МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Типи сім'їНе лише на світовому рівні, але і у рамках нашого суспільства ми виявляємо безліч відмінностей у формах організації сім'ї. Сім'ї розрізняються по складу, за типом спадкоємства, місцю проживання і за принципом розподілу влади. Склад. Соціальні взаємини між дорослими чоловіками і жінками у рамках сім'ї можуть бути організовані за принципом подружніх або за принципом родинних зв'язків. У нуклеарній сім'ї дружини і їх діти складають ядро взаємин, а кровні родинні зв'язки відходжують на другий план. В протилежність цьому, в розширеній сім'ї, що складається з декількох поколінь, - ядро сімейних стосунків утворюють кровні родичі, а подружні зв'язки є функціонально другорядними. Нуклеарна сім'я є найбільш прийнятним типом сім'ї в сучасних індустріальних суспільствах. Протягом життя індивід, як правило, буває членами двох нуклеарних сімей : він належить до нуклеарної сім'ї, що складається з його батька, матері, братів і(чи) сестер (соціологи називають таку сім'ю сім'єю орієнтації), і, одружившись, як більшість громадян, є членом нуклеарної сім'ї, що складається з самого індивіда, його дружини (дружина) і їх дітей (таку сім'ю соціологи визначають як сім'ю відтворення). Розширені сім'ї зустрічаються у всіляких формах по всьому світу. Іноді подружні зв'язки практично відсутні. Наприклад, так було в кастовій групі найяр, Індії, що проживала в південно-східній частині, до її колонізації Британією. Коли дівчина досягала віку статевої зрілості, вона проходила ритуальну церемонію того, що "одружується" з чоловіком, якого вибирали для неї громадські збори. Після трьох церемоніальних днів вона проходила інший ритуал - "розлучення", після чого ставала вільною і могла вибирати собі чоловіків", що "приходять, або коханців. Хоча коханці жінки регулярно дарували їй подарунки по встановлених випадках, ніхто з них не містив її. Коли у жінки народжувалася дитина, одна з її чоловіків, - не обов'язково біологічний батько дитини - виплачував їй певну суму і тим самим підтверджував його законорожденность. Проте цей чоловік не мав ніяких економічних, соціальних, юридичних або ритуальних прав і обов'язків по відношенню до дитини. Відповідальність за дитину несли кровні родичі його матері. Протягом деякого часу соціологи вважали, що індустріалізація підірвала розширену сім'ю, одночасно сприяючи розвитку нуклеарних сімей. Приміром, Уильям Дж. Гуд на підставі огляду стану сімей в багатьох країнах світу дійшов висновку, що індустріалізація послабляє розширену сім'ю за рахунок ряду чинників. По-перше, індустріалізація спонукає людей переміщатися у пошуках нової роботи і можливостей службового зростання, що послабляє родинні зв'язки, що вимагають частих і близьких контактів. По-друге, індустріалізація сприяє зростанню соціальної мобільності, що призводить до тертя між кровними родичами, що належать до різних соціальних шарів. По-третє, індустріальне суспільство заміщає кровноспоріднені групи в рішенні таких загальних проблем, як забезпечення безпеки, освіта, військовий захист і грошове кредитування, соціальними інститутами. По-четверте, в індустріальному суспільстві на перший план виходять особисті досягнення індивіда, що зменшує залежність індивідів від своїх сімей. Проте останніми роками багато соціологів прийшли до іншої думки і вважають, що індустріалізація і розширена сім'я не є несумісними. Зокрема, дослідники, що вивчали сімейне життя текстильних робітників в Нью-Гемпшире в XIX ст., виявили, що індустріалізація сприяла посиленню родинних зв'язків. Різні покоління не лише часто жили в одному будинку і вели загальне господарство, але і багато в чому допомагали один одному. Насправді, економічні зміни і збільшення чисельності кровних родичів могли реально сприяти утворенню розширених сімейних устроїв в початковий період індустріалізації західних країн. Спадкоємство. Суспільства фіксують походження своїх членів і передають власність від одного покоління до іншого одним з трьох способів. В умовах патрилинеальной структури, де родовід ведеться по батьківській лінії, люди простежують походження і передають спадок по лінії батька. Існують також матрилинеальные структури, коли родовід ведеться і спадкоємство здійснюється по материнській лінії. Як приклад можна привести плем'я найяр, про яке згадувалося вище. Дитина вважалася спадкоємцем не свого батька, а брата матері, тобто власність і привілеї переходили від дядька по материнській лінії до племінника. При билинеальном типі обидві сімейні лінії індивіда мають однакову важливість. Росіяни, як правило, дотримуються билинеальной системи, простежуючи свій родовід і по батьківській, і по материнській лінії (правда, прізвище передається по лінії батька). Місце проживання. Суспільства також розрізняються залежно від того, яке місце проживання вибирає молода подружня пара після весілля. У разі патрилокального проживання молодожони поселяються в будинку сім'ї чоловіка. Зворотна схема переважає в умовах матрилокальної моделі. Приміром, у південно-західних індійців племені хопи чоловік після шлюбної церемонії перебирається в будинок сім'ї дружини, там він приймає їжу і спить. У Росії молоді пари найчастіше вибирають неолокальную модель - відділяються і живуть незалежно від своїх батьків і інших родичів. Влада. Хоча на владу, якою користується чоловік або жінка в сімейному житті, значно впливають їх особисті якості, проте громадський устрій наказує певну домінуючу модель. При патріархальному устрої роль глави сім'ї зазвичай виконує чоловік, а при його відсутності - старший за віком чоловік в сім'ї. Як історичні приклади такого устрою можна привести древніх євреїв, греків і римлян, а також китайське і японське суспільства XIX ст. Матріархальний сімейний устрій наказує зосередження влади в руках жінок. Проте в чистому вигляді матріархат зустрічається рідко. Проте, хоча матріархат в більшості суспільств не є переважною формою сімейного устрою, він часто виникає через певні обставини - в результаті смерті чоловіка або його відходу з сім'ї. У третьому типі сімейного устрою - эгалитарном - влада і авторитет розподіляються між чоловіком і дружиною на рівних. Цей тип сімейних стосунків в останні десятиліття набирає вага в усіх розвинених країнах світу.
|
||||||||
|