровоградській областях. Ці дані свідчать про зниження рівня контролю за обігом вибухових речовин. Крім того, на збільшення кількості цих злочинів впливає таке явище, як поширення злочинної поведінки, метою якої є не лише спричинення шкоди конкретній особі, але й демонстрування сили, залякування конкурентів тощо. Зазначимо, що одним з чинників зростання тяжкості злочинів насильницького та корисливо-насильницького характеру є значне підвищення рівня озброєності злочинців. Факторами, які сприяють посиленню цієї тенденції, є ослаблення режиму охорони об'єктів зберігання зброї в армії та контролю за її використанням, переміщення в Україну зброї з районів збройних конфліктів, виникнення нелегального ринку зброї. Практика свідчить про постійне зростання (в середньому на 13,8 % щороку) протягом 1992—1997 рр. кількості злочинів, пов'язаних з незаконним носінням, зберіганням, придбанням, виготовленням і збутом зброї. Хоч у 1998 та 1999 рр. відбулася зміна тенденції (відповідно -6,4 % та -10,8 %), вона, з огляду на тривалу дію вищезазначених криміногенних факторів, є нестійкою. Простежується тенденція до скорочення злочинів, вчинених на вулицях та громадських місцях. їх кількість зменшилась в 1997 р. на 13,1 %, в 1998 р. — на 10,1 %, а в 1999 р. — на 10,5 %. В 1999 р. продовжує зменшуватися кількість хуліганських проявів (-11 % порівняно з 1998 р.). Також продовжує зменшуватись частка цих злочинів у загальній злочинності. В 1999 р. вона становила лише 5 %. Однією з найгостріших кримінологічних проблем в Україні є постійне зростання злочинів, пов'язаних з виготовленням, придбанням, зберіганням, перевезенням, пересилкою або збутом наркотичних засобів. У 1999 р. їх було зареєстровано 38040, або 6,8 % від загальної кількості злочинів. Внаслідок діяння вищевказаних соціально-економічних та соціально-психологічних факторів, в Україні складаються сприятливі умови для поширення наркоманії, особливо серед молоді. Рівень наркотизації населення зростає. У 1996— 1998 рр. Україна за цим показником стійко утримує 2-е місце серед країн СНД. Тільки за офіційними даними кількість осіб — немедич-них споживачів наркотиків — за п'ять останніх років зросла удвічі і перевищила 60 тисяч, а щорічно виявляється та береться на облік близько 10 тис. таких осіб. Переважну більшість серед споживачів наркотиків (майже 90 %) становить молодь у віці до 30 років (з них близько половини — неповнолітні), а кожен третій з тих, хто перебуває на обліку, — жінка. За оцінками експертів, реальна кількість немедичних споживачів наркотиків, враховуючи високу латентність цього явища, мінімум у 10—15 разів більша, що підтверджується і даними соціологічних досліджень, за якими майже 10 % населення пробували наркотики. Крім того, за даними анонімного опитування, проведеного МВС України у деяких вузах країни, до споживання наркотичних засобів прилучився кожен другий-третій студент. Неухильно зростає смертність осіб, які зловживають наркотиками. За п'ятиріччя кількість таких смертей зросла більше ніж у чотири рази. В основному це особи, які вживали наркотики шляхом ін'єкцій, а така категорія споживачів становить майже 85 % від їх загальної кількості. Проблема СНІДу також безпосередньо пов'язана з наркоманією, оскільки 90 % ВІЧ-інфікованих є ін'єкційними наркоманами. Відбувається процес створення ринку наркотиків з усіма його характерними ознаками — споживачами, інфраструктурою виробництва, перевезення та збуту. Хоч треба зазначити, що збутом здебільшого займаються самі наркомани. Збільшується обсяг наркотичних речовин, що їх поставляють в Україну з-за кордону, і стає небезпечнішим їх склад. Цьому сприяють також зв'язки, які встановилися між вітчизняними та зарубіжними злочинними угрупованнями, що займаються збутом наркотичних засобів, близькість України як до азіатських країн—виробників наркотиків, так і європейського ринку збуту. Негативним є й факт приватизації та втрати внаслідок цього належного державного контролю за підприємствами, які виготовляють психотропні препарати. Якщо врахувати великий вплив наркоманії на стан злочинності, то є всі підстави констатувати факт набуття нею статусу потужного криміногенного фактора. Кількість злочинів у сфері економіки протягом 1992—1999 рр. зросла майже в два рази і в 1999 р. становила 65724. Середньорічний темп їх зростання дорівнює 9,5 %. Ці дані відображають лише виявлену частину економічних злочинів. Між тим, перевірки діяльності господарюючих суб'єктів та оцінки експертів свідчать про те, що 90 % таких злочинів залишаються невідомими правоохоронним органам. Перехід від командно-адміністративної до ринкової моделі економіки зумовив істотні зміни у структурі економічної злочинності. Так, істотно зменшилася питома вага розкрадань державного або колективного майна шляхом крадіжки (1992 р. — 18,7 %, 1999 р. — 6,8 %); з 17,2 до 7,1 % зменшилася питома вага випадків обману покупців та замовників. Починаючи з 1994 р. намітилася тенденція до зростання питомої ваги виготовлення або збуту підроблених грошей (з 2,8 до 6,2 % у 1998 р.). Загальна кількість цих злочинів у 1998 р. майже у три рази перевищила показник 1992 р. і становила 4027. В 1999 р. спостерігалося зменшення числа злочинів цього виду (на 30,7 %) щодо попереднього року. Але кількість випадків виготовлення або збуту підроблених грошей чи цінних паперів продовжує перевищувати показники 1992—1996 рр. Зростає кількість виявлених випадків ухилення від сплати податків (+0,4 % порівняно з 1998 р.). ■ У 1999 р. значно зросла кількість злочинів, виявлених у найбільш криміногенних сферах економіки: фінансово-кредитній (+15,7 % порівняно з рівнем минулого року), банківській (+5,6 %), зовнішньоекономічній (+15,3 %), приватизації (+19,7 %). Широко використовуються нові способи вчинення економічних злочинів — ухилення від сплати податків за допомогою завищення дебіторської заборгованості, бартерних розрахунків, операцій з давальницькою сировиною; безпідставні завищення собівартості продукції та заниження прибутку; різні схеми "відмивання" нелегального капіталу; переведення безготівкових коштів у готівку тощо. У 1999 р. виявлено 1166 організованих злочинних угруповань (+0,8 % до їх кількості в 1998 р.) та 4673 особи, які вчинили злочини в їх складі (-3,4 %), зареєстровано 9307 злочинів, вчинених членами організованих злочинних угруповань (+0,4 %). Причому дедалі частіше в поле зору стали потрапляти не групи загальнокри-мінального характеру, а розгалужені, стійкі, найбільш небезпечні злочинні організації, члени яких займалися бандитизмом, розбійними нападами, розкраданням державного або колективного майна в особливо великих розмірах. Активізувалася діяльність і злочинних угруповань корисливої спрямованості. Використовуючи накопичені капітали і зв'язки у владних структурах, вони намагаються встановити контроль над кредитно-фінансовою системою, передусім комерційними банками, розподілом квот та ліцензій на експорт товарів і сировини, зовнішньоторговельними операціями, процесом приватизації державного майна. Ознакою часу є їх прагнення здійснювати активний вплив на формування та діяльність органів державної влади різних рівнів шляхом корупції. Можна констатувати, що коли на початку кризи і загального погіршення криміногенної обстановки організована злочинність виступала як наслідок цих процесів, то в даний час вона набула вже значення самостійного і дуже вагомого криміногенного фактора. Діяльність злочинних угруповань дестабілізує ситуацію в суспільстві, створюючи зразки та стимули для загальнокримінальної злочинності. Істотним фактором ускладнення криміногенної ситуації в державі є також корупція. Корупційні дії — складова багатьох економічних злочинів та діяльності організованих груп. Так, у 1999 р. в Україні було зареєстровано 2327 випадків хабарництва, 211 з яких вчинені організованими групами, складено близько 6 тис. протоколів про вчинення адміністративних правопорушень, пов'язаних із корупцією. Згідно з результатами опитування, проведеного в 1998 р. на замовлення Української правничої фундації, рівень корумпованості державних органів оцінений так: — державна автоінспекція — 4,17; — медичні заклади — 4,09; — міліція — 4,04; — вищі навчальні заклади — 4,04; — міністерства та інші центральні органи виконавчої влади — 3,99; — органи місцевого самоврядування — 3,93; — митниця — 3,93; — податкова інспекція — 3,89; — Верховна Рада — 3,88; — суди — 3,82; — прокуратура — 3,76; — адміністрація Президента — 3,71; — приватизаційні органи — 3,52. Серед осіб, які вчинили злочини в 1999 р. абсолютну більшість становили чоловіки (83,3 %). Спостерігається тенденція до абсолютного та відносного зростання серед злочинців осіб, які не працювали і не навчалися на момент їх вчинення. Кількість таких осіб у 1999 р. дещо зменшилася (-1,1 %), але і зараз вони становлять 59,6 % усіх виявлених злочинців. Треба відмітити зменшення кількості осіб, які вчинили злочини у стані сп'яніння (-12 %) та наркотичного збудження (-7,3 %). Але їх питома вага серед усіх злочинців зростає і нині дорівнює 15,8 %. З усього вищевикладеного можна зробити загальний висновок про те, що стан злочинності в Україні і тенденції її розвитку відображають соціально-економічну ситуацію у суспільстві. Це ще раз наочно підтверджує тезу про те, що яке суспільство — така і злочинність, що остання дійсно є соціальним явищем, яке має глибокі економічні корені. Питання для самоконтролю 1. В чому полягає соціальна природа злочинності? 2. Які основні ознаки злочинності як соціального явища? 3. Яке значення кількісних та якісних показників злочинності? 4. Що таке латентна злочинність? Які є види латентності? 5. Які основні методи вивчення латентної злочинності? 6. Які сучасні тенденції та закономірності злочинності в Україні та
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|