Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



О. В. Хавронюк

начальник військово-інженерного інституту при Подільському державному аграрно-технічному університеті, доцент, полковник.

Відповідальний за випуск: В. І. Савка

С-734

Савка В. Г., Радько М. М., Воробйов О. О., Марценяк І. В., Бабюк А. В.

Спортивна морфологія:Навчальний посібник / За ред.

Радька М. М. - Чернівці: Книги - XXI, 2005. - 196 с.

І8ВШ66-8653-39-4

 

 

Навчальний посібник „Спортивна морфологія" авторів: викладача Чернівецького національного університету Савки В. І'., майстра спорту міжнародного класу, доцента Радька М. М. (БДМУ), зав. кафедри медичної підготовки Чернівецького національного університету, к. мед. н., доцента Воробйова О.О., начальника навчального відділу ЧНУ Марценяка І. В., старшого викладача Бабюка А. В. (ЧНУ) написаний у відповідності з навчальною програмові з дисципліни „Спортивна морфологія".

 

У роботі висвітлені питання морфофункціональної перебудови організму спортсмена; тілобудови спортсменів, спортивної орієнтації та відбору. Значна частина присвячена адаптаційним та конституційним особливостям організму та їхній ролі у спортивній практиці.

Навчальний посібник призначений слухачам, курсантам, студентам III - IV рівнів акредитації.

 

ББК 75.02 I8ВN 966-8653-39-4 © Книги -XXI, 2005

© Савка В. І., Радько М. М., Воробйов О. О..

Марценяк І. В., Бабюк А. В., 2005 © Дизайн обкладинки Літавської Надії, 2005

ЗМІСТ

ВСТУП...................................................................................................................5

РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ ПРО „СПОРТИВНУ МОРФОЛОГІЮ"...7

1.1. Мета, завдання та значення спортивної морфології у системі підготовки педагогів із фізичного виховання та тренерів....................................................7

1.2. Короткий історичний огляд розвитку спортивної морфології..................9

1.3. Загальнобіологічні основи адаптації організму спортсмена до фізичних навантажень........................................................................................................ 11

1.4. Морфологічні прояви компенсаторно-пристосувальних процесів.........35

РОЗДІЛ 2. СТРУКТУРНІ ЗМІНИ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ПІД ВПЛИВОМ ФІЗИЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ...........................................................................39

2.1. Структурні зміни в кістковій системі під впливом фізичних навантажень……………………………………………………………………..39

2.2. Структурні зміни суглобово-зв'язкового апарату спортсменів................45

2.3. Структурні зміни м'язової системи під впливом фізичних навантажень..........................................................................................................52

РОЗДІЛ 3. АДАПТАЦІЯ ДО ФІЗИЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ.........................64

3.1. Адаптація серцево-судинної системи до фізичних навантажень............64

3.2. Адаптація дихальної системи до фізичних навантажень.........................72

3.3. Адаптація нервової системи до фізичних навантажень...........................76

3.4. Адаптація ендокринної системи до фізичних навантажень....................77

3.5. Адаптація сечовидільної системи до фізичних навантажень..................80

3.6. Адаптація крові до фізичних навантажень................................................81

РОЗДІЛ 4. ФІЗИЧНИЙ РОЗВИТОК ЛЮДИНИ..............................................84

4.1. Методи вивчення морфофункціональних особливостей організму спортсмена...........................................................................................................84

4.2. Морфологічні особливості фізичного розвитку та їх значення для спортивної орієнтації та спортивного відбору...............................................107

РОЗДІЛ 5. КОНСТИТУЦІЙНІ ОСОБЛИВОСТІ ТА ПРОПОРЦІЇ ТІЛА ЛЮДИНИ...........................................................................................................124

5.1. Конституційні особливості організму та їх роль у спортивній практиці............................................................................................................ 124

5.2. Пропорції тіла спортсменів..................................................................... 137

РОЗДІЛ 6. ОСНОВИ СПОРТИВНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ТА ВІДБОРУ..............146

6.1. Генетичні аспекти спортивної орієнтації і відбору ...............................146

6.2. Вікові аспекти спортивної орієнтації і спортивного відбору………....151

6.3. Періодизація дитячого віку й анатомо-фізіологічні особливості організму дітей................................................................................................................. .155

6.4. Акселерація і спорт................................................................................. .177

6.5. Біологічний і календарний вік.................................................................180

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ.................................................192

ВСТУП

В Україні лікувальній фізичній культурі та спорту, як одному із факторів гармонійного розвитку людини, надається велике значення. Про це свідчать Закон України „Про фізичну культуру і спорт", Постанова Верховної Ради України від 21 грудня 1993 року, глава VI, ст. 39. Спортивна медицина (Лікарський контроль), наказ МОЗ України №211 від 31.12.1992 року „Про удосконалення лікарсько-фізкультурної служби". Досягнення в сучасному спорті настільки високі, що їх вершини доступні далеко не кожному бажаючому, хто займається спортом. Тренеру і спортсмену знання про конституційні особливості та пропорції тіла дозволяють судити про гармонійність розвитку людини в процесі занять спортом, а також використовувати їх при індивідуалізації тренування і при відборі в спортивні секції.

Конституційні особливості людини створюють певні передумови для виконання фізичних вправ і тому повинні враховуватися при спортивній орієнтації і відборі дітей для занять в секціях, при індивідуалізації спортивного тренування. Але при цьому потрібно допускати певну корекцію конституційних типів людини в процесі її індивідуального розвитку. Це підвищує роль фізичної культури і спорту в житті дітей, так як саме в дитячому віці закладаються основи гармонійного розвитку особистості.

Велике значення для характеристики тілобудови спортсменів має кількісна оцінка ознак, що вивчаються. Такою оцінкою може бути склад тіла людини, під яким розуміють кількісне відношення метаболічно активних і малоактивних тканин. Вивчення морфологічних особливостей спортсменів вищих розрядів дозволяє створити морфологічний портрет спортсмена відповідної спеціалізації і озброїти тренера та спеціалістів із фізичної культури необхідними морфологічними критеріями відбору для занять спортом.

Питання фізкультури та спорту продовжують бути актуальними і на сучасному етапі, коли, згідно останніх даних світової літератури, за функціональним станом у кожної другої людини планети є проблеми зі здоров'ям. Окрім того, явища акселерації за фізичним розвитком та ретардації функціональних можливостей органів та систем, як наслідок науково-технічної революції, змушують звернути особливу увагу на фізичну культуру. У зв'язку з цим, визначення фізичного розвитку та розподіл населення за станом здоров'я є актуальним та необхідним.

Своєчасне виявлення порушень постави у дітей, правильно призначена лікувальна фізкультура дозволить повернути, підтримати і зберегти правильну поставу, яка є виразом не лише зовнішньої краси людини, а й свідченням її здоров'я, запорукою оптимального положення і функціонування внутрішніх органів.

Отже, спортивна морфологія займає важливе місце в професійній підготовці тренера. Не можна уявити собі сучасного тренера, в руках якого знаходиться найцінніше для людини – її здоров'я, не знаючого специфічних особливостей організму спортсмена, зумовлених впливом систематичних тренувань.

РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ ПРО „СПОРТИВНУ МОРФОЛОГІЮ"




Переглядів: 534

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Савка В. Г., Радько М. М., Воробйов О. О., Марценяк І. В., Бабюк А. В. | Мета, завдання та значення спортивної морфології у системі підготовки педагогів із фізичного виховання та тренерів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.